SKS Speedrocker – chytré blatníky pro Gravel bike!

Obliba kategorie Gravel biků – špinavých silniček, nebo chcete-li hezky česky štěrkoletů – stoupá rok za rokem. Není se čemu divit i my v redakci je máme rádi a s oblibou střídáme široká řídítka, zubaté gumy, prach a bláto za rychlost jednoduchost a soustředění se na výkon.

Gravel bike je zkrátka náramný vynález, který perfektně rozvinul původní vlastnosti a potenciál dříve relativně omezených CX strojů natolik, že dnes můžete vlastnit jedno kolo s berany a hoblovat jej jak na silnici, tak i v lehčím, kdo zvládá pak i v těžším terénu.

Rozevlátý volnomyšlenkářský Gravel bike je perfektním doplňkem k horskému kolu, všestranným strojem, který si cestu k duši bikerově najde výrazně snáze než čistokrevná silnice s upnutou lycrou a oholenými nohami! Ale proti gustu…

Přestože si dnes řada lidí pořizuje Gravel biky v podobě značně vymazlených a vyvoněných strojů určených jako doplněk k horáku pro hlavní období sezóny, jejich potenciál je bezpochyby předurčuje k tomu, aby zaujaly roli universálního stroje, který je možné provozovat celý rok! Nebo naopak právě ve chvílích, kdy se vám pro samé bláto a přílišné vlhko do terénu jako takového ani nechce.

Takovéto využití v podobě zimního, nebo snad celoročního kola ale vyžaduje určité úpravy. Podstatné je zejména ochránit sebe i svůj stroj před negativními vlivy počasí, zejména vody, či bláta, kdy jsou ideální cestou celoobvodové, nebo prostě dostatečně dlouhé blatníky.

Já vím, můj mazlík Ghost Fire Road Rage už začíná být trochu přezdobený, byl ale navržen jako lehké expediční kolo, tak co! 😉 Kam bych ostatně dal foťák, nemít brašnu od AcePac

reklama

Jenže…

Jenže přestože řada cestovatelsky orientovaných Gravel biků disponuje množstvím montážních bodů pro brašny či blatníky, najde se také řada těch, kterým chybí možnost upnutí klasických celoobvodových blatníků. Neřkuli, že se blatníky pro silniční kola doposud vyráběly a navrhovaly primárně pro pláště v šíři řádově do 25 mm, kdežto Gravel biky jako standard považují hodnotu okolo 40 mm i víc!

Ano, je zde určitě možnost pořídit si blatníky určené pro trekingová kola, které budou dostatečně široké, ale dovedu si představit, že mnoho štěrkoletců už z principu nebude chtít blatníky na své kolo instalovat na celou zimu a poté je zase složitě sundávat! Co s tím?

Tradiční německý výrobce SKS, který má ve své nabídce nejen hromady různých blatníků, ale i mnoho dalšího cyklistického příslušenství (pumpy a pumpičky, nářadí atd.) se tuto otázku rozhodl vyřešit. Výsledkem je universální set plastových blatníků Speedrocker určených pro silniční kola, CX a Gravel biky, který by neměl být problém připevnit snad na jakékoliv kolo této kategorie. Podmínkou je snad jen dostatek místa v rámu…

*SKS Speedrocker je žhavou novinkou, která teprve míří na evropský trh (předpokládaná dostupnost od března 2019), přičemž nám v redakci již na stole přistál jeden vzorek určený k praktické prověrce!

Stylové originální balení – SKS Speedrocker

Něco málo základních údajů. Mimochodem záruka 5 let!

Ještě názorná ukázka co kam patří a co jednotlivá řešení nabízí. 

Kotouče ani ploché trubky nevadí!

Jak už jsem zmínil výše, teoreticky by se na Gravel daly použít klasické dlouhé blatníky, ale ne vždy by bylo snadné přijít na to, jak je uchytit. Kupříkladu třeba jen proto, že moderní stroje této kategorie jsou takřka výlučně osazeny kotoučovými brzdami, což znesnadňuje upevnění zejména předního blatníku. Nejnovějším štěrkoletům také často chybí klasické spojovací můstky na vzpěrách zadní stavby, případně středový otvor v korunce přední vidlice apod.

Třeba můj osobní Gravel Ghost Fire Road Rage (praktické představení / test) se svým sexy karbonovým rámem má sice šroubky na blatník u zadních patek, korunka jeho uhlíkové vidlice je ale plná a dole u osy také žádná očka nenajdete. Navíc větší část vzpěr zadní stavby je zploštěná, proto by se na ně dost obtížně chytala i jakákoliv objímka.

Toto vše je ale u SKS Speedrocker vyřešeno pomocí rozměrných gumových „botiček“, které doléhají na rám, kde jsou fixovány buď páskem gumovým, nebo textilním opatřeným suchým zipem a silikonovým proužkem pro zajištění stability.

Ač jsem tedy vlastně snad nikdy žádné celoobvodové blatníky na kolo neinstaloval, nebo to bylo v totální prehistorii, stačilo blatníky SKS Speedrocker vybalit, chvíli zírat do návodu, pochopit co kam a jak patří, pak už to šlo ráz na ráz!

Na mém kole zadní blatník trochu odstává, ale to by se dalo ještě upravit, kdyby bylo potřeba. 

Spojení s rámem je řešeno prostřednictvím těchto gumových botiček stažených vzadu gumovou páskou. 

Stejné botičky jsou i v horní části, kde si hravě poradí i s plochým profilem horních vzpěr. 

Přizpůsobení se meze nekladou!

Ač je montáž těchto blatníků pochopitelně složitější než v případě jednoduché plácačky upevněné na sedlové trubce a lapače bláta připevněného na spodní trubku, tak je systém uchycení u SKS Speedrocker vymyšlený vážně chytře. Jak jsem již zmínil, napoprvé jsem musel chvíli přemýšlet co kam patří, jak a kam se vkládají jednotlivé pásky a pak to celé hodit na kolo. Na první výstřel nějakých 20 minut práce, což budu na podruhé schopen srazit na pouhých pár minut!

Nyní už vím co, jak, kam a kde, navíc třeba gumové natahovací pásky jsou již v příslušných botkách usazené, takže je při demontáži blatníků stačí vycvaknout z oček a celé to sundat. *Cvičné sundání obou blatníků zabralo asi minutu a půl!  Při opětovné montáži pak bude stačit blatník přiložit, například vzadu natáhnout, obtočit a zajistit pět gumových pásků a vyřešeno!

Co se mi třeba vzadu hodně líbí, je vychytávka v podobě posouvací, prodlužovací části doléhající na sedlovou trubku. Nejdřív jsem přemýšlel, co mám s volným koncem dělat, pak my došlo, že jej můžu vysunout a nastavit takto do optimální polohy, aby zmíněná část dosedala na rám, kde se zajistí další gumovou páskou.

*V případě, že máte starší rám, kde vzadu podél sedlovky běží lanko k přesmykači, necháte tento kus jednoduše zasunutý tak, aby se lanko mohlo volně pohybovat, nebo jej vysunete a necháte doma. 

Zde je hezky vidět posuvná část, kterou jsem natáhl až k sedlové trubce. V balení přitom najdete také ochranné průhledné samolepky, kterými můžete kontaktní místa podlepit a pojistit si tak rám vůči poškrábání. 

Je-li vše na svém místě, nezapomeňte utáhnout všechny drobné šroubky fixující polohu blatníků.

Botičky doléhající na rám jsou konstruovány tak, aby je bylo možné posadit třeba i obkročmo přes bovden tažený po rámu.

Blatníček a zobáček

Co se přední části blatníku týká, zde bylo třeba nejprve pochopit proč se tento díl skládá ze dvou kusů – blatník na zadní straně kola + zobáček před vidlicí – pak už šla instalace také docela snadno. Chvíli jsem měl pocit, že mi nevycházejí pásky, až jsem zjistil, že gumové kusy s očky náleží zadnímu blatníku, pásky se suchým zipem (s možností zkrácení) jsou určeny pro přední díl.

Jediný potenciální zádrhel jsem našel v tom, že bylo třeba vymyslet jak a kam přesně usadit gumovou botičku na levém spodním konci přední vidlice, kde je třmen přední brzdy. V tomto místě není zrovna moc prostoru pro podobné instalace, ale nakonec se zadařilo. Botička blatníku se přitom vešla mezi třmen a hadici, která jen o kousek výš mizí uvnitř vidlice, takže si vše nakonec sedlo.

Nikterak složité nebylo vlastně ani propojení jedním páskem dvou samostatných částí předního blatníku v horní části vidlice, stačily dvě ruce a za chvíli bylo vše připravené. Nyní už jen blatníky lehce porovnat, zajistit jejich polohu utažením drobných imbusů v místě, kde jsou různé klouby, či objímky jistící vzpěry (dráty) a může se vyrazit!

Ještě koukám na krabici do návodu a dochází mi, že pokud bych měl jen jedno kolo, pro které budu blatníky využívat, pokud bych je tedy nestřídal a nemusel je vracet, mohl bych ony vzpěry (dráty) zkrátit dle vlastního uvážení. Tak by bylo možné doladit polohu blatníků, aby dokonale kopírovaly obvod mých plášťů.

Ve výchozím stavu zejména zadní blatník trochu odstává, ale to mi přijde jako rozumná cena za všestrannost s opětovnou použitelnost. Navíc lze tuto mezeru chápat i jako záměrně ponechaný prostor v případě kumulace většího množství nečistot – například lepkavého bláta.

Přední blatník SKS Speedrocker se skládá z více dílů, jeho instalace ale není o moc složitější.

Patrným rozdílem proti zadnímu blatníku jsou vepředu použité textilní pásky s pogumováním, které můžete po odměření zkrátit. 

Trochu pracnější je spojit dohromady obě přední části, ale ani s tím nejspíš nebudete bojovat. 

Jedeme se zmáčet!

Zatím jsme se věnovali hlavně obecnému popisu a instalaci, což jsou prvky důležité, nikoliv však jediné zajímavé. Podstatná je samozřejmě i praxe, kdy se mi hned při první reálné prověrce naskytla dokonalá příležitost na test krycích schopností těchto blatníků díky mimořádně vlhkým podmínkám s vytrvalými srážkami v podobě mokrého sněžení s deštěm.

Den to byl skutečně výživný, nikoliv snad profilem trati, ale hlavně povětrnostními podmínkami. Nehnal jsem se v tomto počasí příliš do rozbláceného terénu, držel jsem se spíše na menších silničkách a cyklostezkách, ale občas zabrousil i do lehčího terénu. Vody bylo každopádně všude víc než dost. Výsledek tohoto prvního i dalších svezení, které již nebyly až tak extrémní, byl přitom více než uspokojivý.

Při jízdě v dešti „bez ochrany“ člověk obvykle nejvíce trpí „mokrým zadkem“, což jsem díky blatníkům SKS Speedrocker nemusel vůbec řešit. Zadní partie mého těla i mého kola byly v tomto směru dokonale ochráněné, voda necákala nikde okolo blatníků, a navíc díky protažení teleskopické části až k sedlové trubce, nebyl zacákaný ani rám samotný. Jen voda stékala po sodní části sedlové trubky a okolo středu odkapávala na zem.

Blatníky SKS Speedrocker jsou plné drobných chytrých detailů zajišťující kvalitní ochranu i snadnou manipulaci.

Poněkud těsno bylo na levé straně vidlice, ale i zde jsem našel místo pro uchycení rozměrnější botičky těsně nad třmenem brzdy.

Kdo by chtěl přidat zástěrku?

Vepředu byla situace podobně pozitivní, kolo bylo chráněno více než dostatečně, v nechráněné oblasti korunky vidlice se netvořily nechtěné nánosy bláta, díky přednímu zobáčku (v originálním popisu je tento díl označený jako přední spoiler) mi voda necákala do pusy, takže celé dvě hodiny v sedle byly bez problému snesitelné. Otázka zachování teploty těla a dostatečného sucha tak záležela hlavně na oblečení, které se muselo porvat s mokrým sněžením místy přecházejícím v déšť.

Jediný potenciální nedostatek lze v tomto směru spatřovat v omezené ochraně treter, které po konci vyjížďky nebyly vysloveně promáčené skrz na skrz, čisté a suché ale také ne. V tomto místě bych však blatníky SKS Speedrocker rozhodně nekritizoval, jelikož se snaží dělat co je jen možné.

Osobně jsem s tím nikdy nebojoval, ale vím, že si řada lidí na „zimáku“ na své dlouhé plechové blatníky přidělává extra zástěrky z PET lahví apod., které přidají něco ochrany navíc, ale to byste zde, v případě potřeby, mohli také udělat. Kutilským úpravám se meze nekladou.

Dlouhý zadní blatník SKS je ozdoben elegantně vyvedeným nápisem SPEEDROCKER. 

Díky integrovanému uchycení nosníků je pod blatníkem více místa pro váš plášť či pro zachycené nečistoty.

reklama

SKS Speedrocker – závěr

Když jsem si loni z kraje sezóny pořizoval nový karbonový štěrkolet Ghost Fire Road Rage, dal jsem si předsevzetí, že si jej budu hýčkat a vozit jej jen za hezkého a suchého počasí! To v minulém roce nebyl velký problém. Realita je ale taková, že někdy člověk prostě musí nebo chce vyrazit, i když není venku zrovna vlídně. Pokud je jen trochu mokro, docela stačí připnout jednoduchý blatníček pod sedlo a zajistit si #zadekvsuchu!

Pokud ale matka příroda začne více běsnit, je vhodnější poohlédnout se po velkoplošnějším zakrytí, které poskytne ochranu vašemu tělu a vlastně i vašemu kolu. Svého karbonového mazlíka bych třeba skrze louže na prosolených zimních silnicích tahat rozhodně nechtěl, ale vyrazit s ním za deště na silnice a povětšinou zpevněné cesty ve výsledku není problém, pokud vás i jej chrání takto šikovně navržené a propracované blatníky!

Osobně nejsem zrovna vyznavačem celoplošných blatníků, jak jsem si ale nyní vyzkoušel, tak SKS Speedrocker dokáže přinést skutečně velkou míru ochrany, přitom vašemu kolu nikterak zásadně nezkazí jeho sportovní vzhled a co je nejdůležitější, stačí pár nacvičených pohybů a za pár minut je Speedrocker uklizený ve skříni, nebo naopak usazený na kole. To vám dává svobodnou možnost volby, zda vyrazit s blatníky nebo bez, kterou lze rozlousknout až těsně před vyjížďkou!

Dovolíte-li mi malou osobní poznámku na závěr: Jeden set si musím objednat natrvalo pro svoje kolo!

Text a foto: Štěpán Hájíček

SKS Speedrocker – základní údaje

Cena: *zatím není přesně určena (podobné sady od SKS stojí obvykle 1229 Kč)
Dostupnost: březen 2019
Materiál: plast, gumové + textilní pásky se silikonem, hliníkové dráty
Barva: černá
Hmotnost setu: 408 g
Pro pláště do šíře: 42 mm
Přední blatník – délka: 500+210 mm
Zadní blatník – délka: 950 mm

Více o blatnících SKS Speedrocker najdete na webu: www.sks-germany.com, směřovat lze i na český web www.sks-germany.cz, dostupnost pak nejlépe ověříte na www.mojekolo.cz/../sks