GHOST Riot a další novinky pro rok 2014

GHOST novinky 2014 / Ghost RiotToto pondělí jsme byli hosty v továrně značky Ghost, která se nachází jen kousíček za českými hranicemi, 10 km od Chebu v městečku Waldsassen. Při této příležitosti jsme si prohlédli továrnu, ale především novinky pro rok 2014.

Ghost v místě svého sídla postupem času vybudoval poměrně velkolepou budovu, v jejímž nitru se nachází sklady, montážní prostory, kanceláře, expediční centrum a také prezentační a reprezentační prostory. Nebudeme vás unavovat dlouhým popisem, co, kde a jak. K vytvoření představy snad postačí fotogalerie na konci článku. Každopádně z pohledu návštěvníka byla nejzajímavější zastávkou dílna, kde se kompletují zapletená kola Ghost.

Košíkářky a hight-tech mašiny

Zástupce Ghostu nám na tomto místě vysvětlil, že by si sice mohli nechat zaplétat kola v Číně, tak, jak to dělá většina značek, oni ale mají rádi nad kvalitou svých produktů neustálý dohled, proto se kola zaplétají v mateřské továrně. Pozoruhodný byl přitom kontrast dvou starších dam (řada zaměstnanců jsou, díky blízkosti hranic, Češi), které seděly na stoličkách a navlékaly dráty do nábojů. Ideální práce pro vysloužilé košíkářky. I na to již dnes existují stroje, jak jsme byli ale ujištěni, nejsou zdaleka tak rychlé, jako tyto babičky. Naše hluboká poklona!
GHOST novinky 2014 / Ghost Riot

Od dam v zástěře putoval základní set k jednomu z mála dalších pracovníků v této místnosti (taky Čech). Ten zakládal dráty do ráfku, kam už je ale šroubovala moderní mašina. Následovala automatická linka, která výplet dotáhla a ve dvou krocích centrovala. Celý proces byl zakončen výstupní (lidskou) kontrolou na centrovací stolici, kde je možné doladit případné drobné odchylky, či házení ráfku.
GHOST novinky 2014 / Ghost Riot

GHOST – novinky 2014

Není nutné zacházet do hlubokých detailů, stačí proletět základní informace týkající se nových a inovovaných modelů. To, aby nám zbylo dost energie na popis nejzajímavější novinky Ghostu Riot. Ale na ten ještě dojde řeč. Není nutné vlastnit křišťálovou kouli, aby nám všem bylo jasné, že se inovace pro rok 2014 budou točit hlavně okolo strojů na průměru 27,5“ alias 650B. Zatímco letos byl na tomto parametru postaven pouze model Cagua (test Ghost Cagua 6590), pro rok příští středních kol výrazně přibude.

GHOST AMR 2014

Vezměme to hezky popořadě, jak jsou kola srovnána v katalogu. První na ráně (přeskočíme-li Ghost Riot) je řada AMR 650B. Ta je přímým pokračovatelem současných ÁeMeRek, nabídne dva modely v ceně okolo 60 000 Kč se zdvihy 130/120 mm. Dále zde máme rozšířenou nabídku strojů AMR 29 se zdvihy 110/100 mm, celkem 5 modelů v cenách od 50 000 do 140 000 Kč.
GHOST novinky 2014 / Ghost Riot

GHOST ASX 2014

Zásadní proměny se dočkaly sympatické trail-biky Ghost ASX, které vzhledově následují ověřené a oblíbené stroje AMR. Jejich obrovskou devizou bude cena a kola průměru 27,5“. Doposud se říkalo, že střední kola nebudou levnou záležitostí, alespoň ne v roce 2014. Lidé z Ghostu se ale tomuto prohlášení ve svých nablýskaných kancelářích tiše (no, možná i hlasitě) smějí! Řada Ghost ASX nabídne aktuálně nejžádanější střední kola v cenovém rozmezí 29 999 – 64 999 Kč!!! U několika modelů bude možné vybírat z dvou barevných verzí, nejvyšší model nabídne inteligentní tlumení E:I Shock. To vše v moderním designu se zdvihy 130 mm nad oběma koly.
GHOST novinky 2014 / Ghost Riot

Ghost Cagua 650B

Předchozím odstavcem bychom mohli vše uzavřít a vrhnout se na Ghost Riot, ale to by bylo škoda. Ještě zde máme rozšířenou nabídku modelů Ghost Cagua, tedy poctivých all mountain, či chcete-li enduro strojů se zdvihy 160/150 mm. V kolekci roku 2014 jich bude hned šest v cenách cca od 66 000 do 115 000 Kč. Tři modely budou vyzbrojeny klasickým tlumičem, další tři elektronicky řízeným RockShoxem E:I Shock. Elektronická verze přitom bude k mání již od 82 000 Kč. A nezapomeňme dodat, že 26“ varianta končí!
GHOST novinky 2014 / Ghost Riot

Ghost AMR Plus

Komu by se stýskalo po klasickém parametru 26“, ten bude uspokojen řadou Ghost AMR Plus se zdvihy 150/150 mm, hliníkovými i karbonovými rámy a možností volby elektronicky řízené alternativy zadního tlumiče.

A teď už GHOST Riot

Když kluci seděli v prezentační místnosti, já se na chvíli vytratil, vlezl do showroomu a fotil kola, dokud okolo nich nebyl příliš velký hrozen „čumilů“. Ghost Riot mě přitom zaujal na první pohled. Je totiž o hodně jiný než současná nabídka fullů Ghost. „K čemu má ale tohle kolo sloužit? Jaké to má zdvihy? A co je to tam u středu?“ To byly otázky, na které jsem měl brzy dostat odpovědi.
GHOST novinky 2014 / Ghost Riot

O čem je Riot

Usadil jsem se tedy poslušně „do lavice“ a poslouchal prezentaci. „Ghost Riot je zásadní novinkou, která má velký význam jak pro značku Ghost, tak i pro celý obor. Zatím většinou platilo, že každé horské kolo má poměrně úzké spektrum možného využití, to jsme chtěli změnit a postavit stroj, který se všem současným omezením vysměje do tváře. Proto naši konstruktéři přišli se strojem Riot, který nese tzv. Riot link.“ Tak nějak znělo úvodní slovo.

Aby v tom ale bylo jasno. Ghost Riot je, nebo spíš jednou bude, pokračovatelem řady AMR. Teoreticky by měl v sobě skloubit schopnosti jak klasického AMRka, tak i odolnějšího AMR Plus. „Riot stoupá jako sportovní full se 100 mm, z kopce se pak valí jako odolnější kolo se 160 mm,“ zněl popis schopností nového modelu. Riot ale nenese jen novou a patentovanou konstrukci zadní stavby, zároveň obsahuje řadu dalších inovativních prvků.
GHOST novinky 2014 / Ghost Riot

Konkrétněji, prosím!

Rám Riotu je karbonový, jak jinak! Hliníková verze se již připravuje. Je lehčí a tužší než AMR, přestože je jeho zadní zavěšení komplikovanější. Má ostře řezané hrany, což by měl být předobraz nově pojatého tvarosloví značky Ghost, které se časem objeví i na dalších modelech. Má do rámu integrované vedení kabelů a hadic, teleskopickou sedlovku a pevné osy. Zdvihově se pohybujeme na úrovni 130 mm nad oběma koly, jak jinak než průměru 27,5“ (650B).
GHOST novinky 2014 / Ghost Riot

Ještě blíže, prosím, prosím!

Co je ten Riot link? Základem je klasický nezávislý čtyřčep (s čepem Horst Link na zadní vidlici), který je ale doplněn o přepákování v oblasti středu. Zcela konkrétně – zadní vidlice nekončí u hlavního čepu, ale pokračuje dále dopředu. Zde je napojena na systém dvou ramen (táhel) k nimž je na druhém konci připojeno spodní oko tlumiče. Lze tedy hovořit o plně plovoucím uchycení.
GHOST novinky 2014 / Ghost Riot

K čemu to všechno?

Aby byla zadní stavba v první třetině zdvihu stabilní, v druhé třetině aktivní a na konci progresivní! „Zadní stavbu Riotu prakticky nelze prorazit,“ zněl jeden z argumentů.

Pravdou je, že horní rameno působí poněkud subtilně, stejně tak i tlumič. Vše ale zjevně kompenzuje právě Riot Link. Model Riot jde přitom zcela jiným směrem, než elektronické hrátky s tlumičem E:I Shock na ostatních fullech Ghost. „Riot žádné elektronicky řízené tlumení nepotřebuje, vše je řešeno mechanicky, proto na něm E:I Shock nikdy nebude.“ OK, to se mi celkem líbí, ale není to trochu jako střílení do vlastních řad?
GHOST novinky 2014 / Ghost Riot

Pouzdra místo kuliček

Ať to celé zakončíme. Jedna z posledních věcí, kterou bych chtěl zmínit, je fakt, že u Riotu jsou použita kluzná pouzdra na místo klasických kazetových ložisek. Hlavní předností by měla být nižší hmotnost (ta přijde vhod, když je tam tolik čepů), o 30% delší životnost ale o 5% horší tření. Jak to bude s údržbou? Např. Turner má na svých kluzných pouzdrech maznice, kluzné čepy na Gary Fisherovy Sugar docela trpěli… Dnes je doba zase o kus dál, tak to snad bude fungovat.

Drobné vychytávky

Snad již definitivně posledním bodem, který má smysl zdůraznit, je nově řešené uchycení Post Mount zadního třmene brzdy. „Závity v karbonu jsou problém, proto jsme se jich zbavili zcela. Alespoň v rámci uchycení třmene.“ Celý trik je v tom, že je „adaptér“ na jedné straně provlečen okem v rámu a sešroubován „sám k sobě“, na straně druhé se opírá o samotnou zadní pevnou osu. Na pohled vypadá vše hezky, snad to nebude moc skřípat, vrzat, rezonovat a povolovat se. Trochu se bojím, aby nebylo nutné zadní třmen seřizovat s každým vyndáním kola z rámu, jak tomu bývalo u starších čtyřčepů s rychloupínákem (třeba starší Specializedy).
GHOST novinky 2014 / Ghost Riot

GHOST novinky 2014 / Ghost Riot

Co BnR myslí o Ghostu Riotu?

Nemůžu si odpustit příměr s názvem ruské dívčí punkové kapely Pussy Riot, která se dostala do nelibosti, když složila píseň proti Putinovy. Tedy příměr se týká pouze podobnosti názvu, snad! Na jedné straně se mi rám nového Ghostu Riot vzhledově líbí. Ostré linky jsou přitažlivé, název modelu na spodní trubce působivý a celkově to prostě nevypadá zle. I když v rámci našeho redakčního týmu jsme se na hodnocení vzhledu úplně neshodli. Co nás ale spojovalo, byl názor, že je použitý systém možná zajímavý a funkční, přitom ale až příliš složitý. „Jak se tohle bude čistit,“ povzdychl si Kuba.

Jako nástroj k odlišení se je to skvělé, bude ale projev až tak radikálně odlišný od klasických čytřčepů? Možná ano, možná je právě tohle cesta, jak se vyrovnat v dnešní době tolik populárním systémům na bázi VPP, alias dual-link. Každopádně odpověď na tuto otázku si necháme na příště. Vztahy s dovozcem Ghostu máme více než dobré, poroto se k nám první testovací vzorek jistě dostane, jak jen to bude možné. Nevím jak vy, ale já se těším a jsem hodně, hodně zvědavý!

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Martin

    Tak to ma ghost velmi potesil modelom ASX 2014! Kde je mozne zohnat viac informacii? (Aj tu ich bolo dost 🙂 )

    • Štěpán Hájíček

      Co přesně bys rád o ASX věděl? Mám u sebe katalog a ceník…

  • Eva

    Já bych ráda kukla na katalog i ceník 🙂 je už ofiko dostupný? Nebo alespoň ceny modelů Riot a jejich osazení (do cca 75ti., dál už je to mimo mojí mísu 😀 ), díky moc 😉

    • Eva

      Kurňa… nejnižší Riot cca. 85tis 🙁

      • Štěpán Hájíček

        Bohužel dokonce 95 tis.!!! Je to ale karbonový bike v poměrně luxusním provedení. Uvidíme, jak to bude s hliníky…

        • Eva

          Jaj to je už na mě moc 🙁 Ale hliníky budou až 2015, tak dlouho to nevydržím 😀

  • Vlaďa

    Nevíte nahodou jaké osazení budou mít modely AMR 27,5 v hliníku? Bude model komplet v XT? A ceny a váha?
    Děkuji za info.

    • Jirka

      AMR 6575 bude komplet na XT, Tlumič a vidle od Foxu

      • Štěpán Hájíček

        Ceník je zde – poslední obrázek v galerii

        • Eva

          Díky za ceník 😉

        • Vlaďa

          Díky za ceník. Další informace k AMR 6575 by nebyly, co barva rámu? Chci koupit AMR 7500 a teď nevím jestli nemám počkat na 6575. Bude to tak zásadní rozdíl? Díky

  • Štěpán Hájíček

    Ceník a katalog jsem nechal doma, sakra. Chtěl jsem ho ofotit a nasdílet. Tak po víkendu, dnes už valím vlakem do Brna…

  • Tomáš

    Mám dotaz, jak bude osazený ten ASX 7500, předpokládám CTD tlumič i vidlu a XT sada, co třeba kola, sedlovka asi teleskop nebude že? Nějaké údaje o hmotnosti nejsou?

  • Dave
  • Dave

    nerozumím rozdílu mezi ASX a AMR, obodvojí 27,5 a zdvih 130

    • Eva

      Rozdíl je v rámu, ASX je hliník, AMR je Actinum (slitina Scandia). Typově stejná kola, záleží asi podle rozpočtu co si kdo vybere (případně jiné sympatie).
      Můj osobní názor: v cca stejné cenové relaci – než ASX 7800 s E:I bych brala raději AMR 6559, geo je u 26'' AMRek perfekntí.

  • \dave

    řeším ASX 7500 a AMR 6559, ASX je na Foxu jako AMR, je lépe osazené a je o 10 000,- levnější?? 🙂

    • Štěpán Hájíček

      ASX je "levnější řada" trochu jinak řešený rám, jinak ale za se je novější a měl by tedy být teoreticky lepší. Pokud je ASX lépe vybavené a ještě levnější, šel bych do něj. Geometrie je skoro stejná jako u ASX. Opět může být i o fous lepší, jelikož jsou tahle kola stavěna čistě pro růměr 27,5".