reklama

reklama

SRAM GX Eagle – 1×12 konečně v dostupném balení!

Vybavuju si naprosto živě, jak jsem se loni na veletrhu Eurobike bavil s jedním zástupcem SRAMu a ptal se ho, jestli se dočkáme nějaké originální kazety pro pohon 1×11 s větším rozsahem, než je 10-42z. „Nic takového nechystáme, spíše chceme postupně uvolňovat technologie SRAM Eagle do nižších sad.“ A přesně to se teď stalo!

Toto slavnostní odhalení nemusí být nikterak dlouhé, protože pokud vás řazení 1×12 – u SRAMu souhrnně označené slůvkem Eagle – zaujalo, pak o něm již dnes víte asi vše, co vás zajímá. Informací, kterou mohu přidat díky uvolnění dnešního embarga, je, že SRAM přeskakuje sadu X1 a pouští Eagle rovnou do ekonomicky přijatelné rodiny GX. Halelujáááá!

Když si tak procházím prezentaci SRAM GX Eagle, zjišťuji, že zde vlastně není nic překvapivého, nic, co bych nečekal. Až na onen schod, kdy jsme se loni dočkali odhalení sad SRAM XX1 Eagle (primárně pro XC závody) a X01 Eagle (all-mountain/enduro/trail určení), X1 šlo bokem a dnes je zde SRAM GX Eagle.

Už se trochu opakuju, protože vlastně nevím, co víc mám o nové sadě psát! Vždyť je vše podstatné převzato z již známých sad XX1 a X01 Eagle. Tak snad ve zkratce jednotlivé prvky.

Logický upgrade

Přehazovačka byla upravena pro 12 převodů, což znamená především zvětšení spodní rolničky na 14 zubů, aby s přehledem obsloužila kazetu s rozsahem 10-50 zubů. Řazení GX Eagle dostalo v principu „jen o zoubek navíc“, aby se počet indexovaných poloh dostal na 12. Zajímavostí pro milovníky netradiční cesty ovládání převodů je začlenění řazení Grip Shift i do řady SRAM GX Eagle. Mně tento způsob ovládání převodů nikdy moc neoslovil, jsou ale tací, kteří jej milují.

Co se mi naopak hodně líbí jsou nové kliky GX Eagle s převodníkem Direct Mount a zuby X-SYNC™2. Tedy jestli to správně chápu, rovná (nezáživná) klika je pro středy s osou 30 mm, zbrusu nová, krásně baculatá s vnitřní příhradovou profilací náleží na středy GXP s osou průměru 24 mm. *Doufám, že to není obráceně, ale takto hovoří popisek u fotek. 

Konstrukčně zajímavým dílem je kazeta XG-1275 (10-50 zubů) využívající technologie FULL PIN™. Tedy prvek, který se svou otevřenou konstrukcí podobá jednodílným kazetám X-DOME™ (XX1, X01), přitom je ale poskládán z 11 samostatných ocelových pastorků a z jednoho velkého (50 zubů) hliníkového. Vše drží pohromadě více jak 100 nýtů z vysokopevnostní oceli!

Vše je konstruováno tak, aby otevřený design napomáhal důslednému samočištění, aby se převody nezanášely blátem, řazení fungovalo za všech možných i nemožných situací, a také aby se pokud možno snížilo opotřebení a prodloužila životnost všech pohyblivých dílů.

Podstatný je sám o sobě i řetěz, který využívá technologii FLOW LINK™. Nemůže se sice chlubit dutými nýty, jak je tomu u vyšších sad, i tak má ale extra ploché vnitřní i vnější pláty, či omezené množství hran na dosedacích plochách, aby krásně, přesně a čistě zapadal do zubů převodníku a kazety.

Již brzy ve vašem kině na vašem kole

Před rokem, v době uvedení sad SRAM Eagle XX1 a X01, to vypadalo, že si o řazení 1×12 s kazetou 10-50 zubů budeme moci nechat pěkně dlouho tak akorát zdát. A nyní se zdá, že opak bude pravdou. Již jednou se stalo, že se nová sada SRAM, ať již třeba X1 nebo GX, objevila na jaře jako novinka a na podzim již byla k vidění na nejednom kole následujícího modelového ročníku. Stejně tak to bude, podle mého názoru, i s GX Eagle.

Již jsem se dostal k informacím, že GX Eagle lze třeba již nyní objednat v rámci vybraných kitů nového Santa Cruz Nomad a konkrétních kol, která budou oblékat GX Eagle, jistě bude již letos na Eurobiku nemalý počet. Nemusí to být tedy až tak vzdálenou budoucností, že se i na vašem kole bude roztáčet obrovská 50zubová rozeta GX Eagle.

Pokud vás to nezajímá, pokud vás to neláká, pak stačí napsat. Rád si jednu sadu z vašeho kola vezmu a seženu vám Shimano 2×11. Ale bacha, tohle řazení bude nejspíš brzy patřit do muzea!

reklama

Upgrade v nedohlednu!!!

Na jednu stranu chápu filozofii SRAM Eagle, který má šanci stát se poměrně brzy širokým standardem sportovně založeného světa MTB. Na druhou stranu si říkám: „Co mám dělat se svým kolem, na kterém mám SRAM 1×11? To si mám jako pořídit celou novou sadu, jelikož kompatibilita mezi 1×11 a 1×12 neexistuje snad u jediného dílu?“ Jen kliky bych si mohl nechat, pokud by byly od SRAMu a měly Direct Mount převodník, jenže já tam mám Race Face. Jinak je vše ostatní „na odpis“.

Jasně, chápu, že se musí vývoj zaplatit a tak dále, ale stejně si říkám, že by bylo krásným a vůči zákazníkům vstřícným gestem, kdyby SRAM udělal třeba kazetu s 11 rychlostmi a poslední pastorek 42 zubů by vyměnil za 46 zubů. To už by mi stačilo minimálně do doby, než bych vše obrousil na plech a pak si koupil komplet GX Eagle. Nebo prostě nové kolo!

No nic! Nezbývá mi, než se Eaglem rozmazlovat na testovacích kolech a u svého oře trápit vlastní kondici. Nebo si tam prostě hodím převodník 28 zubů, jak jsem o tom uvažoval už mockrát, a bude vystaráno! Eagle bude asi ještě chvíli mým snem…I když při ceně necelých 14 000 Kč za kompletní sadu včetně klik?! 😀

SRAM GX Eagle 1×12 – ceny

Kompletní sada GX Eagle (kliky 175 mm GXP) – 13 523 Kč

Kliky GX Eagle GXP/BB30 – 3 388/3 930 Kč
Přehazovačka GX Eagle – 2 980 Kč
Kazeta XG-1275 – 5 420 Kč
Řazení GX Eagle – 949 Kč
Řetěz GX Eagle – 786 Kč

Více informací o sadě SRAM GX Eagle najdete na webu sram.com

Nákup – díly SRAM GX Eagle na koloshop.cz

Přehazovačka SRAM GX Eagle / Kazeta SRAM GX Eagle / Řazení SRAM GX Eagle / Řetěz SRAM GX Eagle

Foto: SRAM.com