reklama

reklama

BMC TeamElite TE01 29er Carbon

BMC-TeamElite-TE01-29erBanky, čokoláda a hodinky. Tři komodity, které asi každého napadnou ve spojení s hornatým Švýcarskem. Pokud se vám do seznamu připletla i písmena BMC, pak máte dvě možnosti – vyhledat odbornou pomoc nebo jednoduše číst dál. Švýcarská značka BMC totiž odhalila nový karbonový hardtail TeamElite TE01 na velkých kolech.

Tak trochu jiná devětadváca

S devětadvaceti palcovým rozměrem začalo BMC koketovat v minulé sezóně a to hliníkovým modelem TeamElite TE29, který jsme měli v testu. Bylo jen otázkou času, kdy se objeví i karbonový top model. Vytvořit rychlý, efektivní a lehoučký rám, který vyždíme z velkých obručí to nejlepší – to byl cíl Švýcarských konstruktérů. Zajímavé řešení na sebe nenechalo dlouho čekat a z dílen BMC vzešla devětadvacítka, která svou geometrií napodobuje šestadvaceti palcové biky s cílem podpořit ovladatelnost celku. Důkazem jsou krátké řetězové vzpěry pro svižnou manévrovatelnost a ochotnou akceleraci, nízko položený střed pro optimálně umístěné těžiště, hlavový úhel 70° pro podporu stability, nebo krátká hlavová trubka umožňující optimální a agresivní posed.
BMC-TeamElite-TE01-29er

Tuhý, a přece pohodlný rám

Rám karbonového hardtailu TeamElite TE01 29er je pomyslně rozdělen na absorpční horní a tuhou spodní část. Horní pasáž by měla hýčkat jezdce vysokým komfortem, kdežto spodní drtit kosit soupeře na trati, díky téměř bezeztrátovému přenosu sil. BMC tuto koncepci označuje zkratkou TCC, tedy Tuned Compliance Concept. Zásluhou poddajných sedlových vzpěr, sedlové trubky a horní rámové trubky nabízí rám, dle tiskových materiálů, při běžné závodní jízdě až 20 milimetrů virtuálního zdvihu! Ten je měřitelný v oblasti osy zadního kola. Tlumící vlastnosti karbonu využívá i sériově dodávaná sedlovka o průměru 27,2 milimetru, která míru pohodlí dále umocňuje. Potřebná tuhost je naopak daná mohutnými řetězovými vzpěrami, masivním středovým blokem, silnou spodní rámovou trubkou a také dnes již nezbytnou tapered hlavou. Jonas Müller, vrchní inženýr BMC, vysvětluje nárůst tuhosti rovněž použitím nového způsobu vrstvení, tvarování a spojení karbonových vláken. Rám je tak tvořen čtyřmi monobloky z nesměrovaných karbonových vláken, které jsou spojeny v pevný celek.
BMC-TeamElite-TE01-29er

Nízká hmotnost a (ne)důležité detaily

Veškeré úsilí tvůrců bylo přetvořeno v jeden z nejlehčích produkčních devětadvaceti palcových karbonových rámů na světě. Hmotnost ve velikosti M činí příjemných 980 gramů a to včetně několika zajímavých detailů. Například hliníkový plát chránící zadní stavbu nebo integrovaný „chaincatcher“, který znemožňuje spadnutí a sukování řetězu. Rám je připraven k montáži středového složení standartu PressFit 86 BB a vidlice s kónickým krkem. Zadní brzda je přichycena uvnitř zadní stavby pomocí standardu Post Mount s vyměnitelnými hliníkovými vložkami. BMC bude nabízet jak samotný rám, tak celé kolo osazené vidlicí Fox 32 Float, pohonem Sram XO (s řazením X9), koly a doplňky od Eastonu. Máme se tedy na co těšit. Již hliníková varianta byla úžasná raketa. A co teprve tento karbonový švihák!
BMC-TeamElite-TE01-29er

BMC-TeamElite-TE01-29er