Lapierre Spicy 327 – první dojem

Lapierre Spicy 327 - první dojemStarší Lapierre Spicy byl pro nás skoro až modlou drsného endura ze staré školy, na kterém se ale dalo jezdit i do kopce. Od té doby se ale ledacos změnilo. De facto jsme v našich testech přeskočili jeden vývojový stupeň (Spicy 2013) a skočili rovnou do sedla poslední 27,5″ Spicy verze v základním provedení 327. Zde jsou moje prvotní dojmy z jízdy.

Jak možná víte, tak Lapierre Spicy 327 si s námi tuto neděli vyjel na Ještědské Enduro, kde dostal slušně zabrat. Závodní tratě ale nejsou zrovna tím nejlepším prostředím pro testování, o to víc, když závodíte na Ještědu. Měl jsem totiž dost co dělat s tím, abych se vůbec udržel na kole a tak jsem se moc nezabýval jeho vlastnostmi. I když i toto prostředí ledacos prozradilo. Avšak poté, co jsem jej včera večer vytáhl na svoje lokální traily, jsem si opět mohl zkalibrovat senzory a kolo trochu blíže zanalyzovat.

Enduro Race Jested - report
Na lanovce na Ještědu (Skalka)

reklama

Pan dlouhý

Aktuální model Lapierre Spicy 327, navíc ve velikosti L (48 cm/19“) není žádný drobeček. Nezanedbatelná není ani jeho hmotnost 14,45 Kg (bez pedálů), která ale v dané kategorii a s přihlédnutím k osazení nijak výrazně nevyčnívá – pokud byste ale přičetli cca 300 g navíc za teleskopickou sedlovku… Je ale třeba zmínit, že tento Lapík je spíše těžší kladivo na drsné trailování, než vyzáblá baletka pro švihání do kopců. Přitom mu jde svým způsobem oboje…

Lapierre Spicy 327 - první dojem
Když už to nejde jinak…

Pomalu, ale jistě

Včera při mé večerní jízdě mě jako jedna z prvních věcí překvapilo, kolik jsem toho s Lapíkem vyjel! Nešlo o rychlost, ale o to, jak vysoko jsem se vydrápal. Možná, že jsem ještě trochu rozježděný z Ještědu, který je vysoký jako tak tři naše pražské kopce dohromady (to přinejmenším), nebo to bylo kolem? Nevím! Já se jen držel řidítek, občas se kousek poposunul na sedle, ohnul se v pase a jel a jel. Třeba to bude délkou rámu (naměřil jsem posed v délce 54 cm, což je za poslední dobu rozhodně nadprůměr), jistými plášti (Schwalbe Hans Dampf), geometrií nebo skutečně stabilním projevem tlumiče Fox Float po přepnutí na střední režim Trail.

Lapierre Spicy 327 - první dojem
Večerní výhled na zbraslavský lom

Tlumič, že čumíš!

Fox CTD u tohoto Lapierru dělá vážně hodně. V otevřeném módu (Descend) je až „nebezpečně“ aktivní, po přepnutí na Trail ale znatelně ztuhne, nepouští zadek tolik do zdvihu (sníží se faktický sag) a brání jakémukoliv nechtěnému pohupování. Režim Climb pak značí totální blokaci! Na běžné traily je „Trail“ skoro až moc tvrdý, pro výjezdy je to ale mocný pomocník. Ano, to říkám já, zarputilý odpůrce škrtítek všeho druhu.

Lapierre Spicy 327 - první dojem
Mocné přepákování a dlouhý tlumič Fox Float CTD

Jako ze staré školy

Nahoru se člověk nějak dostat musí. S Lapíkem to nebude v rekordním čase, ale nakonec vyjede, kam si jen jeho pilot zamane. Pořádná legrace ale začne až cestou dolů. Jestliže mi loňská verze Lapierre Zesty přišla výrazně civilnější než její letitý předchůdce, u aktuální verze Spicy mám zatím dojem, že se od „staré školy“ příliš neliší. Myšleno v maximálně pozitivním slova smyslu.

Lapierre Spicy 327 - první dojem
Defekty se nevyhýbají ani novinářům…

Instinkt zabijáka

Spicy zkrátka a jednoduše není kolo pro každého. Žádný „zatracený“ všeuměl a totální univerzál. Ano, zvládne toho opravdu hodně, ale potřebuje také zkušenou ruku, jinak vás pokouše, poškrábe nebo dokonce natrhá na kousky a pak sežere! Jeho řízení je totiž i u poslední verze hodně stabilní (hlava 66,5°), celek poměrně dlouhý (opět narážím na velikost rámu L, ale jde vlastně o přirozenou vlastnost kola) a vše navíc podtrhuje výrazně aktivní zadní stavba, která se ráda zhoupne do půlky zdvihu i dál, a tak ještě více pokládá úhel hlavy.

Lapierre Spicy 327 - první dojem
Dark Night Ride

Kdy dostaneš řidičák?

Zkrátka a dobře, Lapierre Spicy je třeba umět řídit. Když mu ale přijdete na chuť a najdete mu odpovídající terén – žádné jednoduché pěšiny, ale pořádné padáky, šutráky, kamenná pole a podobně, pak s ním budete v sedmém nebi. To, jak se v rychlosti a ve strmém sjezdu dokáže krásně přikrčit, jak se srdnatě popere s každou skalkou, jak hladce zvládá dopady skoků a tak dále a tak dále, to je, řekl bych, těžce návykový koktejl. Máte tedy jen dvě možnosti – trpět tím, že je kolo moc dlouhé, stabilní a aktivní a potom do zblbnutí zamykat tlumič, nebo jeho projev pochopit, přijmout a sžít se sním a odplout společně do bikové nirvány.

Zvolejte, halelujáá!

Stále se ještě dělají kola, která mají duši, osobnost a vlastní styl. Víc už ale neprozradím, počkejte si na kompletní test.

Více o tomto kole a dalších modelech Lapierre Spicy na webu www.lapierre-cycles.cz nebo MojeKolo.cz

Lapierre Spicy 327 - první dojem

Lapierre Spicy 327 - první dojem

Lapierre Spicy 327 - první dojem

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • ksichtchyně

    pěknej lapík…jen si říkám zda se až o tolik liší od zesty AM, když mají skoro stejný zdvih (160/150 vs 150/150). O kolik se sníží sag při Trail poloze vs D poloze – je to asi 10 ku 30% při optimálním nafoukání? mimochodem, měl jsem ted nový tlumič RT3, ale sag ve všech 3 polohách stejný, nevím co s tím je, vrátil jsem ho prodejci a uvidím co tam najdou

    • wilda

      Sag ovlivňuje tlak v tlumiči, nastavení tlumení komprese nemá na něj výrazný vliv.

      • Na nové Zesty jsem zatím nejel, ale soudě dle loňského modelu a dřívějších zkušeností je rozdíl v zaměření. Spicy je svalnatý stroj do těžkiého terénu a Zesty poměrně všestranný universál s vyšší kapacitou zdvihu.

        Jak píše Wilda, sag se obvykle změnou kompresního režimu na tlumiči nemění. Spicy je výjimkou, kde je režim Trail hodně stabilní a sag se pak pocitově sníží. V režimu Descend je totiž zadek Spicy skutečně hodně aktivní a zdá se tedy, že kolo sedí více ve zdvihu.

  • Zdeněk

    Ten velký test mě moc zajímá!!!