reklama

reklama

Rock Machine Blizz CRB 50-27+ | Buď ho chceš, anebo ne!

Na enduro závodech jich sice příliš mnoho nepotkáte, v garážích obyčejných bikerů se však těší stále vzrůstající oblibě. Lopotit se v prachu erzet, to není jejich šálek čaje, daleko bližší jsou jim přírodní stezky a pěšiny. Přesně takové, jaké máte na kopci za domem a na které si vyšlápnete třeba ve středu po práci.

Trailové hardtaily si pro svou jednoduchost, spolehlivost a jakousi syrovou opravdovost získaly srdce nejednoho z nás, a dnes tu máme další z nich.

Text: Jakub Svoboda | Foto: Štěpán Hájíček
Rock Machine Blizz CRB 50-27+ je mezi trailovými hardtaily tak trochu zjevením. Pozornost budí nejen karbonový rám, který se v této kategorii příliš často nevidí, velice zajímavé jsou rovněž okolnosti jeho vzniku.

Oficiální verze hovoří o tom, kterak vývojáři vzali karbonový rám z maratonského kola, na kterém hltá kilometry třeba bývalý enduro závodník Jiří Fikejz (pro přiblížení náš test Rock Machine Blizz CRB 70-29), opatřili jej mohutnější vidlicí s vyšším zdvihem, odolnějším osazením a rychlé devětadvacítky vyměnili za sedmadvacítky se znaménkem plus.

Podle neoficiální verze se v jednom skladu vedle sebe ocitla již zmíněná maratonská devětadvacítka, ano přesně ta Jirkova, a trailový hardtail s hliníkovým rámem. Poté již stačilo pustit náladovou hudbu, nachystat vychlazený sekt a místo chladné zářivky zapálit několik vonných svíček. O zbytku vás snad nemusíme poučovat. Včeličky, motýlci, vrána nebo čáp, no vždyť to sami znáte.

Buď ho chcete, nebo ne!

Ať tak či onak, výsledkem je nadmíru zajímavý trailový hardtail, který v nabídce kopřivnické značky, a vlastně i mezi všemi svými konkurenty, působí jako černá ovce ve stádu těch bílých. Nebo naopak jako bílá mezi černými? Jelikož se pohybujeme na velmi malém trhu, zlí jazykové by na to konto jistě poznamenali, že je možná až příliš úzce zaměřený. Spolehlivě zaujme deset z deseti zájemců o trailový hardtail, ale kolik z nich si jej nakonec přece jen postaví do garáže?

Pevné kolo určené pro nezávazné řádění po lese je častou volbou jezdců, kteří hledají co nejvíce zábavy za co nejméně peněz. Takoví zájemci obvykle sahají po hliníkových modelech a trailbike s karbonovým rámem, zvláště pak s cenovkou bezmála třiapadesát tisíc korun, je pro ně zbytečným luxusem.

Druhou kategorií, kterou kola s pevným rámem lákají, jsou fajnšmekři, kteří do puntíku vědí, jaké kolo chtějí a co by takový stroj měl umět. V takovém případě padá volba nejčastěji na ocelové či titanové kousky od výrobců, o kterých většina z nás nikdy neslyšela a dost možná ani nikdy neuslyší.

Blizz si jde svou vlastní cestou, neohlíží se nalevo ani napravo. Právě tohle kolo, právě v téhle výbavě. Buď ho chcete, nebo ne! Osobně neumím ani náznakem odhadnout, jestli takových lidí může být v naší republice sto nebo deset, nebo jestli jsem úplně sám, kdo by si tohohle karbonového pašáka v garáži dokázal představit. I když teď možná nechápavě kroutíte hlavou, krátká testovací vyjížďka by řadu z vás jistě dokázala přesvědčit, že Blizze CRB 27+ zkrátka musíte mít.

reklama

Tentýž rám dvakrát jinak

Zanechme raději úvah, komu se Rock Machine Blizz CRB 50-27+ líbit může a komu nikoliv, a pojďme se společně podívat na to, proč se líbí právě mně. Přestože opravdu univerzální kolo dodnes nikdo nevymyslel, karbonový Blizz se snaží být natolik všestranný, jak je to jenom možné. Protáhne vás po vašich oblíbených stezkách a trailech, zvládne vyjížďku na delší vzdálenosti, a pokud mu jen trochu pomůžete, může vás podržet dokonce i na mnohých maratonech, a když na to přijde, zvládl by i enduro závod!*

*Skutečně, jednoho hliníkového bratra Rock Machine Blizz 40-27+ zahlédla naše redakce na Enduro X Race v Sušici, což je jeden z nejtěžších enduro závodů u nás. Respekt jeho krotiteli!!!

Vše přitom začíná u rámu, který je, jak jsme si již mnohokrát připomněli, zcela shodný s tím, který najdeme na maratonských či XC kolech téže řady, pouze postavený na lehkých 29“ obručích. Tento kompozitní základ se přitom ukázal být natolik tuhý a odolný, že se bez problémů vypořádá i s náročnějším terénem. Jako naprosto vyhovující se zdá být také tvar jeho ostře se svažující horní rámové trubky, díky níž má jezdec ničím neomezený prostor pro práci s těžištěm, což napomáhá celkové ovladatelnosti.

Masivní oblast hlavové trubky je ozvláštněna „nádechy“ se vstupy kabeláže do rámu.
Vzpěry zadní stavby, připomínající ploutve, jsou k sedlové trubce připojeny částečně z boku. 
Zajímavý je pohled na celou zadní partii s řadou nezvyklých prvků a křivek.

Tvarová i konstrukční symfonie

Samotný rám je vyroben z nesměrových karbonových vláken s vysokou tuhostí a v jeho výbavě nechybí snad žádný z moderních konstrukčních prvků. Kónická hlavová partie, vnitřní vedení bovdenů, zadní pevná osa v Boost standardu, třmen zadní brzdy umístěný uvnitř zadního trojúhelníku, úchyty určené k montáži vodítka či napínáku řetězu ISCG-05, to vše považujte za naprostou samozřejmost.

Skvělé ovladatelnosti nahrává pro značku typické tvarování rámu s již zmiňovanou výrazně sníženou horní rámovou trubkou, která se, vedle prostoru pro manévrování, podílí i na navýšení celkové torzní tuhosti. V tomto ohledu byla zvýšená pozornost věnována také spoji předního trojúhelníku s řetězovými vzpěrami zadní stavby, tedy oblasti, která je naprosto klíčová pro efektivní přenos jezdcových sil na zadní kolo.

Když hovoříme o tuhosti, opomenout nesmíme ani výrazně prodloužené sedlové vzpěry, které elegantně navazují přímo na horní rámovou trubku a vytváří mimořádně pevný spoj schopný odolat i tomu nejvyššímu zatížení.  

Extra široká spodní trubka hranatého profilu pokračuje až za střed, kde se teprve ostře láme a přechází v zadní vidlici.
Při pohledu seshora nejlépe vynikne výrazná profilace sedlové trubky.
Vzpěry plynule přechází do horní trubky v jednom nerušeném oblouku.

Méně je zase jednou více

Ačkoliv rámový základ zůstává stále stejný, geometrie kola se přece jen trochu mění. Vzhledem k použití vidlice se zdvihem o deset milimetrů vyšším (oproti XC variantě na 29“), tedy se 130 mm, došlo k rozvolnění hlavového úhlu z 69° na 68°. Sázka na vidlici s delším krokem přinesla také mírné prodloužení celkového rozvoru, volba rozměru zapletených kol standardu 275Plus pak mimo jiné vedla k nepatrnému snížení polohy středové osy.

Všechny tyto změny vedou k dodatečnému navýšení jízdní stability ve vyšších rychlostech a spolu s velmi krátkou zadní stavbou přibližují tento, původem maratonský stroj, představě o moderním trailovém hardtailu. Ačkoliv bychom si dokázali představit ještě delší horní rámovou trubku nebo ještě volnější hlavový úhel, nezapomínejme, že v tomto případě šlo především o všestrannost.

Zdaleka ne každý totiž prahne po super stabilním kole, na kterém by mohl zdolávat ty nejtěžší traily, a upřímně řečeno, téměř nikdo takové traily netouží vzývat právě na hardtailu.

Veselé barvičky přitahují nejen pohledy kolemjdoucích…
Sedlová trubka zajímavým způsobem kopíruje zadní pneumatiku, což zvýrazňuje černý pruh na její zadní straně. 

Nakonec pochopí všichni…

Ať už tato geometrie, která může působit trochu jako ze staré školy, vznikla jakkoliv, musím popravdě přiznat, že jsem jí s každou další vyjížďkou přicházel více a více na chuť. Rock Machine Blizz CRB si díky ní uchovává až obdivuhodnou mrštnost, kterou oceníte nejen na běžných lesních cestách, ale především na opravdových trailech.

Na těch, které máte přímo za domem a na kterých jezdíte suverénně nejčastěji. Ať už jsou hladké a svižné nebo technické, po kterých se místy ploužíte sotva krokem. Krom chování kola na přejezdech a ve výjezdech mě nejvíce zaujalo právě to, jak Blizz CRB suverénně zvládá i technicky značně náročné, místy až trialové pasáže.

Nejrůznější skalky a kamenné chodníčky si zásluhou bleskurychlého řízení a velmi krátké zadní stavby začnete opravdu užívat. Na limit kolo dostanete až v rychlých a rozbitých sjezdech, kde se mu již nedostává potřebné stability, a navíc vás jeho pevný rám začne dost natřásat. Navzdory mohutným plášťům se znaménkem plus, navzdory vidlici s masivními vnitřními kluzáky se zdvihem 130 mm! Pokud v takovém terénu přestřelíte, Blizz vás důrazným klepnutím přes prsty donutí ke zpomalení. Pochopí všichni, někdo dříve, jiný později.

Kliky Race Face Aeffect jsou dnes poměrně často osazovaným dílem.
Ne až tak často se vidí varianta s výrazně otevřeným ocelovým převodníkem.

Geny nezapřeš

Výčet vlastností, které se mi na tomto kole líbily, se nám začíná slušně rozrůstat, stále ale nejsme u konce. Další položkou na pořadu dne může být, možná trochu paradoxně, právě karbonový rám. Jeho sportovní původ mu totiž propůjčuje vlastnosti, které se v kategorii pevných trailbiků jinak příliš nenosí. Blizz CRB díky tomu působí poměrně exoticky, a to jak za výlohou obchodu, tak i v reálném provozu.

Na to, jak nízkou hmotností se může při své výbavě pochlubit (13,19 kg, vel L, bez pedálů), působí rám téměř nerozbitně a tuhost z něj sálá na desítky, možná na stovky metrů. Jakmile se opřete do pedálů, cítíte, jak veškerá vámi vyvinutá energie proudí přímo na zadní kolo. Vnímáte, jak se karbonovými vlákny šíří napětí, dokud se zadní plášť konečně nezahryzne do terénu a vy nevystřelíte kupředu!

Vidlice SR Suntour AION 35 je vybavena originálním blatníčkem.
Pluskové pláště v rozměru 27,5×2.65″ se do vidlice vešly tak akorát.
Blatníček SR Suntour není zbytečně malý, ani velký, přičemž účelně kryje kluzáky vidlice. 

Co vás přibrzdí dříve?

Naopak pohodlí vám rám příliš mnoho neposkytne, od toho je tu odpružená vidlice v kombinaci s širokými plášti. Otázkou proto zůstává, co vás v rychlém a rozbitém terénu donutí zpomalit dříve. Sám vlastně přesně nevím, jestli je to možný nedostatek stability, o kterém se zmiňuji výše, nebo nadbytek tuhosti a jakási nepoddajnost rámu, která se z vás snaží za každou cenu vytřepat duši.

Zatímco na celoodpruženém trailbiku byste v tu chvíli jeli absolutní džezíček, za řídítky Blizze CRB 27+ máte pocit, jako by přímo za vámi přešlapoval Marilyn Manson a snažil se vám fistulí vyřvat díru do hlavy. Takový je karbonový Blizz, dokáže nabídnout maximum zábavy, vzrušení i adrenalinu, a to vše v rychlostech, kvůli kterým se ani nemusíte soukat do chráničů.

Nejlepší na tom všem je, že na stejném kole můžete bez problémů vyrazit na dlouhou vyjížďku terénem, případně si bez ambic objet kterýkoliv z tuzemských bikových maratonů. A pokud se přece jen rozhodnete zapojit do bojů o vítězství, není nic jednoduššího, než si pořídit pár lehkých devětadvacetipalcových kol a před závodem jednoduše přezout. Do rámu i vidlice se vše bez potíží vměstná, a pakliže zvolíte také odpovídající obutí, snadno tím získáte hned několik vteřin k dobru, na maratonu snad i minut.

Brzdy Shimano BR-M396 nás neohromily vzhledem, ale ani výkonem!
Jednoduché nebylo ani poskládat vedle sebe páku Shimano a řazení SRAM.
V dnešní době již asi nelze jinak, třmen prostě patří dovnitř rámu.

Sázka na jistotu i střelba mimo terč

Ačkoliv by se tomu tak mohlo zdát, ani Rock Machine Blizz CRB 50-27+ není úplně bez chybičky. Veškeré výtky jdou přitom na vrub osazení, které místy nepracovalo zrovna tak, jak by mělo a jak bych si přál. V prvé řadě musím zmínit odpruženou vidlici SR Suntour Aion 35, která při použití vyššího tlaku nedokázala dostatečně utlumit odskok.

Výsledkem byla otravně tupá rána pokaždé, kdy přední kolo, byť jen na okamžik, opustilo pevnou zemi. Upřímně řečeno netuším, zda šlo o vadu konkrétního kusu, nebo o vlastnost vidlic dané rodové linie umocněnou mírně vyšším tlakem a spíše rychlejším nastavením odskoku. Bohužel, právě takové nastavení mi k charakteru rámu a vlastně i celého kola dokonale pasovalo.

*Na stejném kole se několikrát svezl i Štěpán, který je o pár kilo lehčí (80 kg) a mohl tedy ubrat na tlaku ve vidlici. Dle jeho vyprávění chodil SR Suntour Aion o poznání jemněji, tlumení si lépe rozumělo se vzduchovou pružinou a celkově se tak z této vidlice dalo vytřískat více akce i komfortu. O žádné zázračné výkony ale prý nešlo ani ve Štěpánově případě a vidlice i podle něj byla jedním z obecně slabších prvků celého kola.

WTB Vigilante v šíři 2,65″ má krásně ostrý vzorek a dostatečně hranatý dezén, který se ochotně zakusoval i v náklonu.
S plášti WTB si dokonale rozuměly i ráfky WTB Scraper i35 s šířkou 35 mm.
Vzadu nasazený TrailBoss se ukázal jako velice příjemná záběrová guma s rozumným valivým odporem.

Úzkostné svírání i lahodné cvakání

Druhým problémem je sázka na základní model hydraulických brzd (Shimano BR-M396), kterému objektivně vzato chybí absolutní výkon. Abyste z brzd vyždímali maximum, páčku je nutné přitáhnout opravdu vší silou, což jedním prstem jen těžko zvládnete. Na krátkých vyjížďkách jiště nejde o nic zásadního, na dlouhých trasách už ale každé další prudké brzdění, neřkuli kontinuální stisk v rámci dlouhých sjezdů, znamená vcelku intenzivní bolest prstů či předloktí.

Pokud to s ježděním na RM Blizz CRB 50-27+ myslíte opravdu vážně, přijde výměna brzd na přetřes jako první! *Vidlici snad ještě zachrání kvalitní servis…

Abych byl úplně spravedlivý, sluší se podotknout, že všechny ostatní komponenty fungovaly po celou dobu testu naprosto jistě a spolehlivě. Ať už je řeč o dvanáctirychlostní sadě SRAM GX Eagle, která si vesele cvakala a nabízela báječně širokou škálu převodů, o klikách Race Face s prostým ocelovým, přesto krásně funkčním a spolehlivým převodníkem, o teleskopické sedlovce, rovněž z řady Race Face Aeffect, o řídítkách či představci Race Face Ride/Chester 35, nebo o zapletených kolech s širokými ráfky WTB Scraper i35 a plášti WTB Vigilante/Trail Boss v rozměru 27,5×2.65″.

Rám Rock Machine Blizz CRB byl již od počátku dimenzován pro použití pluskových gum.
Proto je zde dostatek místa i při použití takto velkých balónů.

Rock Machine Blizz CRB 50-27+ | Za jedna s drobným mínusem

Vynést závěrečné zhodnocení je v případě tohoto kola opravdu mimořádně složité. Jsem si totiž dobře vědom toho, že skutečnosti, nad kterými se já nadšeně rozplývám, mohou u jiných vyvolávat nepřekonatelný odpor a naopak. Blizz je zkrátka určený pro velmi úzké publikum, s čímž se pojí i nebezpečí, že ostatní jeho smysl nemusí vlastně vůbec chápat.

Kdo mu však přece jen přijde na chuť, ten rozhodně zklamaný nebude, tím jsem si docela jistý.

V podobě stroje Rock Machine Blizz CRB 50-27+ totiž dostanete kolo, které už jen díky své všestrannosti většinu ostatních výrazně zastíní. Pokud bychom celou věc vzali hodně zeširoka, představili si na něm jinou lepší vidlici, silnější brzdy a vedle v garáži opřený druhý set kol průměru 29“, v odlehčené konfiguraci s rychlými plášti, máme najednou před sebou bike, s nímž se lze v sobotu postavit na start maratonu, v neděli se pak jít vybláznit do bikeparku, nebo si střihnout enduro!

Takovéto představy mohou vypadat možná až příliš vyumělkovaně a přehnaně, přitom k tomu, abyste pochopili, že nejsou vzdálené skutečnosti, naopak se opírají o reálné základy, stačí jediné – posadit se do sedla Rock Machine Blizz CRB 50-27+ a chvíli se na něm projet. Jedině to vám dokáže otevřít oči. Věřte mi!

Foto: Štěpán Hájíček

reklama

Rock Machine Blizz CRB 50-27+ | základní údaje

Cena: 52 990 Kč
Hmotnost: 13,19 kg (vel. L, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 760/45 mm
Tlak (vidlice): 80 psi (jezdec 80 kg)
Šířka pneu: 67,5/68 mm (P/Z)

Více o tomto kole najdete na webu: rockmachine.us

PLUS

  • Od pohledu krásný rám s řadou rafinovaných křivek, které vás bude bavit sledovat znovu a znovu
  • Lehoučký a tuhý základ, díky němuž se i stroj postavený na pluskových gumách projevuje jako ryzí sportovec s chutí po rychlosti a výkonu
  • Mimořádně vysoká efektivita přenosu síly jezdce na zadní kolo
  • Celková lehkost jízdy a chuť stoupat
  • S vyšší vidlicí lehce klidnější geometrie, která ale nepostrádá prvky hravosti a zábavy
  • Opět lehký a pevný rám je zárukou okamžitých reakcí řízení
  • Nízká stavba rámu poskytující velký prostor pro práci s těžištěm
  • Teleskopická sedlovka může působit jako samozřejmost, samozřejmá ale v této třídě být nemusí, rozhodně se ale hodí
  • Kombinace plášťů WTB Vigilante a Trail Boss (P/Z) se ukázala jako dobrá volba zaručující přiměřený valivý odpor, velice slušný komfort, a hlavně vysoce jistý záběr i bezproblémové vedení směru

MÍNUS

  • Sportovně tuhý rám se ukazuje být i poměrně tvrdý, což nedokáží zcela zamaskovat ani pluskové pláště – částečně to ale souvisí i s dalším bodem
  • Celkový dojem komfortu omezuje i slabší vidlice, u níž člověk, zejména při potřebě použít vyšší tlak, narazí na nesoulad vzduchové pružiny a olejového tlumení. Výsledkem jsou pomalé reakce a zhoršená schopnost tlumit překážky, případně příliš rychlý závěr odskoku a tvrdé nárazy při zpětném roztažení
  • Jiným slabým prvkem výbavy jsou brzdy Shimano BR-M396, kterým, v porovnání s ambicemi tohoto stroje, chybí absolutní výkon
Rock Machine Blizz CRB 50-27+ | geometrie
Rock Machine Blizz CRB 50-27+ | specifikace