reklama

reklama

Cyklo Anketa 2015 – VÝSLEDKY

Cykloanketa-2015V průběhu letošního listopadu probíhala opět velká cyklistická anketa pod záštitou Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu (AVDK), na níž jsme vás předem upozorňovali. Jaké jsou její výsledky a závěry? Na čem jezdíme a co si kupujeme nebo chceme koupit?

Cyklistická anketa roku 2015 posbírala více než 15 000 vyplněných dotazníků, proto je rozhodně z čeho čerpat. Kde tedy začít? Vezměme to souhrnně otázku za otázkou, konkrétní výsledky najdete samostatně v podobě grafů na konci článku v galerii.

Na začátku všeho…

…padla otázka, jak lidé vůbec používají své kolo. Výrazně dominovalo použití ve smyslu sportovního doplňku pro udržení fyzické kondice (44,3 %), následovala odpověď kolo jako prostředek zábavy (34,5 %). To by nás mělo těšit, jelikož naše veselé trailování bereme, vy snad také, hlavně jako zábavu či rozptýlení, někdo i jako smysl či alespoň styl života. V závěsu za těmito možnostmi figurovalo kolo jako dopravní prostředek (11,5 %) a kolo jako sportovní/závodní nástroj (9,8 %). Takže kdo říká, že u nás na kole všichni hlavně závodí?

Cyklistická anketa 2015 - výsledky

26“ zatím, 29 nebo 27,5“ již brzy

Vcelku s podivem je, kolik u nás doposud jezdí 26“ kol, ať již pevných (37 %) nebo plně odpružených (9,1 %). Je ale jasné, že ty statisíce šestadvacítek prostě nemizí jen tak ze dne na den. Jinak trend velkých kol a obliby XC či sportovní jízdy jasně dokazuje podíl 18,2 % pro MTB 29“ s pevným rámem.

Zajímavý výkyv nacházíme u otázky, „jak staré je vaše kolo,“ kde překvapivě vede varianta méně než dva doky (22,2 %), jíž ale hned následuje přesný opak, 11 a více let (21,2 %)! Výše zpochybňované sportovně-závodní zaměření českých jezdců do jisté míry koliduje s poměrem 59/41 % ve prospěch nášlapných pedálů, což je ale vlastně dost logické, jelikož nášlapy jsou v principu efektivnější a enduro mánie s platformami v popředí je sice silná, ne ale až tak početně výrazná.

Cyklistická anketa 2015 - výsledky

Pozitivní je rovněž fakt, že u nás drtivá většina lidí investuje spíše do nového kola (86,2 %), kdy nákupy z druhé ruky představují minoritu 13,8 %. Na druhé straně plán na pořízení nového kola odmítlo 37,7 % respondentů, ale zase když se sečtou odpovědi do 1, 2 a 3 let, dostaneme se na solidní polovinu, což znamená, že se u nás „kolový park“ obměňuje poměrně často a pravidelně.

A když už nové kolo, tak lidé hodně cílí na „všestranný“ sportovní a cestovatelský parametr 29“ (22,4 %), silnice a trekingy, avšak v pozadí nejsou ani fully či pevňáky na kolech středního rozměru 27,5“.

Cyklistická anketa 2015 - výsledky

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Podle čeho se rozhodujeme, na čem nám záleží a kde nakupujeme?

V rozhodování o novém kole dáme hodně na faktické vlastnosti jako je výbava, cena, hmotnost a materiál rámu. Minimální vliv má naopak to, zda dané kolo či značku vozí ten či onen sportovec (3,3 %). Pro obchodníky jistě pozitivní je jasná nadvláda specializovaných prodejen, při rozhodování kde si koupit nové kolo (79,7 %), přičemž na internetu by si kolo koupilo jen 15,7 % respondentů.

Rozhodování o kole pak hodně ovlivňuje osobní zkušenost (65,8 %), internet a diskuze (48 %) či doporučení známého (40,3 %). Odborné testy se do toho všeho promítají poměrem 38,1 %, což není rozhodně špatné. Navíc BikeAndRide.cz jako čistě webové médium si můžeme sebevědomě promítnout i do položky internet a diskuze. Bez zajímavosti není ani rozložení ceny potenciálního nového stroje, kde tradičně vévodí dostupné kategorie 20 000 – 30 000 Kč, či 10 000 – 20 000 Kč, za nimiž ale následují vyšší hladiny 30 000 až postupně 100 000 Kč!

Cyklistická anketa 2015 - výsledky

Poměrně dost také investujme do svého vybavení, za jeden rok nejčastěji 3 000 Kč (36,4 %), řada lidí ale neváhá vytáhnout z kapsy i 6 000 Kč (24,1 %). A když už zavítáte do prodejny, jde vám hlavně o to, aby byl obsluhující personál dostatečně technicky zdatný a obchod měl patřičně široký sortiment.

To vše si myslí publikum respondentů, kde je poměr mužů a žen rozdělen 82/18 ve prospěch silnějšího mužského pohlaví, i když dobře víme, že žen cyklistek, silničářek a bikerek je rok od roku víc a víc. Což nás jedině těší.

Zdroj dat a grafy: Průzkum trhu Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu (AVDK.cz).