Santa Cruz Heckler – Tak už i Santa na baterkách?!
Když se tak zamyslím, bývaly doby, kdy jsme byli průběžně překvapováni tím, jak jednotlivé značky adaptovali nové trendy a do jisté míry zklamáni, když i ty největší „držáci“ nakonec podlehli té či oné vlně… Ať už to byl karbon, 29“ kola a jiné „revoluce“.
Dnes to jsou baterky a eBiky, kterým se poslední roky vyhýbala už jen hrstka velkých a patřičně významných značek. Skutečnost, že vábení Lithia, Voltů a Wattů aktuálně podlehl i Santa Cruz je tak dalším z velkých „zklamání“! Nebo ne?
Měl bych snad napsat, že je to důvod k radosti?! Dobře víme, že eBiky jsou tu s námi a již nikam nezmizí, že si na ně prostě musíme zvyknout a přijmout jejich přítomnost jako nepopiratelný fakt. Pokud se přitom na dané téma díváme tímto úhlem pohledu, musíme naopak zvolat „Halelujá“! Jelikož když už se Santa Cruz do něčeho nového pustí, udělá to skutečně pořádně!
(poupravená tisková zpráva)
Původní Santa Cruz Heckler byl představen již v roce 1996 a jeho cílem bylo výrazně proměnit či osvěžit vzhled a konstrukci horských kol té doby. Santa Cruz Heckler se do srdcí mnoha jezdců zapsal jako solidně postavený, agresivně laděný stroj kategorie all-mountain, s nímž bylo hračkou dostat se na kopec a potěšením vrhnout se zase dolů. Dnešní Heckler by rád navázal na tyto vlastnosti, které se ale snaží přenést do nové epochy!
Těšit se tedy můžete na plně karbonový rám konstrukčně vycházející z třetí generace řady Santa Cruz Bornson vybavený systémem VPP a doplněný o elektrický pohon, díky čemuž vzniká lehký, hravý a maximálně zábavný eBike.
Podobně jako ostatní modely Santa Cruz je i nový Heckler zkonstruován tak, aby bylo jeho odpružení maximálně efektivní a vaše snažení na pedálech tak bylo co nejlépe zúročené, ať již do hry zapojíte motor či nikoliv.
Odladění zadní stavby je každopádně trochu jinak volené než u jeho předobrazu, kterým je Bronson. Heckler by měl být z hlediska odpružení ještě o něco citlivější a aktivnější, aby zadní kolo dokonale kopírovalo povrch, ať se již perete s ultimátním výjezdem, nebo to valíte naplno dolů.
V Santa Cruz údajně nenaskakují do rozjetého vlaku, ale vypravují vlastní expres, který vás doveze výš a dál. Třeba až k trailům, o kterých se vám dosud nesnilo. Průvodčími na této cestě mohou být bikové ikony jako jsou Greg Williams nebo Danny MacAskill, kteří by se nesmířili se super těžkou motorkou, naopak chtějí lehký a hravý trail-bike.
Hranice modelu Santa Cruz Hecler přitom nejsou definovány vzdáleností, odjetými koly nebo časem. Vše je jen ve vaší hlavě a vše záleží jen na vaší chuti vyrazit do akce. Heckler zde není proto, aby jízdu na kole usnadňoval, jeho cílem je naopak rozšířit možnosti vašeho poznání a dovolit vám vymáčknout ze sebe maximum při cestách nahoru i dolů!
Nový Santa Cruz Heckler se necítí být králem své třídy pro nic za nic. On totiž v sobě snoubí to nejlepší, co si lze aktuálně dopřát. Vyhlášené rámy Santa Cruz CC s celoživotní zárukou, legendární systém odpružení VPP se zdvihem 150 mm a osvědčený elektrický pohon Shimano Steps E-8000. Horizonty vašeho ježdění se rozšiřují a zábava se násobí.
Vzhledem k tomu, že se vývojáři snažili, aby se nový Heckler co nejvíce přiblížil modelu Bronson, pracovali dost intenzivně i na jeho hmotnosti. Výsledkem je údaj 21 Kg, díky čemuž se Santa Cruz Heckler řadí mezi nejlehčí stroje ve své kategorii!
Součástí pohonu Shimano je pochopitelně i baterie, zde s kapacitou 504 Wh, pevně uložena ve spodní rámové trubce, aby bylo možné dosáhnout náležité tuhosti, hmotnosti a čistého vzhledu. Parametry motoru Shimano Steps E8000 pak již nejspíš znáte – nominální výkon 250 W a maximální točivý moment 70Nm.
Zmínit bychom měli také geometrii, které dominuje hlavový úhel 65,5° a záměrně prodloužená zadní stavba (445 mm), vše v kombinaci s koly průměru 27,5“ pro maximální hravost. Zdvihy 160/150 mm (P/Z).
Santa Cruz Heckler nové generace se bude nabízet ve čtyřech stupních výbavy – R, S, X01 a XX1. Všechny mají čtyřpístkové brzdy SRAM, řazení SRAM Eagle 1×12, či tlumiče RockShox Super Deluxe přizpůsobené potřebám e-biků.
Cena na českém trhu zatím není přesně stanovena. Lze očekávat, že bude začínat na úrovni 195 tisíc korun. První kusy by měly dorazit co nevidět.
Text, překlad a úpravy: Štěpán Hájíček / Foto: Santa Cruz
Santa Cruz Heckler – základní vlastnosti
Rám: Carbon CC
Průměr kol: 27,5“
Zdvihy: 160/150 mm
Pohon: Shimano Steps E-8000
Akumulátor: Shimano, 504 Wh (integrovaný v rámu)
Hmotnost: od cca 21 Kg
Více informací na webu: www.santacruzbicycles.com