Nicolai Argon Fat s převodovkou Pinion
Nevím jak vy, ale já už se poměrně dlouho zabývám myšlenkou, jak by bylo krásné zbavit se klasického řazení, vše nacpat do jedné krabičky a rázem zapomenout na složité seřizování, čištění a nekonečné měnění řetězů. Tuto vizi naštěstí sdílejí i konstruktéři a stavitelé kol.
Jedním z nich je i německý Nicolai, který již léta staví rámy vybavené všemožnými převodovkami. Průběžně se snaží vyvinout vlastní gearbox, prototypů jsme viděli již mnoho, obvykle to ale skončí tak, že do svého rámu vsadí výtvor třetí strany. V minulosti tak byly srdcem vybraných rámů Nicolai planetové převodovky Rohloff, turistické varianty SRAMu či Shimana a nejspíš i další. Jeho posledním a nanejvýš nadějným úlovkem je převodovka Pinion.
Německá preciznost
Asi nebude náhodou, že se opět jedná o německou inženýrskou firmu, která se svou 18rychlostní převodovkou dráždí mé smysly na výstavě Eurobike již po několik ročníků. Už jsem i seděl na testovacím kole a zkoušel, co to umí. A líbilo se mi to. Trochu mě sice rozčiluje otočné řazení (tomu jsem nikdy nefandil), ale je jen otázkou času a rozšíření, než někdo přijde s páčkovou alternativou. Ostatně prototyp páčkového řazení pro Rohloff byl k vidění v září na Eurobiku na stánku Trickstuff.
Převody jako řemen
Ale zpět k věci. Nicolai aktuálně představil Fatbike nazvaný Argon Fat, v jehož středu se zabydlela právě převodovka Pinion 1.18 doplněná o řemen Gates, přenášející pohybovou energii na zadní kolo. Dle mého soudu takřka ideální řešení, i když u pevného převodu je skoro jedno, jestli použijete řetěz. Vzhledem k tomu, že se nekroutí do stran, jako u běžného řazení, je jeho životnost násobně delší a ani s mazáním to není v takovém případě až tak žhavé. Tedy dle zkušeností s koly s převodovkou Rohloff. Každopádně řemen je ještě o něco méně náročný na údržbu, což člověk obzvláště ocení u zimního stroje – fatbiku.
Dřímající potenciál
Pinion už dnes spolupracuje s řadou výrobců a stavitelů rámů, Nicolai je ale prozatím asi nejvýznamnější značkou v jejich portfoliu partnerů. V jejich seznamu sice najdete i takový Stevens, ale tam, myslím, dodávají převodovky jen na cestovní kola. Přitom potenciál pro biky je tááák veliký.
Kam to vše spěje
Už řadu let tvrdím, že se situace jednoho dne otočí a převodovky vytlačí klasické přehazovačky a mnohorychlostní kazety. SRAM (Truvativ) se pokusil o jeden takový krok s převodovkou klik HammerSchmidt, ale tato snaha jaksi vyšuměla do nenávratna. Nyní to zkouší jinak, zjednodušením řazení na jediný převodník a 11 pastorků. I to je vcelku smysluplná cesta. Když ale vedle 1×11 postavíte 18 převodů Pinionu?! Nechme se překvapit, co vše nám budoucnost v tomto směru ještě přinese.
Více o Pinionu na stránkách pinion.eu
NICOLAI – Argon FAT Pinion 2014 from R I D E T H E M O U N T A I N on Vimeo.
Česká stopa
A abychom nezapomněli, tak historie převodovek v rámu má i svůj významný český zářez – RB Revoluzzer. Před lety RB vyvinulo a patentovalo vlastní řešení, kdy se ve středu sjezdového rámu ukrývalo zmenšené řazení cyklistické, doplněné o šoupátka známá z motocyklových převodovek. Fungovalo to a nebylo to špatné, ale doba takovému řešení zatím příliš nepřála.
Více o tomto kole včetně PDF podaného patentu na stránkách rb-bike.cz
A teď ještě rychlý pohled na pár dalších MTB rámů, které již adoptovaly převodovku Pinion 1.18
Vlastně to jsou samé Nicolaie a jeden MiTech…