EUROBIKE 2017 – novinky, trendy, zajímavosti #1

Bude to akorát týden, co jsme se vrátili z německého Friedrichshafenu, kde se konal další ročník tradičního a stále největšího evropského veletrhu s cyklistickým zbožím Eurobike. Není to zde jen o kolech, ale také o komponentech, doplňcích, oblečení a mnohém dalším zboží s cyklistikou souvisejícím.

Letošní ročník byl sice co do plochy, počtu vystavovatelů a počtu návštěvníků plně srovnatelný s minulými léty, pro člověka, který sem ale jezdí pravidelně za prací, zde opět chyběla řada velkých značek. Už poslední roky byl patrný postupný úbytek velkých jmen, loni významných vystavovatelů zmizelo víc než kdy předtím a letos jich zde bylo zase o dost méně.

Řídne jako bujná kštice…

Co si tak vybavuju, tak za posledních několik let postupně z Eurobiku odešel Trek, Kona, později třeba Specialized, letošní rok chybělo GT, Cannondale, domácí Author, nebo překvapivě německý Canyon. To je vlastně dost zajímavé, jelikož německých vystavovatelů je zde pochopitelně vždy hodně a obvykle mají ty největší stánky. U Canyonu se ale nejspíš rozhodli, že smysl této výstavy již nenaplňuje jejich představy o vlastní propagaci. Nebo se o to víc soustředí na dobývání Ameriky?

Čeho zde nebylo málo, byla elektrokola, jimiž se to hemžilo skutečně všude. Vzpomínám si, když se postupně rozšiřovaly určité trendy, jak jsme jeden rok nadšeně jásali nad každou novou devětadvacítkou, pár let na to hltali rozměr 27,5“, jeden ročník se zde zvedla obrovská mánie fatbiků, které pak ale rázem zmizely jako pára nad hrncem. Jinak se ale obvykle z trendu jednoho roku stala samozřejmost ročníku následujícího.

Letos tedy platilo pravidlo, že kdo nemá alespoň jedno elektrokolo, jako by pomalu ani nebyl! Až tak přísné to zase není, i když je nepřehlédnutelné, že míra elektrifikace bobtná s každým rokem víc a víc.

*Pokud vás zajímá, co a kdo zaplnil haly a prostory, jež vyklidila výše zmíněná velká jména, pak vězte, že se řada stánků zvětšila, hodně se toho přeskupilo a hodně plochy vyplnili různí malí vystavovatelé a letos snad ještě více než kdy jindy menší firmičky z Asie nabízející a vyrábějící naprosto cokoliv vás napadne.

reklama

Najdou se i jiné trendy?

Letos (modelový rok 2018) to vlastně až tak žhavé s novinkami není. Nebo je to tím, že už vše podstatné známe dlouho dopředu?! Hodně se řeší trailová kola, poměrně nasycený je trh s endury, docela často člověk narazí na gravel biky všeho druhu, o fatbike ale skoro nezakopne. Tu a tam se objevují opozdilci, kteří si dodělali domácí úkol v podobě pluskových kol, většina trhu už ale pochopila, že rozměr 27,5+ je vhodný především na elektrokola.

Nechme tedy láteření a pojďme si projít naše fotky, které jsem nijak zásadně netřídil, spíš vám je naservíruju opět chronologicky v pořadí, jak jsem procházel halami Eurobiku.

*Dobrou zprávou pro odpůrce elektrokol budiž fakt, že jsem si toto téma hodil stranou a o elektrických inovacích a zajímavostech připravím jeden samostatný článek a nebudu tedy toto téma míchat mezi klasická kola na čistě lidský pohon. Díky za pochopení 😀

Text a foto: Štěpán Hájíček

Prohlídku Eurobiku 2017 jsem začal netradičně u stánku Shimano, který byl hned v první hale vedle Press centra.

Na první nakouknutí mě zaujaly tyto silniční kotouče, jejichž ploutve či žebra plní, dle mého názoru, funkci aerodynamiky i chlazení. Dle nejnovější regule UCI by přitom hrany všech disků pro silniční kola měly mít výrazně zakulacené kraje.

V MTB sekci se vlastně nic zásadního neudálo. Shimano se stále pere s řazením 1×11, čehož jedním „vrcholem“ je kazeta XT (M8000) s rozsahem 11 – 46 zubů.

 

Svou pozornost jsem tedy obrátil jinam, třeba na tretry. Již tento sportovní model MT7 s kolečkem Boa vypadá dost zajímavě.

Milovníci ostřejšího terénu ale nejspíš zaostří na tretry Shimano GR7 určené pro volné pedály.

Docela rád bych vyzkoušel, jak se bude chovat podrážka těchto treter, jelikož je pod ní podepsaný „gumárenský obr“ Michelin.

Poslední pohled na Shimano GR7. Praktická se zdá být gumička pro zajištění tkaniček (drobnost), zejména však neoprenový návlek okolo kotníku, díky němuž by se do bot neměly dostávat nečistoty. Toto řešení, zdá se, bude velkým trendem nových kolekcí cyklistických bot následujících let.

Malá odbočka do světa elektroniky. Značka Cateye je jedna z prvních, u které jsem zaregistroval lehčí světýlka určená pro připevnění na helmu, která kombinují v jednom těle bílý reflektor a červenou blikačku. Cateye Duplex.

Ve stručnosti pár kousků u RST. Model Revolt nabídne zdvih 130 – 140 mm, 32 mm silné nohy, rychloupínák či pevnou osu a schopnost pobrat kola standardu 27,5“ či 29“.

RST tomu stále věří, já stále kroutím hlavou – inverzní vidlice. Model Revel se zdvihem 80 – 140 mm, 110×15 mm osa, 32 mm vnitřní nohy, kompatibilita 27+ a 29“.

Sakra, chvíli jsem si myslel, že Vittoria začala dělat tretry a helmy, ale ona to je Vittora. Nevadí, tretry z klokaní kůže nevypadají zle.

Ani kolekce helem není marná. Mrkněte třeba na all-mountain model VHE – www.vittoria-shoes.com

Víceúčelová helma Lazer Revolution FF MIPS patří do rodu „měňavců“, jen s tím, že zde se brada ručně šroubuje ke zbytku helmy. Nebo se snad pletu?

Zajímavá je možnost si helmu dle libosti dozdobit různě barevnými plastovými doplňky.

Pojďme konečně ke kolům. Rocky Mountain Altitude nové generace již znáte. Já si ho šel prohlédnout, abych se namlsal před tím, než jej dostanu zapůjčený na test (nejpozději tento podzim).

Žhavou novinkou je naopak 29“ zabiják trailů Rocky Mountain Instinct nové generace. Zde konkrétně ostřejší a zároveň vrcholná verze BC Edition s posíleným zdvihem a ostřejší výbavou.

Hodně stylové jsou maskované čepy u patky, kdy se zadní vidlice, i díky grafice, snaží tvářit jako jeden kus.

Rocky Mountain Instinct BC Edition nabídne oproti běžným modelům vyšší zdvih (155 mm místo 140 mm), za což se ale platí absencí systému RIDE-9.

Co říkáte na hliníkovou verzi nového Rocky Mountain Instinct? Není to takový hit jako karbon, pokud bude za rozumné peníze, tak po jízdní stránce jistě neurazí!

Jednovaječným sourozencem Instinctu je model Rocky Mountain Pipeline, který nabídne stejné základní parametry (zdvih 140 mm), pouze místo 29“ kol standard 27,5+ (zde Maxxis Minion DHF/DHR 27,5×2,8“).

Napůl ve stínu, napůl v protisvětle… Hrozně špatně se fotil tento černo-černý Rocky Mountain Slayer, naživo ale vypadal dost krutě! A to černé „stealth“ rámy jindy příliš neobdivuji.

Jedna z novinek na stánku Evoc – velký batoh dokonale navržený pro expedice s kolem i bez něj.

EVOC Explorer PRO 30 l by měl pobrat vše, co je na výlet do divočiny potřeba.

Trocha kovaného, frézovaného a eloxovaného „štěstí“ od RaceFace v řadě Atlas.

Z barviček si vybere snad každý.

Když to nepůjde jinak, tak se u RaceFace najde i něco v karbonu!

V prezentaci novinek u Progress Cycle 2018 jsem již zmiňoval, že ledvinku CamelBak Palos LR (test) nahradí v roce 2018 model Repack LR, který přináší jinak řešené kapsy a přepracovaný systém stahování.

Zajímavé jsou batohy CamelBak, které spíš připomínají vestičku. Jejich původ je v běhu, cyklistické modely ale mohou pojmout i víc než jen bidon a peníze.

Ze světa běhu byla zachována možnost vložit do popruhů samostatné lahve (měchy) s vodou.

Zajímavá záležitost náležící k batohům Camalbak K.U.D.U. – hrudní chránič s držákem kamery GoPro.

Camalbak K.U.D.U. vůbec vypadá jinak, než když jsem testoval jednu z prvních generací.

Fizik evidentně zkoumá nové možnosti tvarování již zavedených sedel. Poměrně radikální mi připadají tyto modely s velkým kanálkem.

Na pohled příjemnější mi jsou nové verze klasických modelů s dírou, kterou si u Fiziku vyprosili zákazníci.

Thomson nemusí být jen stroze decentní, může být i hezky barevný.

Sedlovky Thomson Elite Dropper se těší poměrně slušné pověsti, problém je ale v tom, že na ně člověk v reálu skoro nenarazí.

Pár kousků pro ostřejší styl ježdění – Thomson Elite TR35. Přehled dílů Thomson na našem trhu najdete na www.protocycles.cz

Thomson byl vždy machrem přes frézování hliníku. Víme, že umí i titan a podobně. Každopádně když jsem si potěžkal hliníkovou sedlovku Elite a pak karbonový Masterpiece, nestačil jsem zírat! Vždyť to nic neváží!!!

Polygon si vždy potrpěl na prazvláštní kreace…

Model Square One se systémem Naild R3ACT ale překonává vše, co jsem zatím u této malajské značky viděl.

Minimálně na Instagramu je hitem letošního roku řazení od BOX Components.

Doposud existovala jedna sada, nyní jsou dvě plus DH verze. Levnější Box Two má přitom poměrně gumový chod a ne zrovna výrazné polohy.

Box One byl, alespoň na zkušebním stojanu, výrazně přesnější. Nově se u obou verzí řadí jako u Shimano RapidFire Plus, co mi ale dost vadilo byl výrazný odpor při řazení nahoru. Škoda!

Značka Leatt již loni představila vlastní kolekci helem, která pro rok 2018 doznala určitých vylepšení. Zde přilba typu 2v1, model DBX 3.0 Enduro V2.

Uchycení brady má na starosti jedna západka a pak velká kovová přezka.

Špatně rozhodně nevypadá ani verze bez brady Leatt DBX 3.0 all-mountain.

Co bych si rád v příštím roce určitě vyzkoušel jsou tyto chrániče Knee Guard 6.0, které kombinují chytrou pěnu 3DF a vnější o něco pevnější, ne však vysloveně tvrdou skořepinu.

U Spanku se pro příští rok hodně řeší technologie Vibracore.

Jedná se o speciální pěnu, která pomáhá tlumit vibrace a takto zpříjemnit jízdu.

Překvapilo mě, že se Vibacore začíná objevovat i v ráfcích?! Skutečně, není to jen logo, díval jsem dovnitř a z ráfku skutečně kouká zelená pěna!!!

Produkty značky Hiplok jsme si již před prázdninami představili. Aktuálně jich i pár testujeme. Třeba jednoduchý Z Lok.

Vše začalo u velkých zámků, které si můžete snadno připnout okolo pasu.

Designovou a zároveň i praktickou parádičkou do garáže, do dílny, na zeď domu apod. je velký úchyt/zámek Airlok.

Jako velice chytré vylepšení mi připadá tento rozšířený zip pásek, který není na klíček (jako základní Z Lok), ale obsahuje tříciferný zámeček. Pro rychlé zajištění kola někde před obchodem ideální.

Již jsme si ukázali Polygon, proto nesmíme zapomenout ani na Marin a jeho Wolf Ridge.

Oba systémy se lehce liší velikostí a polohou vnějších ramen, princip je ale stejný. Funkci jednoho čepu, nebo spíše jednoho ramene nahrazuje velký píst, který se ve zdvihu roztahuje.

Určitě je někdy potřeba zaujmout, to chápu, ale stejně mě jen těžko bude někdo přesvědčovat o tom, že je něco lepšího než dobře vyladěný čtyřčep (virtuál) jako najdeme u modelu Marin Attac Trail.

Přestože chápu, kam tím konstruktéři míří, a přestože jsem četl pochvalné recenze na systém Naild R3ACT, stále mi přijde, že je toto řešení zbytečně složité. Uvidíme, jak dlouho přežije, ale obávám se, že pokud to nebude nic jiného, tak jej zabije konzervativnost zákazníků.

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Josef Behounek

    USD vidlice. Maj to vsechny (vetsina, viz. BMW atp.) motorky, vcetne MX. Pro by to nemelo fungovat na kole? Navic je to krasny.

    • michal

      USD vidlice nejsou v MTB nic novýho, ale nikdy se to masově neprosadilo… na motorce se díky větším průměrům nohou a nábojů a větší mase materiálu nejspíš konstruktéři líp vyrovnávají třeba s tuhostí vidlice, což byl například (podle mnoha lidí) problém u sjezdový Manitou Dorado… aktuální RockShox RS1 se taky moc nechytla, vozí to v podstatě jen pár závodníků nebo nadšenců… evidentně ne všechno z moto je tak snadno přenositelný do mtb

      • Tomas Fuk

        U motorek jsou hlavně všechny vidlice dvoukorunkové (nepočítám skutry)
        Tam platí, že pokud mají nohy větší průměr, tak je spoj brýle x noha pevnější. Proto se používá USD

    • Jan Marek

      Délkovými rozměry jsou mtb i moto vidlice přibližně stejné, ale moto mají samozřejmě silnější stěny a průměry. Možná u mtb nadimenzování má při stejné váze větší přínos na tuhost můstek na spodku USU vidlice, než zvětšené průměry nohou a kluzných pouzder na USD vidlici 🙂

    • Jasně, na motorkách je to běžné, ale jak zaznívá v dalších komentářích, v MTB to prostě nefunguje. At děláš co děláš tak se to kroutí. Jediný funkční USD řešení je Cannodale Lefty! Tzn. kdyby někdo udělal USD vidlici na čtyřhranu… Jednu už jsem viděl.

      Jinak jestli to prostě není poměrem délky vidlice, šířky osy a průměru samotného kola, tedy velké páky? Ostatně už jsem slyšel, že třeba s 15 mm osou je to prostě průser, 20 mm je o dost lepší, ale to je zase de mode! 😯

      • Jan Marek

        Jo s tím bych souhlasil. Vzpěra na spodku vidlice ti to výrazně vyztužuje a snižuje deformaci stejně, jako by to mohla pobírat výrazně tužší spodní osa kola (upnutá šroubama, jako na motorce že 🙂 )… a ten podobný efekt by měla z druhé strany dvoukorunka. Člověk se musí porovnat s tím, že u klasické dvounohé vidlice to (pokud teda nejsem úplně vedle) vlastně stejně stojí pouze na jedné noze, úplně stejně jako u Lefty. Protože pružinu máš vždy jen v jedné noze, ať péro nebo vzduch.

  • Kamil Holub

    My jsme čekali obrovský boom bikepackingu, jsou toho teď plné časopisy, facebooky, instagramy…

    A nakonec jsme (kromě pár malých vlaštovek, tak nějak omylem vystavených na nějakém kole na stánku) tam byli úplně v hale sami. Venku ještě malý stánek Apidury a nějakou trošku ve svých kolekcích měl Ortlieb či Vaude (u nějž to ale byl strašný průser a to přitom umí jinak luxusní brašny).

    • K tomu si holt musí najít cestu člověk sám. To asi nikdy nebude masová záležitost. Cyklistika se, zjevně, ubírá spíše cestou komfortu, elektriky a instantní zábavy 🙁

      • Kamil Holub

        Jo,to mas pravdu. Jen jsme cekali,ze toho bude hodne/vice a ne,ze tam budeme sami. Bikepacking zaziva boom,jako tenkrat fatbiky. Akorat to neni takovy pouhy modni nesmysl a ma to vyuziti i do budoucna… Proto jsme byli prekvapeni,ze tam vlastne nikdo takovy nevystavoval. Tot vse. 😀

  • Vojtěch Martínek

    To že Wolf Ridge vypadá divně, na tom se shodneme- Skoro bych se nedivil, kdyby to mělo v sobě motor. Typoval bych to na e-(motor)bike. . Každopádně všichni co to měli pod sebou svorně napsali, že to funguje. A bylo cítít, že k tomu přistupovali se stejnou nedůvěrou. Doufám, že místní zastoupení umožní testovačku a Marin to nezabije cenou. Co jsem viděl první nástřely, tak se bojím, že zabije.

    • Ale jo, já myslím, že to fungovat bude, ale bojím se, že to stejně před světem neobhájí svou složitost. A také se bojím, že od místního zastoupení jen tak testovačku na hraní nedostanu. 🙁

      • Vojtěch Martínek

        Mně to tak složité nepřijde, ale jsem architekt a ne odborník na kinematiku, výrobu či strojařinu. Z mého pohledu jen to oku nelahodí. 😀 Uvidíme, na o tom píší. Rozhodnutí a výběr tak bude vlastně stejný jako u dalších eschopových značek…. Canyon, NSbikes, Commencal, Evil… Na zakládě obrázku/ů a online recenze 🙂

  • Vojtěch Martínek

    Ono poslední roky mi vlastně stejně přijde, že jak je kolo v nějaké vyšší cenové kategorii, tak je výborné. Ano pak jsou i kola co jsou vynikající, ale že bych člověk udělal chybu, to ne. Hlavní je aby měl dobrou velikost a typ pro svůj druh ježdění.

    • To je velká pravda. Důležitá je správná velikost a kategorie, ale zase je fajn vybrat si kolo, které svým vyzněním sedne k tvému stylu jízdy, což udělá geometrie a naladění. Ale jak píšeš, když splníš ony dvě základní podmínky, tak chybu vlastně nikdy neuděláš.

      • Vojtěch Martínek

        Každopádně já už roky „vybírám“. Mám 26″ 120mm Ghosta AMR-ko. A při mé necyklistické výšce 190cm a 97kg si připadám jak vosa na bonbónu. Jsem vlastně rád, že jsem to díky rekonstrukci domu byl nucen pořízení na tři roky odložit a doklepal to do dnešních dní, kdy už je pořádný výběr 29-tek s vyšším zdvihem (140mm a více). Zkoušel jsem hromadu bajků a ač mi ta hravost 27,5″ přijde zábavná a 29″ trochu tankózní, tak morálka v terénu po pádech a přibývajících letech (40) jde dolů a po zkušenostech s mnoha testovacími jízdami rozličných druhů kol a průměrů je 29″ a 140mm a něco ideálka. Pro mě. Zablbnu si a zároveń se s tím dají. když je třeba s rozumem jet kilometry. No každopádně se tento Quasimodo dostal do mého užšího výběru. Uvidíme s čím přijdou dva další výrobci, jenž sleduji, pro rok 2018 a pak do toho říznu. A hlavně. hlavně to chce jezdit :-DDD