KENDA Nevegal X Pro & WTB Nine Line Race DNA (29“)

V rámci testu Rock Machine Blizzard 70-29 bylo zmíněno, že jsem k tomuto stroji dostal na vyzkoušení dva páry identických kol. Jedny byly obuty na katalogových pláštích WTB Nine Line Race DNA (29×2.25″), druhé pak na ostřejším vzorku Kenda Nevegal X Pro 29×2,20“. Zde je jejich rychlé srovnání.

Bonus v podobě jednoho setu kol navíc jsem si vyžádal, jelikož jsem měl obavy, že hustší hladší a nezvykle kulatý vzorek plášťů WTB Nine Line nebude v podzimním marastu příliš jistý, a že by jeho potenciálně omezená jistota záběru mohla diskvalifikovat kolo v jeho celkovém hodnocení, což by byla škoda.

Proto jsem požádal o druhou sadu plášťů, kdy mi k Blizzardu přišla celá kola obutá do pryží Kenda Nevegal X Pro, jelikož Cyklomax (zástupce značky Rock Machine pro Českou republiku) k nám dováží právě i Kendu! Hrubý a otevřený Nevegal, vzorek, na který si možná mnozí vzpomeneme, jelikož byl hojně osazován na nová kola před zhruba deseti lety, přitom na mě působil jako více než vhodná protiváha hustému a nízkému dezénu WTB Nine Line.

WTB Nine Line Race DNA 29×2,25″ / Kenda Nevegal X Pro 29×2,2″

Proč bychom se netěšili, když nám Cyklomax kola dal!

Jak jsem již naznačil, Kendy Nevegal dorazily na samostatném setu kol, který byl sejmut z jiného testovacího vzorku Blizzardu 70-29, proto šlo o zcela identická kola se stejnými kotouči a kazetou. V případě prohazování jedné pryže za druhou jsem tak nemusel nic řešit, pouze jsem prohodil jedna kola za druhá a bylo vyřešeno. Ke cti celému kolu slouží fakt, že nebylo potřeba nic dolaďovat či upravovat. Kola, kotouče i kazeta si v obou případech sedly jak pr.. na hrnec! Paráda!

Díky tomuto faktu jsem mohl aktivně zkoušet a porovnávat jeden a druhý set, navíc bylo možné kola i různě kombinoval a hledat tak nejlepší sestavu. Zprvu jsem jezdil hlavně na WTB Nine Line a byl překvapený, jak jistý záběr dokáží tyto gumy nabídnout. Minimálně do chvíle, než se zalepí bahnem. Venkovní podmínky v době testu jim ale příliš do karet nehrály, přesto jsem nabyl dojmu, a také si to nejednou potvrdil, že na suchých, pevných a rychlých trailech jsou vážně příjemné.

Pláště WTB Nine Line jsou díky svému hustému a poměrně nízkému vzorku v první řadě krásně rychlé a velice snadno se odvalují, čímž umocňují pocit z lehkosti jízdy celého stroje. Velké množství hran jejich vzorku přitom zaručuje více než dostatečný záběr na hlíně, na kořenech i v kamení. Za sucha jsou až překvapivě jisté, zejména co se týká přenosu sil působících v ose kola. Tedy při brzdění a akceleraci, nebo při záběru v kopci.

Jejich nezvykle kulatý vzorek má zase na svědomí na jedné straně příjemně předvídatelné chování na pevném podkladu a vůbec snadnou práci při naklánění kola. Co mi ale chybělo, bylo výraznější boční vedení. Opět, za sucha vás to asi příliš limitovat nebude, ale na mokrém, či dokonce podmáčeném nebo sypkém povrchu jsem často postrádal jistotu, zejména na odkloněných svazích.

WTB Nine Line Race DNA 29×2,25″

WTB Nine Line Race DNA 29×2,25″

reklama

Brzdí, ale drží!

Oproti tomu klasický model Nevegal od Kendy, tedy v moderní podobě označené X Pro, hrál zcela jinou písničku. Tento vzorek je výrazně zubatější a mnohem více otevřený, má ostřejší boční výstupky a využívá zjevně úplně jinou směs! Zároveň je také o nějakých 170 g na jednom kole těžší (porovnávána hmotnost předního kola s duší).

Prakticky hned poté, co jsem nasadil Kendy Nevegal, jsem si v terénu s Blizzardem připadal jako král! Zejména v porovnání s pryžemi WTB a obzvláště pak v zatáčkách či při jízdě po odkloněném svahu. Klidně i nekompromisně opepřeném kořeny. Problém nastal ale na přejezdech, zejména na asfaltu, kde se Kendy skoro zastavily. Vzorek i použitá směs jsou zjevně navrženy primárně pro jistý záběr, proto se, podobně jako za starých časů, nevyplácí s nimi příliš často vyrážet mimo lesní pěšiny. Zde totiž horší odvalování snadno přebije vysoká přilnavost v přímém směru, ale i v náklonu, za sucha i v blátě!

Co mě trochu trápilo, byla měkčí konstrukce bočních stěn plášťů Kenda Nevegal X Pro, nebo čím to bylo způsobeno? Při instalaci na ráfek (opravě defektu duše) nebylo znát, že by byly boky zbytečně měkké, za jízdy se ale zdálo, že je konstrukce pláště jako takového hodně specifická a plášť je tak mimořádně poddajný.  

Při podobném tlaku jako jsem vozil u WTB, byly Kendy znatelně komfortnější, až člověk žasl. Ve spojení s vysokým komfortem odpružení Rock Machine Blizzard 70-29 to bylo vážně něco! Problém byl ale v tom, že se Kendy v zatáčkách místy dost nepříjemně žvýkaly, či deformovaly, až jsem místy zaznamenal efekt zavírajícího se řízení podobný jako na fatbiku!

Vyřešit to pomohl až trochu vyšší tlak, díky němuž se jinak vysoký komfort plášťů Kenda Nevegal víceméně srovnal na úroveň obutí WTB Nine Line. Vysoká trakce zůstala naštěstí zachována a jistota vedení byla díky omezené deformaci pláště zase o kousek umocněna.

Kenda Nevegal X Pro 29×2,2″

Kenda Nevegal X Pro 29×2,2″

Rychlost, nebo grip? Co takhle obojí!

Nějakou chvíli jsem si lámal hlavu nad tím, zda bych chtěl na Blizzardu 29 spíše jedny, nebo druhé gumy? Nakonec jsem to vyřešil šalamounsky, i když mi k tomu pomohla náhoda! Před poslední jízdou jsem ohmatal gumy a zjistil, že je zadní Kenda měkčí. Nechtěl jsem se zdržovat, proto jsem nechal vepředu již zablácený Nevegal a dozadu nahodil v tu chvíli odložené WTB Nine Line. A výsledek? Perfektní symbióza!

Zadní guma od WTB poskytla kolu potřebnou lehkost jízdy i dostatečnou trakci při záběru. Hlubokému bahnu jsem se povětšinou vyhnul a lehce horší boční vedení mě u zadního kola tolik netrápilo. Přední Kenda Nevegal X Pro naopak pečovala o jisté vedení v zatáčkách, na odkloněném svahu i jistý záběr při brzdění. Její měkká směs a hrubý vzorek pak při působení na předním kole nijak dramaticky do rychlosti celku nezasáhly.

Je to podobné jako s objevením Ameriky! Za ideální kombinaci považuji zkombinovat ostřejší vzorek vepředu s rychlejším vzadu! To byste nečekali, že 😉 Zda donutíte ke spolupráci tuto zdánlivě nesourodou dvojici Kenda/WTB, nebo budete kombinovat různé vzorky od jedné či druhé značky, je jen na vás. Ostatně hodně také záleží, kdy, kde a jak budete jezdit!

Rock Machine Blizzard 70-29 s kombinací Kenda/WTB

Kenda Nevegal X Pro 29×2,20“

Specifikace testované gumy: 120TPI K-1150 DTC kevlar
Cena: 990 Kč
Hmotnost (udávaná): 870 g (+-/44 g)
Hmotnost př. kola s touto pneu: 2,26 kg

Více na webu: www.qishop.cyklomax.cz

  • Pláště WTB Nine Line překvapí svou jistotou a slušnou čitelností, zazáří ale zejména na pevném a suchém povrchu
  • Pochlubit se mohou zejména vysokou rychlostí a dobrou trakcí v přímém směru
  • Slabší jsou ale v zatáčkách, kde snadno znervózní, minimálně pokud se nepohybujte po pevném a tvrdém povrchu

WTB Nine Line Race DNA 29×2,25“

Specifikace testované gumy: TCS, Fast Rolling Light
Cena: 999 Kč
Hmotnost (udávaná): 635 g
Hmotnost př. kola s touto pneu: 2,09 kg

Více na webu: ridewtb.cz

  • Kenda Nevegal X Pro je výrazně pomalejší obutí, které ale přidá hodně na jistotě a komfortu
  • Kendy excelují v náročném terénu, jsou krásně jisté při záběru v přímém směru, stejně dobře a jistě vedou směr v zatáčkách a při jízdě po odkloněném svahu
  • Za jízdy je rovněž znatelná jejich měkčí konstrukce, která se odráží v podobě vysokého komfortu
  • Stinnou stránkou je výraznější deformace pláště pod zatížením, zejména v zatáčkách, proto bych doporučil použít o něco vyšší tlak, který tento nežádoucí efekt potlačí

Foto: Štěpán Hájíček

Rock Machine Blizzard 70-29 čistě na WTB Nine Line!

WTB Nine Line Race DNA 29×2,25″

Kenda Nevegal X Pro 29×2,2″

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Trestik Miroslav

    Jak se tak „úzké“ pláště chovají na i29 ráfku?

    • Jak bylo zmíněno v článku. WTB Nine Line v pohodě, Kendy Nevegal s tím měly trochu problém a deformovali se. Spravil to lehce vyšší tlak.