reklama

Oprava karbonu – Co dělat, když něco praskne!!!

V dobách, kdy se zrodila horská kola, se většina rámů (horských i silničních) stavěla výlučně z oceli, s níž se dobře pracovalo a nebylo ani nikterak složité opravit poškozený rám. Následný nástup hliníkových slitin situaci trochu změnil, ale stále se to dalo řešit… A dnes, když všude okolo vládne karbon? Nebojte, i ten se dá opravit!

Důvodů a příčin, kdy dojde k poškození rámu, či některého z dílů vyrobeného zapékáním uhlíkových vláken do pojiva, nejčastěji pryskyřice, může být nespočet. Pád, únava materiálu, nevhodné zacházení, nebo třeba „drobné opomenutí“, když si to namíříte do podzemní garáže a nedojde vám, že máte na střeše vozu svého miláčka.

Pokud se něco z toho, či něco zcela jiného stane, člověk si mnohdy začne „rvát hrůzou vlasy na hlavě“ a děsit se toho, že onen drahý a vzácný kus cyklistického vybavení bude muset být nahrazen novým. To ale naštěstí nemusí být vždy pravdou, jelikož se v mnoha případech můžeme spolehnout na naše pověstné „zlaté české ručičky“, svěřit kolo renomovaným odborníkům a pak jen žasnout, co vše lze opravit.

Hodně o tom ví Vladimír Vaněk, jehož nutnost řešení praskliny na vlastním rámu dovedla až k jeho současné živnosti, kdy se sám opravami karbonu z části živí. Zde je jeho stručný příběh a jeho zkušenosti s opravami všeho možného z karbonu.

reklama

Vladimír Vaněk – Oprava-karbonu.cz

Moje jméno je Vladimír Vaněk a opravám karbonu se věnuji již zhruba 6 let. Dostal jsem se k tomu, jak už to někdy bývá, když jsem zjistil, že mám prasklou zadní stavbu na svém tehdejším kole (HT Merida – 26“). Následně jsem na internetu začal pátrat, jak lze danou situaci řešit, jak kolo co nejrychleji opravit, jelikož mě čekal víkendový závod.

Tenkrát jsem ještě hrál fotbal a jeden můj spoluhráč dělal ve firmě vyrábějící letadla a věci z laminátu. Rám mi opravil, ukázal mi, co a jak a tím to celé vlastně začalo…

Zpočátku jsem svoji nově nabytou schopnost opravovat karbonové rámy využíval jako občasný přivýdělek, postupně se z toho ale stala práce minimálně na poloviční úvazek. Mojí původní pracovní náplní je webdesign, grafika a online-marketing, opravy karbonu přitom stále považuji spíše za koníček, ač je to dnes část mojí obživy.

Sám jsem aktivní cyklista, proto jsem již řadu věcí opravoval sám sobě a na sobě je také testoval. Momentálně jsme „ve firmě“ dva, já a kolega Martin, který se věnuje spíše auto-moto opravám a složitějším záležitostem.

Na podzim roku 2020 jsme přitom naši činnost rozšířili o lakování rámů a dílů, abychom mohli nabídnout kompletní služby v rámci realizovaných oprav. V tomto směru spolupracujeme s jednou hradeckou autolakovnou, kde máme možnost provádět v boxu celolaky rámů, případně některé složitější věci nám sami rovnou nalakují.

Za rok realizujeme přibližně 200 oprav rámů a různých dílů či doplňků. V zimní sezoně nejvíce „frčí“ zlomené hůlky na běžky a hokejky, případně motorkáři před sezónou řeší odřené výfuky a kapoty. Podobně cyklisté chtějí na svých strojích zamaskovat a opravit šrámy z předchozí sezony. V letním období jsou pak na denním pořádku zejména věci na kolo – prasklé, odřené nebo i zlomené rámy, ráfky a tak podobně.

Za oněch šest let existence „firmy“ se jistě našlo pár nadstandardních oprav, co nejsložitějšího jste doposud například opravovali?

„Byl to asi rám Bianchi, zlomený de facto na 4 místech! Tohle byla totální oprava!“

A jaká byla nejdražší oprava, či nejdražší díl?

„Asi nárazníky na Ferrari! V tomto případě jsme sice řešili jen kosmetické škrábance a lakování, ale pokud bychom tuto opravu zfušovali, bylo by to hodně drahé lajdáctví.“

Jak to vlastně vypadá, z pohledu člověka, který se může „podívat dovnitř“, s kvalitou cyklistických karbonových rámů? Jsou v nich velké rozdíly?

„Z kol jsme opravovali již většinu značek na trhu. Nedá se přitom říct, že by nějaká značka byla kvalitou horší než jiná. Problémové byly například rámy od BMC s pružnou výměnnou planžetou. Ty praskly skoro všechny, obvykle pod středovým složením. Ke cti výrobce je nutné zmínit, že tyto závady vždy řešil výměnou kus za kus. Tak jako tak nebylo výjimkou, když závoďáci za sezonu měnili i 3 rámy!“

Jaké jsou nejčastější opravy, které provádíte na kolech?

„Nejvíce řešíme praskliny na zadních vzpěrách, praskliny rámů způsobené odletujícími kameny či kvůli klacku, který se dostal kam neměl. Po sezoně si lidé také rádi nechávají svoje rámy renovovat, vyleštit odřená místa a zastříknout. V podstatě jde opravit cokoliv, záleží jen na rozpočtu zákazníka.“

Najdou se i nějaké skutečně raritní požadavky na opravu či úpravu, s nimiž jste se setkali?

„Nejvíc mě asi pobavil člověk, který chtěl, abychom mu z 26“ rámu udělali 29“. Nebo další, který požadoval udělat ze dvou rámů jeden – tam jsem opravdu kroutil hlavou, jelikož jeden byl full a druhý pevňák!“

„Před časem mi také volal člověk, který si sehnal silniční rám za pár kaček a chtěl rozšířit zadní stavbu tak, aby se mu tam vešel plášť široký 25 mm. Myslel si, že mu v rámu vybrousíme 4 mm a bude hotovo! Takovéto a podobné zakázky samozřejmě nebereme, kdo ví, jak by to dopadlo.“

Jednou z netradičních zakázek byly tyto snubní prsteny z karbonu.

Existuje nějaký druh opravy či poškození, který obvykle odmítáte?

„Neradi kupříkladu řešíme opravy silničních ráfků – především jejich brzdných ploch. Jednak je to dost pracné, a navíc ve většině případů v delších sjezdech i po opravě dochází k opětovnému probrzdění či zborcení brzdné plochy. Ráfky tedy obecně opravujeme, ale bez záruky.“

S jakou délkou opravy musí vaši zákazníci počítat?

„V sezoně trvá oprava většinou okolo 7 dnů, s lakováním 10. V případě potřeby jsme schopni provizorně opravit menší poškození i do 3 dnů bez lakování (za příplatek).“

Nakolik bezpečné je vlastně dále jezdit na opravovaném karbonovém kole?

„Tuto otázku mi pokládá mnoho zákazníků. S klidným svědomím můžu říct, že bezpečné to je i bez zásadních omezení. Sám jsem jezdil na několika silničních rámech, které měly přeraženou horní rámovou trubku. Po opravě jsem na nich najezdil spoustu kilometrů a nebyl s nimi nikdy problém. To samé platí i o prvních karbonových horských kolech. I v tomto směru mám vlastní zkušenost s přeraženou horní trubkou, načež jsem po opravě s tímto kolem zvládl dlouhé Sudety!“

Opravený rám po lakování.

reklama

Když jsme u těch osobních zkušeností, zřejmě máte zásobu zajímavých historek s prasklými rámy?

„Pravda, karbon mě dokázal již několikrát nehezky vypéct! Kupříkladu se mi podařilo zlomit karbonová řídítka, a to hned opakovaně! První mi praskla na závodech při přejezdu dropu, kdy se po dopadu zlomila a já šel rovnou do kotoulu. Do cíle to byl kus cesty a pešky se mi nechtělo. Proto jsem po chvilce hledání vrazil do zbytku řídítek klacek a do cíle dojel nejkratší možnou cestou. Myslím, že jsem pak byl na Nově jako ‚borec na konec‘! Byl to totiž jeden ze závodů série Nova Cup.“

„Druhá řídítka jsem zlomil, když mi jednou ustřelil zadek a já šel na zem. Řídítka se při pádu kousla do štěrku, nevydržela a praskla. Musím říct, že jsem pak asi rok jezdil s obyčejnými řídítky z hliníkové slitiny, jelikož jsem neměl ke karbonu z Číny důvěru. Ale to už je za mnou a opět mám na biku čínský kokpit z karbonu. Zatím drží!“

Tím jsme se dostali k dalšímu zajímavému tématu – je rozumné objednat si karbonový díl, nebo celý rám z Číny? Lze tomu věřit?

„Hodně lidí se mě ptá, jestli levný rám z Číny nebo řídítka za pár stovek jsou dostatečně bezpečná a zda je rozumné je tedy koupit? Při několikanásobné ceně značkových komponentů je to vcelku logické dilema. Já od nákupu levnější kopie z Číny nikoho neodrazuji. Samotnému mi prošlo rukama spousta takových věcí a musím říct, že kvalita OEM výrobků šla hodně nahoru. Vždy doporučuji nákup od prověřeného obchodníka či značky, která má delší historii a nějaké reference a hodnocení. Ebay nebo aliexpress zná asi každý… Kdo hledá najde.“

Díky za všechny poznatky, informace a zážitky. Mnoho šťastných kilometrů bez poškozených dílů a také mnoho spokojených zákazníků.

Za redakci BikeAndRide.cz – Štěpán Hájíček

Text: Vladimír Vaněk a Štěpán Hájíček / Foto: archiv (Vladimír Vaněk oprava-karbonu.cz)