8 jednoduchých rad pro lepší jízdu na e-biku (by GASPI) | RADY A TIPY
Ostřílený a dobře známý „profesionální“ biker a ambasador Bosch eBike Systems – Richard „GASPI“ Gasperotti – nabízí základní rady a triky, díky nimž lze zásadně zlepšit váš zážitek z jízdy na e-biku. Nejlepší by bylo samozřejmě nechat se „proškolit“ osobně, ale už jen tyto teoretické rady by vás mohly nasměrovat na tu správnou trajektorii.
(text: BOSCH eBike Systems, GASPI, Štěpán Hájíček)
1 – Updatujte software pohonné jednotky, využijte aplikaci
Starší typy elektrokol zůstávají stále stejné, jaké byly v okamžiku jejich výroby a následného nákupu a zprovoznění… Naopak moderní elektrokola nabízejí velice často výhodu v možnosti propojení svého pohonu s digitálním rozhraním, nejsnáze s uživatelskou aplikací zpřístupňující aktualizace, individuální úpravy a další funkce.
Například společnost Bosch eBike System, která dodává pohon stovkám výrobců elektrokol, umožňuje updatovat software v řídící jednotce prostřednictvím vlastní mobilní aplikace (Bosch eBike Flow / poslední novinky eBike Flow). Díky tomu se pohonný systém vašeho elektrokola neustále zlepšuje, ladí, případně přidává nové funkce a možnosti nastavení.
Příslušnou aplikaci si stáhnete jednoduše do vašeho telefonu a spárujete ji se svým e-bikem. Aplikace si zvolené kolo uloží a následně může posloužit, vedle jiného, i jako vaše digitální servisní knížka. Ve svém telefonu lze poté sledovat například ujeté kilometry, aktuální stav, kondici a kapacitu baterie, případně zde najdete záznamy o provedených servisních úkonech apod.
V uživatelské aplikaci je obvykle také možné individuálně upravit chování elektrokola, zejména uzpůsobit vlastním potřebám jeho režimy dopomoci. V případě Smart Systému Bosch lze u jednotlivých režimů, jejichž seznam lze „přeházet“ dle vašeho přání, následně ladit dynamiku záběru motoru nebo úroveň připomoci. Tyto možnosti rozhodně stojí za vyzkoušení. Někdy totiž stačí málo a projev vašeho elektrokola se změní skoro k nepoznání.
První rada byla poněkud obecná, skoro až virtuální, všechny další míří skutečně do terénu!
2 – Rozjížděj se do prudkého kopce plynuleji
Jak se rozjet plynule a bezpečně do prudkého kopce, aniž by vám podklouzlo zadní kolo? Na začátku doporučuje Gaspi snížit výšku sedla asi o 3 až 5 cm od běžného nastavení. Už jen nastupování na kolo bude díky tomu o mnoho snazší. V nabídce jízdních režimů dále nastavte spíše silnější přípomoc, obvykle ale není vhodné volit tu maximální, spíš třeba „druhou odshora“.
Jedna noha by měla být na zemi a druhá, vaše silnější (rozjezdová), by měla být položená na pedálu v pozici malé ručičky v půl 3 (lehce nad vodorovnou polohou). Rozjíždíme se ze zabrzděného kola. Následně šlápněte do pedálu, sedněte si na sedlo a pomalu uvolněte obě brzdové páčky. Jakmile se rozjedete, položte na pedál i druhou nohu. Teď už jen stačí šlapat a držet balanc.
3 – Vyberte si správnou rychlost a vhodnou dopomoc
Častou chybou je jízda, kdy cyklista využívá nejsilnější přípomoc, přitom má zařazený nejtěžší převod (nejmenší kolečko). V takovém výchozím nastavení nemá motor možnost poskytnout jezdci svůj plný výkon, jelikož se nízkými otáčkami „dusí“. Naopak při vyšších otáčkách klik lze využit nižší úroveň dopomoci a šetřit tak energii.
Ideální kadence šlapání by měla být mezi 80 a 95 otáčkami za minutu!
Odhadnout vhodnou kadenci šlapání můžete i pomocí jednoduchého triku (life hacku). Představte si čáru na zemi, nebo si vyhlédněte předěl, spoj, či klacek na cestě. Následně, od chvíle, kdy tento bod mine vaše přední kolo (jeho osa), do chvíle, než jej mine kolo zadní, byste měli protočit kliky ideálně jednou dokola.
Silové, pomalé šlapání není pro elektropohon vůbec vhodné, přitom jde o velice rozšířený nešvar mnoha elektrocyklistů. V tomto režimu zabírá motor jen hodně omezeně, zbytečně ale spotřebovává energii z baterie. Ostatně jak pro motor samotný, tak i pro naše tělo je lepší udržovat vyšší kadenci otáčení klik, což přispívá ke zvyšování fyzické kondice i spalování tuků.
Řada lidí při jízdě na e-biku dokonce zaznamená vyšší průměrnou tepovou frekvenci oproti kolu bez motoru, jelikož je elektrický asistent motivuje k dynamičtější jízdě, navíc po delší dobu s vyšší tepovou frekvencí.
4 – Vytlačte e-bike do kopce bez námahy
Elektrokolo je ze své podstaty těžké a tlačit ho proto do prudkého kopce, pokud jej nezvládnete vyjet, znamená zbytečné plýtvání energií. Moderní pohonné jednotky přitom mají, prakticky vždy, pro tyto případy připravenou „asistenci pro tlačení kola do kopce“ (tzv. walk mode), kterou lze aktivovat stisknutím (a podržením) příslušného tlačítka dálkového ovládání.
Jak na to? Stoupněte si na svou stranu kola, tedy podle toho, jestli jste praváci nebo leváci, případně jak se vám kolo lépe tlačí. Tlačítko „režimu chůze“ je nutné většinou stále držet, následně se roztočí motor, s ním i kliky a prostřednictvím řetězu samozřejmě i zadní kolo. Pozor jen na otáčející se kliky, ať vás pohybující se pedály neudeří do nohy.
Vhodnou taktikou je zatížit zadní kolo tak, že se loktem jedné ruky opřete o sedlo, čímž zvýšíte trakci zadního pláště. „Rychlost chůze“ se dá, v řadě případů, částečně upravit v mobilní aplikaci, kde lze nastavit konkrétní hodnotu, případně může pomoct zvolit vhodný převod. Do prudkého kopce je lepší zařadit lehčí převod, jelikož se pak zadní kolo otáčí pomaleji a obráceně.
5 – Projeďte nerovným terénem bez kontaktu s překážkou
Pokud jedete výrazně členitým a nerovným terénem, například mezi většími kameny nebo vysokými kořeny, hrozí, že při otáčení klik narazíte v jejich spodní poloze na překážku, což vás může připravit o rovnováhu, případně kompletně zastavit.
V takovýchto situacích se hodí jedna z funkcí, která obzvlášť dobře funguje u jednotek BOSCH. Jde o udržení klik v rovině a současné lehké, pravidelné „poťukávání“ do předního pedálu (tzv. pedal click). Je to podobné, jako když se snažíte projet hluboký brod a nechcete si protočením klik zcela zmáčet boty.
Touto technikou lze, na e-biku s pohonem BOSCH, docílit plynulého a nepřerušovaného záběru motoru, aniž by se protočily kliky a hrozil tak jejich kontakt s terénem. Skutečně stačí jen lehce přišlapávat a uvidíte, že kolo pojede takřka samo, vy přitom využijete jeho maximální světlou výšku.
Tuto techniku si zkuste ideálně někde na cvičném, rovném a přehledném plácku, abyste věděli, jak vaše kolo a váš motor reagují. V terénu pak jistě narazíte na místa, kde se osvojení této techniky nejednou zúročí.
6 – Udržte trakci zadního kola v prudkých výjezdech
Znáte ty situace, kdy se snažíte pokořit prudký kopec, ale opakovaně vám na určitých místech prokluzuje zadní kolo? Tento nežádoucí efekt lze vcelku snadno eliminovat posunutím váhy těla směrem dozadu, čímž ale na druhé straně dochází k odlehčení předního kola, tedy jeho zvedání a ztrátě koordinace, jistoty ovládání.
Existuje přitom jednoduchá finta, jak vyřešit oboje najednou. Snižte sedlo o zhruba 5 cm, posaďte se více dozadu, čímž potřebným způsobem zatížíte zadní kolo. Zároveň si přibrzďujte zadní brzdou, díky čemuž se zase zamezí zvedání předku. Motor ale současně pojede na plný výkon, nad nímž díky tomuto kroku budete mít lepší kontrolu.
*Tento postup ebikeři svým způsobem převzali od motokárových závodníků, kteří právě citlivé přibrzďování zadních kol využívají k udržení ideální trakce poháněné nápravy. Možná se vám to nezdá jako nejlepší rada, ale zkuste si to sami a uvidíte, že právě tento postup vám, po troše tréninku, pomůže zvládnout řadu mezních výjezdových situací.
7 – Přejeďte překážku bez ztráty stability
Při přejezdu překážky je důležité udržet co největší stabilitu a hybnost. Je užitečné si uvědomit, jakou nohu máte při jízdě obvykle vepředu. Pokud chcete přejet přes vyšší překážku, prohoďte si předem nohy tak, abyste vepředu měli tu druhou, která zde není zcela přirozená.
Vtip je v tom, že když si těsně před překážkou šlápnete, dostanou se vaše nohy po půl otáčce do přirozené polohy, proto v kritickém momentě, na hraně překážky, máte nohy srovnané tak, jak je to pro vás nejlepší a máte proto pocit plné rovnováhy.
*Příklad – Pokud jezdíte obvykle levou nohou dopředu, otočte nohy tak, abyste před překážkou měli vepředu pravou. Přišlápnutí touto nohou může být i silnější, pokud jste praváci, na překážce pak zase budete mít vepředu „vaši“ levou nohu.
Důležité je také najít si dopředu správný převod, který vám pomůže se na překážku vhodným způsobem vyhoupnout. Lehčí převod je obvykle lepší.
8 – Zvyšte efektivitu brzdění před zatáčkou
Vzhledem k přítomnosti motoru a baterii v rámu jsou e-biky pochopitelně těžší než klasické jízdní kolo. Celková vyšší hmotnost přitom zvyšuje působení dopředné energie při brzdění, ale také vás to může o něco víc „tlačit ven“ v každé zatáčce. Proto, abyste bezpečně zatočili a neprojeli zatáčku rovně, je nutné brzdit s dostatečným předstihem a samotnou zatáčku projíždět už ideálně bez brzdění.
Extra tip na závěr: Vyrazte s Gaspim na vyjížďku!
Zaujaly vás Gaspiho rady a typy na lepší zvládání vašeho e-biku, ale chtěli byste se dozvědět víc, nebo byste si rádi určité kroky vyzkoušeli naživo pod odborným dohledem? Jednu takovou možnost představuje společná vyjížďka a workshop s Gaspim v rámci akce Radotín Sportfest 8. 6. 2024 – více v pozvánce.
Text: BOSCH eBike Systems, Gaspi, ŠH
Foto: BOSCH eBike Systems, archiv BnR