První novinky Shimano 2017 – Tech News

Shimano 2017Jelikož jsme nebyli osobně na prezentaci novinek Shimana pro rok 2017, nemuseli jsme podepsat informační embargo – na druhou stranu se musíme s spokojit s tím, co se průběžně šíří po internetu. Před pár dny oficiálně prosákly první informace o nových produktech pro rok 2017.

Dost možná jste to již někde četli, proto dnes jen telegraficky, ať víme, co nás nejspíš čeká a nemine u japonského „S“. Jednou z oblastí, kam se tradičně soustředí inovace Japonců, je sestup technologií současných sad Shimano XT a XTR opět o něco níže. Zatím není potvrzeno, že by Shimano SLX 2017 umělo pracovat s 11 rychlostmi nebo nabídlo dokonce kombinaci 1×11, možné je ale všechno. Nechme ale zatím spekulace stranou.

Prozatím byly uvolněny informace o „mimosadových“ klikách  MT700 a MT500, které budou v nabídce se dvěma nebo se třemi převodníky. Zcela nový by mohl být jednopřevodník, jelikož se Shimano konečně rozhodlo následovat cestu SRAMu a zapracovalo na řešení s nestejně širokými zuby, které ponesou označení Dynamic Chain Engagement (DCE). Dle dostupné skici to vypadá, že je základní myšlenka stejná jako u SRAM X-Sync, provedení ale bude jiné. Každopádně účelem je opět zajistit především „nepadání“ řetězu z převodníku i bez použití vodítka.

Shimano 2017

Malou drobnůstkou je nová, snad vůbec první rychlospojka řetězu Shimano, pojmenovaná Quick-Link, určená pro jedenáctirychlostní sady. Ony se totiž jedenáctkové řetězy dost špatně nýtují. Respektive na úzkém řetězu není moc místa pro běžnou nepřesnost a v terénu i doma v dílně nýtovaný spoj nemusí dlouho vydržet. Což jsme si sami vyzkoušeli a stálo nás to jeden řetěz SRAM X1!

Shimano 2017

Shimano 2017Zatím neilustrovanou, zato vskutku zajímavou zprávou je představení nové jedenáctkové kazety Shimano kompatibilní s řazením XTR a XT nové generace, která nabídne rozsah 11-46 zubů!!! Co tohle udělá s klasickým ořechem, který má už dnes problémy s kazetami s maximálním pastorkem větším jak řekněme 40 zubů a proto SRAM vlastně přišel se svým standardem XD? Nebo jinak, počkejme si na konec března, jelikož se šušká, že SRAM na Sea Otter Clasic představí novou sadu na úrovni současného X01 v sestavě 1×12 převodů s kazetou 10-50 zubů!!! Uááááá :-O

Každopádně poslední zatím známou novinkou Shimana jsou vylepšené brzdy náležící do sad Alivio a Acera (M365 a M315), které by se měly dočkat zásadnějšího vylepšení ve stylu sad Deore a vyšších. Snad to tedy bude konec nevzhledným velkým pákám, které patří tak leda na trekkingová kola. Počkejme si ale, až do světa prosáknou první fotky. 😉

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Kamil Holub

    No počkat, jedenáctková kazeta SLX existuje už teď. CS-M7000 ve variantách 11-40 a 11-42. A dala se koupit i v ČR na českém webu za 1560,- Kč. Aktuálně teda mají vyprodáno…

    No a rychlospojka Shimano existuje taky. Když nejsou Sramácký, tak je používám v servise. Ale je obyčejná, použitelná jenom na 6-8sp. řetězy.

  • Cempa

    Tohle neustálé zvětšování zadních pastorků co do počtu a průměru mi přijde jako technologické plýtvání a bezhlavá honba za prosazení jednopřevodníku jen za cenu zvýšených prodejních čísel. Jak to bude s křížením řetězu, životností řeťezu,kterej musí být ztenčený. Nemluvě o zvýšení neodpružené hmotnosti na zadním kole projevujíc se na projevu zadní stavby. Snad se dožijeme doby kdy tuhle nesmyslnou soustavu šoupátek a obřích pastorků nahradí zapouzdřená bezúdržbová převodovka. Třeba jako Pinion!

    • Obecně jsem jednoznačně pro systémy 1x. Prostě mě baví, jak jsou jednoduché, že se člověk nemusí tahat s převodníkem, řazením a kabeláží navíc! Verze SRAMu i Shimana fungují výborně. 1×12 s kazetou 10-50 z. je už ale vážně úlet, ale jestli to bude fungovat??? Nebudu muset řešit výměnu převodníku podle terénu!

      Na druhé straně již od dob svého působení ve Velu tvrdím, že budoucnost MTB řazení bude jednou v převodovkách. Pinion je s tímto řešením zatím asi nejdál. Letos bych si ho snad i měl osobně vyzkoušet na prototypu GHOST ROAMR, ale pssst! Zatím to není oficiální 😀

      • Kamil Holub

        Jel jsem s Pinionem na Nicolai… Jenom po lehké cestičce a i tak mě štvalo to, že jsem tomu při každém řazení musel nohama udělat „spojku“ a ubrat na pile, jinak neřadil. Asi si na to půjde zvyknout, ale na klasickém šaltru se mi líbí, že pokud to je nutný (jasně, nedělá to převodům dobře, ale jde to) tak to tam naseru na prase v jakékoli situaci.

        • Rohloff umí řadit určité převody i „pod tahem“ ale zas je tam dost cítit, alespoň v půlce rozsahu, velký odpor planetového soukolí… Jsem zvědavý, jaké to bude s Pinionem. Ale myslím, že by se na to „spojkování nohami“ zvyknout dalo 😉 Nebo prostěpřejdeme na 1×12 a bude nám krásně, když neurveme ořech :DDD

          • Kamil Holub

            To už jsem tu postoval… 1×12 od Chosen můžeš mít už od loňska. 😀

  • he he

    neviem ale ja som odjakziva presadzoval jednu placku v predu, predny shifter by som nechcel ani keby mi za to platili

    • Cempa

      Nevím co je špatné na přesmyku. Funguje relativně dobře a navíc není exponovanej jak šaltr. To už radši vepředu 2převodníky než vzadu 10-50 kazetu s 12pastorkama. To už je celkem přehnaný, ještě navíc k tomu že 1×11 systémy jsou dražší než 2×11. To moc rozum nedává,ale poptávka a mediální masáž určuje cenu,bohužel…To ušetřený misto kabeláže stejně obsadí ovládání tlumiče nebo sedlovky takže prašt hako uhoď. Doufám,že se pinion prosadí a pořeši problém s řazením pod zátěží,pak to bude to nejlepší pohon na bajky.

      • Čenga More

        hele technologie a trendy nás posouvají a to je dobře, je jasný že čas od času se ukáže že je něco blbost a zase se od toho upustí, ale zrovna tohle je zrovna krok kupředu a správným směrem, dnes si každý může najít to své díky široké nabídce kazet různých rozsahů a převodníků s různým počtem zubů a ušije si rozsah na míru sobě a terénu a vůbec tomu jak kolo využívá…na přesmyku samozřejmě nic špatného není ale proč ho tam dávat když jsou dnes takové možnosti…navíc je to děsně sexy…kdyby všichni jen pičovali tak se to nikam nehejbne a jezdíme na uralech nebo jak se ty kola jmenujou…zkus to nahodit a uvidis ze nebudes chtit jinak…

  • Pingback: Nové sady Shimano 2017 – SLX a XT Di2 | Svět Cyklistiky | Cycling World()