Teleskopická sedlovka TS200 – finální podoba v testu!

Bude to zhruba rok a půl od doby, kdy jsme na BikeAndRide.cz poprvé představili koncept plně mechanické teleskopické sedlovky se zdvihem 180 mm (potenciálně až 200 mm), která je dílem českého strojaře Tomáše Mintála. Nyní, tři roky od počátku celého projektu, jde do světa finální verze se zdvihem až 200 mm a my ji máme na kole!

Tomáš Mintál se po třech letech usilovné práce probojoval do finální fáze vývoje a přípravy sériové výroby, načež postupně rozesílá do světa první sérii čítající zhruba dvě stě kusů. Produktů v této oblasti je na dnešním trhu nespočet, přesto je Tomášův kousek jedinečný jak svojí úžasně jednoduchou, čistě mechanickou a snadno servisovatelnou konstrukcí, tak i maximálním rozsahem kroku 200 mm. Kde jinde najdete něco podobného?

Vydařený a odzkoušený prototyp

Prvotní variantu, starší předprodukční vzorek sedlovky nesoucí označení TS180, jsem dlouhodobě zatěžoval na svém původním kole po dobu více jak jednoho roku. Za tu dobu jsem s ní neměl žádné podstatné trable, což je zásadní rozdíl oproti mnoha jiným modelům světových značek, které jsem měl tu možnost postupem času na kole vystřídat.

Onen starší kousek každopádně odešel z mojí garáže i s mým starým kolem, načeš na jeho místo nastoupil Ghost FR AMR 6, stroj určený pro dlouhodobé redakční zatížení a test řady komponentů. Na tomto stroji původně nasazená sedlovka Kind Shock Lev Integra mě rozhodně neurážela, avšak vzhledem k tomu, že jsem si vybral velikost L a vzhledem k mým extra dlouhým nohám, jsem při první vyjížďce narazil na limit jejího maximálního vysunutí!

Stačil ale jeden krátký telefonát s Tomášem a během pár dní mi na stole ležela krabice se zcela novou, tentokrát již skutečně finální a produkční verzí sedlovky TS200. Ano, neměl jsem chuť dělat kompromisy, místa v rámu mám víc než dost, proč se tedy čímkoliv omezovat? Zdvih sjezdového kola pod zadkem na enduro biku není nic, za co by se měl člověk stydět, přesně naopak!

Jedna momentka z průběhu vývoje…

Delší krk, menší pupek!

Oproti „mojí“ starší variantě TS180 má nová sedlovka TS 200 sice o 2 cm větší zdvih, přesto je i s originální páčkou lehčí než původní kousek. Pokud se pro tuto exkluzivní českou „garážovku“ rozhodnete, zatíží vaše kolo vahou více než solidních 617 g (bez bovdenu), z toho samotná páčka čítá 31 g. U předpodukční varianty TS180 jsem navážil 650 g bez ochranného neoprenu.

Odlehčení přitom není na úkor pevnosti či povrchové úpravy, v tomto směru zůstává vše při starém. Pouze se různě odebíral materiál na místech, kde to bylo možné, vše se optimalizovalo, začišťovalo apod. Pokud by na vás bylo 200 mm kroku až moc, lze si objednat i verzi TS180, se kterou ušetříte dalších 19 g.

Jak jsem již zmínil v rámci představení sedlovky TS180 před rokem a půl, jednou ze zásadních výhod tohoto komponentu je jeho jednoduchá údržba. Tedy, pokud ji vysloveně nezlomíte, nebo na ní něco při pádu neurazíte, tak vás nikdy nenechá ve štychu. To se o Kind Shocku, RockShoxu a mnoha jiných říci rozhodně nedá…

reklama

Kombinačky nech doma, stačí ti palec!

I v krizové situaci, tedy s utrženým bovdenem, prasklým lankem nebo přetrženou pružinou, jde sedlovka stále ovládat, a to palcem přímo na jejím těle. Je to takový nouzový režim, ale funguje spolehlivě. V tomto případě se obejdete bez tahání lanka kombinačkami, jak se to stalo Štěpánovi, když na redakčním RB Bandit 675 jednoduše prasklo lanko sedlovky 9point9 Fall Line. A to je zrovna jedna z nejméně poruchových sedlovek na dnešním trhu, přesto i banální defekt lanka uprostřed lesa může znamenat zásadní problém.

Tomáš sedlovku naopak koncipoval tak, aby se dala kdekoliv, jen za pomocí klasického multiklíče, rozebrat, aby byl běžně mechanicky zručný jezdec schopen vyřešit daný problém i v terénu, vše zase složit a pokračovat v krasojízdě. Už u původního vzorku, co jsem měl na svém původním kole, spočívala údržba pouze v tom, že jsem ji čas od času prostříkl olejem. Vzal jsem to vždy při jednom s vidlicí a tlumičem a bylo vystaráno. I konstruktér Tomáš sám říká, že krom občasného přimáznutí a standardní péče o bovden a lanko na ni není třeba sahat.

Důlky definující jednotlivé plochy

Je poměrně robustní a díky tomu také spolehlivý.

Externí zámek mechanizmu sedlovky…

 

Dostatečné dávkování

Z uživatelského hlediska je důležité zmínit, že sedlovky TS180 a TS200 nedisponují plynulým nastavením zdvihu, ale nabízí několik předem definovaných poloh. V řeči čísel jde o odstupňování: 0, 100, 140, 160 a 180, respektive 200 mm. Možná nad tím někdo ohrne nos, ale ze své vlastní zkušenosti vím, že to bohatě stačí. Obvykle stejně používám jen spodní a horní polohu, občas pak jednu ze vyšších pro pohyb na středně náročném trailu s potřebou si občas přišlápnout.

Nejlepší na této sedlovce je ale to, že když ji naplno zasunete, najednou o ní a o sedle vůbec nevíte. Klidně můžete za řídítky dělat třeba stojku, budete-li chtít, jelikož ve volnosti pohybu vás nic omezovat nebude.

Jediným prvkem, který může ze začátku dělat trochu problémy, je ochranný neopren. Zprvu se mi totiž pletl do zámku samotné sedlovky, která díky tomu nešla úplně snadno odemknout a vysunout. Po nedlouhém čase použití se ale neopren v krizovém místě omačkal, vše se brzy rozhýbalo a sedlovka TS200 dnes funguje bez jediného zaváhání. Samozřejmě, neopren lze hned zkraje sundat a jezdit bez něj, je ale otázka, jestli se vám bude chtít sedlovku pravidelně čistit.

Samozřejmě, přítomnost ochranného neoprenu je věcí názoru i vkusu, v tomto směru ať se každý rozhodne po svém, jestli mu jde více o estetiku, nebo o ochranu pohyblivých částí a praktičnost.

Nyní, po více jak 200 km s novou sedlovkou TS200, si nemohu stěžovat, jelikož si vše již dokonale sedlo a vše funguje přesně jak má. Co mě u nové generace potěšilo je silnější pružina v jejím nitru, díky níž již není potřeba sedlovku TS200 vždy naplno zasunovat (nabíjet), ale lze ji pálit i z drobného zasunutí. A neboj, tato sedlovka ti koule neutrhne!

Malý díl, velký posun

Další podstatnou novinkou je nová ovládací páčka! Původní pracovní verze byla jen „placatou destičkou na objímce“, něco jako měly starší kousky Kind Shock. Díky tomu nebylo mnoho možností kam ji dát (pouze vedle gripu) a ovládání nebyl žádný ergonomický šlágr. Naopak nová páčka má snad až nekonečné možnosti nastavení a padne do ruky jako ulitá.

Základem všeho je kloub, který je umístěn v objímce, takže nejen že si můžete nastavit, kde přesně páčka bude, ale také jak moc má být nakloněná/odkloněná od jezdce, či k jezdci, ale také, jaká má být její vzdálenost od řídítek. To vše je navíc zabalené do povedeného minimalistického designu.

Budete-li u ní hledat podobnost s jinými variantami světové konkurence, tak vám můžeme rovnou poradit a prozradit, že jde o zjevný (chytrý) mix objímky použité u páčky Kind Shock zvané „Southpaw“ a kloubového usazení známého ze sedlovky Crankbrothers Highline. Ale nebudeme Tomáše pomlouvat za to, že se nechal inspirovat, jestli tomu tak skutečně bylo, že?!

Konstrukce ovládací páčky je příkladně minimalistická.

Na řídítka ji lze snadno usadit díky dvoudílné objímce.

A její polohu lze vyladit k dokonalosti díky kulovému uložení.

TS200 – závěr

Vzhledem k „nekonečnému“ zdvihu až 200 mm (dle vybrané verze), k úžasné jednoduchosti, dokonalé funkčnosti, naprosté spolehlivosti a k snadné servisovatelnosti si u mě sedlovka TS200 vysloužila teoretických 9 hvězdiček z 10. Poslední zbylou hvězdičku si nechám do rezervy, až Tomáš Mintál vyrobí sedlovku s vnitřním vedením. Pak už nebude prostor pro naprosto žádnou diskuzi.

Pokud vás sedlovky TS180 a TS200 zaujaly, objednat a zakoupit je můžete přes facebook stránku TS sedlovky. Cena je přitom jednotných 6500 Kč. Pro případné dotazy můžete Tomáše kontaktovat přímo a to prostřednictvím mailu Tssedlovky@gmail.com

Text a foto: Tomáš Jiráček


Sedlovka TS200

Cena: 6 500 Kč
Hmotnost: 617 g (sedlovka bez vedení) / 31 g (páčka)
Polohy: 0, 100, 140, 160 a 200 mm

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Honza

    Velebnosti to je hnus 😀

  • Flora

    Doporučuji nastudovat sedlovku Vecnum Moveloc. Mechanika. 200mm zdvih. A ještě nemá neopren.
    Nebo Eightpins, ale ta je vázaná na specifický typ rámu.
    Jinak samozřejmě fandím českým ručičkám!

  • Tomáš Mintál

    Jen dodám, že kloubové usazení jsem začal zkoušet někdy začátkem loňského roku, to myslím ještě highline nebyla na světě, spíš je to o tom, že když dva přemýšlí jak to udělat aby se to kutálelo, tak vymyslí jako optimální řešení kolo. Samozřejmě beru, že sedlovka pro někoho nemusí být designový skvost, spíš jde o to nabídnout jednoduchou a cenově dostupnější alternativu, přeci jen Vecnum stojí o pár korun víc a Eightpins je zatím myslím možná jen u LV, takže si k sedlovce musím koupit rám za zhruba padesát tisíc?

    • Flora

      Tomáši asi to vyznělo trochu jinak než to bylo myšlené. Já vám fandim. osobně si myslím, že mechanická teleskop sedlovka s vnejším vedením lanka u sedlové objímky je jediná správná cesta. Možnost servisu, snadného vyjimutí z rámu, ovládat ručně, když se ovládání z řidítek pokazí a příznívá cena jsou jen plusy.
      Vecnum i Eightpins jsem uvedl jako další možnost mechaniky. Eightpins je v tuhle chvíli LV 301 mk.14 a několik dalších firem řeší úpravy svých rámů aby to mohlo fungovat dále.
      Za mě jediné mínus a to je opravdu neoprenová prachovka, dát tohle na kolo za 80-120 tisíc i přes všechny klady je spoustě lidem proti srsti včetně mě. Jinak věřím, že sedlovka bude spolehlivější než všechny ostatní sedlovky co nejsou mechanické

      • Tomáš Mintál

        Ale já to beru, jen ta sedlovka je prostě cílená na jinou skupinu zákazníků. Už jsem i psal, že je mi jasné, že to není designový skvost, ale beru to tak, že kdo chce hezčí, tak si prostě za 6500 koupí jinou sedlovku která má zdvih 200, nemusí se vozit s neoprenem a přesto ji stačí jen občas prostříknout nějakým olejem. Navíc ten neopren se prostě nutně vozit nemusí, jen je sedlovka náchylnější na nečistoty, takže je potřeba ji častěji čistit.

  • Daniel

    Škoda, že není fotka bez toho šíleného kusu hadru….

    • Tomáš Mintál

      Já tam vidím několik fotek sedlovky bez neoprenu!

    • „Bez hadru? na kole? Řeknu Tomášivi, ať ještě něco vyfotí a obrázky klidně dodáme 😉

  • Vlající Střapec

    Ahoj,
    palec nahoru, sedlovka vypadá povedeně, super je i provedení páčky. A ten neopren…? No, skvost to neni, ale tady má fukce jasně navrch.

    Jediné, čeho budu kdy stěží příznivcem je provedení podsedlového zámku. Jasně, je to lehké, je to jednoduché, ale taky to funguje jako pefektní ohýbačka sedlových lyžin.

    Spodní „kolébka“ by mohla mít pod lyžinami sedla delší opěrnou plochu a horní část z jednoho kusu, nikoli ze dvou. Klidně by to mohlo být jako volitelná příplatková varianta.

    Palec nahoru i za cenu! 🙂

    • (Ližiny nejsou lyže 🙂 )

      Za kolik byste někdo koupil starého Reverba, že bych změnil sedlovku? 🙂

      • Vlající Střapec

        Díky za upozornění.
        Ovšem tady měkké i nezachrání fakt, že tenhle typ podsedlového zámku je spíš na nasrání. Sedlovka si zaslouží lepší provedení téhle části…
        Starého Reverba? A zkusil jsi výkup kovů? 🙂

  • Miroslav Trestik

    Super, až mi praskne rám a budu kupovat Bandita, tak chci na něm taky českou sedlovku. Ať to mám hezky kompletní.

  • Luky Kuky

    Dobrý den,
    hezká práce. Chtěl bych se zeptat, proč se na konec zvolil neopren a ne klasické gumové prachovky jak na starých vidlicích? Linie by byly o něco čistější a uhlazenejší..

    • Tomáš Mintál

      Pod tím neoprenem je silikonová prachovka a pod ní ještě jeden stírací kroužek, problém je v přední části kde jsou otvory pro aretační kolíček a ty žádná prachovka nepokryje. Ale samozřejmě se dá jezdit bez neoprenu, jen má pak sedlovka výrazně větší nároky na servis, čištění. Za sucha to není tak výrazné, největší problémy jsou vysloveně při dlouhodobém ježdění v dešti.

  • Dominika Pava

    Designovej skvost. Kor ta sprcka! OMG

    • disqus_3RweN8SkgI

      Tahle sedlovka je pro ty co raději jezdí než leští.

  • Jenda

    Mam TS 160 a super, nemůžu říct jediné špatné slovo a neopren, komu se nelíbí může sundat.

  • X zeit

    Hoší, 6500 ? Za takový hnus a ještě s vnějším vedením? Děláte si srandu? 🙂

    • Roman

      Pár sedlovek už jsem měl (KS i950r, Reverb, specialized) a TS je z nich nejlepší. Chápu, že pokud někdo nad kolem masturbuje, tak TS mu v rychlejší ejakulaci nepomůže(i když bez neoprenu…). Ale jestli máš kolo na ježdění tak 200mm zdvihu ti vyčaruje úsměv. Vedení venkem je pro mě plus, když jedu do parku, tak sedlovku rychle přehodím za pivotal

  • Josef Behounek

    A ted vazne, toto si nekdo da dobrovolne na kolo? Ten kus hadru? Jsou zde zapleteny kola za 40, karbonove ramy, vyrobky Industry nine a ja nevim jeste jaka krasa a pak tohle?

  • Jaku8

    A sedlovka s vnitřním vedením je v plánu? Jak se koukám na fotky, asi by to nebyl až takový problém zavést to ovládací lanko dovnitř sedlovky ne?