reklama

reklama

Ghost Lector SF Universal | Není nabouraný! (první dojmy)

Je to sotva pár dní, kdy mi na test dorazila poslední generace Ghostu Lector SF, tedy vlastně teprve druhé ztvárnění této modelové řady. To první slavilo velké úspěchy jak na závodních tratích, tak se těšilo veliké oblibě nejen mezi zákazníky, ale i v rámci hodnocení sportovních novinářů, včetně redakce BikeAndRide.cz. O to zvědavější jsem byl na novou generaci.

Ghost Lector „První“ zaznamenal velký ohlas už jen díky svému originálnímu, výraznému a jasně čitelnému vzhledu, kde dominovaly ostré hrany a rovné přímky, vše podpořeno obdobně agresivní grafikou. Nová, druhá generace Ghostu Lector SF (SuperFit), na to jde poněkud jinak. Již jen tvarově je nový Lector dost radikální, nekonvenční a pro určitou část „publika“ tvarově neuchopitelný, či snad nepochopitelný?!

To je v zásadě jedno, nad jeho vzhledem, který kombinuje mohutnou, ostře řezanou přední část a vlastně až dost prazvláštně zprohýbané, zahnuté či pokřivené trubky zadní stavby, můžeme spekulovat třeba v diskuzi pod článkem, nyní je na pořadu dne praktické představení.

*Schválně kolikrát zazní hláška: „To kolo zezadu snad někdo naboural!“

**Pro připomenutí testy Ghost Lector 3 LC (rok 2015) / Ghost Lector 4.9 (2018)

Zpracování a tvar zadní stavby jsou sice dost „zvláštní“, celé by to ale mělo fungovat jako listové pero, jak jej známe třeba z náprav starších aut. 
Nízko posazené a výrazně ohnuté jsou jak vzpěry, tak i nohy zadní vidlice.
Zajímavý útvar najdeme i v místě, kde vzpěry protínají sedlovou a navazují na horní trubku.

Unisex, Unisize, Universal?!

Když jsem poprvé zjistil, že se kolo, které mám slíbené na test, jmenuje Universal, byl jsem poněkud překvapený, až zaskočený… „To jako že jde o univerzální velikost díky sedlovce Eightpins, nebo jak je to myšleno?“

Až při pohledu do katalogu mi došlo, že se jedná o pouhé označení modelu, kdy jsou nové Lectory pojmenovány Essential, Universal, Advanced a Pro (od nejlevějšího po nejdražší). Jinak se nabízí v klasických rozměrech XS až XL, přičemž se nerozlišují pánské či dámské modely. Místo toho se zde využívá termínu a technologií Ghost SuperFit, pod nímž se skrývá kupříkladu sedlo s nastavitelnou šířkou (od Selle Italia) nebo excentrické gripy, které lze pootáčet, a tak upravit úchop.

Hodně zajímavým prvkem výbavy, který najdete u všech verzí krom základní řady Essential, je originální teleskopická sedlovka Eightpins integrovaná přímo do rámu, což má řadu výhod. Jednou z nich je takřka neomezený zdvih, sedlo zajede až k rámu, s poměrně chytrým fíglem pro nastavení optimální výšky posedu.

V rámci plnohodnotného testu si k tomu řekneme více, nyní bychom si mohli vystačit s informací, že je v místě zámku sedla malá páčka, kterou lze sedlovku odjistit, posunout do požadované výšky (pozice pro šlapání) a zde ji opět pohybem dotčené malé páčky zafixovat. Sedlovka se pak zasouvá standardně až k rámu, vyjíždí ale naplno jen do pozice, kterou jste si takto mechanicky „naprogramovali“.

Sedlovka Eightpins – chytré a funkční řešení, s nímž se v praxi až překvapivě snadno pracuje! Úprava výšky sedla je otázkou pár vteřin, navíc bez nutnosti sahat pro nářadí.

Systém SuperFit značí možnost snadného uzpůsobení jednoho kola rozličným typům jezdce, rozličným postavám či pohlavím. Více po naskenování QR kódu. 
Jedním z podstatných prvků je třeba sedlo Selle Italia SLR Adjustable, u nějž lze snadno měnit šířku zadní části podle šířky pánevních kostí. 
Jinou možnost pro uzpůsobení představují gripy SuperFit od Production Privee, které jsou excentrické a lze je rovněž ladit dle specifik vaší dlaně. 

Vydržím nahrbený?

Když jsem nového Lectora vybalil z krabice a začal jej skládal, podivil jsem se nad tím, jak je maličký! Kratičká hlava (90 mm u vel. M), nízká vidlice (100 mm) a tedy extra nízký úchop, navíc zasunuté sedlo až nezvykle utopené! „Sakra, co je to za velikost? To je něco pro děti, ne? Nebude mi to malé?“ Ptal jsem se sám sebe.

Pak jsem si ale začal hrát se sedlovkou, nastavil si požadovanou výšku sedla, nahodil pedály a zkusmo se na kolo posadil, ještě v dílně v pracovním oblečení, a ejhle! „Ne, to půjde, jen budu dost ohnutý!“

Netrvalo dlouho a už jsem byl převlečený, nachystaný a nanejvýš zvědavý na první zkušební jízdu. Pocit z garážového posedu byl přitom dost podobný i ve chvíli, kdy už jsem měl na nohou tretry a rozjížděl se před domem. Posed není zbytečně dlouhý, ač je jasně sportovní (představec 50 mm), je ale hodně, hodně nízký.

Chvíli jsem si říkal, že budu věrný své tradici a nechám představec až dole u hlavy, ale po cca 5 km jízdy jsem to nevydržel a musel jej, pro tentokrát, posunout o kousek nahoru. K dispozici přitom byly jen dvě 5mm podložky, takže to žádný velký skok nebyl. Úchop se ale o něco proměnil, já už se nemusel tolik hrbit, takže jsem se cítil o poznání komfortněji, i když stále značně sportovně.

Extra nízká hlava (90 mm) byla i na mě moc, takže jsem maličko zvedal úchop.
Hlavové složení Acros Block Lock zabrání nechtěnému protočení řídítek. 

Snad vám nemusím říkat jako to j…?

Přemýšlel jsem nad tím, že zde začnu líčit své prvotní pocity z toho, jak nový Ghost Lector SF krásně jede, jenže… Jenže to se přece čeká, že moderní XC raketa poletí jako vítr nad savanou, tak proč se tím vůbec zabývat?! Dodám jen, že to jede sakra dobře!

Co mi připadá zajímavější je funkce „pokroucené“ zadní stavby, která, dle popisu z katalogu, reflektuje svým tvarem princip listových per používaných třeba u řady terénních automobilů nebo náklaďáků dob nedávno minulých.

Faktem je, že když se na kolo podíváte z boku, tak máte pocit, že to musí pružit i kdyby nechtělo! Praxe je přitom taková, že si stále plně uvědomujete skutečnost jízdy na hardtailu, brzy vám ale doje, že je to sakra komfortní závodní hardtail! Nebudeme si tu hrát na nějaké konkrétní údaje, fabulovat na téma o kolik cm je zadní stavba schopná se pohnout apod., ok?

On to možná nebude ani jeden centimetr, ale co na tom? Důležité je, že v terénu máte, alespoň ze začátku, než si na to člověk jednoduše zvykne, pocit velice dobře utlumených hran na ostrých kamenech, výrazně vystupujících kořenech a tak podobně. Co je zajímavé, z dosavadních jízd mám poct, že zadek velice slušně tlumí nejen při jízdě v sedě, ale v nemalé míře lze jeho přínos vnímat i za jízdy ve stoje. Tedy ve sjezdech a kdekoliv jinde, kde si „nehovíte v křesílku“.

Sedlovka Eightpins hydraulic (34.9 mm) je plně integrovaná do rámu. Dostupný je tak jen mazací port a pár servisních šroubků, případně její ukotvení dole nad středem.
Oproti předchozí generaci je u poslední verze nenápadná páčka, po jejímž posunutí můžete ladit výšku sedla, posunem zpět ji pak v dané výšce zafixujete.
K ovládání sedlovky Eightpins slouží z vrchu mačkaná páčka vedle gripu, díky čemuž je zde místo pro lockout vidlice. 

Jistý a ještě jistější!

Pro dnešek poslední oblast, kterou bych rád probral je ovládání, respektive chování kola na běžných XC trailech, ale i na místech, kde jde trochu více do tuhého. Pominu-li fakt, že jsem se zprvu skoro až zalekl nízkého předku a „maličké vidlice“ (zajímavé – u vel. XS až M 100 mm, u vel. L až XL 120 mm), zjistil jsem záhy, že díky veskrze moderní geometrii a takřka neomezenému rozsahu zasouvání sedlovky (v mém případě to vydalo na zdvih 20,5 cm), lze s tímto kolem sjet někdy až neskutečné věci!

Jednak je předek krásně stabilní, pokud jde do tuhého, jinak se na rychlých klikatých trailech velice poslušně smýká ze zatáčky do zatáčky, jednak je zde ona sedlovka Eightpins. Pravda, zasunout sedlo o nějakých 20 cm není nutné a snad ani vhodné při každém sjezdu, mnohdy stačí jen pár cm, dojde-li ale na nejprudší sekce, může větší rozsah jejího pohybu přijít zatraceně vhod!

Ono vlastně není cílem s takovýmto sportovně zaměřeným XC kolem pokoušet všelijaké extrémy, i když mě zvědavost na pár místech prostě nedala, a tak jsem zkusil pár „jobovek“, kterým bych se jindy na XC závoďáku obloukem vyhnul. Jenže tady nebylo proč, navíc jsem později zjistil, že toho Ghost Lector SF zvládne skutečně hodně. Ostatně dnešní XC tratě nejsou zrovna lehké, proto je dobře, že je na ně tento bike náležitě připraven.

Odpružení zajišťuje poslední generace vidlice RockShox SID Select RL Oneloc | 100 mm (XS-M) 120 mm (L-XL).
Standardně jsou na tomto kole obuty pláště Maxxis Ikon 3C MaxxSpeed Exo 29×2,35″.
Na tento tesťák mi ale záměrně obuli novinku Continental CrossKing se světlým bokem a Black Chili směsí ve variantě Racesport (rozměr 29×2,2″).

Ghost Lector Universal – závěr

Moje dosavadní a zatím dosti krátká úvodní zkušenost s Ghostem Lector nové generace byla minimálně tak zajímavá, jak zajímavou jsem ji očekával. Možná je to jen pár prvků, které činí toto kolo až tak výjimečným, ale jak se říká: „Ďábel se skrývá v detailech.“

Pokud odhlédnu od oněch specifik, je Ghost Lector velice příjemný, výkonný, dostatečně lehký, snadno ovladatelný a také velice jistý XC závoďák, který se perfektně hodní do dnešní doby. Navíc jako nemalé bonusy přidává originálně pojatou sedlovku se snadnou úpravou výšky a s obrovským zdvihem, podobně jako nezvykle tvarovanou zadní stavbu přinášející nadstandardní míru komfortu v zadní partii.

Zatím jsem toho s Ghostem Lector Universal odjel jen maličko, ale už teď se těším na další svezení, na pořádný fofr, na boj s náročnými výjezdy a na pár dalších (XC) sjezdových výzev. Ještě se trochu potrápíme, hošku!

Text a foto: Štěpán Hájíček

Ghost Lector Universal – základní údaje

Cena: 78 990 Kč
Kola: 29“
Zdvih: 100 mm (L-XL 120 mm)
Hmotnost: 11,5 kg (vel. M, bez pedálů)
Kokpit (řídítka/představec): 740/50 mm
Sedlovka: max. zdvih 250 mm (v mém nastavení 205 mm)

Více o tomto kole najdete na webu: www.ghost-bikes.cz