HIPLOK – test zámků do kapsy i kolem pasu

Začátkem května tohoto roku jsme si představili nabídku britské značky Hiplok, která se zaměřuje zejména na šikovné, skladné a v mnoha případech i snadno transportovatelné zámky a jiná řešení určená pro zabezpečení nejen jízdních kol. Přes léto jsem měl k dispozici několik zámků a zámečků Hiplok, proto si nyní můžeme povědět, jak se s nimi v praxi pracuje.

Značka Hiplok své jméno i svou existenci založila primárně na pevných zámcích, či přesněji řečeno řetězech, které lze snadno připnout okolo pasu a mít je tak po ruce (na těle) vždy, když jedete na kole na nákup, necháváte svůj stroj před kanceláří, nebo se jen večer vydáváte do města na drink. I tento klasický zámek Hiplok, v provedení Lite, jsem si zkusil, pojďme ale dnešní praktické představení/test začít někde úplně jinde. Na přesně opačném konci nabídky.

Prevence nemilého překvapení!

Poměrně často řeším situaci, kdy se pohybuju někde na kole, jako starý vlk samotář mnohdy bez doprovodu cyklistického sparing partnera, po delším čase v sedle přitom dostanu chuť se něčím občerstvit, koupit si něco na pití nebo k jídlu. V létě není problém najít otevřenou zahrádku, upnout kolo do stojanu a zajít si k okénku a mít svůj stroj tak nějak stále pod dohledem. I když i v takových případech se člověk na svoje kolo nedívá stále, občas si potřebuje dojít na záchod a tak podobně.

Jiný a vlastně dost podobný případ nastane, když zastavíte před obchodem a chcete si jít koupit pár rohlíků, sušenku, zmrzlinu nebo limonádu. Někdy se zadaří, že člověk opře kolo tak, aby na něj skrz dveře obchodu viděl. Zároveň je ale asi každému jasné, že stačí pár vteřin nepozornosti, když se díváte do regálu, nebo když třeba vytahujete peníze, pohotový lapka této situace využije a kolo na které člověk šetřil X let je v tu ránu pryč.

Hiplok Z Lok s klíčkem

Hiplok Z Lok

Už jen pro takovéto a podobné případy nabízí Hiplok jednu maličkou, lehkou a šikovnou věcičku – páskový zámeček Z Lok. V principu se jedná o trochu větší zip pásku (stahovačku), kterou kolo přichytíte někde ke značce, ke stojanu a podobně. Nebo třeba použijete Z Lok k tomu, abyste ke kolu připevnili helmu a nemuseli se o ni starat.

Z Lok samozřejmě nenabízí nijak radikální stupeň ochrany, přestože se nejedná o prostou plastovou pásku, kterou by každý šmiknul nožem. Nikoliv, uvnitř plastové pásky je ocelový prut, který zaručuje větší než malou míru bezpečí. Tento Zip pásek (Z Lok) má zároveň kovový zámeček, jenž lze otevřít jednoduchým klíčem, který je součástí balení. Je to taková vidlička, kterou zasunete do hlavy pásku, tím se odjistí dvě pružinky, jež přes západky oboustranně svírají samotný pásek a Z Lok pak lze jednoduše otevřít.

Z praktického hlediska je fajn, že v jednom balení jsou vždy dva pásky (v nabídce 3 barvy, délky 40 cm), méně praktické mi přijde, že k nim dostanete jen jeden univerzální klíč. V praxi jsem proto bojoval s tím, zda mám klíč nechat pověšený na přezce uvnitř batohu (občas si ale beru na střídačku ledvinku CamelBak Palos LR), jestli jej mám nechat v pásku samotném (bál jsem se, že mi někde vypadne), nebo jestli jej mám přendávat z klíčů na klíče (někdy si do batohu beru klíče od domu, jindy jen klíče od auta).

Z Lok jsem nejčastěji využíval k bezpečnému upnutí helmy na rám.

Takto vypadá samostatný univerzální klíč k zámkům Z Lok

Klíč roztahuje uvnitř zámku dva plíšky, čímž se zámek odjistí.

Mistr paklíč

Je to vlastně jen prkotina, ale mně osobně by ulehčilo situaci, kdyby klíče ke dvěma páskům byly rovněž dva. A proč dva pásky? Aby si mohl člověk připnout třeba obě kola k nosiči na autě, aby jedním upevnil kolo a druhým třeba helmu apod. Jiný potenciální problém může být v tom, že je klíč pro Z Lok univerzální. Problém to nebude do chvíle, dokud se v určité lokalitě toto řešení příliš nerozšíří. Pokud nastane opak, pak si všímavý lapka za pár korun pořídí vlastní Z Lok a otevře si pásky kdy a jak bude chtít.

Stejně tak si otvírací vidličku český kutil snadno vyrobí sám doma, nebo při troše snahy použije větší kancelářskou sponu a Z Lok i s ní nejspíš snadno otevře. Ano, toto jsou vše rizika potenciálně spojená s použitím Z Loku, stejně jako i to, že byste jej dost možná přeštípli již jen kleštěmi na bovdeny apod. Něž se ale rozjede vášnivá diskuze a zatracování tohoto produktu, stojí za to odrolovat pár odstavců nahoru, přečíst si znovu úvod a zamyslet se nad smyslem tohoto mikro zámečku.

Jeho kouzlo spočívá v úžasné jednoduchosti, maximálně snadném použití, minimální hmotnosti (21 g i s klíčem) a prostorové nenáročnosti. Strčit si jeden Z Lok do kapsy dresu je to nejmenší. Přitom vám může snadno pomoct, alespoň psychologicky, když někde zastavíte na zahrádce, nebo před večerkou. Z Lok je prostě zámeček určený k tomu, aby vám někdo nevzal kolo jen proto, že je někde necháte v dobré víře opřené a po třiceti vteřinách pohledu jinam vám zbydou jen oči pro pláč.

Zarazit vidle

Z čistě praktického a pragmatického hlediska mě při zkušenosti s tímto zámečkem zarazila ještě jedna věc, tedy trochu větší odpor při zasunování klíče a potřeba jej správně trefit na jeho místo. Ale to je jen o zvyku a cviku a také je to vlastně důkaz, že to celé drží pevně pohromadě. Sám jsem Hiplok Z Lok použil již mnohokrát, ale vzhledem k tomu, že jsem měl s sebou obvykle i jiné zámky co jsem chtěl vyzkoušet, tak jsem jej nejčastěji používal pro bezpečné připnutí helmy k rámu, abych ji nemusel nosit všude s sebou.

Konec konců záleží jen na vás, jaké využití pro tento mikro zámeček vymyslíte.

HIPLOK Z LOK

  • Délka v uzamčeném stavu 40 cm
  • Zubatka na obou stranách
  • Ocelové tělo zalité v plastu
  • Univerzální klíč
  • Hmotnost (pásek/klíč): 18/3 g
  • V balení vždy dvě pásky
  • 3 barvy
  • Cena 469 Kč (www.bikebrothers.cz)

*Hiplok Z Lok brzy dostane i většího brášku, který bude postaven na stejném principu Zip pásku, jen bude větší, delší a odolnější. A hlavně místo univerzálního klíče se bude zamykat a odemykat pomocí tříciferného zámku, což je zase o krok dál z hlediska zabezpečení. Tuto novou generaci, kterou jsem viděl na veletrhu Eurobike 2017, si také budu muset zkusit, jen co se objeví na našem trhu.

Na pár místech záměrně prosvítá kovové jádro, aby bylo jasné, že se nejedná o prostou plastovou pásku.

HIPLOK FLX

Další verze zámku Hiplok, kterou jsem měl možnost zkusit, a svým způsobe druhý stupeň možného zabezpečení, představuje šikovný lankový zámek Hiplok FLX. Tvarem se Hiplok FLX nejspíš inspiroval u modelu Hiplok D, stejně tak možností zavěšení na pásek, či do kapsy dresu, ale zde podobnost jednoznačně končí.

Možnost zaháknutí za plastovou sponu jsem vlastně neměl šanci pořádně vyzkoušet, jelikož většinou jezdím s batohem, nebo alespoň s ledvinkou. Na svých zavazadlech jsem přitom nenašel vhodné místo, kam bych malý Hiplok zavěsil, aby držel dostatečně jistě, proto skončil vždy někde vevnitř.

To v principu nevadí, jelikož hmotnost tohoto zámku na digitální váze ukázala hodnotu 87 gramů, rozměrově také není nijak výrazný, proto se v batohu či v ledvince celkem ztratí. Umístění uvnitř zavazadla sebou ale nese ještě jednu nevýhodu, nebo spíš omezení využití plného potenciálu. Model Hiplok FLX je totiž vybaven nad klipem ještě menší odrazkou a jedním červeným LED světýlkem, které lze přepnout do režimu blikání či svícení.

Hiplok FLX je dost dlouhý, abyste zajistili rám a třeba i jedno kolo, nebo více strojů najednou.

S LEDkou, nebo bez?

Na to, že je LEDka jediná a maličká, navíc ji napájí dvě menší knoflíkové baterie, svítí docela intenzivně, proto se nejedná o žádnou atrapu ale poměrně schopnou, i když hodně jednoduchou blikačku. V konečném důsledku záleží, jestli budete mít příležitost této funkce využít, vyrazit třeba večer na kole na jedno pivko, hodit si Hiplok FLX za opasek nebo do kapsy a cestou zpět jej využít jako pohotovostí světýlko, nebo druhou blikačku pro umocnění vlastní viditelnosti.

Pokud jste přesvědčeni, že byste funkci blikačky na zámku téměř nevyužili, pak není třeba utrácet za vyšší model FLX (999 Kč), ale můžete si pořídit levnější variantu Hiplok FL (799 Kč), která se liší prakticky jen absencí blikačky, kterou nahrazuje reflexní plocha.

Co se faktické podoby a zpracování tohoto zámku týká, pak k vám musím být upřímný a přiznat se, že jsem byl zprvu trochu zklamaný. Na to, že jsem v představení psal o extra odolném plastovém těle a jiných bezpečnostních standardech, mi zámek jako takový přišel na první pohled poměrně obyčejný, až moc jednoduchý a plastový. Na jednu stranu lze pochopit, že je skoro celý vyroben z umělé hmoty, na straně druhé jsem čekal nejspíš trochu více luxusní dojem a zpracování.

Zámeček Hiplok FLX je vybaven malou, ale poměrně silnou LED blikačkou.

Uchytit jej lze na mnoho způsobů – Zaháknout na batoh (zde mi ale moc nedržel).

Nebo ideálně do kapsy dresu!

Kdy(ž) mu začneš věřit?!

Tímto popisem ale nechci Hiplok FLX zcela smáznout a více se o něj nezajímat. Neodsoudil jsem jej, nenechal jej doma, ale pravidelně jsem jej používal a začal si na něj zvykat. Je super, jak je tělo malé (vejde se do dlaně), lehké a kompaktní. V batohu se skoro ztratí, proto je lepší jej někam zaháknout či zastrčit někde do vnitřního organizéru, aby jej měl člověk vždy snadno po ruce.

Co se mi líbí je možnost poměrně jednoduše (mechanicky) přenastavit číselnou kombinaci (malé kruhové tlačítko z boku). Šikovný mi rovněž připadá systém vytahování lanka, který funguje jako u zavinovacího metru. Stisknete tlačítko (šipky) a vytahujete lanko do délky, do jaké je zrovna potřeba, pustíte tlačítko a lanko zůstane vytažené. Když zámek zase uklízíte, stisknete to samé tlačítko a lanko se samo zaroluje jako napájecí kabel u vysavače.

Pro milovníky pořádku, kteří se nechtějí s ničím motat je to super řešení, jelikož máte zámek během vteřiny bez starostí uklizený!

Na boku zámku, vedle navíjecího tlačítka, je ještě druhé, které odjišťuje zacvaknutý konec lanka (symbol zámku). Když tedy chcete zámek rozpojit, musíte nastavit správnou kombinaci (chod plastových koleček není tak přesný jako u kovových zámků) a pak stisknutím tlačítka zakončení lanka odjistit – odpojit.

Ovládání je vcelku prosté, jedno tlačítko slouží k uvolnění lanka (po zadání správné kombinace), druhé k vysunutím či samovolnému navinutí. Na druhé straně je jedno maličké tlačítko pro nastavení číselného kódu.

Tříciferný číselník je poněkud plastový a mohl by mít trochu přesnější chod.

Zakončení lanka se po zamčení utopí poměrně hluboko v těle zámku.

Široké obětí

Dalším plusem je rozhodně délka lanka, která činí jeden metr. Díky tomu celkem snadno spojíte dvě kola k sobě, obtočíte rám a ještě jedno kolo, nebo svůj bike upevníte ke středně vzrostlému kmeni stromu. Lanko jako takové není dvakrát silné, spíš je to takový silnější ocelový vlasec s gumovou bužírkou, abyste si nepoškrábali rám. Střihnout by šel asi docela snadno, ale opět narážíme na fakt, že se bavíme o pohotovostním, lehkém, kapesním zámečku, a ne o nedobytné bráně!

Na druhé straně trochu lacině na mě působí mechanizmus upínající konec lanka zpět do těla zámku. Z venku to vypadá, jako by jej držel snad jen plastový zobáček! Tomu ale sám nevěřím, jelikož co jsem zatím osobně viděl produkty Hiplok, tak se vždy tvářily dost bytelně a z hlediska zabezpečení také dost promyšleně.

Test trhem bych na zkoušeném zámku nerad dělal, ale znáte to, prolomit lze jakékoliv zabezpečení. Jedním dechem ale musím dodat, že se konec lanka do těla zasouvá vlastně poměrně hluboko a když s ním zkusíte zacloumat, zdá se, že drží dost pevně. Opět připomínám, řešíme zde lehčí zámeček určený „pro klid duše“ a nikoliv bytelný řetěz ukované Thórovým kladivem.

HIPLOK FL a FLX

  • Lanko délky 1 m
  • Trojmístný kód
  • Hmotnost 87 g (zváženo)
  • Barvy: 4/1 (FX/FLX)
  • Cena: 799/999 Kč (FX/FLX) 
  • www.bikebrothers.cz

HIPLOK Lite L1

Třetí a poslední variantou mezi zkoušenými zámky Hiplok představuje model bezpečnostně i rozměrově dvěma předchozím značně vzdálený. Hiplok Lite je přitom zmenšenou a odlehčenou variantou vlajkové lodi – modelu Hiplok Original. Na Hiplok Lite byl použit řetěz o síle článků „jen“ 6 a 8 mm, s délkou v zamčeném stavu 75 cm a hmotností 1 kg. Hiplok Original nabízí hodnoty 8 a 12 mm síly řetězu, 85 cm délky a hmotnosti 2,4 kg.

Oba klasické zámky Hiplok se liší i v jiných ohledech, co je ale spojuje je materiál 600D, který kryje samotný řetěz a jenž je navíc opatřen velkým reflexním logem. V principu stejné je i stahování kolem pasu, jen s tím rozdílem, že Original má na jednom konci sponu, která se zahákne do těla zámku, Lite disponuje pouze silným popruhem se suchým zipem, který zámkem provléknete.

Aby to konečně celé dávalo smysl, je třeba popsat, jak se tento zámek převáží. Na řetěz z jedné strany klasicky nahodíte samotný zámek, který má poměrně originální tvar a také dosti originální prohnutý klíč, který jezdí jakoby po obvodu, neotáčí se ve své ose. Celé tělo Hiploku Lite si hodíte kolem pasu, z jednoho konce uvolníte popruh se suchým zipem, provléknete jej okem ve visacím zámku, utáhnete a dlouhým suchým zipem zajistíte v požadované poloze.

Samotný visací zámek je v zamčeném stavu z větší části skryt v plastem potaženém těle.

K oblouku zámku se tedy nelze až tak snadno dostat kleštěmi.

Kilo není kilem

Když má člověk tento zámek v ruce, tak si říká, že to rozhodně není žádný drobeček, což teprve potěžkat si o 1,4 kg těžší Hiplok Original. Když jej ale hodíte kolem pasu, skočíte na kolo a jedete kam je zrovna potřeba, skoro o něm ani nevíte. Široký pás tkaniny a hmotnost rozložená podél celého pasu udělají své. Nevěřil bych tomu, ale vážně to na těle není až takové závaží, jak by se mohlo zdát.

Tím, že zámek sedí poměrně nízko v pase není nijak zásadním problémem ani fakt, když si na záda hodíte ještě batoh, třeba s oblečením pro posezení na zahrádce nebo pro cestu večer domů. Celé to je prostě příjemná a prakticky vymyšlená věc, která do puntíku plní, co slibuje.

Hiplok Lite si člověk snadno hodí kolem pasu, utáhne dle potřeby a zajistí dlouhým suchým zipem. Při mé postavě zde byl stále dost velký prostor pro pořádně narostlý pupek!

Komfort nošení pak spočívá hlavně v tom, kam natočíte samotný zámek. Pamatujte ale, že velké logo je reflexní, takže by bylo vhodné, aby bylo vzadu.

Jestli jsem někde našel nějaké nedostatky, pak je to možná délka pouhých 75 cm, kvůli čemuž jsem občas musel vymýšlet, kde a jak zámek natáhnout. Druhou, spíše drobnou výtkou je, že se musíte naučit dělat na zámku tak akorát volný prostor stahovacím popruhem okolo oka, kam chcete cvaknout samotný zámek, aby vám popruh jako takový zbytečně nepřekážel. Ale s tím už se člověk snadno popere.

Na celém tomto zámku je přitom vidět, že se jeho návrháři snažili, aby vás bavilo hodit si jej kolem pasu a hlavně, abyste se cítili bezpečně ve chvílích, kdy jeho pomocí své kolo přivážete někde před školou, kanceláří nebo hospodou. Oproti výše popisovaným zámečkům a udělátkám jsem zde ani na vteřinu nepochyboval o vysokém standardu zabezpečení.

Jasně, zlomit, zničit či přeštípnout lze všechno, v tomto případě už by se ale musel lapka hodně snažit, nebo by sebou musel mít pořádné pákovky, aby Hiplok Lite pokořil.

HIPLOK Lite

  • Řetěz z tvrzené oceli průměru 6 a 8 mm
  • 8mm ocelová spona s nylonovým krytem
  • Odnímatelný rukáv z materiálu 600D s reflexním logem
  • Obvod pasu: 60 – 110 cm
  • Délka zámku v zamčeném stavu: 75 cm
  • Hmotnost zámku: 1,04 kg (zváženo)
  • Součástí jsou tři klíče
  • 7 barev
  • Cena: 1699 Kč (www.bikebrothers.cz)

*Více o zámcích Hiplok na webu výrobce www.hiplok.com

Foto: Štěpán Hájíček

Zajímavostí je netradiční podoba samotného zámku, který není plochý, ale do oblouku zahnutý.

Klíč se v něm neotáčí, ale opisuje kružnici.

Samotný klíč má obloukový profil s vodícím čepem uprostřed.

Koncová oka řetězu koukají tak akorát, aby se dala snadno zaháknout, přitom aby se minimalizovalo riziko, že s nimi poškrábete kolo. 

Tipuji, že hranatý profil koncových ok řetězu bude také plnit určitou bezpečnostní úlohu.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Lukas David

    Hiplok FL – koupil jsem to samé v „bledě modrým“ od BBB za míň než půlku, např.
    http://www.kolokram.cz/zamky-na-kolo/38630-zamek-bbb-bbl-53-minisafe.html
    Pravda, trochu kratší lanko (670mm, spíš na jedno kolo než na dvě).
    Na výše popsané využití (ne nedobytná pevnost, ale moct na chvilku spustit oči z kola), je to fajn 🙂