AGang Cult 3.0 – TEST

AGang Cult 3.0 - TestZ tripu za Jardou Spěšným jsme si odvezli k důkladnému redakčnímu testu příjemné endurko – AGang Cult 3.0. Tenhle stroj si s námi pořádně užil – vytáhli jsme ho na krušnohorské traily, do bike-parku na Špičáku a ještě ke všemu nám dělal společnost ve francouzkém Alpe d’Huez!

O značce AGang jako takové najdete pořádnou porci informací v článku z našeho výletu na Ještěd za Jardou Spěšným (Spacemanem), který je duchovním otcem celého gangu s Áčkem ve znaku. Každopádně pro připomenutí bych zmínil, že AGang je dceřinou („stylovou“) značkou spadající pod křídla Authoru. Na nějaký usedlý konzervatismus proto v tomto případě rovnou zapomeňte. AGang je svěží, dynamický a jeho kola mají rozhodně NÁPAD.

Disko-barvičky netřeba

Decentní černý lak Cultu 3.0 činí toto kolo nenápadným, kolem které svému okolí rozhodně nenutí myšlenku, že se jedná o skvělý ba dokonce nejlepší bike na světě. Proč taky, o svých kvalitách bude radši utvrzovat svého jezdce v terénu, než aby „disko-barvičkami“ zářil někde v bike-parku opřený o zeď hospody… Přitom je ale na něm řada zajímavých detailů a technických řešení, které rozhodně stojí za zmínku. Většina z nich přitom nese originální AGang označení, které má rovněž svojí zkratku. Doufám tedy, že se při popisu nepřehoupnu do písničky Ivana Mládka „…s DKV na STK…“
AGang Cult 3.0 - Test

Zkratky…

Projeďme v rychlosti více či méně standardní záležitosti jako je kónická hlavová trubka (tzv. taper, v řeči AGang CHT – Conical Head Tube), praktické vybavení zadní stavby součástkami z nerez oceli (šrouby, podložky atd., SSH – Stainless Steel Hardware), excentricky usazený hlavní čep zadní stavby (EPP – Excentric Pivot Position) a adaptér pro různé průměry pevné osy zadního náboje v šířce 135 mm (10 nebo 12 mm, RAA – Rear Axis Adapter). Tou nejdůležitější zkratkou je ale DLP – Drive Link Pivot. Tedy originální řešení zadní stavby pocházející z hlav českých konstruktérů a inženýrů, vývojových laboratoří AGang.

Tajemství DLP

O řešení Drive Link Pivot jsem se docela slušně rozepsal v článku o značce AGang jako takové. Shrnuto jde o skutečný čtyřčepový závěs, který ale nevyužívá čepu pod zadní osou, jako drtivá většina konkurence, ale nad ní. Tento čep ale stále leží na vidlici, která tím pádem není pevně spojená s osou zadního náboje. Zdá se možná, že jde jen o nevýznamný detail, ale není tomu tak. Řešení DLP umožňuje posunout hlavní čep nad středem výše, do úrovně mezi střední a velký převodník a tím optimalizovat polohu a putovávání „virtuálního“ bodu otáčení celé zadní stavby v průběhu zdvihu. K této teoretizující části bych ještě na závěr dodal, že AGang tuto platformu suše „nezvětšuje a nezmenšuje“ podle zdvihu, ale ladí a řeší u každého modelu odlišnou sestavu ramen, která zajistí optimální výkony v dané kategorii. Podívejte se na rám Ninja, stejný základ, avšak zcela jiné uchycení ramene, které působí na tlumič!
AGang Cult 3.0 - Test

Kam až musím sáhnout?

Už dost teorie a šupky dupky do terénu! Nedá mi to nezačít jednou výraznou svérázností AGangu Cult, kterou je nezvykle vysoko položený střed. Chápu, že to má své jasné přednosti v podobě vyšší průchodnosti náročným terénem, o tom ještě bude řeč, ale posed a první dojmy z ovládání jsou zkrátka dost zvláštní. Vyšší střed tu naštěstí nedává vyniknout nějaké výraznější boční vratkosti, jak by se mohlo zdát, jiný je hlavně posed. Prostě sedláte enduro s krátkým představcem, slušným zdvihem nad oběma koly (150 mm) a odpovídajícím způsobem kratším rámem. Když se ale posadíte do sedla ve výjezdové XC pozici, ruce vám při snaze uchopit řídítka spadnou kamsi dolů…

Přes stromy bez šlápnutí

Je je jej, to zní asi dost kriticky, že? No, přiznám se, že jsem takto nezvyklý posed řešil skoro pokaždé, když jsem usedl po delší době do sedla Cultíka. Ale na druhé straně i na to se dá zvyknout. Přednosti a možnosti Cultu 3.0 v terénu ale ve finále jasně převážili. Vše totiž korunovala převodovka v klikách Truvativ HammerSchmidt. Díky ní, vzhledem k tomu jak je kompaktní a parádně opancéřovaná, jsem si vyloženě užíval přejezdy padlých kmenů v lese, skalky s ostře vystupující hranou a podobné radovánky, kterých najdete, obzvlášť na krušnohorských trailech, mnoho a mnoho. Žádné ohnuté zuby nebo zářezy na kmeni jak z cirkulárky. Určitá místa měla díky tomu příchuť trialu – opřít se středem o překážku, prohlédnout si pokračování trailu a pak zhoupnutím těla vyslat celé kolo znovu do akce. To vše aniž by se bylo potřeba vycvaknout se z pedálů nebo dotknout nohou země.
AGang Cult 3.0 - Test

Šmitovo Kladivo

Tedy ona samotná převodovka Truvativ HammerSchmidt je něčím natolik výjimečným, že jí radši věnuju vlastní blok. Z pohledu celého kola si na její funkci nemůžu stěžovat. Díky ní dosáhla světlost středu neskutečné míry a rozsah jejích převodů (malého a „virtuálního“ velkého převodníku) perfektně pokryla nároky kladené na kolo takovéhoto ražení.

Enduro jak se sluší a patří

Řekl bych, že už jsem tu párkrát označil AGang Cult 3.0 za poctivé enduro. Za tím si plně stojím a hlavně si myslím, že toto označení, minimálně v interpretaci jak ji vnímám já, nejlépe vystihuje určení a povahu tohoto stroje. Cult na jedné straně zvládne trailování v lesoparku za domem nebo, jinak řečeno, prostě běžný biking v týdnu po práci. Zároveň se nenechá zahanbit, ani když jej vytáhnete někam do bike-parku. Nejvíc se mu ale líbí nespoutaná jízda náročným horským terénem, když se vydáte objevovat nová místa, případně si naopak chcete užít svoje oblíbené traily plné kořenů, kamenů, skalek atd. Tady teprve Cult pořádně vystrčí drápky.

Opřít se do toho

Je to možná zčásti vinou tlumiče RockShox Monarch RT, ale přiznejme si na rovinu, že zadní stavba Cultu není zrovna houbovitě měkká a extrémně citlivá. Přitom ale zase není úplně netečná, jen nečekejte, že se po běžně rozbité cestě přenesete plavmo jak na vzduchovém polštáři. Příští rok by měl tlumič Fox vystřídat současný RockShox, takže se projev možná ještě změní. Každopádně stabilita zadní stavby, podpořená konstrukcí, která nemá tendence se propadat do zdvihu, stejně jako její vysoká tuhost, se společně podílí na příkladně efektivním přenosu síly jezdce na zadní kolo. U endura by to mohlo možná někomu připadat skoro nepodstatné hodnocení, když se ale drápete někam daleko vzhůru na začátek vytouženého trailu nebo se „nedej bože“ musíte někam přesunout po asfaltu, přijde takový charakter vhod. A to ani nemusíte šahat na žádnou páčku blokace… Přesto je ale znát, že zadní stavba snaživě pomáhá s přítlakem v rozbitých výjezdech, které jsou vůbec v sedle Cultu poměrně příjemnou a zábavnou záležitostí.

Sedlo nahoru a dolů…

Huráá, jede se! Už máme za sebou asfalt, vyjeli jsme na kopec a konečně si budeme užívat už jen v terénu. Zasunout sedlovku – jak je parádní věc taková teleskopická sedlovka… Tenhle kousek od Kind Shocku mě definitivně přesvědčil. Nejen o významu tohoto doplňku, ale i o značce Kind Shock jako takové. Sedlovka nám v průběhu celého testování fungovala jak po másle. Nahoru a dolů, kdykoliv bylo potřeba. Sympatická a praktická páčka vedle gripu byla hezky po ruce. Prostě luxus… Jak teď budu jezdit bez ní? Dobrá, sedlo dole, kde že uhýbá ten trail?
AGang Cult 3.0 - Test

Jak ta guma drží!

Jo, tady! Už to valím dolů a nestačím se divit. Do této chvíle neutrální zadní stavba se probudila, jako by jí polili živou vodou. V těžkém terénu zadek maká naprosto luxusně. Žádná houba, ale poctivě, aktivně, předvídatelně a adekvátně pracující odpružení. Nádhera. Bez brzdění, pod brzděním… pořád to hezky kopíruje. Gumy jsem pořádně dofoukal a užívám si, jak se zadní kolo hezky smýká po mokrých kořenech. Zírám, co vše si nechá líbit a jak daleko mě pustí páreček plášťů Geax Gato a Mezcal (P/Z obě 2,3“). Jejich nižší hmotnost se mi sice vymstila hned několika defekty, ale když s nimi nebudete zkoušet vyložený „metal“ mezi ostrými kameny, tak budete jen zírat, jak drží v hlíně, na kamenech i kořenech.
AGang Cult 3.0 - Test

Super brzdy za pár kaček

Taky ovládání tohoto kola je v pořádném terénu naprosto parádní. Cult je hezky stabilní, přitom dostatečně mrštný a pohotový. Neměl jsem pocit, že bych se s ním někam nevešel nebo ho musel nějak složitě lámat do zatáček. Další palec nahoru! Poklona taky patří vidlici RockShox Revelation RL 3P. Lehká, pevná (podpořeno 15mm osou), citlivá, aktivní a rozumně progresivní. Co víc si přát? Lockout? Ten tam je taky, takže když se chce někomu šlapat do kopce ve stoje, oporu u této vidle taky najde. Ještě bych snad zmínil brzdy TRP. Karbonová páka s docela příjemným tvarem (možná by mohla být širší, ale to je dost individuální záležitost) a širokými možnostmi nastavení, hezky citlivé dávkování a solidní výkon. Jen na výdrž v dlouhých sjezdech je třeba si dát trochu pozor. Jinak za ty peníze parádní představení.
AGang Cult 3.0 - Test

Tak už jdeme do finále…

Jak jsem psal v úvodu AGang Cult 3.0 si s námi hodně užil. Nebylo přitom místo, kde by zklamal. Jen tu a tam bychom v bike-parku užili vyšší zdvih. Ale od toho tu je Ninja, takže taky v pořádku. Cult je prostě čistokrevné enduro, kolo, které zvládne opravdu hodně od cesty přes město po sjezd po trati Megavalanche. Nejvíc se mu ale líbí v lesích, na stezkách vyšší technické náročnosti, kde se perfektně projeví jeho přednosti. Nebát se vyrazit někam hlouběji do lesa, někam kde nejsou lanovky ani na vás nečekají pod kopcem dodávky… Vydrápat se hezky „za své“ na vršek kopce a dolů to posílat přes kamenná pole a skrz spletence kořenů. Obecná definice stylu enduro, která parádně pasuje na AGang Cult 3.0

Líbí se nám Co by se dalo zlepšit
Poměr cena/hmotnost/výbava/výkon
Zadní stavba s originálním systémem
Výkony v těžším terénu
Jisté a skvěle čitelné ovládání
Schopnosti brzd s ohledem na jejich cenu
Přilnavost plášťů Geax
Průchodnost terénem
Každý zírá na HammerSchmidt
Plášťům Geax ve finále odpouštím těch pár defektů – je to stejnak chyba jezdce a taky jsem je měl asi víc nafoukat…
Zvláštní posed díky vysokému středu – ve sjezdu se ale hodí a hlavně se sedlovkou dole jsem na něj rychle zapomněl

AGang Cult 3.0 - Test

AGang Cult 3.0
Rám Alu 6061 double butted, DLP – Drive Link Pivot
Vidlice RockShox Revelation RL 3P, QR15, taper (zdvih 150 mm)
Tlumič RockShox Monarch RT (zdvih 150 mm)
Řazení SRAM X9 (9 speed)
Přehazovačka SRAM X9
Kliky Truvativ HammerSchmidt AM (22 zubů)
Pláště Geax Gato/Mezcal (P/Z), 2,3″
Kola AGang Disc(osa 15/10 mm – P/Z)/Syncros
Řídítka Syncros FR20 GR
Brzdy TRP Dash Carbon (disky 180/160 mm)
Hmotnost xxx Kg (vel. M, bez pedálů)
Cena 53 990 Kč

*Kompletní specifikace, geometrii, ceny a všechny další modely najdete na stránkách www.agang.eu

FOTO: Štěpán Hájíček

Zpět na začátek

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Martin

    "Zadní stavba s originálním systémem"
    Prosím, co je tak unikátního na zadní stavbě? to mi moc hlava nebere.. díky za vysvětlení.

    • Unikátní je svým způsobem každá zadní stavba – každá má jinak poskládaná ramena a čepy…

      Přečti si ještě jednou odstavec "Tajemství DLP", případně si otevři odkaz na článek o značce AGang, ať to nemusím rozepisovat celé znovu.

      Každopádně jde hlavně o polohu čepu u patky – ten odděluje samotnou zadní vidlici od osy zadního kola, přitom je NAD osou kola! Specialized FSR a všechny ostatní čtyřčepové systémy mají tento čep POD osou kola!
      Výjimkou je potvrzující pravidlo je Rocky Mountain.

  • nisarga

    Chybí informace "Hmotnost: xxx Kg (vel. M, bez pedálů)", kterou odhaduji ještě vyšší než treba u Specialized Enduro, které je takovým "tankem" mezi enduro koly. Cena mě taky zrovna neokouzluje, abych ji vyzdvihoval.

    • Reálnou hmotnost už bohužel nikde nedopátrám, ale dle tabulek je to 15 Kg. Překvapivé, teď jsem se díval do tabulek a současná verze váží 15,3 Kg a to tam ani není TruVativ HammerScmidt, který byl sám o sobě dost těžký. Na druhou stranu tohle kolo snese fakt hodně – prověřeno na Megavalanche http://www.bikeandride.cz/2012/01/fotoreport-%e2%