Truvativ HammerSchmidt – TEST

Truvativ HammerSchmidt - TestTak tahle sranda, alias dvoustupňová planetová převodovka v těle klik, si svou největší slávu užila už minulou sezónu. Byla něčím zcela výjimečným a mimořádným. Každý se na ni chtěl podívat a vyzkoušet jak „TO“ funguje.

Stejně tak i nemálo výrobců kol upravilo svoje rámy pro tento moderní doplněk a rovněž jím vybavili řadu sériových enduro a FR modelů. Revoluce řazení se ale zřejmě stále ještě nekoná. Převodovka klik Truvativ HammerSchmidt je pro mnohé stále nepřijatelně těžká a drahá. Nemluvě o důvěře a zatím nepříliš známé a prokázané životnosti a spolehlivosti. Každopádně je to neskutečně zajímavý výtvor, který si jistě zaslouží něco pozornosti!

Kladivoun na Kultu

Poctivě prověřit tuto malou planetovou převodovku v praxi jsme mohli v rámci testu AGangu Cult 3.0, jelikož je HammerSchmidt na tomto kole (model 2011) standardní součástí. Z obecného hlediska bylo úžasné, jak díky kompaktnosti a bytelnosti těla této převodovky vzroste světlá výška středu a hlavně se hodně rychle zbavíte obav při přejíždění padlých kmenů a jiných překážek.

Jak to celé funguje?

Základ je prostý. Kliky buď pohánějí v přímém poměru 1:1 malý převodník (základ 22 zubů) – v tomto směru se nic mimořádného neděje, jelikož je převodovka „zmražená“ anebo zařazením druhého rychlostního stupně dojde k roztočení vnitřního planetového kola a menších satelitů naplno. Díky tomu se převodník roztáčí rychleji, konkrétně 1,6 krát, což vytváří ekvivalent jako byste měli zařazenou větší placku o zhruba 36 zubech. Pro doplnění – existují dvě verze, testovaná AM (all mountain) a bytelnější provedení FR.
Truvativ HammerSchmidt - Test

Buch ho tam!

Změna převodů probíhá naprosto okamžitě, bez jakýchkoliv prodlev. To je jeden ze zásadních rozdílů proti konvenčnímu způsobu řazení. Bum, prásk, a je to tam. Přestože se dá řadit v plném tahu, je lepší trochu povolit, aby nebyl přechod až tak násilný. Často může přijít vhod i to, že zařadit můžete, aniž by se kliky točily. To oceníte zvláště když zastavíte před výjezdem nebo se po překonání vrcholku jen chvíli vezete dolů. Pokud měníte převod někde na rovině, zjistíte rovněž, že rozdíl oněch dvou rychlostí je poměrně velký, a proto se hodí jejich přechod zmírnit příslušným odřazením přehazovačky. Dva až tři pastorky nahoru nebo dolů jsou tak akorát.

Cvak – nahoru, cvak – dolů

Tento větší rozdíl se naopak výborně hodí v náročném a členitém terénu. Setkal jsem se s množstvím situací, kdy jsem opakovaně řadil na HammerSchmidtu nahoru a dolu a přehazovačkou ladil nanejvýš jeden pastorek plus/mínus. „Trochu to přišlápnout, ať se to rozjede, pak se cesta zhoupne nahoru, šup tam lehčí převod, pár šlápnutí na lehko abych se snáz dostal přes hranu, hned zase sázím těžký a znovu to pálím dolů.“
Truvativ HammerSchmidt - Test

Kam se co řadí?

Z pohledu ovládání bylo dost velkým nezvykem inverzní řazení dvou rychlostí převodovky v porovnání s klasikou. A rovněž to, že nemáte žádnou logickou odezvu, která by pomohla zapamatovat si, kam se co řadí. Páčky jsou tu standardní SRAMácké, ale jak odřazení malou, tak i přehození velkou páčkou neklade skoro žádný odpor. Musel jsem na to docela dlouho myslet a soustředit se, abych věděl odpověď na otázku „kde to mám teď zmáčknout?“. Zprvu metoda pokus-omyl postupně přecházela do vyšší a vyšší jistoty. Jezdit s tímto řazením ještě déle, asi bych se to nakonec i naučil.

Ách, jo! Přesmykač si tedy ještě chvíli nechám…

Už jsem snad probral vše kromě skutečného chodu planeťáku HammerSchmidt. Přestože jsem velký fanda tohoto nápadu a řešení cyklistického řazení pomocí jakékoliv převodovky, tak bohužel nemůžu s čistým svědomím prohlásit, že je toto řešení naprosto úžasné, skvělé a nejlepší a je tedy důvodem k okamžitému zavrhnutí přesmykače a přehazovačky. Bohužel! Řazení funguje spolehlivě, přesně a jistě, ale odpor roztočené planetové převodovky je zkrátka vyšší než u prostého spojení řetězem. Jízda vyšší rychlostí je doprovázena jasně znatelným zvukovým projevem planetové převodovky. Nevím, jak jej přesně popsat – hučení ani cvakání to není –, zkrátka takový monotónní mechanický zvuk.
Truvativ HammerSchmidt - Test

Poznáš, když je to 1:1

Někde v horách a v terénu vám to vadit nemusí. Zprvu jsou ze zvukového doprovodu technicky založení fanoušci dokonce nadšení, absolvovat ale delší jízdu někde po rovině, po štěrku nebo silnici…pořád to hučí a hučí. Navíc při přepnutí na základní poměr 1:1 je okamžitě znát, že i přenos síly je najednou přesnější a jistější.

Truvativ HammerSchmidt ano či ne?

ANO, ale jen pro specifické použití do poctivého terénu. Do míst, kde není předpoklad dlouhých přejezdů po silnici či po rovinách a cyklostezkách obecně. Není to rozhodně doplněk na maratony! Na enduro a FR kola je ale HammerSchmidt skvělý. Spousta místa okolo středu, ochráněné tělo převodovky, okamžité změny převodů a jejich naprosto dostatečný rozsah. Věděl bych co si s touto převodovkou počít. Jen bych musel mít v garáži o jedno kolo navíc a používat ho jen do hor a bike-parků. Pak bych si chrochtal já i planěťák HammerSchmidt.

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
Okamžitá změna převodu
Snadné ovládání
Adekvátně velký rozsah (ekvivalent 22/36 zubů)
Cool vzhled – každý se ptá „co to tam máš za střed?“
Opancéřování
Možnost řadit na místě nebo v tahu
Neměnná poloha řetězu – bez vlivu na odpružení
Každý bude asi kritizovat hmotnost a cenu…
Těžko se zprvu pamatuje, kterou páčkou se co řadí
Znatelně vyšší odpor a zvukový doprovod při použití urychleného převodu
Těžko odhadnout životnost planetového soukolí

Truvativ HammerSchmidt - Test

FOTO: Štěpán Hájíček + archiv SRAM

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Petr

    Hammery sou fajn až na tu váhu, ale ta je na tom nejlepším místě-dole uprostŕed.

    S tím vrčením na těžší pŕevod to už je horší. Zvláštní na tom je, že to někomu dělá

    větší randák (jako mně) a na jiných kolech si jen potichu předou. Tak su zvědav

    jestli to páni mechanici z Cyklo Žitny daj do cajku….

  • Asi záleží na tom, jak si to planetové soukolí sedne. Jsem tedy zvědaví, jestli ti s tím něco vymyslí. Potom určitě napiš, jak to dopadlo.

  • Honza

    Koupil jsem loni jeté kolo s Hammerschmidtem a odjezdil jsem s tím celou minulou sezonu stylem lehčí FR hlavně skopce dolů a jen semtam nějaký přejezd. Na tohle použití je systém nepřekonatelný! Přesně souhlasím s autorem, okamžité řazení za jakékoliv situace je nepřekonatelné! Stejně tak robustnost a zvýšení průchodnosti. Spolehlivost byla za jakýchkoliv podmínek (prach, bláto, voda) stoprocentní. Vždycky jsem to jenom promyl hadicí nebo wapkou a nic jiného jsem s tím nikdy nedělal.

    A co se týká nevýhod, tak hmotnost jsem vůbec neřešil, ale také mi dost vadilo jednak to bzučení při šlapání na vyšší stupeň a zadruhé ten nepříjemný pocit, že převodník není úplně napevno spojený s klikou, jak je každý zvyklý a že se ve šlapání ztrácí síla.

    Proto bych Hammerschmidt obrovsky doporučil každému na FR použití, kdy se šlape hlavně skopce, ale občas je potřeba bleskurychle změnit převod na výjezd nějakého hupu apod. a pak zase okamžitě cvak a hurá plnou parou dolů, v tom je systém opravdu skvělý. Naopak bych ho neporočil na jízdu, kdy je potřeba déle silově šlapat na vyšší převod, bzučení a ztráta síly je v takovém případě docela otravná.

    Kdyby o to měl někdo zájem, tak svůj Hammerschmidt AM za nějakou férovou cenu prodám, protože ubývá těch sjezdů a pribývá šlapání, takže důvod je jasný:) Kontakt na mě je jan tečka taborsky zavináč seznam.cz.