Příval dílčích novinek RockShox 2016
Už se z toho stává slušná tradice, že nás SRAM rok od roku na jaře průběžně zásobuje přívalem novinek na další sezónu. Letos jsme si již pár zajímavých počinů od této rodiny představili, to ale zřejmě nestačí. Proto je zde aktuální příval novinek a vylepšení v rámci značky RockShox.
RockShox Monarch RT3 – dílčí vylepšení
Nemusí pršet, jen když kape. Poslední roky se na poli tlumičů RockShox odehrálo mnoho změn. Například upgrade vzduchové komory nazvaný DebonAir, nebo sytém pro rychlý návrat Rapid Recovery, či všechna ostatní vylepšení směřující především ke zdokonalení funkce „enduro“ tlumiče Monarch Plus.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)V horizontu modelového roku 2016 (nové tlumiče by měly být dostupné již v květnu 2015) se vylepšovaly dílčí části interních systémů. Nový je kompresní ventil, vylepšený byl okruh tlumení odskoku a změn se dočkal tzv. „Poppet Valve“, což je zase ventil, který se stará o funkci lockoutu.
Všechny změny směřují k ještě lepšímu a lépe kontrolovanému průtoku oleje, vyšší citlivosti a aktivnějšímu projevu na straně jedné a ještě většímu rozsahu nastavení tlumení odskoku na straně druhé. Nové Monarchy s komorou DebonAir totiž díky zvětšenému objemu hlavní komory vyžadují poměrně vysoké tlaky (260 psi u 80 kg jezdce není výjimkou). Rovněž se u nich posunula hranice maximálního tlaku (z běžných 280-300 psi na nějakých 350 psi).
Pořádní řízci, co rádi řízky a mají kolem metráku, tak budou potřebovat extra pumpičku, která nekončí u hodnoty 300 psi, jak je dnes běžně zvykem (RockShox má jednu takovou v nabídce). Pro doplnění – cena Monarchu RT3 je 386 EUR.
Páčka pro mechanický lockout OneLoc
Nejsme zrovna vyznavači nekonečného odemykání a zamykání odpružení, když už ale tento prvek musí být na vašem kole, ať je funkční a pohledný a hlavně, ať zbytečně nepřekáží! Takovýto motiv zřejmě stál za vývojem nové zavírací dvojpáčky OneLoc, která zcela nahrazuje PushLoc, tedy mechanickou obdobu hydraulického XLocu.
PushLoc nebyl zlý, těžko se ale kombinoval, stejně jako XLoc a páčka sedlovky Reverb, s brzdami Shimano. OneLoc by měl být v tomto směru variabilnější, i když se zdá, že je navržen tak, aby si dobře rozuměl hlavně s komponenty SRAM, což se nemůžeme divit. Každopádně nové zamykání OneLoc vypadá jako zmenšené řazení Trigger, kde velká páčka vidlici zamyká, malá odemyká.
Toto páčkové ovládání lockoutu by mělo být použitelné na mnoho způsobů. Existovat bude pravá a levá varianta, přičemž každou bude možné montovat jak zespodu, tak i shora. Standardně se k vidlicím bude dodávat set určený pro montáž dole vlevo nebo nahoře vpravo (z pohledu jezdce).
Ilustrační obrázek s kombinací dálkového ovládání sedlovky RockShox Reverb a zamykáním OneLoc na levé straně (vše dole) vypadá dobře. Počkejme si, jak to dopadne v praxi.
„Neviditelná“ osa Maxle Stealth
To je zase jednou revoluce s křížkem po funuse. Většina značek nebo alternativních výrobců již nějaký čas nabízí pevné osy pro vidlice bez rychloupínacího mechanizmu. RockShox nyní přichází s tím samým, pouze ve formě volitelného doplňku, což je snad jedině dobře. Zkušenost s osou na pět šroubů vidlice Fox 36 mě zatím utvrdila v tom, že se rád spokojím s pár gramy navíc, hlavně když při každém defektu nebo skládání kola do auta nebudu muset hledat nářadí.
Ano, osa bez páčky utahovaná jedním imbusem není až takové zlo, vypadá dobře a 50% úspora hmotnosti (oproti Maxle Lite) také není k zahození. Navíc nářadí mám stejně vždy v batohu, přesto ale zůstanu radši u páček. Doplňme tedy informace, že nová osa Maxle Stealth váží pouhých 37 g, utahuje se imbusem 6 mm a bude dostupná pro vidlice RockShox SID, Reba, Revelation, Bluto a Pike. Cena 41 EUR.
RockShox RS-1 v bílé a v rozměru 27,5“
A je to tady! Říkalo se, že inverzní vidlice RockShox RS-1 zůstane delší čas výsadou pouze velkých 29“ kol, to již ale není pravda. RockShox nově upravil spodní (vnitřní) i horní (vnější) nohy tohoto ojedinělého kousku (sloupek řízení, korunka a horní nohy jsou vytvořeny jako jeden kus karbonu), aby si výhod up-side-down (USD) konstrukce mohli užít i jezdci na středních kolech.
Přestože byl můj první praktický dojem z vidlice RockShox RS-1 dost rozpačitý, přestože se jedná o převážně sportovní XC kousek a navíc z kategorie daleko za hranicí dostupnosti pro většinu smrtelníků, navíc je použití této vidlice podmíněno kombinací s originálními náboji (Predictive Steering™ se systémem Torque Tube), moc rád bych si tuto vidlici zkusil ještě jednou v praxi, v klidu a nejlépe na domácích trailech. Už jsem o ní ledacos četl a je možné, že můj prvotní pocit „neřízeného řízení“ byl do jisté míry ovlivněn nezvykle vysokou citlivostí a aktivitou USD konstrukce.
Tak si počkejme, jaké to bude v praxi. Snad se mi (nám) RS-1 ještě letos dostane do ruky. Jinak ohledně nové bílé barvy – alespoň nějaká změna v porovnání se současnou černo-černou realitou dneška. Jen aby zase za rok dva nepřišla druhá vlna bílé mánie – bílá řídítka, bílé ráfky, bílé pláště, bílé všechno!
Dodejme snad jen, že nová 27,5“ verze RS-1 ukáže na váze hodnotu 1646 g (29“ 1666 g), nabízet se bude se zdvihem 100 a 120 mm a ladit či ovládat u ní bude možné tlak vzduchu (SoloAir), odskok, a lockout (páčka XLoc, systém Accelerator Damper). A cena? 1946 EUR.
za cenu 39 451 Kč