Author A-Ray 27,5 – Dostat se mu pod kůži… (TEST)

Pokud si správně vzpomínám, představila se nová platforma XC a trailových fullů Author, pod klasickým modelovým označením A-Ray, zhruba před dvěma lety. Zajímavé přitom je jejich rozdělení, kdy najdete XC orientovaný A-Ray 29 (karbon i alu) postavený čistě na velkých kolech, zatímco trailová varianta vsází pouze na střední průměr a nabízí jen jeden model.

Sportovní karbonovou variantu na velkých kolech jsme již redakčním testem protáhli v minulém roce, nyní se tedy konečně dostalo i na hliníkový trail bike na středním průměru. Koncepčně jsou si přitom tyto dva stroje, tyto dvě odlišné modelové řady, vlastně dost podobné, vždyť také za jejich vznikem stojí jedno a to samé studio návrhářů, pokud se nepletu, tak sídlící ve Švýcarsku.

reklama

Oběma je tedy vlastní v mnoha směrech totožný konstrukční jazyk i obdobná silueta, přestože je každý z těchto strojů stvořen s poněkud odlišným zaměřením. Co rozhodně potěší je řada zajímavých detailů, kdy zde na jedné straně máte jasně patrné stopy využití hliníku, na straně druhé pak najdete i všelijaké decentní křivky, u nichž by mohl jeden chvíli pochybovat, z jakého materiálu byly vymodelovány!

Takovéto pochyby lze přitom vnímat čistě jako poctu konstruktérům, kteří tak jemně „vysochali“ horní vahadlo uchycené na sedlové trubce nesoucí hrdý nápis 3D Designed Alloy Linkage, případně vzpěry zadní stavby v místech, kde se střetávají právě s vahadlem a plynule pokračují až k zadnímu oku tlumiče.

Celá tato partie je poměrně decentní, uhlazená a také dost otevřená. 3D tvarované horní rameno je spojeno v jeden celek drobným můstkem v přední části, jenž částečně zakrývá jeho primární čep. Vzpěry jako takové jsou značně otevřené, jelikož postrádají spojovací můstek. Za slabost bych to ale nepovažoval, protože je celá konstrukce, postavená na klasické koncepci nezávislého čtyřčepu (FSR), poměrně pevná a tuhá, ať se již snažíte cloumat se zadním kolem rukou, nebo když celému kolu zatápíte v ostřejších zatáčkách.

Stará škola a…

Tolik snad k teoretickému popisu, nyní se přesuňme opět o krok dál k praktickým poznatkům. Bod číslo jedna, tedy posed, je přitom již dopředu ovlivněn několika netradičními faktory. Jednak bychom mohli zmínit geometrii, o níž ještě bude řeč, která nás nejen pocitově vrací o pár let zpět. Podobné je to i s pilotním střediskem, kde nacházíme prvky v moderním MTB skoro zapomenuté.

Zcela konkrétně narážím na sestavu řídítek a představce Ritchey s rozměry 740/80 mm! Krapet užší řídítka, s dnes nepříliš častým výraznějším zvednutím, snad ani nebudu kritizovat, i když poslední roky nic pod 760 mm v MTB skoro neberu v potaz! Více mě ale zaráží 80 mm dlouhý představec! Pokud bychom hleděli na vyhraněný XC speciál, pak bych řekl „budiž“, ale zde na trailbiku?!

Bohužel se ale ukazuje, že tato sestava není rozhodně u Authoru A-Ray 27,5“ samoúčelná. Spíše kratší rám a v zásadě tradiční úhly jako ze „staré školy“ dávají tvůrcům za pravdu v tom, že s výrazně zkráceným kokpitem by to nebylo ono. I když… (odpověď hledejte v dalším pokračování textu).

Ať už to vypadá jakkoliv, pravdou je, že pozice jezdce s tímto kokpitem vlastně není vysloveně mimo. Člověk snadno zaujme příjemnou trailově sportovní polohu, nehrbí se, není stísněný jako na sedačce leteckého spoje Ryanair, ale je mu docela dobře. Pouze po čase zatouží, alespoň v mém případě, po delším klacku v ruce!

Author A-Ray 27,5 je vybaven několika díly, které dnes působí poněkud archaicky. Kupříkladu nezvykle dlouhý představec (80 mm) a nic moc široká řídítka (740 mm) s výrazným prohnutím. To platí pro vel. 19″, u vel. 17,5″ je to 710/70 mm).

Osobně jsem už skoro zapomněl na existenci vícepřevodníků… Ale pokud přesmykač, tak jedině moderní, zepředu ovládaný Side Swing!

I díky přesmykači je na levé straně řídítek dost živo! Brzda, teleskop a ještě řazení! To už je místy slušný guláš v hlavě!

 

… divoký experiment

Chvíli jsem to vydržel, prvních pár jízd jsem Authoru nechal jeho původní ovládací centrum, pak mi ale zvědavost nedala a nasadil jsem zkušebně domácí záložní sestavičku 780/35 mm! Co vám budu povídat, skok to byl obrovský, otázka, zda vysloveně účelný a smysluplný?! Takto radikální proměna úchopu znamenala výrazné zkrácení posedu, což se dalo vydržet, ale na první dojem jsem se pokaždé cítil dost divně. Použít představec dlouhý 50-60 mm by asi bylo vhodnější.

Ale nakonec jsem si docela zvykl. Pro výkonnostní jízdu tento setup vhodný příliš nebyl, na rovině se nešlapalo dvakrát dobře, ale do kopců jsem žádné zásadní omezení vlastně necítil. Mnohem lépe mi bylo každopádně ve chvílích, kdy jsem zasunul sedlovku a jal se užívat si volné jízdy z kopce.

V takovéto situaci jsem byl za upravený úchop rozhodně rád. Přestože ani s původním kokpitem nepůsobil A-Ray při cestách dolů přehnaně bojácně, s kratším a širším úchopem se najednou daly zkoušet kousky na hranici adheze jeho plášťů, až jsem z toho měl občas slušně sevřené půlky!!! Nakonec tedy Authoru všechna čest, protože mě, i přes opakovanou nejistotu v několika nájezdech do technických sekcí, nakonec vždy bezpečně a jistě dovezl do vyhlídnutého základního tábora.

Na Author A-Ray 27,5 se ale najde i řada současných a trendy prvků, kupříkladu pevná zadní osa rozměru 12×148 mm (Boost).

Vepředu je také Boost (15×110 mm), vše se přitom točí na kvalitních a stylových kolech MAVIC XA.

„Easy cruising MTB“

Přiznávám dobrovolně a bez mučení, že jsem to, po výměně kokpitu, s Authorem A-Ray místy už docela hrotil a hnal jej i sebe do pozic, kde nám nebylo úplně komfortně, přesto jsme je zvládli bez zaváhání. Mnohem více mně i jemu ale seděla původní poloha s originální sestavou řídítek a kokpitu, kterou bych tak upravil jen zlehka (řekněme na 760/60 mm), pak by bylo vše růžové.

Každopádně v původní poloze, tak jak jsem si Author A-Ray převzal k testu, jsem si s ním užil jedno velice příjemné odpoledne ve znamení objevování nových míst a nových trailů. A také další den, kdy jsem se vracel od kamaráda ze servisu a vzal to domů výletním stylem, projel si pár svých oblíbených sekcí, jinak jsem spíše pohodově korzoval krajinou. A právě něco takového sedí Authoru A-Ray asi nejlépe, proto mě napadla paralela výrazu „Easy listening music“ ve znění „Easy Cruising MTB,“ jenž k tomuto kolu dokonale sedí.

Výše v textu zaznělo, že lze s tímto kolem, při troše snahy, vymýšlet slušné psí kusy, otázkou ale zůstává, zda je to nutné či smysluplné? Když totiž necháte kokpit víceméně v „defaultu“, můžete si vychutnat příjemnou polohu s lehce sportovním charakterem, který vás ale zásadně neomezí v případě, kdy si budete chtít užívat středně náročný terén, trail parky apod.

Zároveň je v této poloze Author A-Ray hezky poslušný, dobře jede, velice ochotně stoupá a navrch přidává i nemalou porci pohodlí. Pokud bych měl vyzdvihnout jednu konkrétní oblast, jeden styl použití, při němž funguje A-Ray 27,5 ze všeho nejlépe, pak to bude právě zmíněné „Easy cruising MTB.“

Nebudeme si radši nic nalhávat, asi každý, kdo se v MTB již chvíli pohybuje, pozná, že základní silueta rámu, konstrukce zadní stavby atd. se inspirovaly u jedné zámořské značky začínající na „S“.

Vedle jinak hezky a čistě zpracovaného rámu a řady zajímavých detailů působí přední „plechový“ úchyt tlumiče poněkud stroze. 

„Zeptej se mě na co co chceš, odpovím ti na co chci!“ Aneb všechny důležité rozměry hledejte na spodní rámové trubce. 

Na metriku nedošlo, zatím…

Author A-Ray je vlastně docela zvláštní kolo plné zajímavých protikladů či nevšedních kontrastů. Kupříkladu zde na jedné straně najdete moderní Boostové osy, pevná vzadu i vepředu, na straně druhé je ale do jeho středu „vetknut“ tlumič z aktuálně dosluhující rodiny RockShox Monarch. Tedy ještě v klasickém rozměru (žádná metrika stylu RS Deluxe apod.).

To je vlastně docela škoda, zejména u kola, které se snaží vypadat adekvátně moderně, ale že by to byl vyslovený průšvih, to se říct také nedá! Sice jsme si již zvykli na novější generace tlumičů, ale konec konců on i Monarch funguje na tomto kole velice slušně. Vzhledem ke zdvihu (130 mm) a zaměření celého stroje dokáže být krásně citlivý, a tedy i komfortní, což je v tomto případě asi to nejdůležitější.

Poměrně slušně funguje i v členitějším terénu, nejlépe mu jde ale kopírování povrchu a maskování ostrých hran přetavených v příjemné proplouvání terénem v pohodovém expedičním módu.

S tlumiči RockShox Monarch jsem nikdy neměl problém a kritizovat jej nemusím ani zde. Současná doba ale velí spíše metrické rozměry, tedy modely Deluxe.

Koho zajímá detailní naladění tlumiče, ten si jistě prohlédne a nastuduje tuto samolepku odkazující na vnitřní nastavení tlumících systémů.

Poctivá ocel!

Zklamáním není ani vidlice RockShox Recon Gold náležící mezi levnější kousky této značky, což ale vlastně dost šikovně maskuje. Kupříkladu tím, že jsou její ocelové vnitřní nohy oděny do decentní večerní róby, což skutečnost přítomnosti oceli do značné míry opticky maskuje.

Z hlediska funkce pak nejde o nejhladší a nejjemnější kousek, jaký umí RockShox vyprodukovat, ale stále se zde bavíme přinejmenším o lepším standardu. Úplný začátek kroku není vysloveně máslově jemný, to ale poznáte primárně při testování „na sucho“ před jízdou. V sedle a v reálném nasazení je počáteční lehká hranka snadno překonána a poté vás již čeká v zásadě jen přiměřeně jemný a akční projev, který naštěstí nepřeskakuje do nepříjemné nestability, jak tomu u některých levnějších vidlic bývá.

Vidlice Rock Shox Recon Gold působí skrz na skrz moderně, navíc díky černé barvě vnitřních nohou si nejspíš ani nevšimnete, že je jejím základem ocel! Tedy vnitřní nohy, které jsou u dražších modelů z hliníku. 

Dálkové zavírání vidlice se může hodit, jen bohužel tyto páčky (RockShox Oneloc) se lépe ovládají, jsou-li pod řídítky. 

Díky dálkovému ovládání není na pravé straně korunky nic dalšího k nastavení. Odskok je standardně na spodním konci. 

Lepší jezdit menší!

Větší oklikou bych se rád vrátil k zadní stavbě, přesněji k její efektivitě, která není vůbec špatná, i když zde, do jisté míry platí podobná logika jako u loni testovaného bratra A-Ray 29 Team. Tehdy jsem konstatoval, že je zadní partie při jízdě na menší převodník příkladně tuhá a jistá, zařadíte-li však větší pilu, dostane se řetěz nad úroveň hlavního čepu a odezva na pedálech již není až tak jistá a efektivní. Na základně snad i mých postřehů přešel Author u zmíněného modelu (vyšší verze Team) na řazení 1×12, což tuto záležitost vyřešilo jednou provždy!

Částečně podobný příběh se píše také v případě Authoru A-Ray 27,5“, zde ale ony proměny efektivity nejsou až tak výrazné. Přesto mi to nedá nezmínit, že tento bike při použití menšího ze dvou převodníků stoupá o něco lépe… Tedy stoupá zatraceně dobře. Při první i druhé naší společné jízdě jsem se dokonce přistihl, že se peru s výjezdy, které obvykle jezdím obráceně! Tedy dolů!!!

Na menším převodníku je efektivita odpružení vskutku ukázková, zadní čtyřčep efektivně posílá sílu jezdce na zadní kolo a celý bike ochotně stoupá i do poměrně strmých svahů. Přeřadíte-li na velký převodník, nestane se ze zadní partie Authoru A-Ray 27,5 vyslovená houba, odezva na šlapání je stále velice dobrá, na menším převodníku je to ale, chtě nechtě, stále o pár procent lepší!

Opět by se chtělo zvolat „dejte tam jednoplacku“ a bude vyřešeno! Což se snad jednou i stane, jelikož celý obor jednoznačně míří tímto směrem (viz novinky Shimano XT/SLX 1×12).

Musím uznat, že se mi kliky Shimano SLX líbí a skoro bych jim i odpustil, že mají dva převodníky místo jednoho. 😉 

Jejich velikost (36/26 zubů) je také v pořádku, alespoň mi zajistila dostatek lehkých i těžkých převodů. 

KOMPONENTY

Z povídání o vlivu dvou převodníků na zadní stavbu můžeme plynule přejít na hodnocení vybraných převodníků, kde lze začít kupříkladu právě u pohonu. Otázkou je, jak toto téma uchopit… Ano, existuje řada lidí, kteří nedají na dvoupřevodníky dopustit a budou tak jistě rádi, že Author použil u modelu A-Ray 27,5“ koncept 2×11. Zároveň se ale jistě najde i řada takových, kteří zbytečně komplikované řazení s více jak jedním převodníkem již dávno hodili za hlavu a nyní nad podobnými výtvory pouze nevěřícně kroutí hlavou.

Jistě nelze nikomu upřít fakt, nebo spíše pocit, že s dvojicí převodníků máte k dispozici širší rozsah převodů… I když, pokud si to dobře spočítáte, tak se se sadou SRAM Eagle (500 %) a nyní i Shimano 1×12 XTR, XT, SLX (51 0%) dostanete prakticky na to samé. Navíc se zbavíte zbytečných „těžítek“ v podobě levého řazení a přesmykače, navrch si „vyčistíte stůl“ a redukujete nepořádek v ovládacím centru. Nemluvě o tom, že díky absenci levého řazení by bylo možné přesunout ovládání sedlovky pod řídítka, tedy hezky na dosah palce.

Nechme již tohoto lamentování, spokojme se s konstatováním „100 lidí, 100 chutí“ a pojďme dál. Krom toho, že mě levé řazení mátlo a vadilo mi třeba tím, že je ovládání sedlovky nad řídítky, tak celé ústrojí pohonu fungovalo poměrně dobře. Určitě bych rád připomněl, že pokud už dnes někde musí být přesmykač, ať je to, PROSÍM, právě tento s předním tahem (Side Swing). Jeho ovládání je poměrně lehké, funkce přesná a pohotová.

O samotných páčkách Shimano SLX se snad nebudu zbytečně šířit, obvykle mě totiž dost štvou! Zejména obvyklou nemožností zařadit o více jak jeden pastorek najednou! Zde to ale, v kombinaci s přesmykačem, celé docela hezky fungovalo a já se nad tímto dílem nemusel zbytečně pozastavovat.

Testovaný Author A-Ray 27,5 je poněkud přepáčkovaný! Jen si to spočítejte. 

Vlevo i vpravo najdete hned tři ovládací prvky, tedy šest dohromady!

Přehazovačka Shimano je z luxusnější sady XT, rozhodně ale doporučím jezdit s vypnutou napínací „třecí spojkou“ (šedivá páčka ON/OFF), jelikož pak je řazení o poznání snazší. 

Brzdy Shimano SLX

Poměrně slušné jsou i brzdy z o stupeň nižší třídy Shimano Deore. Nejde o žádný high-tech výkřik poslední doby, ale o slušného, funkčního a převážně spolehlivého nástupce, či pokračovatele moderní brzdové linie Shimano. Tu a tam mě zamrzela výraznější schopnost těchto brzd měnit délku kroku v průběhu jednoho sjezdu, ale zrovna v tomto případě nešlo o nic dramatického.

Spokojenost z mojí strany rovněž panuje s ohledem na dávkovatelnost a celkovou sílu obecně. Širokou paletou nových kol se dnes sice šíří moderní čtyřpístkové varianty klasických řad (zde „jen“ dvoupístkové třmeny), mě ale tradiční konstrukce rozhodně neurážela. I s pouhými dvěma pístky měly brzdy síly rozhodně dost, minimálně s ohledem na schopnosti a možnosti Authoru A-Ray.

Obecně nejsem vůbec proti čtyřpístkovým třmenům, ale zrovna u Shimana…

…bych řekl, že ani základní dvoupístky nejsou vůbec špatné!

Pláště Vittoria Barzo

Není to rozhodně první příležitost, kdy jsem se setkal s plášti Vittoria Barzo (27,5x 2,25″). Tuším, že jsem je již dříve potkal na Authoru A-Ray Team 29, ale možná i na jiných kolech. Musím se přiznat, že můj úplně první dojem byl poněkud nedůvěřivý, pak jsem si ale vzpomněl, že tyto pláště znám, a že jsem s nimi byl dříve spokojený. Proto jsem všechny své předsudky hodil rázem za hlavu a nechal pláště samotné, ať ukáží, co dovedou.

Vittoria Barzo tvarem svého dezénu připomíná starší vzorky Schwalbe, což není nutné vnímat jako chybu či prohřešek. Důležité je, že tento dezén, s touto směsí gumy a konstrukcí pláště jako celku, funguje. Na asfaltu to sice není největší rychlík, na hlíně se ale odvaluje o poznání lépe a především v terénu velice hezky drží – v záběru, v zatáčkách i pod brzděním. Je zkrátka celkově jistý, předvídatelný a bez problému čitelný.

Za sebe musím pláště Vittoria Barzo pasovat do role velice příjemného XC/trailového univerzálu, který rozhodně nezklame a jednoznačně vás nebude nutit k tomu originální gumy ihned prohodit!

Pláště Vittoria Barzo jsem nejezdil rozhodně poprvé a musím uznat, že ani nyní nezklamaly!

Jejich sice nižší, přesto dosti agresivní vzorek se velice dobře a jistě zakusuje do mnoha druhů terénu. 

Sedlovka KindShock E30i

Poslední zastávkou v hodnocení komponentů může být sedlovka KindShock E30i, u níž jsem naměřil reálně nějakých 120 mm kroku. Krom toho, že ji ovládáte, vzhledem k přítomnosti levého řazení, obstarožní páčkou KindShock umístěnou nad řídítky, si na ni nemůžu stěžovat. Chod čistý a plynulý, rozsah odpovídá zaměření kola, provozní vůle minimální. Opět další komponent, který není třeba řešit a jednoduše jej můžete na svém kole nechat tak dlouho, jak dlouho zde vydrží!

Bývaly časy, kdy jsme neznali nic jiného, dnes ale působí páčky sedlovky mačkané seshora poměrně muzeálně. Ale jako vždy jde hlavně o zvyk.

Samotná sedlovka Kind Shock fungovala zcela bez problému. Fakticky ani nevím, do jaké třídy se řadí model E30i, ale za mě určitě mezi „ty lepší!“ 

reklama

Author A-Ray 27,5 – závěr

Trailový Author A-Ray 27,5 je kolem, které na jedné straně přináší řadu moderních standardů (pevné osy, zadní Boost náboj, přímé uchycení třmene zadní brzdy atd.), zároveň však v mnoha aspektech ctí pravidla spíše starší školy (řazení 2×11, delší představec, užší řídítka, nemetrický tlumič, ale i celková geometrie).

Zároveň se snaží dostat do tohoto segmentu, minimálně v rámci značky Author, trochu svěžího vánku v podobě zajímavě tvarovaného a hezky do detailu zpracovaného rámu, u něhož vás po první či druhé bližší obhlídce rozhodně nebude trápit, že není z karbonu. Jako celek je toto kolo velice příjemné, minimálně z pohledu pohodového rajzování krajinou, objevování, hledání nových cest a míst.

Není stavěno pro vyslovené extrémy, zato v místech, která odpovídají jeho nátuře, funguje velice hezky. Slušně jede, nešetří komfortem a pokud přistoupíte na jeho pravidla hry, tak se vlastně i velice dobře ovládá a působí poměrně čitelně a jistě. Můj vlastní pokus s výměnou řídítek a představce byl, přiznávám se, vlastně až dost extrémní. Pokud byste šli trochu mírnější cestou, navýšili šíři řídítek na 760-780 mm, představec pak zkrátili na 50-60 mm, myslím, že by to nakonec mohlo hezky zafungovat.

Osobně bych si u tohoto kola také radši představil jednopřevodník, který by nejen zbavil řídítka a rám přebytečných prvků a přebytečné kabeláže, zároveň by pomohl k tomu vytěžit maximum z jinak dobře navržené kinematiky zadní stavby. Nikdo ale neříká, že je všem dnům konec. Shimano nyní uvádí na scénu řazení SLX 1×12, které by sem dokonale zapadlo! Pokud se zároveň třeba meziročně lehce upraví kokpit, bude z toho slušný trailový cestovatel a společník nejen pro „takovéto domácí bikování.“

Text a foto: Štěpán Hájíček

Author A-Ray 27,5 – základní údaje

Cena: 59 990 Kč
Hmotnost: 14,58 kg (vel. L/19“, bez pedálů)
Průměr kol: 27,5“
Zdvihy: 130 mm
Kokpit (řídítka/představec): 740/85 mm
Sedlovka (zdvih): 120 mm

Více o tomto kole najdete na webu: author.eu a zapomenout bychom neměli ani na skutečnost, že je tento bike součástí programu přímého nákupu authordirect.cz 

PLUS

  • Ve výchozím nastavení vlastně poměrně příjemný posed, kterému by slušela snad jen o kousek širší řídítka a také o něco kratší představec
  • Mezi moje první postřehy patřilo zjištění jak hezky, jistě a ochotně A-Ray stoupá (zejména na malý převodník) a kolik toho i v poměrně prudkých svazích a technických výjezdech zvládne
  • Dalším pozitivním překvapením byla celková míra komfortu. Odpružení RockShox Recon/Monarch sice nepatří k tomu úplně nejvýkonnějšímu, ale k charakteru kola jako celku hezky ladí, a jak jsem již zmínil, je hodně orientované na komfort
  • Po delším čase jsem se znovu setkal s plášti Vittoria Barzo a opět musím uznat, že se jedná o velice příjemný univerzál s více než dostatečnou přilnavostí v terénu a bezproblémovou čitelností
  • Pochválit musím celkové zpracování rámu a patrný smysl pro detail

MÍNUS

  • Rozsah a koncepce řazení jsou sice věcí názoru, přesto si myslím, že by tomuto kolu systém 1×12 rozhodně prospěl – krom úspory místa na řídítkách by znamenal i lepší, či spíše konstantnější vytěžení kvalit kinematiky zadní stavby
  • Poněkud zastarale působí skladba kokpitu (740/80 mm), což bych doporučil upravit, či lépe vyměnit za sestavu řekněme 760/60 mm
  • Dálkové ovládání vidlice je vcelku fajn, avšak vzhledem k tomu, že je zadní stavba naladěna s větším důrazem na komfort, nebylo by špatné sdružit do jedné páčky lockout tlumiče i vidlice! Ale to je na zvážení…
  • Čas od času se z oblasti zadní stavby ozývalo lehké vrzání či praskání (několikrát jsem s kokem zmoknul), obvykle ale pomohlo celý stroj očistit, prostříkat vodou, nečistoty se vyplavily a bylo zase ticho