reklama

reklama

Giant XtC Advanced 27,5 2 (LTD) – první dojmy

Giant XtC Advanced 27,5 2 (LTD) – prvni dojmyPoslední roky zažíváme nemalé turbulence co se trendů velikosti a průměru kol týká. Aby se v tom čert vyznal! Naštěstí třeba Giant k této otázce přistupuje střídmě, když své produktové řady sjednotil a víceméně vše staví na středním průměru, stejně jako svůj osvědčený XC hardtail XtC Advanced 27,5.

Tento stroj jsme si stručně představili již skoro před rokem – tedy jeho luxusní závodní verzi XtC Advanced 27,5 SL čítající na našem trhu dva modely. K dispozici jsou ale naštěstí i dostupnější a stále ještě karbonové modely XtC Advanced 27,5 s cenou od necelých 50 000 Kč po zhruba 85 000 Kč. Kdo by to rád ještě levněji, ten může sáhnout po hliníku s prostým označením Giant XtC 27,5, kde se startuje na ceně 34 999 Kč.

Co s tím udělají menší kola?

My přitom dostali k dispozici na test model Giant XtC Advanced 27,5 2, který sám o sobě není v nabídce českého dovozce – pouze jako testovací model – v praxi se ale jedná o obdobu varianty XtC Advanced 27,2 2 LTD, jež stojí na totožném základě, „pouze“ nabízí o něco lepší výbavu. Co mě ale zajímalo především, byly a jsou jízdní vlastnosti! V hlavě mám totiž doposud nezapomenuté dojmy ze sedla stroje GIANT XTC Composite 29er 1 (testováno červenec 2012), který mě tehdy hodně bavil, proto jsem byl zvědavý, co s touto řadou sportovních kol Giant udělal přechod na střední kola.

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Giant XtC Advanced 27,5 2 (LTD) – prvni dojmy

Ač jsem příznivce spíše menšího průměru (27,5“), tedy hlavně pro technické disciplíny, tak mám stále jistou slabost pro velké obruče, zejména ve spojení s pevným rámem. Již jsem měl tu čest i s jednou sportovní sedmadvacítkou (Lapierre ProRace 627) a přiznám se, že bych u tohoto konkrétního stroje volil sám za sebe spíše velké obruče než střední průměr. Už jen pro pocit vyšší stability, průchodnosti terénem a celkové výraznější všestrannosti. Vždy ale záleží na konkrétním kole, jeho geometrii posedu atd.

Dostatečně zahuštěná omáčka

Tímto jsem si dostatečně dopředu zahustil omáčku a již se můžeme vrhnout na samotný pokrm. Giant XtC Advanced 27,5 se mě totiž již po prvním letmém svezení snažil přesvědčit, že střední kola mají i v segmentu sportovního XC rozhodně co nabídnout. XtC na středních kolech je totiž bikem, které si moc nepotrpí na kompromisy. Ušlápnutý není ani posed, který vás bude šokovat nejspíš ze všeho nejdřív. „Sákryš, to je nějak dlouhé? Je to skutečně M, nebo mi tajně pod zadek propašovali větší rám?“ Bzučelo mi hlavou, když jsem s tímto Giantem poprvé vyrazil do terénu.

Vše bylo v pořádku, velikost skutečně odpovídala mému požadavku, jen posed je u tohoto stroje bez výmluv nadstandardně dlouhý. Není to ale přehnaně natažený středověký skřipec, jen má ten správný sportovní šmrnc, jaký by člověk u takového kola nejspíš měl čekat a snad i vyžadovat. A nemyslete si, že to je jen zmlsaností mého enduristického chrbátu, letos jsem seděl již na vícero sportovních strojích, XtC je z nich ale posedově nejklasičtější. Přitom jsou ale řídítka poměrně pohodlná a navíc lomená (vlaštovky).

Giant XtC Advanced 27,5 2 (LTD) – prvni dojmy

Dlouhý posed, dlouhý rám

Dlouhý ale není jen posed, poměrně natažený je i rozvor, což možná bude chtít zkraje trochu zvyku, brzy ale pochopíte, že právě tato vlastnost hraje do vašich karet. Delší rozvor krásně stabilizuje spíše živější základní řízení, tedy projev v nižší rychlosti, k čemuž se přidává hlava položená pod úhlem 69,5°. Dohromady máte k dispozici stroj dostatečně obratný v místech, kde je třeba rychle reagovat na divoce se měnící křivky trailu, který ale s vyšším tempem krásně nabírá na stabilitě a nechává tak svého jezdce soustředit se plně na jeho výkon.

Přesvědčte mě, že to není 29?

Místy bych si skoro myslel, že pokud by mi někdo zavázal oči (hypoteticky), pak bych se snad i nechal přesvědčit, že sedím na devětadvacítce. Natolik zajímavě a z mého pohledu dobře je narýsovaná geometrie. Přitom všem si ale můžete užívat svižnosti menších kol, která z logiky věci snáze mění směr, s lehkostí akcelerují, a tak vůbec.

Je celkem logické, že takto postavené kolo s karbonovým rámem a sportovní geometrií zákonitě dobře pojede a je to také pravda. Giant XtC Advanced 27,5 jede jako namydlená střela. Velice slušná se zdá být i úroveň komfortu, víc už ale neprozradím, ať si nevystřílím náboje jízdních poznatků, abych pak mohl vysypat celý zásobník zkušeností a postřehů do terče kompletního testu…

Foto: Štěpán Hájíček (Drift Ghost S)
Giant XtC Advanced 27,5 2 (LTD) – prvni dojmy

Giant XtC Advanced 27,5 2 (LTD) – prvni dojmy

Giant XtC Advanced 27,5 2 (LTD) – prvni dojmy

Giant XtC Advanced 27,5 2 (LTD) – prvni dojmy

Giant XtC Advanced 27,5 2 (LTD) – prvni dojmy