Novinka YETI SB-66 – Přepněte na Switch Technology
Americká legendární značka Yeti nás celkem pravidelně udivuje nezvyklým pojetím konstrukce zadní stavby. Jeden by si myslel, že už se vymyslelo a vyzkoušelo v tomto směru snad vše. Yeti SB-66 je ale zase jiný!
Zatím asi nejoriginálnějším řešením z dílen Yeti, kde zřejmě i koberec a madla nářadí jsou vyvedena v týmové tyrkysové barvě, je uchycení pomocí průběžného ložiska s kolejnicí. Původní prototypová varianta, která měla celou zadní stavbu uloženou na dvou kolejnicích, se v praxi „zcvrkla“ na pouhou jednu kolejnici vedoucí tlumič v průběhu zdvihu – model 303 RDH.
Nyní je to ale něco zcela jiného, možná i v mnohém převratného! 150 mm all mountain model SB-66 s konstrukcí Switch Technology. Oficiálnímu uvedení tohoto stroje na trh předcházelo několik let vývoje a testování. Jeho originální systém zavěšení, v materiálech je skloňován výraz dual-link (dvou ramenný závěs), by měl nabídnout perfektní oporu při záběru a zároveň i aktivní, hluboký a citlivý zdvih, který obstojí i v náročných sjezdových pasážích.
Srdcem nového systému je excentr uložený těsně nad středem. V něm je usazen hlavní čep zadní stavby, který v průběhu zdvihu cestuje tam a zpět. Pokud jsem dobře pochopil celou tuto mechanickou hádanku, tak by se hlavní čep měl v první části zdvihu (do 100 mm) pohybovat směrem vzhůru a dozadu, aby zadní osa putovala po ideální trajektorii ve smyslu nejlepší možné absorpce nárazů. V druhé polovině se čep vrací zase zpět dolů a dopředu, čímž by se mělo eliminovat napínání řetězu, tedy lidově řečeno „tahání za pedály“.
Teorie vypadá velice lákavě, jak už tak tomu ostatně obvykle bývá snad vždy. Skutečnost ověří až praxe. Je ale třeba uznat, že i přes zdánlivou složitost vypadá rám dostatečně bytelně a lze tedy očekávat, že i něco vydrží. Ostatně například na excentr původního řešení GT I-Drive se také řada lidí dívala skrz prsty a nakonec tento systém, ve své další evoluční podobě, zdařile funguje již léta.
Zdá se tedy, že se pomalu vrací doba složitějších „chytrých“ systémů zavěšení, jelikož se lidé přestali tolik strachovat o čepy a jejich údržbu. Jak jinak si vysvětlit úspěch, pokračování a rozvoj zmíněného řešení GT I-Drive, a dalších jako je Mongoose Free-Drive, Kona Magic-link a oblibu čtyřčepových závěsů a „virtuálů“ obecně?
Více informací najdete na stránkách www.yeticycles.com, mnohé napoví na tomto místě přítomná videa.