reklama

reklama

Santa Cruz Nomad V5 – Legenda pokračuje! (News)

Nomad byl pro značku Santa Cruz hodně silným modelem a dost dlouho platil i za jeden z etalonů dlouhozdvihých enduro biků obecně. V dnešní době, drcené a jako kamení v lomu šrotované velkými koly, ale jako by pomalu jeho hvězda zapadala… Otočí se situace s příchodem nové generace s výmluvným označením V5?!

Santa Cruz Nomad je v novodobé MTB historii vlastně takovým pamětníkem, starým kmetem, který se drží své pravdy a postupně prochází jednotlivými etapami bikových dějin. Nomad je zde s námi již 15 let! Aby ale nezastaral a neodešel natrvalo do ústraní a postupně i do zapomnění, rozhodli se v Santa Cruz nalít mu novou energii do žil!

Nový/Starý Nomad!

U této novinky se najde řada věcí, které se mění, ale také jiné, jež zůstávají bez znatelného posunu. Jako zástupce druhé skupiny můžeme jmenovat zdvihy 170 mm nad oběma koly nebo třeba „konzervativní“ průměr 27,5“, který by měl tomuto kolu zajistit potřebnou hravost a divokost při řádění v bikeparku a na těch nejtěžších trailech, kde ještě neúřadují sjezďáky jako Santa Cruz V10.

Předchozí generaci (Nomad V4) je vlastně dost podobná i základní silueta rámu, ač se vlastně základ nového Nomadu V5 poměrně výrazně proměnil. Zachován je sice koncept zadního zavěšení „Low VPP“, jiná je ale kupříkladu konstrukce zadního trojúhelníku. Tam, kde byla zadní stavba u Nomadu V4 uzavřená jen z levé strany (vzpěrou mezi spodním a horním ramenem) a na straně druhé otevřená, je nyní pevný a uzavřený trojúhelník přítomný na obou stranách.

Co se rovněž změnilo je ještě důkladnější integrace kabeláže do rámu, kupříkladu s hadicí zadní brzdy utopenou i v zadní stavbě (u V4 byla tažena po rámu) a jiné podobné detaily. Mezi další prvky, které mě zaujaly v popisu této novinky, patří třeba utěsněná ložiska zadní stavby, mazací port na spodním rameni či ochranné prvky rámu pro shuttlování. Santa Cruz dokonce nabízí program na výměnu ložisek zdarma, doživotní záruku na rám a podporu v případě zničení rámu při pádu.

Santa Cruz Nomad V5 – Carbon CC, X01 Air
Santa Cruz Nomad V5 – Carbon CC, X01 Coil
Santa Cruz Nomad V5 – Carbon C, R

C, CC, ZEB a 38

Z hlediska výbavy je nabídka u modelu Santa Cruz Nomad opět značně pestrá. Dnes už asi nikoho nepřekvapí přítomnost masivních vidlic RockShox ZEB (verze R) a Fox 38, jakož i převažující nabídka tlumičů RockShox Super Deluxe na vzduchu či s pružinou. Pouze vrcholné kousky Nomad X01 dostanou tlumiče Fox Float X2 na vzduchu nebo s pružinou.

Standardní je také členění rámů na Carbon C a Carbon CC, jeden o trochu levnější a těžší, druhý dražší, stejně pevný, ale lehčí.

Ještě víc LOW a zadek dle proporcí

Nezbytné změny se rovněž odehrály na postu geometrie, která opět umožňuje nastavení pomocí otočných kamenů Flip-chip na spodním rameni zadní stavby. Dle posledních trendů se očekávatelně napřímila sedlová trubka, jejíž faktický úhel závisí na zvolené velikosti a nastavení Flip-chipu. Výsledná hodnota se pohybuje v rozsahu zhruba 77° až 78°.

Hlava se naopak mezigeneračně pokládá, kdy v pozici HIGH nabízí hodnotu 64°, přepnete-li na LOW, dostanete se dokonce až na 63,7°. Překvapením by neměly být zkrácené sedlové trubky (M – 430 mm) umožňující nasadit delší teleskopy, nebo lehce prodloužený dosah (reach), který třeba u velikosti L narostl o nějakých 15 mm (472/475 mm, vel., Low/High).

Vcelku zajímavá je i jedna proměnná veličina, rostoucí s velikostí rámu, což sice není vysloven rarita, ale ani zatím úplně běžná praxe. Řeč je o délce zadní stavby začínající na hodnotě 425 mm (vel. S) a končící údajem 440 mm (vel. L). Platí pro polohu High, pro Low přičtěte ještě jeden milimetr navíc.

Spadne střední průměr do šedého průměru?

Tyto základní informace by snad k představení nové generace Santa Cruz Nomad V5 mohly postačovat. Zase jednou musím konstatovat, že jsem rád za snahu vybraných tvůrců kol zachovat při životě střední průměr 27,5“. Ač jsou velká kola fajn, tak parametr 29“ prostě není všespásný a nemusí vyhovovat zdaleka všem jezdcům, všem disciplínám, či všem aplikacím horského kola.

Každopádně jak je nový Nomad V5 pěkným, zajímavým a obdivuhodným strojem, obávám se, že to bude mít v dnešní době výrazně těžší než za dob své největší slávy. Přeci jen velká skupina jezdců dnes automaticky sahá po strojích na velkých kolech jako je sesterský model Santa Cruz Megatower, ale taková je už zkrátka dnešní doba.

Text: Štěpán Hájíček | Foto: Santa Cruz Bicycles

Více o tomto kole na webu www.santacruzbicycles.com