Nicolai Argon Fat s převodovkou Pinion

Nicolai Argon Fat / PinionNevím jak vy, ale já už se poměrně dlouho zabývám myšlenkou, jak by bylo krásné zbavit se klasického řazení, vše nacpat do jedné krabičky a rázem zapomenout na složité seřizování, čištění a nekonečné měnění řetězů. Tuto vizi naštěstí sdílejí i konstruktéři a stavitelé kol.

Jedním z nich je i německý Nicolai, který již léta staví rámy vybavené všemožnými převodovkami. Průběžně se snaží vyvinout vlastní gearbox, prototypů jsme viděli již mnoho, obvykle to ale skončí tak, že do svého rámu vsadí výtvor třetí strany. V minulosti tak byly srdcem vybraných rámů Nicolai planetové převodovky Rohloff, turistické varianty SRAMu či Shimana a nejspíš i další. Jeho posledním a nanejvýš nadějným úlovkem je převodovka Pinion.

Německá preciznost

Asi nebude náhodou, že se opět jedná o německou inženýrskou firmu, která se svou 18rychlostní převodovkou dráždí mé smysly na výstavě Eurobike již po několik ročníků. Už jsem i seděl na testovacím kole a zkoušel, co to umí. A líbilo se mi to. Trochu mě sice rozčiluje otočné řazení (tomu jsem nikdy nefandil), ale je jen otázkou času a rozšíření, než někdo přijde s páčkovou alternativou. Ostatně prototyp páčkového řazení pro Rohloff byl k vidění v září na Eurobiku na stánku Trickstuff.
Nicolai Argon Fat / Pinion

Převody jako řemen

Ale zpět k věci. Nicolai aktuálně představil Fatbike nazvaný Argon Fat, v jehož středu se zabydlela právě převodovka Pinion 1.18 doplněná o řemen Gates, přenášející pohybovou energii na zadní kolo. Dle mého soudu takřka ideální řešení, i když u pevného převodu je skoro jedno, jestli použijete řetěz. Vzhledem k tomu, že se nekroutí do stran, jako u běžného řazení, je jeho životnost násobně delší a ani s mazáním to není v takovém případě až tak žhavé. Tedy dle zkušeností s koly s převodovkou Rohloff. Každopádně řemen je ještě o něco méně náročný na údržbu, což člověk obzvláště ocení u zimního stroje – fatbiku.
Nicolai Argon Fat / Pinion

Dřímající potenciál

Pinion už dnes spolupracuje s řadou výrobců a stavitelů rámů, Nicolai je ale prozatím asi nejvýznamnější značkou v jejich portfoliu partnerů. V jejich seznamu sice najdete i takový Stevens, ale tam, myslím, dodávají převodovky jen na cestovní kola. Přitom potenciál pro biky je tááák veliký.

Kam to vše spěje

Už řadu let tvrdím, že se situace jednoho dne otočí a převodovky vytlačí klasické přehazovačky a mnohorychlostní kazety. SRAM (Truvativ) se pokusil o jeden takový krok s převodovkou klik HammerSchmidt, ale tato snaha jaksi vyšuměla do nenávratna. Nyní to zkouší jinak, zjednodušením řazení na jediný převodník a 11 pastorků. I to je vcelku smysluplná cesta. Když ale vedle 1×11 postavíte 18 převodů Pinionu?! Nechme se překvapit, co vše nám budoucnost v tomto směru ještě přinese.

Více o Pinionu na stránkách pinion.eu

NICOLAI – Argon FAT Pinion 2014 from R I D E T H E M O U N T A I N on Vimeo.

Nicolai Argon Fat / Pinion

Česká stopa

A abychom nezapomněli, tak historie převodovek v rámu má i svůj významný český zářez – RB Revoluzzer. Před lety RB vyvinulo a patentovalo vlastní řešení, kdy se ve středu sjezdového rámu ukrývalo zmenšené řazení cyklistické, doplněné o šoupátka známá z motocyklových převodovek. Fungovalo to a nebylo to špatné, ale doba takovému řešení zatím příliš nepřála.

Více o tomto kole včetně PDF podaného patentu na stránkách rb-bike.cz
RB Revoluzzer

RB Revoluzzer

RB Revoluzzer

A teď ještě rychlý pohled na pár dalších MTB rámů, které již adoptovaly převodovku Pinion 1.18
Vlastně to jsou samé Nicolaie a jeden MiTech…

image

AM Pinion 2

original_ion18_pinion_10

Epsilon-Pinion

Mitech-17

Mi-tech

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • bolekkrutor

    Člověk by z těch řádek snadno nabyl pocitu, že jsme se posunuli v čase asi tak o deset let na zpět. Převodovky na vzestupu, jasná budoucnost, nechme se překvapit…Naneštěstí ten vlak už jednou rozjetý byl, ale v půli cesty jaksi vykolejil…Nejstarší pokus o převodovku, co já eviduji byl už v roce 97, mimochodem velmi podobně řešená jako RB(BCD racing). Pak to jde v rychlém sledu, B1, nicolai, centurion, lahar, diamondback, solid, sr suntour, honda…
    Kéž by jsi měl pravdu, taky řazení považuji za nejslabší článek kola, nicméně historie mluví proti.

    • Štěpán Hájíček

      Naštěstí se ale vždy najde někdo, kdo ty stojaté vody zase rozvíří a pokouší se onen vykolejený vlak dostat zpět na koleje. Snad by Pinion mohl něco změnit. Já tomu věřím… Alespoň zatím 😉

      • Chiron

        Je fakt, že řešení jaké zvolil Pinion je mi mnohem sympatičtější, než Rohloff. Každopádně se obávám, že dokud tohle řešení nezaštítí nějaký velký výrobce , tak to bude pořád jen okrajová záležitost, i kdyby to bylo 3x lepší jak klasika. Stejně tak to bylo u 27,5", jsou tu kdoví jak dlouho, skoro se o nich nevědělo a najednou, když to vezme do ruky Scott, tak během dvou let to vypadá, že tu je 27,5 a 29 odjakživa a nějaká 26 pomalu jako by už nebyla. Ale představa, že se nemusím zabývat přesmykem, přehazovačkou a snad ani řetězem je velice lákavá. Nebo třeba i zachovat přehazovačku a vpředu mít něco kompaktnějšího s míň převody, co by nahradilo převodníky.
        Jinak trochu mi chybí v článku nějaké srovnání rozsahů, 1×11, Rohloff, Pinion a třeba i 2×10 v nějakých nejobvyklejších konfiguracích. Ono 11 vs 18 převodů je takové nicneříkající.