Rocky Mountain Thunderbolt MSL – představení

Rocky Mountain Thunderbolt MSL - previewV minulém roce jsme si formou praktických testů představili hned dva stroje Rocky Mountain nové generace – Altitude 750 MSL a Instinct 970 MSL, avšak prostor prozatím nezbyl na nejnovější přírůstek, trailový Thunderbolt. Možná je to i dobře, jelikož v roce 2015 dostal právě Thunderbolt nový karbonový kabátek (označení MSL) a řadu dalších vylepšení včetně systému RIDE-9.

Foto: Rocky Montain
Pojďme se nyní podívat na toto kolo alespoň teoreticky, k čemuž si vypůjčíme část představení ze serveru bikemag.com včetně jejich rozhovoru s produktovým manažerem Rocky Mountain, Brianem Parkem.

Brice Minnigh (BikeMag.com) – Co se mi líbí na Rocky Mountain Thunderbolt

Původní článek na BikeMag.com
Výborné na něm je, že se jedná o kolo, které do kopců letí jako ty nejlepší XC rakety, přitom ale díky povedené geometrii a vyššímu zdvihu dokáže jezdci nabídnout řízení a odhodlání ve stylu mnohem statnějších all-mountain strojů. Thunderbolt jsme jezdili se „skládačkou“ RIDE-9 posunutou maximálně dopředu, tedy se základními úhly položenými jak nejvíce to bylo možné a tedy i s nejnižší možnou výškou středu.

Úhel hlavy 67,2° byl dostatečně strmý na to, aby bylo přední kolo Thunderboltu ve výjezdech náležitě poslušné, ale zároveň dostatečně jisté a stabilní, když se cesta přehoupla přes vrchol a my se pustili střemhlav dolů. Když se tato veličina a projev spojí s kraťoučkou zadní stavbou (422 mm), je celek až překvapivě akční a zábavný, už jen proto, že bez jakéhokoliv prodlení poslechne každý váš pokyn.

Se zdvihem 130 mm vepředu a 120 mm vzadu (RockShox Pike RCT3/RockShox Monarch RT3) má Rocky Thunderbolt dostatek zdvihu i sebevědomí, aby se s chutí vydal i do náročného terénu. Osobně se mi nepodařilo dostat jej na lopatky, ať jsem s ním dělal co jsem chtěl. S každou jízdou jsem měl větší a větší chuť přiblížit se alespoň hranici jeho schopností, avšak vždy jsem dříve narazil na limity své vlastní pilotáže.

Rocky Mountain Thunderbolt MSL - preview
Rocky Mountain Thunderbolt 790 MSL BC Edition (zdvihy 130/120 mm, kola průměru 27,5″)

reklama

Rozhovor – Brian Park, marketingový manažer Rocky Mountain Bicycles

Pro jaký účel a pro jaké podmínky byl Thunderbolt jako takový vyvíjen?
Chtěli jsme stvořit kolo, které by splňovalo standardy ovladatelnosti a všestrannosti, jaké naše stroje již dříve nastolily, avšak s bonusem nízké hmotnosti a jisté odezvy na pedálech. Cílem bylo dosáhnout co nejlepší akce odpružení ve středním rozsahu s výrazně progresivním koncem pro zvládání náročných sekcí.

Jak se vám podařilo těchto cílů dosáhnout? Bráno z pohledu konstrukce?
U modelu MSL (s karbonovým rámem, pozn. red.) jsme se zaměřili na zvýšení stability na začátku kroku (tzv. Anti-Squat efekt), ale i další vyladění křivky zadního odpružení, zejména v porovnání s původní hliníkovou verzí. Odpružení je nyní uzpůsobeno pro nastavení většího sagu, než je běžně zvykem (okolo 30 %) – i tak si ale zadek dokáže zachovat dostatečnou stabilitu při šlapání i jistotu na konci kroku.

Čím dalším se Thunderbolt odlišuje od kol této kategorie?
Snažíme se přesvědčit klasickými prvky: hmotností, tuhostí, lepší odezvou na šlapání, celkovou odolností, všestranností a také systémem RIDE-9 – to je sám o sobě velký bonus. Jinak už jen poměr hmotnosti a tuhosti je u tohoto kola skutečně výjimečný. Upřímně si myslíme, že Thunderbolt MSL je nejlépe fungující a nejvýkonnější stroj ve své třídě!

Rocky Mountain Thunderbolt MSL - preview
Rám – Rocky Mountain Thunderbolt 799 MSL

The RIDE-9™ – popis a vysvětlení

The RIDE-9™ System Explained from Rocky Mountain Bicycles on Vimeo.

Jaký je podle vás ideální typ jezdce pro RM Thunderbolt?
To je záludná otázka už jen proto, že je Thunderbolt MSL natolik všestranné kolo. Je to stroj pro jezdce, kteří chtějí od všeho trochu. Pro jedince, kteří s oblibou jezdí do kopce skutečně naplno, či se ve výjezdech předhání se svými parťáky, aby se na vrcholu na chvíli vydýchali a pak se pustili do dalšího boje cestou dolů. Vyladit se dá skutečně všelijak. Můžete z něj mít lehoučký a hravý trailbike, nebo speciál pro méně náročné enduro závody. Zejména v limitované verzi BC Edition s vidlicí RS Pike a zdvihem 130 mm. Stejně tak jej ale můžete doplnit o delší představec, srovnat základní úhly a vrhnout se do vřavy XC soutěží.

Jak lidé reagovali a reagují na tak velký rozptyl možností u jednoho kola?
Řekl bych, že je zde poměrně početná skupina jezdců, kteří chápou a oceňují, čeho všeho je Thunderbolt schopný. Je to zkrátka ideální volba pro jezdce, kteří se nehodlají zařadit do jedné přesně ohraničené škatulky. I to nás motivovalo k tomu, abychom přišli s verzí MSL doplněnou o systém RIDE-9.

Když jsme u toho, systém RIDE-9 se objevuje nejen na karbonových kolech řady MSL, ale také u řady hliníků. Třeba u Instinctu. Čím to, že Thunderbolt MSL využívá systém RIDE-9, zatímco hliníková verze nikoliv?
Řada jezdců vznesla požadavek, zda bychom systém RIDE-9 mohli začlenit i do modelové řady Thunderbolt, což jsme udělali v případě nejnovější verze MSL. Základní hliníková varianta oproti tomu nabízí již v základu výtečné jízdní vlastnosti, především pak v ekonomickém balení. Přidání systému RIDE-9 by znamenalo složitější výrobu a tedy i vyšší cenu. Je ale možné, že se právě tento prvek v dohledné budoucnosti na hliníkovém Thunderboltu rovněž objeví.

Rocky Mountain Thunderbolt MSL - preview
Rám – Rocky Mountain Thunderbolt 799 MSL

Na zadní stavbě Thunderboltu MSL nejsou klasická ložiska, ale vaše originální kluzná pouzdra. Ve vašich materiálech se objevuje tvrzení, že jsou tyto čepy lehčí, pevnější a méně náročné na údržbu něž klasická kuličková ložiska. Je tomu tak doopravdy?
Klasická ložiska obyčejně fungují tak, že se proti sobě svírají dvě poměrně malé kluzné plochy do té míry, aby držely pohromadě, ale mohly se stále hýbat. Díky tomu zde vznikají velké třecí síly. Naše patentované řešení využívá kónické hliníkové inzerty, které se opírají jeden o druhý a tak eliminují přílišné zatížení samotného ložiska. Je zvláštní, že mnoho konkurentů stále spoléhá na tradiční řešení, když lze čepy zadní stavby vyrobit znatelně lehčí, pevnější a méně zatížené, tedy méně náročné na údržbu.

Další skvělou věcí na Thunderboltu MSL je jeho hlavní čep nesoucí označení PIPELOCK™. V jeho nitru se nachází kleština, jež se utahováním roztahuje a takto čep stabilizuje. Díky tomu bylo možné dosáhnout maximálního možného rozestupu samotných ložisek a tedy i maximální možné tuhosti celého čepu.

pipelock_0
Hlavní čep PIPELOCK™

Jak vypadá nová generace čepů BC2, případně v čem se liší od prémiového řešení ABC?
Čepy typu Bushing Concept 2 (BC2™) jsme zvětšili a doplnili je o snadno přístupné maznice. Na druhou stranu již nevyužívají 45° kónusu jako verze ABC. Každopádně čepy typu Angular Bushing Concept (ABC™) používáme nadále všude tam, kde je potřeba minimalizovat rozměr samotného čepu, například na konci zadní stavby.
Další z výhod čepů BC2, které najdete na Thunderboltu MSL, je skutečnost, že lze nyní snáze manipulovat s tlumičem, snáze jej demontovat z rámu, vyměnit či jinak upravit. S novým Thunderboltem je zkrátka o dost méně starostí a práce při jeho servisu.

Více o tomto kole v českém katalogu
logo-Rocky-Mountain
Případně na mezinárodním webu
www.bikes.com

bc2pivots
Čepy Bushing Concept 2 (BC2™)

RockyMountain-ABC-pivot
Čepy Angular Bushing Concept (ABC™)

Rocky Mountain Thunderbolt MSL - preview
Rocky Mountain Thunderbolt 750 MSL (zdvihy 120/120 mm, kola průměru 27,5″)

Rocky Mountain Thunderbolt MSL - preview
Rocky Mountain Thunderbolt 790 MSL BC Edition

Rocky Mountain Thunderbolt MSL - preview
Rocky Mountain Thunderbolt 790 MSL BC Edition

Rocky Mountain Thunderbolt MSL - preview

Rocky Mountain Thunderbolt MSL - preview

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky