BMC teamelite TE29 – TEST

BMC TE29 - TestŠvýcarská silniční kola BMC snad ani není třeba představovat, vždyť na jednom z nich vyhrál Cadel Evans letošní Tour de France. BMC ale nezapomíná ani na MTB sektor, i zde nabízí prvotřídní a do detailu dotažené stroje. Důkazem budiž zcela nová řada 29“ biků, které prosty dětských nemocí vyráží do boje o vavříny.

Diktát doby velí jasně! Pokud se chceš tvářit jako výrobce nabízející ucelenou kolekci jízdních kol a nemáš v nabídce 29 palců, bude to, jako bys skákal na jedné noze… Možná trochu přehnané tvrzení, ale stačí se rozhlédnout kolem sebe a zjistíte, že 29“ je dnes u všech „větších“ značek prakticky povinnost. To ale rozhodně neznamená, že si na tuto skutečnost stěžuji. Mě, jakožto příznivce velkého parametru, tedy zcela jednoznačně alespoň u kol s pevným rámem, tato situace maximálně těší. Stejně tak s potěšením sleduji, jak se nabídka velkých kol každým rokem rozrůstá.

Poučeni z chyb druhých

Ono to ale všechno není až tak jednoduché. Obor 29“ je stále poměrně mladý, proto neustálený, respektive dynamicky se vyvíjející. Řada věcí se již vyzkoušela, mnoho z nich se osvědčilo, jiné byly zavrhnuty. Stále ale hrozí riziko, že s novým 29“ kolem můžete šlápnout vedle… Klíčem k úspěchu je přitom v první řadě geometrie. Proč zde natolik košatě rozebírám teorii? Snažím se připravit si půdu pro následující hodnocení stroje BMC teamelite TE29. Jeho tvůrci se totiž zřejmě dokázali poučit z chyb, které udělali jiní, našli si prvky, které si vysloužili kladné hodnocení ze strany uživatelů a vše pak hezky zamíchali do svého vlastního koktejlu, z něhož vzešlo něco vskutku jedinečného.
BMC teamelite TE29 - TEST

730 mm = značka ideál

Tohle kolo mě nadchlo! To musím přiznat hned v úvodu. Vzhledem k tomu, že 29“ kol jsem už osedlal docela slušnou řádku, nemám obecně problémy s tím, zvykat si při přechodu z jednoho parametru na druhý. Tady jsem si ale na nic zvykat nemusel! Vše bylo tak přirozené… Prostě jen nastavit výšku posedu, trochu srovnat sklon brzdových pák a jede se! Posed nevykazuje žádné náznaky extrému, naopak se až neskutečně blíží pocitu jako na šestadvacítce. Také ovládání je naprosto přirozené. Pravda, někoho by mohla zprvu překvapit šíře řídítek 730 mm, za sebe bych ale řekl, že k tomuto kolu parádně sedí. Tolik první dojem.

Mě si jen tak nespletete!

Než budeme dále rozmotávat nit našeho dnešního testovacího příběhu, dovolte mi, abych se před tím chvíli rozplýval nad ztvárněním třikrát zeslabovaného a horkým olejem tvářeného hliníkového rámu. Kola BMC mají svůj jasně daný rukopis, který nemůžete přehlédnout ani u 29“ hardtailu TE29. Horní rámová trubka s profilem ve tvaru písmene „T“, pod její úroveň podsazené zadní vzpěry, lomená sedlová trubka umožňující zkrátit zadní stavbu (zásadní prvek pro snadnou ovladatelnost) a další detaily a drobnosti jsou tím, co tvoří z tohoto BMC nezaměnitelný originál. Netvrdím, že se musí líbit každému, zaujmout, to ale rozhodně umí!
BMC teamelite TE29 - TEST

Nováček s vlastní story

K modelu TE29, který je novým modelem v řadách BMC pro rok 2012, se již nyní váže jeden příběh, který dokazuje a dokumentuje moje úvodní tvrzení o výjimečnosti. Tento stroj si totiž zvolili jako svoje závodní náčiní jezdci Martin Horák a Tomáš Vokrouhlík z týmu BMC Savo Racing, když se připravovali na etapový závod Brasil Ride – konal se letos na podzim. Nové stroje si přitom vyzvedli pouhých čtrnáct dní před startem závodu!
BrasilRide 2011 (Ivan Padovani)

BrasilRide 2011 (Alexandre Cappi)„Nikdy jsem na devětadvacítce nejezdil, poprvé až čtrnáct dní před Brazílií na Jizerce, ale hned při první jízdě jsem věděl, že to bude na etapák ideální volba. A teď po závodě jsem dokonce toho názoru, že 26“ si budu brát už jen na hravé ježdění po lese. Při mé výšce a způsobu závodění je devětadvacítka lepší po rovině, z kopce, ale trochu nečekaně i v technice a samozřejmě i v průchodnosti terénem. Velký dík patří vývojářům ve Švýcarsku, protože obávané neduhy 29“ platformy se u tééčka vlastně vůbec nedostavily. Mám prakticky stejnou geometrii kola, normální představec, identický posed a krátkou závodní stavbu,“ vystihl vše podstatné Tomáš Vokrouhlík.

A názor Martina Horáka… „Kapitola 29“ kol je pro mě jednoduchá. Když jedete vepředu a pět lidí ze šesti má devětadvacítku, není jiná volba! Ale zcela obecně, pokud člověk dokáže udržet setrvačnost kol, je to lepší. Navíc nemusí být velký technik, aby se dostal přes úseky, které jsou na šestadváce jinak docela obtížné. A pro lidi velikosti Vokra je to jasné – 29“ odpovídá jeho výšce i stylu.“

V Brazílii bronzoví

Zmíněný Etapový závod dojela dvojice Horák-Vokrouhlík na celkovém třetím místě a připsali si rovněž na svůj účet jedno etapové prvenství. V cestě za lepším umístěním je zbrzdila především jedna technická nehoda, když Tomáš v druhé etapě, zhruba na čtyřicátém kilometru, urazil přehazovačku. Zbylých 100 km tak jel pouze na jeden převod. Několik dalších dní pak nabranou ztrátu sjížděli, až při šesté etapě dosáhli onoho etapového prvenství.

Tolik odbočka do závodní sekce…

Omlouvám se předem, budu se opakovat! Ale nejde jinak. Jízda na BMC TE29 je totiž vskutku neskutečně přirozená. Líbilo se mi, jak stačí pro korekce směru v menších rychlostech jen nepatrné naznačení pohybem řídítek a přední kolo okamžitě a strojově přesně opisuje zvolený oblouk. Žádná nervozita nebo zbrklost, pouze maximální poslušnost. S rostoucím tempem pak kolo nabývá přirozeně na stabilitě, ale opět bez extrému neovladatelného setrvačníku ze spinningového kola. Prostě jen zatáčíte více pohybem těžiště do stran, než otáčením samotných řídítek. Na to ale nemusíte myslet, jde to krásně samo.

Naplno vpřed

Opojné pocity budete zažívat rovněž vždy, když se opřete do pedálů, jelikož kolo následně vašeho silového impulsu s chutí a lehkostí vyrazí vpřed. Tuhost rámu je příkladná a velká páka dlouhých řídítek udělá při jízdě ze sedla také svoje. Na svižnosti jízdy mají zásluhu rovněž zapletená kola Easton, která jsou dostatečně lehká a zároveň i tuhá. A co mě ještě potěšilo, bylo, že vzorek Maxxis CrossMark funguje stejně dobře na 29“ kole jako na klasice o tři palce menší. Krásně zlehka se odvaluje, přitom velice dobře drží v záběru i v zatáčkách.
BMC teamelite TE29 - TEST

Nezapomeň si tam lockout

Z pohledu komfortu není devětadvacítce od BMC také co vyčítat. Na poměry hliníkových pevných rámů si užijete pohodlí celkem dost. Také díky karbonové sedlovce BMC Race Post, která je náležitě profilovaná. Vidlice Fox RLC 29 se 100 mm zdvihu tu rovněž není jen tak na ozdobu, ale důsledně plní své poslání. O její práci prakticky nevíte, jelikož vás při jízdě nijak neruší. Kdybyste ale při nájezdu do terénu náhodou zapomněli odemknout lockout, rychle zjistíte, kolik toho zvládne zahladit…

BMC TE29 – závěr

Na jednu stranu je to příjemné, když můžete psát hodnocení kola a pohybovat se pouze v úrovni superlativů. Na straně druhé je to značně omezující. „Co by se na tom kole dalo ještě hodnotit, když v ničem neztrácí, v ničem nevybočuje, jen na 120% plní vše, co byste od něho mohli chtít?“ Těžká práce, ale snadná volba. Devětadvacítky se Švýcarům prostě povedly. Podařilo se jim trefit (jistě ne náhodně) prakticky dokonalou XC 29“ geometrii, zhmotnili jí svým vlastním precizním způsobem do pohledného a hlavně funkčního rámu a vše navrch doplnili vydařeným mixem vybavení. Co víc si přát od sportovního nebo dokonce závodního XC kola? Nižší cenu? To také není problém. Za příjemných 39 500 Kč můžete mít stroj postavený na stejném rámu vybavený vidlicí RockShox Recon a komponenty Shimano Deore a SLX. Ještě někdo další přání?

Líbí se nám… Dalo by se zlepšit…
Netradiční osobitý vzhled
Precizní zpracování rámu
Famózní geometrie
Přirozené chování ve všech jízdních režimech
Přirozený posed a dostatečný komfort
Prostě asi všechno!
Už zase… Nic mě nenapadá!

BMC teamelite TE29 - TEST
*Geometrii a další detaily týkající setohoto kola najdete na stránkách českého dovozce bmc-racing.cz, případně na mezinárodním webu BMC – bmc-racing.com

BMC teamelite TE29
Rám iSC
Vidlice Fox 100RLC, 15QR (zdvih 100 mm)
Řazení SRAM X.0 Trigger
Přehazovačka/Přesmykač SRAM X.0/SRAM X.7
Kliky Sram X.0 (36/22 zubů)
Pláště Schwalbe Rocket Ron/ Racing Ralph (29×2.25″)
Zapletená kola Easton EA70 XCT 29er
Řídítka Scor MKII, flat 720mm
Brzdy Avid Elixir carbon (disky 185 mm)
Hmotnst 11,1 Kg (velikost M, bez pedálů)
Cena 79 500 Kč

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky