Intense Tracer – nová generace přichází!
Představení druhé generace karbonového Intense Tracer neprovázely žádné zvláštní tajnosti. Pokud pečlivě sledujete sociální sítě, novinku jste mohli zahlédnout dokonce několik dní před oficiální premiérou. Nabušené enduro ledabyle přehozené přes korbu amerického pickupu milovníkům značky zkrátka nemohlo uniknout.
„Bude to Tracer, nebo snad něco úplně nového?“ Neslo se internetovým éterem… Skutečně, je to Tracer, a přijíždí silnější než kdy dřív. „Lehčí, tužší a více položený než nedávno poctivě testovaný předchůdce!!
Navázat na úspěchy první generace karbonové varianty modelu Tracer nebylo pro zástupce značky Intense vůbec ničím jednoduchým. Tracer platil za jeden z nejprodávanějších modelů a ve sbírce měl hned několik prestižních titulů z největších světových výstav. Není se proto čemu divit, že práce na jeho nástupci trvaly na dnešní dobu velmi dlouhé tři roky. Bezmála jedenáct set dní tvrdé dřiny přineslo výsledek v podobě něčeho, co bychom mohli bez ostychu nazvat ultimátním enduro strojem dnešních dní.
JS-Enduro Link Pivot System
Základem druhé generace modelu Tracer je karbonový rám s virtuálním systémem zavěšení a jednotným zdvihem 165 mm (už žádné přepichování tlumiče!). Konstrukce odpružení je dílem zakladatele značky Jeffa Stebera, nese pojmenování JS-Enduro Link Pivot System a od dříve používaného systému VPP (později označeného JS Tuned Suspension) se liší především délkou a umístěním vahadel.
Horní raménko je o něco delší a pootočené více dopředu, než jak tomu bylo u námi zkoušeného předchůdce Tracer 275C. Zcela zásadně se naopak změnil tvar a poloha spodního ramene. To, alespoň dle nákresů geometrie, velkým obloukem obtáčí středové složení, kopíruje svým tvarem jediný převodník, aby vepředu „propíchlo“ předním čepem spodní rámovou trubku.
V tomto směru je zřejmé, že se Jeff Steber inspiroval řešením, jaké používá jeho dřívější partner Santa Cruz u poslední generace systému VPP (např. Santa Cruz Hightower), tedy minimálně v tom, že raménko původně zavěšené pod středem přenesl nad střed. Tím ale podobnost obou řešení končí, jelikož JS-Enduro Link Pivot System vykazuje řadu specifických a dosti odlišných rysů.
Z čistě teoretického pohledu lze očekávat, že razantnost a bezprostřednost reakcí na záběry do pedálů bude do značné míry zachována, z firemního popisu a z toho, co zaznívá v prezentačním videu pak vyplývá, že by nový Tracer měl ještě lépe „požírat“ všechny terénní nerovnosti!
Černé zlato jako záruka!
Kromě rámu, tedy jeho předního i zadního trojúhelníku, je z uhlíkového kompozitu zhotoveno také horní vahadlo, které je příslibem vyšší tuhosti a lepší odezvy na šlapání. Z moderních prvků nechybí vnitřní vedení bovdenů a hadic, pevná zadní osa standardu Boost 148 a dokonce ani úchyt ISCG-05 pro montáž napínáku či vodítka řetězu.
Není bez zajímavosti, že na vývoji rámu pracoval kromě Jeffa Stebera také Cesar Rojo, který stojí za španělským high-endovým projektem Unno. Tracer tak nese některé designové prvky, které byly již dříve k vidění právě na prototypech této barcelonské značky. Za zmínku stojí například štíhlá, prudce se svažující horní rámová trubka oválného průřezu, nebo atypická vzpěra spojující horní a sedlovou trubku.
Změny se pochopitelně dotkly také geometrie. Prodloužen byl nejen dosah přední části rámu (436 mm*), ale pro navýšení jízdní stability povyrostl také celkový rozvor, konkrétně o 2,5 cm (1180 mm*). Agresivnímu zacílení novinky odpovídá rovněž hodnota hlavového úhlu, která poklesla na moderních 65,5° nebo prodloužená horní trubka (597 mm*). Délka zadní stavby přitom zůstává na rozumných 432 mm*. (*Rozměry pro velikost rámu M)
Intense Tracer bude nabízen ve čtyřech barevných variantách (liší se dle výbavy), čtyřech různých velikostech a v pěti stupních výbavy. Tři nejvýše postavené modely ponesou přídomek SL a kromě špičkové výbavy se budou moci chlubit také o cca 200 gramů lehčím rámem zhotoveným z více optimalizovaných karbonových plátů a pevnějších vláken. Hmotnost nejlépe vybaveného Traceru s osazením úrovně Factory při tom všem nepřesáhne třináct a půl kilogramu.
Základní vlastnosti
- Zdvih 160/165 mm (P/Z)
- Průměr kol 27,5”
- Zadní náboj BOOST 148 x 12 mm
- Tracer SL je o 200 g lehčí díky použití titanových doplňků a karbonu s vyšším modulem pevnosti
- Vnitřní vedení kabeláže (včetně teleskopické sedlovky)
- Monocoque přední trojúhelník
- Karbonové horní raménko
- Integrovaná ochrana spodní trubky a řetězové vzpěry
- Tapered hlava
- Úhlová ložiska s vnitřní rozpěrkou a výměnnými maznicemi
Více informací na mezinárodním webu www.intensecycles.com