RockShox Lyrik a Yari – Tech News
Dnes se nám krásně mixuje doba moderní plná různých technologických perel a snaha vrátit zpět něco z minulosti. Prostě High Tech a Retro v jednom. Částečně to platí i pro kola, jak jinak si vysvětlit slavný návrat modelu RockShox Pike, nebo praotce RS-1, které nyní doplňuje další navrátilec RockShox Lyrik a vedle něj svěží nováček Yari!
Obě tato jména zastupují vidlice určené pro hodně drsný trail riding, nebo spíše hrubší enduro hraničící s FR či dnes čím dál tím více s poctivým DH „na malých kolech“! Zkrátka a dobře, pokud vám, vašemu stylu jízdy či vašemu kolu již nestačí Pike se svými 160 mm zdvihu, budete mít brzy možnost přezbrojit na Lyrik nové generace, tedy jste-li hogo fogo jezdci, nebo na zbrusu nové Yari, jehož cena na krámě bude rozhodně víc „biker friendly“.
RockShox Lyrik 2016
Lyrik dob nedávno minulých byl již od pohledu úctyhodnou vidlicí, poctivým, i když trochu menším bratrem brutálního Totemu! Dnešní nová generace (2016) je více atletického ražení, jelikož inspiraci čerpá spíše z nižších pater, konkrétně od Piku. S ním sdílí 35 mm silné vnitřní nohy (jenom!), ne nepodobný tvar kluzáků i korunky. Podobností, těch pozitivních, je ale mnohem víc.
V první řadě nový Lyrik adaptuje do svých vnitřností systémy známé z modelu Pike, tedy tlumící patronu Charger Damper, která díky pryžovému měchu vylučuje z funkce tlumení vzduch a zajišťuje tak stálý účinek od chladného rozběhu po rozpálený konec na závěr dne stráveného v bikeparku či na enduro závodech.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Novinkou je možnost volby osy standardu 15×100 mm nebo nově Boost 110 (15×110 mm), vždy s úpravou pro Torque Caps, tedy dosedací plochu náboje s větší styčnou plochou. Nový Lyrik pamatuje čistě na střední a velká kola, kdy nabídne zdvih 160-180 mm v kombinaci s koly 27,5“ a 150-160 mm pro 29“ a 27,5+.
Další prvky, které byly vylepšeny, jsou nové stírací kroužky od SKF, které najdete i u nejnovějších kousků RockShox Pike a Boxxer, upravena byla i vzduchová pružina SoloAir, kde byl zvětšen objem negativní komory, aby byl zajištěn ještě hladší začátek kroku. Zajímavé a potěšitelné je, že inserty Bottomless Token lze ladit jak modely SoloAir, tak i verze s nastavitelnou délkou kroku, Dual Position Air.
Data v tabulce, Ceny:
Lyrik RCT3 Solo Air, všechny zdvihy a konfigurace: 1 030.00 USD / 1075 €
Lyrik RCT3 Dual Position Air, všechny zdvihy a konfigurace: 1 110 USD / 1158 €
RockShox Yari 2016
Novinka Yari je ve zkratce dostupnější verzí nového Lyriku. Ještě že tak! V základu nabízí hodně podobné parametry, rozměry atd. Výraznějším rozdílem jsou zdvihy, kdy Yari bude schopno fungovat již od 120 mm, aby se mohlo stát dostupnějším bráškou svého praotce Piku. Maximum přitom bude lyrikovských 180 mm. Hmotnostně ale Yari paradoxně na Lyrik ani Pike tolik neztrácí.
Hlavním rozdílem tedy bude náhrada Charger Damperu za novou modernizovanou verzi klasického systému tlumení Motion Control. Proč ne? Jinak se skoro vše shoduje, upravený SoloAir, Dual Air Position s možností ladění pomocí Bottomless Token, osy 15×100 mm nebo 15×110 mm a tak dále.
Stále docela drahá hračka, ale pořád dostupnější než Lyrik. A hlavně by se tento kousek mohl příští rok ve větším objevovat na nových kolech!
Cena
Yari RC Solo Air, všechny zdvihy a konfigurace: 700 USD / 730 €
Charger upgrade kit pro Lyrik 26
Abyste nenadávali, že RockShox zcela zapomněl na kategorii 26“ kol (nový Lyrik ani Yari šestadvacítky podporovat nebudou), připravil RockShox alespoň kit pro přestavbu staršího 26“ Lyriku, respektive sadu nahrazující původní tlumení za moderní Charger Damper. Tato sada je určena pro všechny varianty RockShox Lyrik 26“ se zdvihem do 170 mm (vzduch i pružina) a součástí je i plnící sada.
Cena
Charger Damper upgrade kit – Charger RCT3: 330 USD / 344 €