ROCK MACHINE Blizz CRB 70-29 – první dojmy

Když jsem v létě v rámci prezentace novinek Rock Machine 2018 poprvé viděl karbonový Blizz, skoro jsem si sedl na zadek. Myslel bych si, že „novináře deseti lety Eurobiku protřelého“ už jen tak něco z míry nevyvede. Netvrdím, že je na Rock Machinu Blizz CRB něco radikálně inovativního, jde spíš o souhru jednotlivých křivek, detailů a hru na celkový dojem. A to jsem vám ještě neřekl, jak se na něm jede!

Vím, je to jen kolo, navíc pevné kolo, a ještě k tomu „umotané z laminátu“. Chápete, doufám, moji narážku na podobnost výrobního postupu při stavbě například laminátové lodi a karbonového rámu, ne?  Jednu takovou léta stavěl můj otec v garáži, ale nakonec se snad nikdy vody ani nedotkla ☹

Každopádně Rock Machine Blizz CRB na mě působí jako „splněný sen“. Viděl jsem, jak vypadá prototyp bez laku, a bylo to hodně zajímavé. V laku přitom toto kolo vypadá snad ještě lépe. „Základová šedá“ v lehce matném provedení nechá vyniknout všem křivkám rámu, až vlastně nevíte, kam se dívat dřív.

Jestli na ploutvičku horní části sedlové trubky (Sharkspine EVO Tubing), ploché vzpěry zadní stavby čistě navazující na horní trubku, na sedlový „komín“, který se ve spodní části výrazně rozšiřuje a na své zadní straně elegantně kopíruje plášť kola, nebo na spodní rámovku, jež směrem od hlavy dolů roste a roste, až je z ní dole roura jak od kamen, pouze v podobě obdélníkového hranolu! K tomu všemu ještě plynule navazuje na nohy vidlice zadní stavby, u nichž rovněž zaznamenáte nezvykle vysoký a mohutný profil!

Možná jsem se nechal příliš unést, ale tohle kolo mě prostě baví. Baví mě se na něj dívat, baví mě jej umývat, přitom člověk alespoň nevypadá úchylně, když prsty přejíždí jednotlivé křivky rámu, a ze všeho nejvíc mě baví na něm jezdit!

Nevyužitý otvor vnitřního vedení kabeláže mi připomíná nádechy na motorce!

Vzpěry zadní stavby čistě navazující na horní rámovou trubku.

Takhle na fotce to nevypadá, ale spodní trubka je vážně masivní!

Masivní je i přechod spodní trubky v nohy zadní vidlice.

Začni se dívat do tabulek!

Musím se zase jednou přiznat k tomu, že jsem se tak moc těšil do sedla, a tak moc spěchal ven z baráku před první a druhou jízdou na tomto kole, až jsem si ani nestihl projít základní specifikace a parametry tohoto stroje. I když co by člověk na pevném karbonovém XC biku měl zkoumat? Stačí přeci nastavit posed, nafoukat gumy, naladit sag na vidlici, zkontrolovat, zda zcela nové kolo řadí a brzdí, a pak hurá do akce!

Pak už jen letíte lesem a užíváte si krásně lehký, mimořádně tuhý a efektivní rám, parádní geometrii a vlastně až překvapivě pohodlný posed. Z nabízených možností jsem tentokrát sáhl po menším rámu (M – 17“), přestože pomocník na webu rockmachine.us (vedle tabulky výbavy/geometrie) radí při výšce postavy 180 cm volit spíše L (19“) nebo dokonce i XL (21“). U značky Rock Machine mám již ale vyzkoušeno, že můžu jezdit jak M, tak i L, rozhodovat se přitom mezi těmito velikostmi můžu podle chuti a zaměření toho kterého kola.

K čemu jsem se to chtěl ale dostat? U menšího rámu Rock Machine Blizz CRB 70-29 jsem si říkal, jak příjemný a pohodlný je jeho posed, a jak jistě se člověk cítí za jeho řídítky, která mají luxusní délku 760 mm (představec by měl být dlouhý 60 mm, u 27+ verze jen 45 mm). Pak jsem se při focení kola samotného zastavil a říkal si: „Kdyby mi někdo tvrdil, že je vepředu 120 mm a ne jen 100 mm, tak mu uvěřím.“ Jenže pak jsem se podíval zblízka a zjistil, že je tam vážně 120mm vidlice, konkrétně RockShox Reba RL!

Moje první jízda s Rock Machine Blizz CRB 70-29 se nesla ve znamení bláta a čvachtání!

reklama

Konečně jsem to pochopil!

Vážně asi budu muset příště věnovat více pozornosti „předletové přípravě“. Na druhou stranu, proč se zatěžovat čísly a jinými údaji, když na sebe chcete nechat působit kolo tak, jak je před vás postavené! Zkrátka a dobře, Rock Machine Blizz CRB není pevným karbonovým XC kolem v tradičním slova smyslu. 100 mm zdvihu vidlice mu připadá zbytečně málo, stejně tak „radikální“ dokáže být z hlediska úhlu hlavy 69° (68° u verze 27+ s vidlicí 130 mm), čímž se opět lehce vymyká zažitým pořádkům v této kategorii.

Nejsem si úplně jistý, jestli mohu citovat kuloární řeči odkrývající jistou stránku vývoje tohoto kola, ale zkusme to. Jára Spěšný mi říkal něco v tomto smyslu: „Když kluci z firmy viděli, že jsem tomu dal 120mm vidlici a hlavu naladil na 69°, říkali mi, že jsem se totálně pomátl. Znáš to, roky zažité XC návyky. Pak jsem je ale posadil na prototyp a byli z toho úplně hotoví!“

Zhruba taková byla cesta na svět tohoto kola. Výstup v podobě jízdních dojmů, ať už se k tomu konečně dostaneme, je vážně parádní. Sednete, opřete se do pedálů a „to kolo prostě letí.“ Netvrdím, že je to nejrychlejší XC hardtail s karbonovým rámem, co jsem kdy jezdil, to bych asi trochu přeháněl, ale rozhodně bude hodně vysoko na mém pomyslném žebříčku, jehož jedním z vládců je Ghost Lector!

Zadní stavba vypadá, jako by ji někdo kreslil podle pravítka, což se ukazuje jako mimořádně funkční řešení!

V rámu ukrytý třmen zadní brzdy je skoro zákon.

Zde se ale inženýři snažili zachovat co nejsnazší přístup ke šroubům.

Vláčný, ale jen když chceš

Lehkost a rychlost je ale vlastnost, kterou byste od tohoto kola nejspíš očekávali. Co byste možná nečekali, ale pochopili, je efekt, kdy se rámem s velkými dutými prostory zajímavým způsobem nesou všechny zvuky. Například zvuk řazení, kdy v rukách pomalu cítíte, jak přeskočila přehazovačka a řetěz přelezl z jednoho pastorku na druhý. Tak pevný a senzitivní je rám.

Ze všeho nejvíc mě ale baví, jak se toto kolo ovládá. Vzhledem k tomu, že je lehce kratší, s vyšším zdvihem vidlice a více položenou hlavou (69°)* mi připomíná svým projevem mnohem více trailové kolo, než XC raketu. *Například můj dosavadní etalon zábavného XC hardtailu Cannondale F-Si má ve velikosti M úhel hlavy 69,7° –  u něj se úhel mění s velikostí rámu a to od 68,9° po 69,9°; od XS po XL.

Hodně se mi líbí, že je projev tohoto kola v základu posazen více do stabilního spektra, proto působí při zatáčení lehce vláčnějším dojmem, podobně jako trailbiky a endura. Avšak vzhledem k extra tuhému a lehkému rámu, stejně tak i k poměrně lehkým kolům, stačí jeden lehce silnější impulz do řídítek a přední kolo a za ním i celý bike okamžitě následuje vaše instrukce.

Mohutná noha zadní vidlice je patrná i pod převodníkem SRAM Eagle.

Pro všestrannost použití jsou do rámu implementovány montážní body ISCG.

Dálkové ovládání vidlice jsem osobně zatím skoro nevyužil. Chválím ale jeho umístění na místě levého řazení.

Pláště WTB Nine Line již znám (WTB Nine Line vs. Kenda Nevegal). Zde se ukazuje, že minimálně za sucha jsou skutečně příjemné, rychlé a jisté.

Už mu chybí jen drapáky a teleskop

Skvělý je Rock Machine Blizz CRB 70-29 i v situacích, které vyžadují více jezdcovy pozornosti, kdy je třeba zvládnout náročnější technické sekce. V takových místech je až překvapivě jistý a sebevědomý, jako by to ani nebylo XC kolo. Po této zkušenosti naprosto chápu, proč byla postavena i verze na kolech standardu 27,5+ se 130mm vidlicí. Potenciál tohoto kola po stránce hravosti a jízdní zábavy je totiž obrovský.

Sám jsem si třeba včera, kdy jsem si Blizze CRB užíval konečně na trochu pevném povrchu, říkal, že bych mu obul o trochu zubatější pláště, v zásadě by stačilo jen na přední kolo, páčku dálkového ovládání vidlice bych vyměnil za kontrolu sedlovky a místo pevného klacku vsadil do rámu teleskop. Najednou by z toho byl karbonový, lehoučký, stabilní i živý trailbike na velkých kolech! Ta představa mě vážně baví!

Druhé testovací kolečko už bylo skoro bez bláta a já to mohl rozjet naplno!

Dopíšu a jedu!

Jak jsem se ponořil do popisu jízdních dojmů ze sedla Rock Machine Blizz CRB 70-29, znovu jsem zahořel vášní a chutí zahodit myš a klávesnici a okamžitě vystřelit do akce! Neboj, ještě si pár vyjížděk společně užijeme a pak vám naservírujeme celkové hodnocení. Každopádně pokud jde o první dojmy, tak asi nemusím nikomu znova opakovat, že ty byly, minimálně za moji osobu, více než pozitivní!

Rock Machine Blizz CRB 70-29 – základní údaje

Cena: 54 990 Kč
Hmotnost: 11,32 kg (vel. M, bez pedálů)
Řídítka/představec: 760/60 mm
Vidlice: RockShox Reba RL (120 mm)
Řazení: SRAM GX Eagle
Brzdy: Shimano BR-M6000 (Deore)

Více o tomto kole na webu: rockmachine.us

Foto: Štěpán Hájíček

ROCK MACHINE Blizz CRB 70-29

ROCK MACHINE Blizz CRB 70-29

ROCK MACHINE Blizz CRB 70-29

ROCK MACHINE Blizz CRB 70-29

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky