KONA Process 153/165 – druhá generace „Procesorů“ je zde!

Zkraje tohoto léta jsem se účastnil prezentace Kony a dalších značek spadajících pod křídla dovozce N-Distribution a už tehdy jsem slintal nad novou generací Kony Process 153. Své nadšení jsem vám ale nemohl okamžitě zprostředkovat, jelikož nad tímto kolem viselo informační embargo, které teď konečně padlo!

Pojďme se tedy podívat, co nového si Kona nachystala pro řadu Process s výhledem na rok 2018. Dle informací z promo videa je zřejmé, že v Koně označují nové stroje souhrnně jako Process G2. Tedy druhou generaci řady, jež zatím obsahovala 29“ Process 111, a sedmadvacítky Process 134 a 153.

*Jistě víte, že číslovka za názvem značí přesný zdvih zadní stavby v milimetrech, že?!

Tato rodinka se s výhledem na rok 2018 lehce pozmění, či lépe řečeno přerodí, jelikož mezi stroji označenými jako Kona Process G2 aktuálně nacházíme stroje řady Process 153 (27,5“) na karbonu i na hliníku, Process 153 na hliníku s 29“ koly a Process 165 (27,5“). S nimi se zároveň do kolekce 2018 dostávají modely Kona Process 153 SE (víceméně letošní Process 153 jakožto nejdostupnější model této řady) a Process 134 SE (opět pokračující model, aktuálně jediný zástupce této zdvihové varianty).

Kona Process 111 je někde zmiňována, jinde ne. Bude-li k dostání, pak spíše formou doprodeje kolekce 2017. Je tedy otázkou, zda budou řady Process 134 a Process 111 pokračovat dál? Jako logické bych viděl, že se příští rok bude Kona primárně zaměřovat na propagaci nových Processů 153 a 165 a mezi tím v tichosti zapracuje na druhé generaci zmíněných dvou řad s nižším zdvihem. Ale to je jen můj skromný odhad.

KONA Process 153 CR/DL 27,5 (2018)

Kona Process 153 CR 27,5“

Vlajkovou lodí a výstavní skříní nových konstrukcí a technologií druhé generace Kony Process je bez debat model Process 153 CR, tedy stroj s téměř plně karbonovým rámem. Nutno zmínit, že karbon Koně v této třídě doposud chyběl! Karbonový je přitom jak přední trojúhelník (monocoque), tak i vzpěry zadní stavby a rozměrné horní vahadlo. Hliník u všech modelů najdete na postu zadní vidlice, a to zejména z důvodu odolnosti a životnosti tohoto značně exponovaného prvku.

Na tomto „výstavním“ karbonovém rámu budou k dispozici dva modely, Kona Process 153 CR/DL 27,5 (Carbon De Luxe) a Process 153 CR 27,5. Další dvojice bude již čistě na hliníku, tedy Kona Process 153 AL/DL 27,5 a Process 153 AL. Třešničkou na dortu a odpovědí na aktuální trendy je model Kona Process 153 AL/DL 29 na velkých kolech a jeho levnější bratříček Process 153 AL 29!

„Velký“ Process 153 si přitom ponechá stejné hodnoty zdvihu (160 mm vepředu a 153 mm vzadu) a bude se snažit dodržet i mnohé hodnoty geometrie, jaké najdete u 27,5“ variant (O nové geometrii bude řeč dále). V zákulisí se přitom proslýchá, že na karbonovém Processu 153 29 se intenzivně pracuje a že by jeho konečná podoba mohla být odhalena na jaře roku 2018, dost možná na veletrhu Sea Otter Classic. To pravdou být může, ale také nemusí.

KONA Process CR/DL 27,5 | Výbava RockShox Lyrik RCT3 (160 mm), RockShox Super Deluxe RCT Trunnion (153 mm), SRAM X01 Eagle

KONA Process 153 CR 27,5 (2018) | Výbava – RockShox Lyrik RC, RockShox Deluxe RT Trunnion, SRAM GX Eagle

KONA Process AL/DL 27,5 (2018) | Výbava – RockShox Yari, RockShox Deluxe RT Trunnion, SRAM GX Eagle

KONA Process AL 27,5 (2018) | Výbava – RockShox Yari, RockShox Deluxe RT Trunnion, SRAM GX/NX

Nový rám, stará pravidla!

Jednou z věcí, co se u Kony Process 153 snažili vývojáři vylepšit, byla její efektivita při šlapání. Na funkci tohoto stroje a jeho ovládání ve sjezdech si prakticky nikdo nestěžoval, spíše naopak, zato zvládat delší výjezdy s otevřeným tlumičem bylo mnohdy až nemyslitelné. Ostatně podívejte se na test Kony Process 153, model 2017. Proto se hledaly cesty, kterak tuto charakteristiku vylepšit, až se dospělo k potřebě celou zadní stavbu kompletně překopat.

Nemusíte být senzibilem, abyste pochopili, jaké kolo stálo vzorem nové Koně Process 153… Ano, správně, byl to její sjezdový bratr Kona Operator! Tímto modelem se tedy Kona opět vrací k osvědčené koncepci zadní stavby s názvem „Beamer“ navazující na historický (falešný) čtyřčep „Kona Walking Beam“.

Přestože nové kolo vypadá o dost jinak než jeho starší bratr, neměly by se dvě poslední generace při cestě z kopce až tak moc lišit. Vedle zvýšené efektivity při šlapání, dosažené zejména posunutím hlavního čepu na úroveň převodníku (počítáno na velikost 32-34 zubů), by měl být vysoce aktivní projev zadní partie zachován. Respektive zadní závěs strojů Kona Process 153 G2 by neměl být až tak lineární jako doposud, ale měl by nabídnout větší míru progrese pro jistější zvládání tvrdých nárazů.

Nový karbonový rám Kony Process 153 CR ze sebe vyzařuje, i přes uhlazené tvary, robustnost a odolnost.

Zadní stavba využívá služeb tlumiče s přímým uchycením Trunnion, díky čemuž lze prodloužit jeho faktický krok a tak podpořit citlivost a aktivitu.

Jedinou hliníkovou součástí na karbonových modelech představuje mohutná zadní vidlice nesoucí tradičně zadní osu i třmen brzdy.

Metrika a Trunnion

Aby bylo možné zachovat vysokou živost a aktivitu zadního odpružení i při zmenšeném prostoru pro tlumič, sáhli v Koně po zadní jednotce v metrickém rozměru a zejména pak s přímou montáží (bez horního oka), typu Trunnion mount. Processy 153 G2 pak budou osazovány zejména tlumiči RockShox Deluxe a Super Deluxe ve vzduchové variantě.

Někde jsem se ale dočetl, že by nová konstrukce měla díky vyšší progresivitě bez potíží adaptovat i pružinové jednotky (standardní nastavení RockShox M/M). Jejich nasazení ale ponechávají v Koně na budoucím majiteli.

Každopádně konstrukce tlumiče typu Trunnion umožňuje nasadit poměrně dlouhé jednotky s nemalým faktickým krokem i při kompaktní zástavbě v rámu. Zároveň se v Koně snažili, aby v rámech všech velikostí zůstalo dost místa pro košík na lahev! Kdo by také dnes jezdil na enduru bez bidonu, že?

Poslední technická poznámka k zadní stavbě může směřovat na čepy, kde se hodně hledělo na tuhost, bytelnost a odolnost. Proto jsou dvě hlavní osy, usazené na sedlové trubce, průměru 20 mm. Ostatní čepy jsou o něco menší, všechny ale obsahují trojdílný systém stahování, který by měl zaručit, že se čepy nebudou povolovat, i kdyby je náhodou někdo celou sezónu nekontroloval! To by se nikomu z nás rozhodně stát nemohlo, ale díky za to!

Kona Process 153 (2018) na hliníku rozhodně nevypadá jako chudý příbuzný!

Zajímavé je kupříkladu plné horní vahadlo odlehčené pouze výrazným prolisem.

S geometrií proti proudu!

S příchodem každého nového kola v kategorii all-mountain a enduro již tak nějak přirozeně očekáváme, že bude delší, nižší a ještě více položené než jeho předchůdce. O Koně Process 153 to platí jen částečně, či skoro vůbec. Zde se totiž nešlo do žádných extrémů, naopak se vývojáři snažili maximum údajů zachovat beze změny.

Stejný je kupříkladu dosah (reach) 450 mm (vel. M), o něco větší je stack (590/607 mm, vel. M, 2017/2018). Hodně podobná je délka zadní stavby (426/425 mm – 2017/218), prodloužila se naopak délka hlavy (115/120 mm). Co je ale nejzajímavější, tak hlavový úhel nepadl ještě níž, ale zvedl se z 65,5°na hodnotu 66°. Zároveň se narovnal i sedlový úhel ze 75° na 76°. S tímto souvisí i poměrně výrazné zkrácení horní trubky z hodnoty 614 mm na 600 mm u vel. M. Naprosto stejná je ale třeba výška středu (348 mm) a BB drop (10 mm).

Filosofií této změny je, že s poměrně dlouhým dosahem (reach) nepotřebujete až tak položenou hlavu, aby bylo kolo dostatečně stabilní ve strmých sjezdech a ve vysokých rychlostech. Naopak se vám hodí o fous lepší ovladatelnost a živost projevu. Zní to skoro jako kacířská myšlenka, ale je fakt, že se zdvihem 160/153 mm bylo 65,5° vážně málo, i když mně osobně se právě takové vyladění dost líbilo. Ale uvidíme, co to udělá spolu s ostatními změnami v praxi.

Na co bychom neměli zapomenout je také snaha zkrátit co nejvíce sedlovou trubku, aby se do rámu vešla co nejdelší teleskopická sedlovka. Konkrétně v sérii se budou na rámy velikosti S montovat sedlovky s délkou zdvihu 125 mm, u M 150 mm a na L/XL najdeme dokonce 170 mm. Určitou snahou konstruktérů bylo totiž i to, abyste si velikost rámu nevybírali čistě podle jeho výšky, ale hlavně podle jeho délky, tak jak je tomu ve světě DH.

Geometrie Kona Process 153 27,5 (2018)

Geometrie Kona Process 153 29 (2018)


 

reklama

Kona Process 153 29

O druhé velikostní variantě Kony Process 153 jsme se již zmínili a již také víme, že bude, zatím, jen na hliníku, a to ve dvou variantách s odlišným osazením. Stejný je zdvih, hodně podobná by měla být geometrie. Místy až brutálně podobná. Vezměme si třeba úhel hlavy 66°, sedlový úhel 76°, nebo délku zadní stavby 425 mm!!! To je skutečně něco! Daní za takto krátký zadek – a vlastně i vcelku logickým krokem – je vypuštění velikosti S, proto se Process 153 29 bude nabízet pouze v rozměrech M, L a XL.

Kona Process AL/DL 29 | Výbava – RockShox Yari (160 mm), RockShox Deluxe RT Trunnion (153 mm), SRAM GX Eagle

Kona Process AL 29 (2018) | Výbava – RockShox Yari, RockShox Deluxe RT Trunnion, SRAM NX

Kona Process 165

Vrátíme-li se zase na střední kola průměru 27,5“, čeká nás zde ještě jeden nový přírůstek, Kona Process 165, aktuálně jen na hliníkovém rámu. Jeden by si myslel, že se bude jednat o ortodoxní enduro závoďák, ve světě se ale o něm mluví spíše jako o nástupci řady Kona Stinky. Tedy o kole určeném na lehčí až středně těžký freeride, kole určeném do bikeparku a na podobné uvolněné řádění. Tomu odpovídá i vidlice RockShox Lyrik se zdvihem 170 mm a zadní pružinový tlumič RockShox Super Deluxe (165 mm).

Osobně mi ale připadá, že by se Kona Process 165 mohla dobře vyjímat i na světových enduro závodech, kde by 160 mm, respektive 153 mm kroku odpružení bylo na dnešní dobu až dramaticky málo. Navíc bez pružiny si člověk ve světě už pomalu také ani neškrtne! Ale nechci předjímat a zbytečně spekulovat.

Kona Process 165 (2018) | Výbava – RockShox Lyrik RC (170 mm), RockShox Super Deluxe Coil R Trunnion (165 mm), SRAM GX Eagle

Kona Process 153 SE (2018)

Kona Process 134 SE (2018)

Zase čekat?

Tolik tedy představení nové rodiny a nových modelů Kona Process G2. Snad zahájení výroby a distribuce nebude trvat až tak dlouho, jako tomu bylo mnohdy v minulosti a Kony Process 153 G2 buď na karbonu či na hliníku se dočkáme i v naší malé zemičce. Jak to jen bude možné, na některé z nich se i moc rádi povozíme a vše mám barvitě popíšeme! Hmmm, s Processem bych vyrazil hned!

Celou kolekci Kony Process 153(165) modelového roku 2018 najdete již dnes na mezinárodním webu www.konaworld.com

Foto: Kona, www.Pinkbike.com, Štěpán Hájíček

 

Pro porovnání Kona Operator DL (2018)

KONA Process 153 CR/DL 27,5 (2018)

KONA Process 153 CR/DL 27,5 (2018)

KONA Process 153 CR/DL 27,5 (2018)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Luděk Šubert

    Novej rám vypadá parádně! Není to ale čtyřčep stejně jako zmíněnej Kona Walking Beam…

    • Jasně, měl jsem dát asi „čtyřčep“ do uvozovek. Myslel jsem to jako čtyřčep ala Kona. Rozumíme si 😉

  • Josef Behounek

    Pekny cteni. Diky. Jen vsuvka, znama firma a na top modelech zadni stavba hlinik…rok 2018…Full carbon dela kdekdo, nerozumim tomu. Predek krasnej, jednolitej, zadek fujky fujky svary. Kolo a Eaglu.

    • Mě tam tedy ten kousek hliníku nijak neuráží a chápu, že zrovna na tomto místě je to praktičtější záležitost. Ostatně lidé z Kony říkají, že jim šlo sice o příznivou hmotnost, nechtěli jí ale obětovat odolnost a praktičnost. Proto ty extra jištěné čepy, hliníková vidlice apod.

      • Josef Behounek

        Jo vsak ja nejsem urazenej, to bylo spíše povzdechnutí. Kolo jinak ok…

        • Jasný, asi by to vypadalo ještě o pár procent lépe, ale Kona by měla být alespoň trochu hrubá 😉

  • Egon Ervin Jaják

    Trochu mi to připomíná Striva. Vám ne?

    • Aleš Bursa

      Spíš Norco Range carbon, také má hliníkovou jen zadní vidlici, ale jinde zadní čep. Štěpáne, co je lepší?☺

      • Ahoj, také v tom vidím více Norco.

        Co je lepší? Normálně bych preferoval, již z principu, rám, který má Horst Link a tedy i skutečný čtyřcep. Ale když jsem jezdil aktuální Konu Process 153 tak jsem toto vůbec neřešil a jen žasl, jak to cestou dolů krásně maká. Teorie je hezká věc, praktické poznatky ti ale dají víc. Nakonec je to hlavně o tom, jak je celé kolo naladěné. Na nový Process se hodně těším, jen se maličko bojím, že už nebude tak krásně šílený jako současná generace, kde byl jasně cítit rukopis Kony. Ale snad se pletu 😉

        PS: Norco jsem už léta nejel, takže těžko soudit.