Odvzdušnění brzd Magura (MT7) – Jak na to?
Všichni kdož znáte náš bikový portál nejspíš znáte i naše redakční kolo RB IQ 575 sloužící pro dlouhodobé testy komponentů. Jedním z nich jsou i čtyřpístkové brzdy Magura MT7, které se nám vrátily do výbavy po menší nehodě a potřebovaly ještě krapet odvzdušnit.
Abych to vše hned v úvodu vysvětlil. Magury MT7 jsme používali větší část minulého roku, tedy až do doby, kdy vzal Mikuláš nešťastně palcem své nohy o nenápadný pařízek, který jej vyslal k zemi. Skončilo to zlomeninou dotyčného palce u nohy a také nakřápnutou pákou zadní brzdy, jež pak odmítala těsnit. Na kolo proto putovaly záložní brzdy Avid Elixir 5, které bych tam i skoro nechal, ale zase mi bylo líto dívat se v dílně na odložené a skoro nové Magury…
Po delším přemlouvání redakčním korektorem a primárním pilotem našeho RB (Zdeněk, alias Zed) jsem se odhodlal napsat do Německa, přímo do Magury (z fabriky jsme brzdy dostali na testování), zda by se nenašla nová páka, že jedna „umřela po pádu“. Kladná odpověď přišla záhy a pár dní na to i nová páka k zadní brzdě. Tu jsme pak s velkým nadšením odnesli do spřáteleného servisu Bike Live na Praze 4, kde nám zadní brzdu složili a odvzdušnili a ještě nám zde Dan Boubín na naše přání zkrátil hadici, abychom neměli na řídítkách katovu smyčku.
Jenže když jsme pak celý set namontovali zpět na RB – těsně před startem Enduro X Race Sušice (to je vůbec ideální dělat velké zásahy do kola ráno před závodem!!!) – zjistili jsme, že se předek za dobu dobře půlroční odstávky zavzdušnil, nebo prostě jen kapalina pohltila příliš mnoho vzduchu z atmosféry. Zed enduro v Sušici ještě nějak odjel, pak už to ale chtělo servisní zákrok. Dlouho jsem tedy neváhal a objednal jsem univerzální odvzdušňovací set pro brzdy Shimano/Tektro/Magura s minerálním olejem a pustil se do práce.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Odvzdušnění brzd Magura MT7
Odvzdušňovací set je fajn, kde ale zjistit „Jak na to?“ Zed byl tak aktivní, že mi hned po závodech v Sušici poslal odkaz na videonávod v angličtině. „Jo, to bude snadné, snazší než u Avidů,“ říkal jsem si, když jsem do webového formuláře ťukal objednávku oné sady. Ta za pár dní dorazila a mohlo se jít na věc.
Celý proces odvzdušnění začneme tím, že vyndáme kolo z rámu/vidlice. Já celý proces prováděl na přední brzdě, takže šlo kolo ven raz dva! Hned na to jsem vzal do ruky plastové transportní vložky, co se strkají mezi destičky, aby pístky moc nevyjely. Jejich pomocí jsem pístky zatlačil do třmene. Použít lze s maximální mírou opatrnosti plochý šroubovák (ten se ale podepíše na povrchu destiček) nebo ideálně hubené silničkářské montpáky. Něco plastového, dostatečně pevného a plochého.
V druhém kroku je třeba zbavit se destiček. U Magury je to celkem prosté, stačí povolit jistící dřík (torx T25 – ten je zde všude) a destičky vyndat. Nejsem specialista na Magury, proto mě příjemně překvapilo, že krom pojistného dříku drží destičky ve třmeni už jen magnet! Žádné pružinky a jiné opičárny. Kdo někdy měnil desky na Avidech Code první generace, ten jistě sdílí mé nadšení!!!
Tady to máme pro jistotu celé vyskládané na čisté (relativně) podložce. Nedivte se, že je tam moc destiček. Magura MT7 používá systém závodních aut a motorek (těch nejdražších) „co pístek, to deska“. Levnější čtyřpístky MT5 mají dvě „dvoudestičky“ na jednom plechu.
Důvod samostatných destiček? Údajně lepší chlazení!
Desky jsou venku, teď ještě zajistit pístky, ať se nám nehýbou. Ideální je opět použít originální přepravní vložky, které mají úzký konec (vkládá se mezi destičky) a široký konec (vkládá se mezi odhalené pístky). Na videu od Magury si tyto transportní vložky pojistili gumičkou, mně přišlo nejsnazší hodit tam na pár závitů pojistné dříky. Když jsou na to ty žluté plastové vložky tak krásně připravené…
A jdeme pomalu na věc. Nejprve si připravte brzdovou kapalinu (minerální olej, ať již originál Magura Royal Blood, nebo prostě jinou „minerálku“). Dále injekční stříkačku s příslušným Magura adaptérem, kterou naplníte onou kapalinou, pokud možno bez velké bubliny vzduchu. A teď už jen stačí vzít do ruky náš oblíbený torx T25 a povolit odvzdušňovací šroub na třmeni.
Stříkačku s adaptérem máte již doufám připravenou, takže šroubek odložit někam, kde ho neztratíte a co nejdřív do čerstvě odhaleného otvoru našroubovat stříkačku s brzdovkou. Adaptér pak jemně dotáhněte stranovým klíčem, ať to hezky těsní!
Třmen je připravený, teď je čas na páku brzdy. Instruktážní video hovoří něco o 15° sklonu. To možná platí pro jiný typ páky, já si s tím docela hrál a trochu mě to vyškolilo, každopádně logicky a poté i prakticky se mi osvědčilo postavit páku vodorovně. Jednoduše tak, aby byl odvzdušňovací otvor v nejvyšším možném místě.
Spodek je připravený se stříkačkou, nahoru postačí gumová hadička ideálně „na těsno“ nacpaná do odvzdušňovacího otvoru v páce. Plastový špuntík, jak jinak než na torx, si opět někam chytře uskladněte. Vzhledem k tomu, že nemám deset rukou, bylo třeba vyřešit co s volným koncem hadičky. Stačila gumička a šup s lahvičkou s brzdovkou na řídítka, ať to nikde necáká. Brzdovky prolijeme sem a tam hodně, takže se nám takovýto zásobník více než hodí.
Tady už nám to frčí. K odvzdušnění brzd Magura „teoreticky“ stačí protlačit čistou brzdovku zespodu (od třmene) nahoru (k páce). Tak pomalinku tlačte na píst stříkačky, alespoň do doby, než vám dole dojdou zásoby a dokud skrz hadici polezou bublinky.
Ve video návodu se praví, že není od věci protáhnout trochu brzdovky systémem tam a zpět. Zatáhnout dole za píst stříkačky a vytáhnout případné bublinky ze třmene. V praxi se mi to ale moc neosvědčilo, jelikož když vám to nahoře úplně netěsní, jen si do systému narvete další vzduch. Co ale pomáhá, je opakované stisknutí brzdové páky, když je připojená stříkačka ke třmeni i hadička k páce. Trochu zapumpujte a pak ještě zespodu zatlačte, ať se dostane všechen vzduch z páky ven.
(Tady mi chybí vlastní fotka!!!)
V této fázi by mělo být skoro hotovo. První se zavírá odvzdušňovací otvor v páce. Odpojte hadičku, nachystejte si hadřík nebo papírovou utěrku a ještě jednou maličko zatlačte na píst stříkačky, aby se odvzdušňovací otvor celý zaplnil brzdovou kapalinou. Pak jej „zašpuntujte“!
Následně si nachystejte šroubek patřící do třmene, povolte stříkačku, vyšroubujte ji a co nejdříve usaďte zpět zaslepovací šroubek a otřete zbytky kapaliny.
Pokud jste si třmen předem neomotali hadrem nebo papírovou utěrkou (jak jsem to od druhého pokusu až k asi desátému dělal já), pak byste nyní měli důkladně očistit a odmastit celý třmen. Zejména pak prostor okolo pístků, aby nedošlo ke kontaminaci a hlavně k zamaštění destiček. Nebojte se protáhnout hadr hezky skrz na skrz.
I kdyby to měla být jen prevence nebo rutina, není hezké mít jednou takto vypucované třmeny z venku i zevnitř?
A teď už vážně jdeme do finále! Třmen je čistý, plastové vložky jsou venku, stačí tedy vrátit na místo destičky, řádně je zajistit, vsadit kolo do rámu/vidlice a stisknout páku brzdy. Pokud se dílo zdařilo, měla by se páka napumpovat během několika málo stisků. Pokud ne, bude to chtít reparát!!!
Pár „nemilých“ postřehů z praxe
Už jsem to dřív slyšel, že je odvzdušnění brzd Magura mnohdy větší boj než u Avidů, a to je co říct! Něco pravdy na tom bude, jelikož jsem bojoval slušně. Po prvním ukázkovém odvzdušnění byla brzda chvíli celkem dobrá, po pár kilometrech v lese ale skoro nepoužitelná! Zpět do dílny, pár dalších pokusů a ejhle, tvrdší a tvrdší! Brzdová páka samozřejmě!!!
Přišel jsem na to, že je lepší nechat páku vodorovně, tak, aby byl odvzdušňovací otvor co nejvýš. Zkusil jsem také páku odvzdušnit „na obě strany“, jelikož má odvzdušňovací otvory z vrchu i zespodu, aby byly dobře přístupné, ať již máte přední vpravo nebo vlevo. A další tip už snad ani nemám. Pokud vy ano, sem s ním! Vím, že tyto brzdy dokáží být na páce dost tvrdé, dosáhnout tohoto kýženého stavu se mi ale zatím daří tak na 95%. Každopádně teď už alespoň páka v půlce sjezdu nemizí pod prsty.
Jasně, bystré oko odhalí, že tady máme ještě staré Elixiry…
…ale toto je fotka z Enduro X Race Sušice 2015 s Magurama
Magura MT7
Magura MT5