reklama

reklama

Ghost FRAMR 6 | dlouhodobý test – první dojmy

V Pondělní videonáloži BnR a na sociálních sítích jsme vám již letmo představili náš další redakční stroj určený pro dlouhodobé testování – Ghost FRAMR 6 AL. Chceme se už jen sami přesvědčit, co taková enduro hračka za cenu kolem sedmdesáti umí, dokáže a vydrží!

Ghosta FRAMR 6 si vybral kolega Tomáš a zavázal se tímto jej na vlastní triko celý rok poctivě drtit, ždímat a ničit, s čímž mu možná příležitostně pomůžu! Nebo už pomáhám, jelikož jsem si „Frejmra“ půjčil jen chvíli po tom, co na něm Tomáš absolvoval první kilometry pro zajetí samotného stroje i jejich vzájemné spolupráce.

Pojďme se tedy společně podívat, jaký na nás udělal dojem tento stroj, který je aktuálně pouze jedním ze dvou nabízených modelů řady Ghost FRAMR, kdy je námi vybraná varianta FR AMR 6 AL (66 990 Kč) postavena na hliníku, vyšší model FR AMR 8 LC (92 990 Kč) spoléhá na karbonový základ.

Tedy abychom byli přesní, Ghost řadí modely FRAMR se zdvihem 170/160 mm (P/Z) do kategorie „freeride“ (čistě 27,5“), all-mountain třídu pak reprezentují stroje SLAMR X s koly průměru 27,5“ i 29“ (zdvihy 150/140 mm | 150/150 mm – 29“/27,5“). Ale teď již vážně k Tomášovu povídání mým vlastním hodnocením po dvou dnech v sedle tohoto biku.

Ostré hrany jsou jedním z poznávacích rysů všech řad Ghost „XX“ AMR, inspirací jim je přitom řada Riot
Rafinovaný tmavý lak ukrývá pod svým lesklým zevnějškem téměř neviditelnou grafiku. 
Stačí trocha bláta a nikdo nepozná, jaké kolo sedláte. Dokonalé krytí nejen pro Batmana!

Dražší než auto?!

(Text: Tomáš Jiráček)
Mnoho lidí si dnes kupuje anebo staví kola, jejichž cena bez problému přesáhne hodnotu aut, jaká běžně vídáme na českých silnicích! Už jen toto se většině „nezasvěcených“ zdá jako naprosté šílenství! Vlastnit ale v dnešní době kolo s cenovkou „120 plus“ od „emerické kultovky“ není zas až tak ničím výjimečným a mnoho z těch „zasvěcených“ považuje jejich vlastnictví téměř za samozřejmost! Či dokonce za jediné přípustné minimum pro seriózní biking! Je tomu tak ale doopravdy?

Když jsem se Štěpánem ladil kolo, které by stálo za to zařadit do celoročního testu a demonstrovat na něm jeho schopnosti a výdrž, nabízel jsem mu celou řadu zaoceánských značek až do chvíle, kdy Štěpán řekl: „GHOST a dost!“

To mě skutečně zastavilo, našel jsem si nabídku této „sousedské krušnohorské“ značky (centrála sídlí pár kilometrů za čárou, nedaleko Chebu – Waldsassen) a od boku vystřelil konkrétní model kola, který zde neuvidíte! Proč?

Protože jsme si řekli, že by bylo zajímavé ukázat lidem, nakolik dokáže základní model dané řady, který nemá cenovku ojetého auta střední třídy, uspokojit touhy a potřeby moderního MTB letce. Tedy člověka, který jezdí hlavně pro vlastní potěšení a čas od času se nechá kamarády vyhecovat k účasti na domácích enduro závodech.

Efektivita zadní stavby je do značné míry zásluhou ostře nahoru skloněného horního ramene. Není to prvek originální, ale evidentně funkční. 
Tlumič na produkčním Ghostu FRAMR 6 využívá klasická oka, na prototypech jsme ale viděli variantu s kuličkovými ložisky. 
Štíhlá a z vnitřní strany výrazně vybraná žebra horního ramene působí poměrně křehkým dojmem, což je výsledek sofistikované analýzy konečných prvků. 

Žádný karbon, žádná pružina, dostaneš „šestku áel“!

Přiznávám, že mě v první fázi docela lákal FRAMR 8 LC s karbonovým rámem a pružinou od Cane Creek, ale to jsme společně, jak bylo popsáno výše, zavrhli. Proto budu v letošním roce sedlat Ghost FRAMR 6 AL a než si řekneme, jak se na kole jezdí, pojďme si napřed tohoto nabroušeného „ducha“ představit.

Kolo je postaveno na pěkném hnědo/černém hliníkovém rámu, který působí velice čistým dojmem. Vypadá, že je černý, ale není, podívejte se z blízka, a hlavně na světle! Čistý a zároveň agresivní vzhled podporují ostře řezané hrany rámových trubek a kompletní vedení bovdenů vnitřkem rámu. Inspiraci modely Ghost Riot nezapře a ani se o to nesnaží!

Díky již zmíněnému tajuplnému hnědo/černému laku je vlastně dost těžké kolo reálně zachytit na čip fotoaparátu, jelikož se z každého úhlu tváří trochu jinak a díky tomu vás pohled na něj jen tak neomrzí. Je to podobný efekt jako u perleťových laků používaných na autech, jen byl v tomto případě použit temný a spíše monochromatický perleťový efekt.

Při pohledu seshora člověk až zírá, nakolik je horní rameno otevřené.
Poměrně decentní je i napojení horních vzpěr a horního ramene.
Zajímavý je také „spoiler“ spojovacího můstku, který téměř líže figury dezénu. 

Základní neznamená chudý!

Minimálně na letošní rok „můj“ Ghost FRAMR 6 je sice základním modelem (při ceně 66 990 Kč), to ale neznamená, že by bylo jeho vybavení jakkoliv ošizeno. Ostatně posuďte sami:

Odpružení je v plně režii značky RockShox, kdy pod rukami jezdce tepe svými 170 mm kroku vidlice RS Yari RC Solo Air, zbytek těla je nadnášen malým obláčkem stlačeného vzduchu uvězněného v těle tlumiče RockShox Monarch Plus RC3 DebonAir. Ten poskytne zadní stavbě poctivých 160 mm zdvihu. RockShox se postaral o velice dobrý základ a Ghost nastavenou laťku nenechal padnout ani ve výběru dalších komponentů.

O řazení se totiž stará „koncernová sada“ SRAM GX (1×11), brzdy patří do stejné rodiny, konkrétně jde o model SRAM Guide R s disky 200/180 mm. Teleskopickou sedlovku dodal Kind Shock, model LEV Integra s elegantní a velice příjemnou páčkou Southpaw, kdy si na jejím vrchu hoví sedlo SDG Fly v designu Ghost.

Nastavená laťka vystoupá ještě výše díky faktu, že řada dalších komponentů nese logo Race Face. Od „rejsfejsu“ jsou na kole použity kliky Aeffect s 32z převodníkem a zapletená kola Race Face ARC 30 s parádními 30 mm širokými ráfky. Menším překvapením je v našich končinách obutí značky Michelin, přesněji pláště Wild Grip R2 a Wild Race R Enduro Rear, oboje v rozměru 27,5×2,35“. Zbytek komponentů (představec a řídítka) jsou již čistě v režii Ghostu.

Co brdské hvozdy prozradí?

Poprvé jsem kolo vytáhl do brdských lesů na dnes již legendární Všenorské DH  a na protější FR trail známý jako Kámen. Byla to vůbec první jízda, kolo jsem si akorát trochu seřídil a nafoukal k obrazu svému a vyrazil!

Chvilku poté, co jsem se rozjel poprvé z kopce, mi došlo, že asi nebudou brzdit zcela nové brzdy! Naštěstí opak byl pravdou a SRAM Guide R fungoval na obou kolech již od prvních metrů velice dobře. Jediné, co mě při první jízdě z kopce limitovalo a dost školilo, bylo mokré podloží a slabší grip Michelinek.

Výšlap na další kopec ukázal ještě jeden problémek, a to krátkou sedlovku. Tenhle potenciální nedostatek ale není chyba Ghostu, jsem prostě velkej kluk, který se výškou postavy nachází na hranici velikosti L a k tomu mám dlouhé nohy! Takže se to dalo čekat. XL rám jsem ale vážně nechtěl! Sedlovku tak bude třeba nahradit, ale to mi vlastně nevadí, jelikož na mě na poště čeká testovací a snad již finální/produkční kousek TS 200 domácí výroby (sedlovka TS180). Ale o tom až příště.

Spodní úchyt tlumiče je nejen u řady FR AMR univerzální. V základu je použita varianta délky 216 mm.
Po otočení můstku by bylo možné nasadit tlumič 200 mm a takto i snížit zdvih.
Před lety trpěly Ghosty na příliš malé šrouby zadní stavby, to je ale minulost!

Hrubý, tvrdý myšák!

Na Všenorské FR lajně jsem si ověřil, že ani ufouknuté pláště Michelin v provedení Gum-X nejsou na mokrém a pevném podkladu zrovna jako ryba ve vodě. Občas jsem se i slušně sklouzl! Plášťům jsem dal ještě šanci o pár dní později za sucha, a to už byly pocitově dobře o dvě třídy lepší! Celá jízda byla klidnější a technika o hodně jistější! Holt asi dobře postavený vzorek, ale poměrně tvrdá směs.

Zatím jsem se ve svém popisu nezmínil o geometrii rámu, schválně! Protože jak říká nejen pan Heiník: „100 lidí = 100 chutí!“ Někdo má rád hlavu položenou, někdo postavenou, někdo radši když je rám kratší a vyšší, jiný, když je nižší a delší.

Z mého pohledu se posed a řízení u FRAMR 6 nachází přesně mezi těmito extrémy a díky tomu Ghost jede velice slušně jak do kopce, tak je krásně stabilní i při sešupu z kopce dolů. Za těch pár dní, které ho mohu prozatím sedlat, na mě udělal nanejvýš pozitivní dojem a minimálně v mojí hlavě do puntíku plní promo text z webových stránek Ghostu:

„Nepřekonatelný enduro stroj Ghost FR AMR pro všechna vaše dobrodružství na přírodních trailech i v bikeparcích.“ Tedy pořádný bikepark budeme muset společně ještě navštívit!

RockShox Yari se svým Boost tělem a 170 mm zdvihu vypadá vážně mohutně, zejména v kontrastu k atletickému rámu. 
Součástí základní výbavy jsou i tyto luxusní gripy Ergon.
Stříbrné náboje kol Race Face ARC 30 na temném Ghostu slušně svítí!

Ghost FRAMR 6 AL – Jak to vidí Štěpán Hájíček

Dříve, než Tomášův Ghost FRAMR 6 dorazil, jsme byli domluveni, že mu jej na pár dní zabavím, abych si ho také zkusil, „pomohl“ mu se zajížděním, prověřil jeho schopnosti a jednoduše abych si na něj udělal vlastní názor a ten vám pak mohl hrdě prezentovat.

Pravdou je, že je Tomáš o něco větší, proto si logicky vybral velikost rámu L a rovnou se mě, když jsme toto řešili, ptal: „Vlezeš se vůbec na Lko?“ „Jasný, s tím nemám problém! Mka jsou mi obecně bližší, ale zrovna v případě Ghostů to nebude první Lkový rám, na kterém budu jezdit.“

Větší velikost (Large) mi ostatně často vychází dle různých chytrých tabulek a firemních doporučení, které ale málokdy zohledňují fakt mých kratších nohou! Lkové rámy jsem jezdil v nejednom případě i u značky RB, zejména když si půjčuju některý z čerstvých vzorků od RB (např. RB Bandit 475), jelikož si Petr (logicky) první testovací stroje většinou staví sám na sebe.

Nejdrsnější letci jistě ocení vodítko a bushguard od e*thirteen!
Osobně bych ale vyměnil použitý převodník (32 zubů) za menší s 30 zuby. Nebo ovál?
Středová část je tvořena podélně svařeným monoblokem. Musí totiž pobrat střed, hlavní čep zadní stavby a úchyt pro spodní oko tlumiče.

Úvod máme za sebou!

To jen tak pro obecný úvod do tématu a vysvětlení, že je větší rám pro mě věcí lehce nestandardní, nikoliv však mučivou. Zcela upřímně musím hned zkraje přiznat, jak moc jsem byl překvapen komfortem a přirozeností posedu již při prvním usednutí za řídítka. „Člověče, to je vážně Lko? O moc kratší a nižší bych tem rám mít ani nemusel!“ Běželo mi hlavou.

Byl to jen první postřeh ze zkoušky posedu na parkovišti před tím, než jsem vyrazil do skutečného terénu. Za jízdy jsem pak poznal, že rám je skutečně vetší velikosti, než na co jsem běžně zvyklý. Opět ale musím říct, že nikterak mučivě. Už jen pozice jezdce je z mého pohledu dostatečně komfortní a s patřičným enduro nadhledem, což je zásluhou, vedle řady jiného, i kratičkého představce Ghost (40 mm).

Ve výjezdech a v některých rychlých zatáčkách jsem pak cítil, že je kolo na mě o fousek delší než jiné stroje enduro světa, ale stále nešlo o nic extrémního. Naopak ve zmíněných stoupáních je délka rámu (635 mm/445 mm – délka horní trubky/dosah u vel. L) spíše pozitivem, jelikož Ghost FRAMR stoupá skutečně ochotně, snadno a jistě.

Ve výjezdových ultimátech mě limitoval snad jen převodník na klikách Race Face velikosti 32 zubů. Osobně jsem u řazení SRAM 1×11 zvyklý na 30 zubů vepředu, proto bych sám za sebe tento díl brzy měnil, což ale vlastně není nic mimořádného, extrémně drahého ani složitého. Navíc bych měl alespoň důvod vyzkoušet OneUp Switch!

S plášti Michelin jsem již dlouho neměl tu čest…
Zadní pryž Wild Race R Enduro Rear (27,5×2,35“) je o dost nižší, její šípovitý vzorek mi ale na zadní kolo morálně nesedí, i když v reálu má slušný záběr.
Tvar dezénu předního pláště Michelin Wild Grip R2 (27,5×2,35“) je hodně agresivní a figury dost vysoké, skoro jako na motorce!  

 

Jezevčík, nebo čivava?

Od posedu pojďme rovnou k ovládání, které, jak zmiňoval Tomáš, je postaveno hodně univerzálně, až se dá říct, že je Ghost FRAMR v tomto směru značně neutrálním typem endura. S délkou horní rámové trubky 635 mm (L), respektive 609 mm (M), to není scvrklá čivava, ale ani natažený jezevčík, je to spíš „zcela normální pes!“ Řekněme labrador.

Až doma z tabulek jsem vyčetl, že má FRAMR spíše delší hlavu (120/130 mm – M/L), ale to jsem v reálu nikterak neřešil, jen jsem představec ještě před jízdou okamžitě shodil dolů. Pravdou zůstává, že je poloha rukou také spíše neutrální, nikoliv extra nízko jako třeba u mého Specialized Enduro 650b Comp (hlava 100/115 mm – M/L).

Do řízení zásadním způsobem promlouvá samozřejmě i úhel hlavy, v tomto případě 66,5°, který jsem si ale rovněž dohledal až teď, když sepisuji své hodnocení. Pro kompletnost délka zadní stavby činí u všech velikostí 430 mm. A teď jak z toho ven? V technice, ve strmých sjezdech i na běžných pěšinách mi přišel Ghost FRAMR slušně stabilní, přitom hezky poslušný i obratný. Jen někdy v utažených rychlých zatáčkách jsem měl pocit, že je trochu delší, což je ale dáno zejména velikostí rámu L.

Při nižších rychlostech a potřebě aktivnějšího manévrování jsem měl naopak pocit, že je předek o fousek živější než u jiných moderních enduro strojů. Živější než moje Specialized Enduro 650b, nebo také než Kona Process 153 testovaná na podzim 2016 apod. Zde bych viděl jasnou příčinu v úhlu hlavy, kdy u zmíněných kol najdete hodnotu o stupeň nižší (65,5°)!

Až při bližším pohledu odhalíte, že je čep na zadní vidlici v jedné rovině s osou zadního kola a nikoliv pod ní, jak to známe od řešení obecně známého jako Horst Link (FSR apod.).
Netradiční je „plovoucí“ uchycení zadního třmene, které se na jedné straně opírá přímo o zadní osu.
Tento úchyt je dědictvím modelů Riot a jeho použití je zjevně smysluplné i na hliníkovém rámu. 

Vadí, nevadí!

V tomto směru jsem asi trochu „úchyl“ co má rád hodně položené hlavy, jelikož mi to pomáhá překonat moje závratě při cestách kolmo dolů. Konec konců jde ale o názor každého „soudruha“, o zvyk a o pohled na věc. Když si třeba vzpomenu na test Intense Tracer 275C (shodný úhel hlavy 66,5°) nemám pocit, že by mě tento faktor jakkoliv limitoval, naopak jsem došel k závěru, že jsem byl s Tracerem i díky tomu na určitých místech znatelně rychlejší!

Poslední velké téma svého popisu bych rád věnoval odpružení, které je na „základní model“ velice slušné. Zejména při prvním pohledu vypadá na tmavém rámu s relativně štíhlými křivkami 170 mm dlouhá Boost vidlice RockShox Yari skutečně monstrózně. S Yari se už dobře znám a vím, že potřebuje nějaký čas, než se pořádně zaběhne a mezi tím si musí člověk trochu hrát s jejími tlaky.

I Tomáš si ji v úvodu trochu ufoukl, snížil tlak oproti hodnotám v tabulce, já pak dorovnal tabulkové tlaky, abych jednou lehce ubral a pak maličko přidal. Z doporučených 65 psi jsem se nakonec dostal někam zhruba o 5 psi méně. Stále mám sice pocit, že to Yari umí i lépe, trochu citlivěji a aktivněji, ale dal bych jí ještě nějaký čas na pořádný záběh. To víte, Škoda 120 také potřebovala slušnou dávku kilometrů, než si vše sedlo 😀

reklama

Ještě jeden pohled na středovou partii, která je modelována samostatně a poté navařena na spodní a sedlovou trubku.

Tlumíme, jen co umíme!

Na druhé straně fronty pracující RockShox Monarch RT3 DebonAir žádné extra zajíždění nepotřebuje a pracuje hezky jemně a aktivně již od samého začátku. Zadní stavba je přitom vyladěna do solidní efektivity, že jsem ani na chvíli neměl potřebu zamykat, či škrtit funkci tlumiče. A to jsem si nastavil poctivých 35 % sag. Ovlivněno je to zejména – dle mého názoru a zkušeností – výrazně do kopce postaveným horním vahadlem.

Vezmu-li to z druhé strany, tak jsem za jízdy v terénu neměl pocit, že bych byl touto základní efektivitou jakkoliv limitován, jelikož tlumič a celá zadní stavba vklouzly do zdvihu velice ochotně již na drobných nerovnostech. V členitějším a více rozbitém terénu je zadek také příjemně akční, nepropadá se, ani se nijak extrémně neboří. Spíše naopak!

„For extreme riding!“
Hodně nenápadný reliéf.

Mohl bys jít do větší hloubky?

V době mého zkoušení Ghostu FRAMR bylo pravda spíše mokro a vlhko, a jak zmiňoval Tomáš, použité pláště Michelin jsou sice poměrně ostré a jisté na sušší až lehce vlhké hlíně, co jim ale příliš nesedí jsou vlhké kameny. Nebo jen mokrá guma plná hlíny tu na mokrém, tu na suchém tvrdém podkladu. Proč to zmiňuji je fakt, nebo spíš výmluva, že jsem Ghosta nedrtil úplně nadoraz, aby mě právě gumy někde nevytrestaly.

Celé si to připravuji jako obhajobu faktu, že jsem FRAMR a jeho tlumič nedostal ani náznakem k dorazu! Jestli je RB Bandit 675 hodně progresivní na konci, pak je FRAMR ještě progresivnější! Alespoň tak se mi to jeví po mých prvních jízdách. Ještě schválně vypustím tlumič a kouknu, kde končí faktický krok (u nových modelů Deluxe, Super Deluxe a Super Deluxe Coil již budou rysky), zde si to musí člověk ověřit sám. Tomáš mi nicméně říkal, že se na doraz párkrát dostal, ale to měl zrovna sag zkusmo skoro 40 %!

Kola Race Face ARC 30 a jejich široké ráfky působí dosti luxusním dojmem.
Obutí Michelin řady Gum-X se nám zatím zdá jako lepší na suchý a pevnější povrch. Vlhko jim příliš nesvědčí.

Kam s ním a kam dál?

Tímto bodem bych naše první praktické představení a hodnocení Ghostu FRAMR 6 uzavřel. Respektive mě napadá ještě pár praktických bodů pro doplnění. Jako si dnes mnoho lidí ladí své odpružení, nebudeme výjimkou ani my. Přišlo mi totiž, že je Yari zatím stále poněkud jalová(ý), věřím, že se ale ještě rozběhá. Zároveň mě trápí, že v tlumiči na samotném začátku něco trošku cvaká, lupe. Po zasednutí vahou jezdce to již je v pohodě, ale…

Napadlo mě tedy zkombinovat příjemné s užitečným. Již zkraje jsem poradil Tomášovi, ať nespekuluje a do Yari rovnou vloží dva tokeny. Ukázalo se, že jeden byl vevnitř a dva byly přibalené, jeden tedy zůstal v záloze. Zároveň jsem mluvil s lidmi z Shock Therapy, konkrétně s Vaškem, a vymysleli jsme, že uděláme menší zásah do vnitřností a využijeme to jako demonstraci možností jak vylepšit či upravit chod použitých a často na nových kolech vyskytujících se jednotek. Cílem je  demonstrovat, co vše lze s novými a „základními“ díly dělat, aby chodily k obrazu vašemu.

RockShox Yari zkusíme lehce poladit a zjemnit její krok. U Tlumiče RockShox Monarch Plus DebonAir bych se podíval, jestli je osazen nějakými vložkami; pokud tam jsou, tak bych je osobně asi vyndal, abychom dosáhli lineárnějšího průběhu jeho chodu. Podíváme se též na to, co lze dělat s tlumením, které bych ale nechal v originální sestavě. Uvidíme, co bude vevnitř a necháme si poradit od odborníku na slovo vzatých.

Sedla SDG mám hodně rád, nebo alespoň legendární BelAir, model Fly v designu Ghost mi ale přišel, na můj vkus, poměrně úzký a tvrdý. 
Ghost si poslední dobou dost zakládá na grafickém sjednocení komponentů, proto i na řídítkách najdete logo AMR.

Je potřeba něco měnit?

Ghosta FRAMR 6 bereme za svého, proto jej chceme používat, jak by to dělal běžný majitel. Tomášovi ani mně úplně nesedí pláště Michelin. Na suchý a spíše tvrdší povrch budou, zdá se, dobré, ale na „uplakané jaro“ to bude chtít něco měkčího. Již jsem objednal a Tomášovi předal pláště Maxxis (High Roller II 27,5×2,4“ EXO dopředu a Aggressor 27,5×2,3“ EXO dozadu), ať je co nejdříve prohodí! Doma už na Ghosta také čeká sedlovka TS 200 od Tomáše z Jičína a zbytek asi necháme, jak je.

Ještě bych možná fouknul trochu brzdovky do systému hydraulických čelistí SRAM Guide R a mohlo by být vše krásně vyladěné! S Tomášem ještě probereme, zda by nepotřeboval vyměnit převodník, tedy původní 32 zubů za menší (napadá mě OneUp, nebo Max1 v provedení RaceFace Direct Mount). To by mohlo být pro začátek vážně vše!


Ghost FRAMR 6

Cena: 66 990 Kč (www.ghost-bikes.cz)
Hmotnost: 14,27 kg (vel. L, bez pedálů)
Řídítka/představec: 780/40 mm (průměr 35 mm)
Tlaky (vidlice/představec | jezdec 85 kg): 60 psi (2 tokeny) / 210 psi

Více o Ghostu FRAMR 6 AL najdete na webu www.ghost-bikes.cz

Ghost FRAMR 6 AL – osazení
Ghost FRAMR 6 AL – geometrie (M a L)
Foto: Štěpán Hájíček