Kloubová vidlice Motion E-18 – zkušenosti „z lidu“
Od jednoho z našich věrných čtenářů mám již delší čas slíbenou možnost svézt se na jeho kole a osahat si vlastnosti konstrukčně unikátní kloubové vidlice Motion E-18. Zatím na to nebyl bohužel čas, ale určitě se domluvíme. Nyní vám mohu nabídnout alespoň první postřehy majitele tohoto mimořádného komponentu!
(text: Vlastík T. / foto: autor + mix internet)
Rád bych upozornil milovníky terénní jízdy a zejména pak vyznavače kvalitních komponentů na letošní novinku, která se ve finální verzi dostala konečně do sériové výroby. Jedná se o vidlici Motion E-18, která odstraňuje snad úplně všechny nevýhody klasické teleskopické konstrukce a předčí vlastnosti i těch nejdražších teleskopů, které jsem před ní měl možnost zkusit!
Koupil jsem si ji před 2 měsíci jako první v CZ – tvrdil výrobce – a můžu za sebe jednoznačně potvrdit, že výhody, o kterých se píše v propagačních materiálech, skutečně odpovídají realitě! Tedy žádné marketingový medy, ale reálné výhody!
První dojmy byly naprostý luxus, naprosto jemný a stabilní chod, žádné štelování dle změny terénu apod. Tlumič na vidlici kontroluje odskok i kompresi zároveň, pro jeho nastavení přitom stačí pootočit dlaní vnějším kroužkem. Osobně ho ale jen málokdy šteluju a mám ho na měkký režim, protože jiné nastavení je z mého pohledu, a hlavně díky celkovým vlastnostem vidlice, zcela zbytečné. A to jezdím hrubým terénem hodně rychle. Závodníci a skokani si ho nastaví na „mod trail“ nebo tvrdší.
Shrnu-li hlavní výhody:
Při jízdě z kopce a brzdění se vidlice nenoří (výrazný tzv. anti-dive efekt) a proto se ruce neunaví a zároveň nyní málokdy dávám níž teleskopickou sedlovku. Jinak řečeno, brzdná a pružící síla jsou oddělené. Při brzdění se nezkracuje rozvor kol, výsledkem je větší stabilita, a tedy i rychlost.
Ve vidlici nevzniká prakticky žádný třecí odpor, a proto menší nerovnosti ani nevnímáte – jízda jako na polštáři. Žádná údržba a na časté štelování 3 segmentů klasických vidlic zapomeňte. Nejlépe si důkladně prohlédnout videa.
Dobrá zpráva je, že kdo by měl zájem, tak může pomocí mého zákaznického kódu ušetřit 200 Eur pro další nákup. Např. jejich nového zadního pružinového tlumiče. Nejbližší testovací centrum je severně od Liberce v Polsku u hranic, viz info na stránkách výrobce.
*Pro doplnění pár údajů – aktuálně je k dispozici verze E18 určená pro kola průměru 27,5“ se zdvihem 150/160/170 mm*, případně varianta E-18+ pro kola standardu 27,5+, či 29“ se zdvihem 140/150/160 mm
*Vidlice osazená na zobrazeném kole je ve verzi E-18 se zdvihem 170 mm a přestože výrobce u této varianty oficiálně udává maximální rozměr pneumatiky 27,5×2.5″, tak se sem reálně vešlo 27,5×2,6″ (Schwalbe Rocket Ron). Ale pochopitelně záleží na konkrétním plášti, ráfku atd. Jak uvádí majitel: „Byl to trochu risk, ale vyšlo to!“
Díky za pozornost – Vlastík