Marzocchi Bomber Z1 Coil – Konečně pružina!!! | tech news

Bude asi dost záležet na vašem věku a na době, kdy jste začali poprvé koketovat s horskými koly, ale i tak je dost pravděpodobné, že značku Marzocchi, či alespoň její jméno, máte vryté ve své paměti. Stejně tak by to mohlo být i s modelem Bomber Z1, který nyní přichází nově (znovu) na pružině!

Označení vidlice Marzocchi Bomber Z1, tedy této italské klasiky, která již pár let funguje pod křídly Foxu a díky tomu těží jak z jejího finančního zázemí, tak i ze zázemí vlastních výrobních kapacit či v neposlední řadě s konstrukcí a technologií, které má již Fox dostatečně otestované, bylo znovuoživeno v roce 2018.

Od doby tohoto opětovného uvedení do nabídky, až do dnešních dní ale Z1 existovala jen v podobě vzduchové. Legendární spojení názvu Marzocchi Bomber Z1 a vinuté pružiny přichází až nyní. Konečně! Vždyť kolik je dnes na trhu enduro vidlic s pružinou? Jedna ruka by vám na spočítání bohatě stačila…

Marzocchi Bomber Z1 Coil – Red

Marzocchi Bomber Z1 Coil – Black

Bomber Z1 Coil v krabici, nebo v Kitu?

Celkem zajímavou zprávou, ve spojitosti s uvedením vidlice Marzocchi Bomber Z1 Coil je třeba i to, že si tento kousek můžete koupit buď jako hotový produkt (cena 19 990 Kč), případně si lze pořídit konverzní kit za 3 490 Kč (cyklosvec.cz) a s ním předělat svůj vzducháč na péro! Tedy abychom byli konkrétní, s příslušným pružinový kitem lze předělat na pružinu jak současné vzduchové verze Marzocchi Bomber Z1, tak i vidlice Fox 36 Rhythm*.

*Konverzní kit bohužel nelze použít na vyšší modely vidlic Fox 36 Performance, Factory atd.

Co by mělo rovněž jistě zaznít je nabídka tvrdosti pružin, kdy budou k dispozici čtyři úrovně, jejichž vhodnost pro ten či onen zdvih a jezdce určité tělesné hmotnosti nejlépe vystihuje následující tabulka. 

*Pružiny jsou samostatně k dokoupení za 1090 Kč (cyklosvec.cz)

Když už jsme u technických parametrů, dodejme, že Marzocchi Bomber Z1 Coil bude schopná pokrýt zdvihy 150, 160, 170 mm u 29“ verze a 160, 170, 180 u varianty navržené pro 27,5“ kola. Průměr vnitřních nohou je 36 mm, vnější nohy jsou z hliníku řady 6000, offset korunky činí 37 mm u 27,5“ varianty a 44 nebo 51 mm pro devětadvacítky. Hmotnost se pak pohybuje na úrovni 2,5 kg (29“), přesně to je 2 552 g.

Možnosti nastavení v podstatě dobře známe, jelikož Marzocchi Bomber Z1 Coil využívá dobře známou Foxáckou tlumící patronu GRIP s kolečkem ovládajícím kompresní okruh (na korunce) a odskok (spodní konec pravé nohy). Na místě, kde je jindy ventilek najdeme u Z1 Coil, vcelku logicky, kolečko předpětí pro jemné doladění sagu.

Z technických specialitek můžeme ještě zmínit, že Marzocchi Bomber Z1 Coil myslí na dosažení určité progresivity na konci zdvihu pomocí „malého ostrůvku“ oleje a vzduchu v nitru levé „pružinové“ nohy. Dále bych zmínil, že k vnitřní přestavbě zdvihu není potřeba nic víc než příslušné plastové spacery ve tvaru písmene „C“, které lze nad pružinu či pod ní jednoduše nacvaknout.

A vlastně ještě jedna možnost tunningu, tedy z už trochu dražší kategorie. Kdo by moc chtěl, může vyhodit původní tlumící patronu Fox GRIP a nahradit ji vyšší variantou Fox GRIP2 s možností ladění komprese i odskoku samostatně pro malou a velkou rychlost (LSC, HSC, LSR, HSR). Tahle sranda ale vyjde na nějakých 300 USD, což je pomalu půlka z ceny celé vidlice!!!

Pružina a redukční podložky pro změny zdvihu (oranžové)

 

 

První zkušenosti ze zámoří…

Novou Marzošku jsme zatím v ruce samozřejmě neměli, ale už prošla slušným testovacím kolečkem třeba v redakci Pinkbiku, proto máme alespoň hrubou představu o tom, jak tato novinka funguje. Prvním aspektem je třeba to, že je nutné akceptovat vyšší hmotnost okolo 2,5 kg. Pokud vám už jen toto stojí za další uvažování o Z1 Coil, pak vězte, že po stránce funkce z ní byli kolegové z USA dost nadšení.

Nová vidle Marzocchi Bomber Z1 Coil totiž s adopcí pružiny přináší ještě hladší a jemnější krok, než jaký nabízela dosavadní vzduchová verze tohoto modelu. Zároveň ale v testu zaznívá, že je potřeba dobře volit tvrdost pružiny, možná vyzkoušet dvě různé a zjistit, co více sedí k vašemu stylu jízdy.

Ono je totiž také pravdou, že se Z1 s pružinou mnohem častěji a ochotněji vydává na dno svého zdvihu, což nemusí být každému příjemné. Tak jako tak největší přínos pružiny je, logicky i dle hodnocení na Pinkbike, patrný na místech, kde je trail hodně rozbitý, členitý, neřkuli mokrý a nevyzpytatelný.

Všude tam nabídne Z1 Coil vyšší míru přilnavosti, více akce a lepší kontrolu nad kolem. Naopak na vyhlazených pěšinách řady moderních trail center přínos pružiny příliš nepoznáte a nejspíš tedy ani neoceníte. Jednoduše řečeno, pružina rozhodně není pro každého!!!

Pohled na usazení pružiny v noze s tlumícím (zeleným) návlekem.

Na jedné straně kolečko předpětí, na druhé ovládání komprese (zlaté).

Někdy na vlastní kůži? Snad ano!

Tolik základní teoretické a zprostředkované praktické postřehy, ale co dál? Nu, vzhledem k tomu, že má značka Marzocchi u nás stejné zastoupení jako Fox, není situace rozhodně ztracená. Už nyní probíhají „kuloární“ dohody týkající se zapůjčení trailové vidlice Marzocchi Z2 na test do redakce BikeAndRide.cz, proto, pokud vše dopadne, není rozhodně „mimo hru“ šance na výhledové testování rovněž i modelu Marzocchi Bomber Z1 Coil. Tu bych rád hodil na své GT Force 29! Tak si držme palce 🤞🏻

Více o vidlici Marzocchi Bomber Z1 Coil na webu: www.marzocchi.com, české ceny produktů Marzocchi najdete na webu: www.cyklosvec.cz

Text: Štěpán Hájíček | Foto a zdroj www.pinkbike.com, Marzocchi

Photo: Nicholas Kupiak

 

Marzocchi Bomber Z1 Coil – základní údaje

Použití: AM/enduro
Pružné médium: Vinutá pružina
Tlumení: Olejové, Fox GRIP
Průměry kol: 29“ / 27,5“
Nastavení: Komprese, odskok, předpětí pružiny (tvrdost pružiny)
Zdvihy: 150 mm (pouze 29“), 160, 170, 180 mm (pouze 27,5“)
Offset korunky: 37 mm (27,5“), 44, 51 mm (29“)
Vnitřní nohy, průměr: 36 mm
Barvy: Červená / Černá
Hmotnost: 2 552 g (26“)
Cena: 19 990 Kč (cyklosvec.cz)