MAVIC 2021 | Nová kola, klasické názvy! | Tech News
Klasická francouzská značka Mavic se poslední roky pustila ve velkém do vývoje a prodeje řady produktů, doplňků a oblečení, až se jí to málem vymstilo. Nyní se z tohoto šoku snaží oklepat a znovu se soustředit na to hlavní, co jí šlo vždy nejlépe – zapletená kola!
Nová kolekce pro rok 2021 se přitom dost zásadně obměnila, utřídila a technologicky rovněž posunula, a to mluvíme jen o MTB výpletech. Když to vezmeme na úvod hodně povrchně, tak se v MTB segmentu v nemalé míře sekaly názvy, aby se zpřehlednilo označení a členění jednotlivých výpletů. Řada označení tedy končí, ty nejtradičnější zůstávají zachovány, pouze se rozdělují, upřesňuje se jejich zaměření dle použité přípony (SL / XL) apod.
Crossmax na dva způsoby!
Primární rozdělení zažívá rodina zapletených kol určených od XC, přes trailové ježdění až po lehčí all-mountain. Zde třeba mizí jedno z původních rodových jmen XA a vše pod svá křídla bere slovutný Mavic Crossmax!
Aby se v tom ale i běžný uživatel dostatečně vyznal, tak se rodina Crossmaxů dělí na XC sety Crossmax SL (Super Light) a odolnější Crossmax XL. Druhá jmenovaná skupina je přitom značně všestranná, jelikož by měla pokrýt vše od trailového dovádění po all-mountain, či dříve často skloňované back-country. Obecně přitom Mavic hovoří o kolech Crossmax XL jako o trailových výpletech.
Druhou skupinou, která již není až tak květnatá, je Mavic Deemax a to v enduro podobě v edici Sam Hill, případně jako klasické DH sety. Tato kola zůstávají nezměněna. Třešničkou na dortu výhledově budou ještě nová eMTB kola, jejichž představení se teprve chystá.
Roztřídit Crossmax
Jak už jsme si řekli, mezi XC a trailovými koly Mavic dominuje pro příští rok jediný název – Crossmax. Aby se v tom však i „pověstné prase vyznalo“, je vše logicky roztříděno podle materiálu ráfku a úrovně kvality.
Na absolutním vrcholu stojí kola Mavic Crossmax SL Ultimate – závodní, karbonová s nejlepšími materiály a technologiemi. Na druhém stupínku v této hierarchii najdeme kola Mavic Crossmax SL R a paralelně s nimi i Crossmax XL R, kde závěrečné „R“ reprezentuje karbonové ráfky.
Po této vrcholné hitparádě nabídne Mavic samozřejmě i dostupnější hliníková kola, kdy to bude v XC rodině Mavic Crossmax SL S a Crossmax SL, podobná logika funguje i v trailové řadě Mavic Crossmax XL S a Crossmax XL.
Karbonoví titáni
V karbonovém sektoru tedy vládne závodní XC set Mavic Crossmax SL Ultimate s hmotností 1340 g! Tento výplet s karbonovým ráfkem jako jediný využívá tzv. Adaptive layup technologii, kdy se do maximálně odlehčeného ráfku přidávají posilující pláty karbonu, ale jen do míst, kde je to skutečně potřebné (např. místa uchycení niplů).
Vnitřní šíře 25 mm, hookless provedení. Plně karbonový ráfek „Tubeless ready“ bez potřeby použít vložku do ráfku (úspora 30 g na kolo).
Druhý v pořadí – Mavic Crossmax SLR – má trochu jinak profilovaný a konstruovaný ráfek, celek přitom váží 1570 g. Zde je kupříkladu vnitřní šíře ráfku 26 mm (také hookless). Rovněž zde najdeme technologie jako je zadní náboj ID360 (rohatka místo klasických praporků v zadním ořechu) nebo tzv. Infinity náboje s přímým uchycením drátů, které lze snadno vyndat a vyměnit, aniž byste museli sundávat kazetu, či kotouč. Navíc všechny dráty na jednom setu jsou stejně dlouhé!
Zástupce trailové třídy na karbonu – Mavic Crossmax XL R – nabídne hmotnost 1610 g a vnitřní šířku ráfku 30 mm. Rovněž tato kola se mohou chlubit ručně vyráběným karbonovým ráfkem, zadním ořechem ID360 nebo snadnou výměnou drátů díky systému Infinity hub.
Hliníkové „lidovky“ a jejich technologie
U hliníkových kol si pojďme nejprve představit pár zajímavých technologií. Začít můžeme u Inter Spoke Milling®, což znamená zeštíhlení ráfku v prostoru mezi niply, tedy tam, kde není až tak velké zatížení. Tato technologie označená zkratkou ISM (Inter Spoke Milling®) ušetří v podobě ISM 2D nějakých 10 % hmotnosti oproti klasickému ráfku, pokročilejší ISM 4D pak až 17 % hmotnosti.
Další prvek, který se ve velké míře vrací na hliníková kola Mavic, je tzv. Fore Technology, tedy zavrtávané silné niple. Toto řešení má přitom hned několik výhod. Tou nejvíce očividnou je v dnešní době plný vnitřní profil ráfku, díky čemuž odpadají starosti s páskou při utěsňování bezdušového setu.
Zároveň má tento konstrukční přístup výhodu ve snadné demontáži poškozeného drátu, který stačí jednoduše vyšroubovat a vyháknout z náboje, díky čemuž nemusíte své kolo celé zouvat. V neposlední řadě je takto řešené spojení ráfku a špice pevnější, tužší a má celkově delší životnost než klasické zevnitř ráfku usazené niple.
Řešení nábojů se snadným uchycením drátů s přímou hlavičkou – Infinity Hub Platform® – jsme zmínili již u karbonových kol. Podobně jako zadní náboje s rohatkovým systémem ID360, které dnes najdeme na všech MTB kolech Mavic. Za zmínku přitom stojí skutečnost, že Mavic je schopen vybavit svá kola ořechem, jaký si jen budete přát. Tedy klasika Shimano (řazení do 11 s.), SRAMácké řešení XD (12 s.), nebo nová koncepce Shimano Micro Spline pro nové dvanáctkové kazety (Deore – XTR).
Ještě jedna zastávka u nábojů Infinity a drátů Fore Technology. Pro maximální zjednodušení použil Mavic stejně dlouhé dráty pro pravou i levou stranu, přední i zadní kolo. Ke každému novému setu přitom dostanete dva dráty v balení jako bonus. To ale není vše! Jednotná délka drátů se týká také všech kol s karbonovými ráfky (jedna skupina) a všech hliníkových kol s Fore technologií (druhá skupina)!
Poslední technologická zastávka – povrchová úprava Black Shield. Toto magické označení reprezentuje extra precizní úpravu povrchu hliníkových ráfků vyvedených v černé barvě. Ty jsou dvojitě tepelně upravené a lakované, vnitřní vrstva je černě anodizovaná a vnější povrch je poté ještě opatřen druhou matnou vrstvou. Výsledek? Až dvojnásobná odolnost laku při kontaktu s kameny, přičemž i po zásahu zůstává ráfek černý – nepoškrábe se na stříbrný základ.
Mavic Crossmax SL
Nyní již v rychlosti jednotlivé hliníkové modely. Řada Crossmax SL staví na štíhlých, lehkých a pevných hliníkových ráfkách, kdy je jejich šíře u Crossmax SL S a Crossmax SL shodně 25 mm (SLS S – hookless). Hmotnost činí 1595 g a 1695 g (SL S / SL). Zajímavá poznámka – nepotřebujete pásku do ráfku, ušetříte cca 60 gramů na celém setu! Vyšší model SL S využívá technologie ISM 4D, u obou pak najdeme náboje Infinity, ořechy ID360, přímé dráty Fore a ochranu povrchu Black Shield.
Mavix Crossmax XL
U druhé odolnější rodinky Mavic Crossmax XL se lze spolehnout na ráfky s vnitřní šířkou 30 mm (klasický profil ráfku) s lehce rozdílnou výškou u XL S a XL. Vyšší varianta Crossmax XL S se i zde chlubí zeslabováním ISM, v tomto případě ISM 2D. U obou verzí pak, podobně jako výše, najdeme náboje Infinity, ořechy ID360, přímé dráty Fore a ochranu povrchu Black Shield. Hmotnosti činí 1790 g / 1930 g (XL S / XL).
Mavic Deemax
Na závěr letmo zmiňme ještě dva přetrvávající sety Mavic Deemax Pro Sam Hill Ltd se Zicralovými dráty a originální grafikou (ISM 4D, ID360, Zicral, Fore), nebo DH verzi Mavic Deemax bez dalšího označení s nově upravenou cenou (ID360, Black Shield).
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Mavic, autor
Mezinárodní stránky mavic.com se teprve ladí pro nové produkty, přehledný seznam se specifikacemi a českými cenami ale najdete na webu www.bikecentrum.cz/../mavic