reklama

reklama

Manitou R7 znovu na scéně! XC novinky Manitou 2021

Snad nejen pamětníci XC scény počátku nového tisíciletí si vybaví svého času dost oblíbenou vidlici Manitou R7, která se po příchodu nového milénia postupně vytratila ze scény. Naštěstí ne zcela a navždy, jelikož se tato vidlice znovu vrací, a s ní, jako její ideální partner, přichází nový tlumič Manitou Mara.

Původní „eR-Sedmička“ figurovala na scéně v dobách, kdy se uznával v drtivé většině rozměr 26“ a devětadvacítky byly ještě v plenkách. Od té doby uplynulo již mnoho vody v řekách, základní tvar a koncept této vidlice se ale ani při jejím opětovném uvedení nemění.

Opět tak před sebou máme vidlici s dozadu otočeným můstkem (Reverse Arch Design) poměrně štíhlého vzhledu s jasným zaměřením na sportovní, závodní a lehčí trailové vyžití.

Cílem bylo, vcelku logicky, najít co nejlepší kompromis mezi tuhostí, nízkou hmotností a přijatelnou cenou. Výsledkem je přitom vidlice postavená na vnitřních nohách průměru 32 mm s dutou hliníkovou korunkou a hliníkovými kluzáky, jejichž materiál se liší dle varianty R7 Pro či R7 Expert (alu 7000/ alu 6000).

Nová generace modelu Manitou R7 dnes vcelku logicky počítá s využitím pro 29“ kola, ale nezapomíná se ani na „postupně vymírající“ průměr 27,5“. V obou případech přitom nabídne zdvih, který je možné ladit v rozsahu od 80 po 120 mm.

Manitou R7 Pro

Tři režimy, dva okruhy

Při vývoji nové generace vidlice R7 se vývojáři Manitou zaměřili dost intenzivně na systémy tlumení, kdy bylo cílem nabídnout jezdci několik jízdních režimů, které by se ale navzájem negativně neovlivňovaly. Jinak řečeno, k dosažení skálopevného lockoutu je někdy zapotřebí udělat jisté kompromisy v tlumení ve středním a otevřeném módu, čemuž se chtěli u Manitou vyhnout.

Proto v nové R7 najdete samostatný okruh zajišťující potřebnou oporu v zavřeném režimu a vedle něj druhou sadu průtokových podložek, které regulují střední a plně otevřený mód. Výsledek nese název VTT (Variable Terrain Tune) a nabízí, jak již bylo zmíněno, tři režimy:

Otevřeno (Progresivní) – první pozice je odladěna tak, aby byla vidlice maximálně vnímavá a zajistila jezdci co nejvyšší úroveň komfortu a přilnavosti předního kola. K tomu lze navíc ladit samostatně stabilitu na začátku kroku pomocí kolečka ovládajícího tlumení pomalé komprese (LSC).

Střední (degresivní) – Druhá posice přichází s lehce více „utaženým“ tlumením stlačení pro malé rychlosti, což přijde v hod na flow trailech či za situací, kdy potřebujete, aby vidlice zůstávala výše ve zdvihu. Třeba v prudkých sjezdech.

Zavřeno – Poslední poloha je pak jasná, maximálně pevná vidlice pro optimální oporu ve spurtech apod.

Ovládání VTT

Dorado v X světě!

Již od dob věhlasu vidlice Mattoc používá Manitou svou odzkoušenou vzduchovou komoru Dorado Air s kořeny ve sjezdu, kterou nyní upravilo pro potřeby XC scény. Základní koncepce se ale nemění, kupříkladu dvě vzduchové komory (pozitivní a negativní), které se automaticky nastavují při každém foukání, aby byl poměr mezi nimi vždy ideální, tedy použitelný pro jezdce odlišné tělesné stavby a hmotnosti.

Součástí vzduchové pružiny Dorado Air je také systém „Incremental Volume Adjust“ (IVA), jehož pomocí lze měnit objem pozitivní vzduchové komory a takto ladit progresivitu vidlice, celkem v pěti krocích. Kouzlo tohoto systému přitom tkví v tom, že vše potřebné je již ve vidlici, nic navíc sem nemusí vkládat či vyndávat, jen přenastavíte „spacery“ systému IVA a je vyřešeno!

Pro Manitou tradiční obrácený můstek „Reverse Arch Design“

Manitou R7 Pro – detaily

Cena: 849,99 USD
Hmotnost: 1648 g (29”, 120 mm)
Zdvih: 80–120 mm
Offset: 37/44 mm (27,5”), 44/51 mm (29”)
Pružina: Dorado Air, + IVA
Korunka: Kovaný hliník (Deep hollow bore)
Vnější nohy: Alu 7000
Tlumení: VTT Pro
Nastavení: 3 polohy kompresního tlumení, možnost ladit otevřenou polohu (LSC), odskok, tlak vzduchu, IVA – objem vzduchové komory
Průměr vnitřních nohou: 32 mm
Průměr kol: 27,5”, 29”
Osa: 15 mm Hexlock2
Blatník: Integrovaný držák blatníku

Manitou R7 Expert – detaily

Cena: 699,99 USD
Hmotnost: 1812 g (29”, 120 mm)
Zdvih: 80–120 mm
Pružina: Expert Air
Korunka: Kovaný hliník (Hollow bore)
Vnější nohy: Alu 6000
Tlumení: VTT
Nastavení: 3 polohy kompresního tlumení, odskok, tlak vzduchu
Průměr vnitřních nohou: 32 mm
Průměr kol: 27,5”, 29”
Osa: 15 mm Hexlock
Blatník: Integrovaný držák blatníku

Manitou Mara

Ideálním parťákem znovu představené vidlice Manitou R7 bude tlumič Manitou Mara, menší, lehčí, více na XC orientovaný sourozenec existujícího tlumiče Manitou Mara Pro. I zde se hodně pracovalo na vnitřních systémech a jejich zaměření na specifické funkce. Jedním z výsledků je systém Incremental Platform Adjust (IPA) nabízející 4 přednastavené polohy kompresního tlumení.

Vše by se přitom mělo odehrávat v samostatných rovinách, kdy ovládacím prvkem IPA ladíte míru stability tlumiče z počátku kroku od plně otevřeného, po takřka plně zablokovaný, aniž by to ale mělo nežádoucí vliv na další průběh zdvihu. Proto jsou i zde použity samostatné tlumící okruhy.

Podobné pravidlo platí i pro tlumení odskoku, kdy se kolečkem na tlumiči posouvá kontrolní jehla, která řídí primárně pomalý odskok – průtok oleje. Druhý okruh se samostatnými planžetami pak hlídá vysokorychlostní kompresi, aby bylo vše v maximální rovnováze. Více napoví nákres níže.

Manitou Mara – detaily

Cena: 424,99 USD
Hmotnost: 275 g
Nastavení: Tlumení komprese (IPA), odskok, tlak vzduchu
Montáž: klasická oka / přímá montáž (Trunnion)

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Manitou (Hayes Bicycle Group)

Více informací na webu: hayesbicycle.com/../manitou