Trek GF Roscoe – bližší info
Udělejme společně tečku za spekulacemi, které se vířili okolo přesné podoby, specifikace a vlastností 29“ endura Trek Roscoe (Gary Fisher Collection). Tajní agenti spříznění s BikeAndRide.cz nám pod dveře podsunuli materiály, ze kterých ze čerpat konkrétní data!
Předně si udělejme jasno o hodnotě zdvihu. 130 mm a blízké hodnoty se staly určitým nepsaným standardem u dlouhonohých 29 kol – například u modelu Santa Cruz Tallboy LT (135 mm). Trek (Gary Fisher) Roscoe jde o fousek dál a všem, kteří dají velkým kolům důvěru i pro náležitě ostrý terén, nabídne plně aktivních 140 mm zdvihu nad oběma koly.
Das ist eine deutsche Schule…
Konstrukce rámu v zásadě vychází z původních modelů (GF Rumblefish a další příbuzní), což vedle jiného znamená přítomnost čepu integrovaného do zadní osy ABP (Active Braking Pivot). Jak jsem psal již v prvotním představení nového Roscoe, s ohledem na vyšší zdvih bylo nutné trochu přeskládat ramena zadní stavby. Horní rameno je u Roscoe uchyceno na spodní trubku (předchůdci jej měli kolmo visící z horní trubky) a ve výchozím stavu je v prakticky vodorovné poloze. Tak trochu „německá škola“ – např. Canyon Torque, Bionicon Alva a našli by se i další. To ale není nic proti ničemu – proč nepoužít řešení, které je ověřené a funkční, i když není zrovna originální. Hlavně, že se tam těch 140 mm zdvihu vejde!
DRCni vředu, DRCni vzadu!
A teď přijde docela slušná pecka. V prvotní úvaze jsem vyslovil obavu, že nový GF Roscoe nebude používat tlumič Fox DRCV (Dual Rate Control Valve). Omyl! DRCV bude a nejen v tlumiči, ale nově také ve vidlici Fox! A to může být hodně zajímavé. DRCV totiž pracuje tak, že při dosažení zhruba 2/3 zdvihu otevře mechanické táhlo druhou přídavnou komoru, tím klesne tlak, díky čemuž má tlumič (vidlicie) rázem více prostoru pro svou akci i v poslední fázi zdvihu. Na Treku (GF) Rumblefish nebo Treku Fuel EX/Remedy tahle legrácka fungovala parádně. Díky ní je celý zdvih využíván hezky naplno.
A co to udělá ve vidli?
Těžko říct. Odpoví nám až praktická prověrka. Osobně nemám pocit, že by vidlice Fox trpěli přehnanou progresivitou konce zdvihu. Nemůže se stát, že se vidlice s DRCV řešením bude na konci kroku naopak propadat? Snad ne. Poslední dekádu se řešilo spíše to, jak vidlici stabilizovat, teď je zase vše jinak?! Uvidíme. Věřím ale, že to mají pánové u Foxu a Treku dobře promyšlené, aby 140 mm na 29“ chodilo jak se sluší a patří.
Zase spekulace, že tě to furt baví…
No jo, stalo se, už jsem znovu sklouzl do roviny úvah a spekulací… Přihodím tedy nakonec ještě pár praktických poznatků. V první řadě se Gary Fisher (Trek) i u modelu Roscoe drží své geometrie Genesis 2 s 51mm předsazením korunky (aplikováno na vidlici Fox u Elite i RockShox u základního modelu). Zajímavý je rozdíl mezi modely Roscoe Elite a Roscoe v detailech u použité vidlice – Fox/RockShox Revelation. Obě mají Taper sloupek řízení, obě mají 140 mm dlouhý krok, přitom ale Fox ve svých nohách svírá 15mm pevnou osu (QR15), zatímco RockShox 20mm (Maxle). Je to drobný detail, ale nějak mě to při pohledu do specifikací zaujalo…
Uvidíme pane Fisher, jak to vaše nové Enduro bude řádit v terénu. Už se na něj moc těšíme.