reklama

reklama

Lapierre Raid FX Plus (2015) – TEST

Lapierre Raid FX+ - TestPoslední dobou to na webu BikeAndRide.cz hýřilo testy samých super drahých kol, o kterých můžeme obvykle jen snít. Pojďme se společně vrátit z obláčku na zem a podívat se zblízka na „startovací model“ plně odpruženého trailbiku na středních kolech, jakým je Lapierre Raid FX+.

Abych hned z kraje uvedl na pravou míru dvě důležité věci… Zaprvé se nebojte, že by „Plus“ v názvu značilo tlustá kola typu 27,5+! Jedná se pouze o označení vylepšené verze základního modelu Lapierre Raid FX, čímž se dostáváme k druhé záležitosti. Raid FX+ není nejlevnějším strojem svého druhu, je dražším modelem ze dvou nabízených. Mně osobně se ale jeví jako stále velice dostupný model, zejména na to co umí, přitom ale s patrně lepší výbavou bez výrazných kompromisů.

Abychom byli konkrétní, Lapierre Raid FX+ 2015 se doprodává na e-shopu MOJEkolo.cz za cenu 27 990 Kč, Raid FX+ 2016 má cenovku nastavenou na částku 36 990 Kč.

Lapierre Raid FX+ - Test

Co dostanu za své peníze?

Podívejme se na jeho výbavu trochu více z blízka. Nebo spíše zároveň i na jeho určení. 120 mm zdvihu nad oběma koly, vepředu vzduchová vidlice RockShox XC 32 TK nejnovější generace a vzadu původní tlumič Lapierre R, rovněž se vzduchovou komorou. Systém zadního zavěšení je plně nezávislý, jelikož se jedná o konstrukčně a materiálově zjednodušenou verzi osvědčeného řešení OST+, které najdete na legendárních modelech Lapierre Spicy a Zesty. Ono zjednodušení přitom znamená trochu jinak konstruované čepy, jednodušší horní raménko, přímé uchycení tlumiče atd.

Co se týká řazení, pak zde figuruje sada Shimano SLX doplněná o páčky Deore a pozici brzd zastává trochu chudší provedení s kódovým označením BR-M355 spadající do turistické sady Altus. Moc pěkná a dobře tvarovaná jsou třeba řídítka Lapierre „Nico Vouilloz Signature“ (by FUNN) v šířce 740 mm. Stylová je sedlovka ladící s designem kola i ráfky s nápisy Raid, pod nimiž se skrývají obruče Mach1 Neo Disc 27,5, jež se otáčí na nábojích Shimano s kotouči Centerlock – s centrální maticí.

Za ty peníze to není vůbec špatná výbava. Jediné, co mě na pohled moc nesedělo, byly základní hydraulické brzdy Shimano Altus s velkou turistickou pákou určenou pro ovládání více prsty. Ony byly pocitově i jednou z mála možných slabin tohoto kola, avšak pokud byste chtěli svůj bike časem vylepšit, tak vám mohu vřele doporučit nákup setu brzd Shimano Deore, nebo ideálně SLX, který se dá při troše snahy pořídit kolem 3000 Kč komplet bez kotoučů. Disky nové nepotřebujete.

Lapierre Raid FX+ - Test

reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Tlumiče Lapierre nejsou žádnou neznámou. Již roky se objevují na modelech Lapierre X-Control a vždy jsem s nimi měl jen pozitivní zkušenosti.

Připrav se, hrajem!

Od obecného popisu a rozjímání nad výbavou přeskočme konečně k popisu jízdního projevu, kde tradičně začnu posedem. Hned zkraje musím zmínit, že testovaný stroj byl velikosti L (19“), což je na mě trochu víc než můj ideál někde na pomezí 17-18“. Ale nevadí, od toho jsem zkušený odborník, abych se s takovými maličkostmi dokázal poprat. Můj boj s posedem přitom nebyl nikterak zdlouhavý či namáhavý.

Přiznávám, že jsem měl zprvu dojem, že je kolo na mě skoro až moc dlouhé a kdybych měl po ruce kratší představec, tak ho tam určitě hned nasadím. Žádný takový ale doma nebyl! Pravdou je, že Lapierre Raid FX+ je na svou třídu a velikost možná lehce delší, než na co jsem zvyklý od strojů vyšší cenové hladiny s moderní čistě trailovou geometrií. Když jsem se smířil s tím, že se kratší představec konat nebude, zjistil jsem, že mi sportovnější úchop vlastně nijak moc nevadí.

Zejména díky němu se mi s Raidem FX+ jezdilo velice dobře do kopce, kdy se mi podařilo vyjet i věci, které jsem původně zkoušet ani nechtěl. Pak jsem si ale vzpomněl na poučku „zdá-li se, že už to nejde, zkus ještě třikrát otočit klikami…“ a najednou jsem byl nahoře. Delší rozvor, lehce natažený posed a dobré rozložení hmotnosti, stejně jako nápomocná zadní stavba dělají zkrátka divy.

Lapierre Raid FX+ - Test
Pohledná, podepsaná slavnou hvězdou a hlavně dostatečně široká a dobře padnoucí do ruky. To jsou řídítka Lapierre Nico Vouilloz Signature (740 mm)

Luxusně dlouhý klacek

Každopádně přes onen dojem více natažené pozice za řídítky jsem se netrápil s tím, že bych byl nepříjemně napnutý. Kratší představec by nejspíš pomohl celkově větší hravosti, základní set-up se ale ukázal jako příjemně všestranný. Palec nahoru má za mě Lapierre jednoznačně za volbu řídítek v šířce 740 mm. „Dlouhý klacek“ je dneska základ trailového ježdění, až se divím, že tato skutečnost zatím není všemi výrobci plně akceptována. Lapierre proto patří nikoliv k výjimce, ale minimálně k těm osvícenějším.

Řídítka jako taková (Nico Vouilloz Signature) nejen že dobře vypadají, hlavně se dobře drží. Úplně unesen nejsem ze spíše měkčích gripů Lapierre, ale jejich případná výměna je, když na to přijde, otázkou pár set korun. Každopádně jejich prostřednictvím se Raid FX+ velice dobře ovládá, ať již se jen hrnete po rozbité polní cestě, nebo se motáte po lesních pěšinách mezi stromy.

Již tolikrát zmiňovaná větší velikost a s ní související delší posed a potažmo i rozvor se zde promítají i do velké stability tohoto stroje. Lapierre Raid FX+ je zkrátka kolem, u něhož na rovné cestě můžete s klidem pustit řídítka a nechat „autopilota ať se stará“. To samozřejmě trochu přeháním, i když… Ona stabilita se přenáší i do ovládání v rámci klikatění se mezi stromky, kdy je Raid FX+ nezřídka kdy o fous delší, než by musel (s menším rámem nebo jen s kratším představcem by to bylo jiné), tím ale neříkám, že by byl tupý.

Lapierre Raid FX+ - Test
Rozměrné děrované patky trochu připomínají staré časy, patří ale k tradici značky a jsou jasným odkazem na starší generace modelů Zesty a Spicy. Hlavně rameno posouvající spodní čep daleko od patky.

Žádný nudný patron

Chce to občas trochu přemlouvání, ale když se do toho opřete celým tělem, zjistíte, že se tento Lapík nechá poměrně rád a ochotně strhnout k pořádné jízdní zábavě, že mu nejsou zatáčky nijak cizí a naopak, že je dokáže vykroužit s náležitou jistotou a požadovanou přesností. Zkrátka stačí mu přijít trochu na chuť a hned zjistíte, že Raid FX+ není ani zdaleka nudný patron či jen velký, neohrabaný cestovní parník.

Zůstanu-li ještě na chviličku u tématu ovládání, pak zde budu mít jednu menší výtku směrem k odpružení. Z dražších kol je člověk dnes dost zhýčkaný a zvyklý na vysokou tuhost vidlic s pevnou osou. Zde žádné QR15 nehledejte, jelikož vepředu i vzadu figuruje zcela klasický rychloupínák. Snad to není pouhou autosugescí, ale přišlo mi, že se vidlice RockShox XC32 prostě kroutí o něco víc, než by musela. Víc než na co jsem zvyklý. On je můj dojem v případě této konkrétní vidlice podpořen i tím, že je RockShox XC32 hodně aktivní, až má člověk pocit, že nemá přední kolo vždy plně pod kontrolou.

Lapierre Raid FX+ - Test
Horní vzpěry zadní stavby jsou poměrně dlouhé, neměl jsem ale pocit, že by se zbytečně kroutily.

Chodí to líp než Reba…

Tááák, tím jsem si krásně nahrál na téma odpružení, které se nese v přesně takovém, plně aktivním duchu. Přiznávám, že jsem ve vidlici záměrně nechal trošku menší tlak, a když jsem si na její živější projev zvykl, byl jsem za něj rád. Trochu mi to připomnělo starší doby a čistě pružinové kousky. Co je ale podstatné, až se trochu zdráhám říct to nahlas, tento základní model XC32 jako by chodil skoro lépe než dražší RockShoxy poslední doby. Citlivý začátek, vysoce aktivní a hladký střední rozsah a dostatek progrese na konci, díky čemuž člověk nemlátí o spodní doraz, jak se mi to stalo u nejedné Reby nebo Revelationu na 100 mm.

Stejně živá a aktivní jako předek je i zadní stavba, v jejímž centru se nachází vzduchový tlumič Lapierre. Není to ale vyslovená houba, naopak se i při silovém šlapání jeví až překvapivě stabilním. Na páčku blokace jsem proto sahal jen výjimečně. Vlastně jsem ji nepotřeboval skoro ani na asfaltu. Když to shrnu, je začátek kroku zadní stavby sám o sobě dostatečně stabilizovaný, alespoň z pohledu „motoru“, tedy šlapajícího jezdce. Přitom ale dokáže ve velké míře pomáhat s přítlakem zadního kola v rozbitých výjezdech.

Lapierre Raid FX+ - Test
Vidlice RockShox XC32 má sice ocelové nohy, chodí ale tak čistě a jemně, že to ničemu nevadí, snad s výjimkou hmotnosti. Příjemným parťákem do pohody i nepohody jsou také pláště Schwalbe Rapid Rob v šíři 2,25″.

Vše ve prospěch jezdce

Když mezitím přijde třeba trochu větší terénní vlna, poznáte, že je zadek Raidu FX+ naladěn podobně jako u jiných strojů Lapierre se systémem OST+. Prostě se rád zhoupne vždy, když k tomu má příležitost. To v praxi znamená, že v rozbitém terénu pracuje více než dobře, obzvláště, když se znovu podíváte na cenovku! Konec kroku je přitom také solidně progresivní, tedy přirozeně tuhne, abyste se v jeho zdvihu neutopili. V tomto případě nelze hovořit o dojmu, že zadek chodí pocitově víc než co uvádí tabulky, ale spíše naopak budí dojem, že naplno využívá všech svých 120 mm kroku ku prospěchu jezdce.

Docela zajímavá byla situace, kdy jsem Raid FX+ provětral v lesích okolo chalupy na Vysočině, pustil se z jednoho většího kopce dolů po kolmé rozbité pěšině a užíval si, jak se celé kolo příjemně vlní nahoru a dolů na středně velkých terénních vlnách a přírodních schodech. Mít tak ještě po ruce teleskopickou sedlovku, to bych to dolů napálil v ještě větším tempu. Wow!

Lapierre Raid FX+ - Test
Hlavní čep zadní stavby je poměrně bytelný. Překvapivě je zde také spousta místa mezi zadním kolem a sedlovkou. Zadní stavba přitom není přehnaně dlouhá – 440 mm.

KOMPONENTY

Na co z výbavy se podíváme dnes? O vidlici RockShox XC32 již bylo řečeno dost v textu výše, proto pojďme rovnou dál. Kupříkladu řazení Shimano SLX s páčkami Deore je, jak jinak, plně funkční. Člověk si sice musí zvykat na návrat k systému 3×10, což je v této kategorii pochopitelné, ale žít se s tím dá. Jen je třeba smířit se s faktem, že řetěz na převodnících více cinká, že je třeba vepředu častěji řadit atd.

Vzhledem k hmotnosti kola, poctivých 15,15 kg, se „kašpárek“ (nejmenší převodník) jednoznačně hodí. Dobře poskládaná sestava 2×10 by ale dokázala víceméně to samé, na takový pokrok si ale v této základní kategorii budeme muset ještě chvíli počkat.

Velice dobrý dojem jsem měl z levnějších plášťů Schwalbe Rapid Rob v rozměru 27,5×2,25“. Zaprvé jsou tak akorát široké a pohodlné, zadruhé nabízejí velice vyrovnané jízdní vlastnosti. Je to vlastně konstrukčně jednodušší verze Rocket Ronu, která dobře jede na hlíně a celkem slušně i na asfaltu, přitom více než slušně drží v terénu. Měl jsem tu čest zkoušet tyto pláště převážně jen na suché hlíně, v jehličí a na kořenech a nikde mě ale zásadně nezradily. Podobně jako před delším časem na stroji Lapierre X-Control 227.

Lapierre Raid FX+ - Test
Jeden čas jsem si říkal, že spojení kotouče s nábojem pomocí centrální matice tzv. Centerlock potichu zmizelo z trhu. Chyba, tady je Centerlock součástí standardní výbavy.

Brzdy Shimano Altus

Poslední zastavení věnujme brzdám Shimano z levnější rodiny Altus. O jejich rozměrné páce jsem se již zmiňoval v úvodu. Ta je jen o zvyku, i když ono to nepřímo znamená, že je taková brzda určená po ovládání více prsty a tedy i silnější stisk. S jedním prstem „na spoušti“ to nebylo vždy ono, i když jsem při troše snahy z nich potřebný výkon nakonec vždy vymáčkl. Trochu mě také obtěžovalo jejich lehounké cinkání při prosté jízdě v terénu, to jsou ale vše „oběti“ nízké ceny. Osobně bych brzdy vyměnil ideálně za řadu SLX a bylo by vymalováno!

Lapierre Raid FX+ - Test
O těchto brzdových pákách nemusím snad nic jiného psát, dostatečně jsem je „zdrbnul“ v textu…

Lapierre Raid FX+ – závěr

Raid FX+ není zrovna muší váhou, čehož jsem se dotkl blíže až teď ke konci. Jeho 15,2 kg nejvíce pocítíte při zvedání kola v ruce a také v delších táhlých výjezdech v terénu či na asfaltu. Při běžné jízdě v terénu se ale na tento fakt dá rychle zapomenout, jelikož Lapierre Raid FX+ jede až překvapivě dobře. Je to kolo, které je naladěno hodně do pohodlí, přitom mu ale nechybí potřebná efektivita pro sportovnější pojetí jízdy, které nahrává i krapet delší posed. Jeho odpružení je hezky aktivní a ze svých 120 mm těží skutečné maximum.

Lapierre Raid FX+ je zkrátka dobře osazený a bez problému funkční a zábavný trailbike, kolo na kterém můžete začít, postupně ho vylepšovat (začal bych u brzd a představce) a časem se posunout někam dál. Na to, jak pár lidí říkalo, že přesednout z kol s MOC okolo 100 000 Kč na „stroj za třicet“ musí být hrozný šok, to vlastně nijak stresující nebylo, jelikož Raid FX+ skutečně plní vše, co slibuje!

Více o tomto kole najdete na webu
www.lapierre-bike.cz
Lapierre-logo
Aktuální cenu a dostupnost si zkontrolujte na e-shopu
www.MojeKolo.cz
MojeKolo

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Aktivní vidlice s plynulým krokem a dostatečně stabilním závěrem
Aktivní zadní odpružení s adekvátně hlubokým krokem a jistotou v závěru
Dostatečná stabilita zadního zavěšení při šlapání – chuť zrychlovat a stoupat
Velká pomoc zadní stavby s přítlakem kola v technických výjezdech
Výjezdové schopnosti vzhledem k delšímu rozvoru
Stabilní a jisté řízení, které se nebrání rozvernější veselé jízdě
Pláště Schwalbe s vydařeným poměrem valivého odporu a jistoty záběru
Široká řídítka (740 mm) a vysoká jistota i v náročnějším terénu
Slabší brzdy určené pro ovládání více prsty
Poněkud lacině vypadající představec (hrubě opracovaný)
Jinak vzhledem k ceně nemám co bych dále kritizoval
Lapierre Raid FX+ se zdá být ideálním kolem pro jezdce začínající s kategorií plně odpružených strojů. Je to velice povedený trailbke, který po funkční stránce nabídne skoro to samé jako vyspělejší a dražší modely, kdy se jako jediný limit zdá být vyšší hmotnost celku. Na druhou stranu se ale není třeba obávat o pevnost či životnost rámového základu. Raid FX+ je zkrátka kolo, které může být vaší vstupenkou do říše plného odpružení, kolo, které vám poskytne náležitou jízdní zábavu i základ pro cestování či objevování krás MTB i krajiny samotné.

Lapierre Raid FX+ - Test

LAPIERRE Raid FX+ (2015)
Rám Alloy 6061
Vidlice RockShox XC32 TK, SoloAir (120 mm)
Tlumič Lapierre R Hydraulic (190×51 mm)
Zdvihy P/Z 120/120 mm
Řazení Shimano Deore(3×10)
Přehazovačka/Přesmykač Shimano SLX/Shimano SLX
Kliky Shimano Deore (40/30/22 zubů)
Pláště Schwalbe Rapid Rob Performance (27,5×2,25″)
Náboje/Ráfky Shimano Centerlock/Mach1 Neo Disc
Řídítka Lapierre Nico Vouilloz Signature (by FUNN) (740 mm)
Představec Lapierre Raid Alloy
Brzdy Shimano Altus BR-M355 (disky 180 mm)
Hmotnost 15,15 kg (vel. L/50 cm/20″ bez pedálů)
Délka posedu (orientační – špička sedla/osa řídítek) 55 cm
Tlaky – odpružení (jezdec 85 kg, včetně výbavy) Vidlice|tlumič – 80|100 psi
Cena 36 990 Kč (model 2016) – www.MojeKolo.cz

Lapierre-Raid-FX+geometrie

Foto: Štěpán Hájíček