Lapierre ProRace 627 – TEST
Kol středního průměru jsem již testoval slušnou řádku, zatím ale vždy jen plně odpružené modely. Svoji premiéru za řídítky pevné sportovní „sedmadvacítky“ jsem si tedy odbyl až nyní v sedle karbonového stroje Lapierre ProRace 627.
S čím ho budu měřit?
Zkušeností s koly všeho druhu a určení mám více než dost, když se ale zamyslím nad kategorií pevných sportovních kol na středním průměru, zjišťuji, že je vlastně nemám (zatím) s čím srovnávat. Vzpomínám si, jak mi pár lidí v době, kdy průměr 27,5“ vstupoval výrazněji na scénu, říkalo, že se o fous větší kola pozitivně projeví nejvíce u pevných kol nebo u biků s nižším zdvihem, čemuž rozhodně věřím a což jsem si již dříve sám ověřil (RB IQ 275). U endur a jiných mašin totiž rozdíl v průměru hravě zamaskuje výkonné odpružení. No jo, jenže kdy já naposled sedlal hardtail na 26“, abych takový přínos mohl vůbec porovnat?
Ze strany přesně opačné
Když už jsem v posledních letech jezdil na „něčem pevném“ byly to vždy devětadvacítky (např. GIANT XTC Composite 29er 1). Ty mi ostatně dodnes dávají největší smysl ve spojení s pevným rámem, jelikož velká kola pevnému kolu hodně pomohou se stabilitou a jistotou v náročnějším terénu. Jak tomu bude ale se středním průměrem? Nu, vždy záleží nejen na tom, jak velká máte kola, ale rovněž jak je to či ono kolo postaveno.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Svoboda volby
Lapierre je značkou, která se nezaměřuje pouze na jediný průměr kol, jak se nám pomalu začíná profilovat nejedna konkurence. Zároveň se jedná o výrobce, který nabízí jak celou škálu fullů všech kategorií, tak i kol s pevným rámem. Řada ProRace je přitom tradičním zástupcem primárně sportovních strojů, kdy v letošní kolekci (2015) najdete jak základní hliníkové modely (327 a 227), tak i vícero karbonových ořů (527, 627 a 727). A aby toho nebylo málo, všechna tato kola existují jak ve verzi se středním průměrem (označení x27 v názvu), tak i na velkých obručích (x29 – např. 629).
Pár detailů
Dnes se zdržím obsáhlého popisu samotného rámu už jen proto, že na něm nejsou žádné čepy (ha ha), zmíním tedy jen pár zajímavých detailů, na něž můžete upnout svůj zrak. Oblast hlavy, která je vymodelována jako jeden velký extra tuhý blok, moderní vnitřní vedení kabeláže, elegantní směrem dolů rozšiřující se sedlovou trubku, střed tvořený plynulým přechodem spodní trubky v nohy zadní vidlice a podobně nenásilný přechod horní trubky v zadní vzpěry. Všimněte si též, že zadní stavba rezignuje zcela na spojovací můstky, třmen zadní brzdy je elegantně ukryt v rámu a nohy vidlice se i proto na obou stranách zajímavě lomí – dnes již klasický rukopis značky Lapierre (viz např. Lapierre X-Control 327).
Oblast okolo středu je výrazně posílena – jednak se zde významně rozšiřuje sedlová trubka, ale mohutná je i spodní trubka plynule přecházející v zadní vidlici.
Komfort, rychlost a…
Jsou zde dva faktory, které mě na tomto kole zaujaly jako první. No, možná hned tři. Zaprvé jsem byl poměrně překvapený z nepříliš dlouhého a spíše vzpřímeného posedu, který jakoby se vymykal zvykům této kategorie. Že by se ProRace chtěl vymanit ze škatulky tradičních XC skřipců a místo křečí v zádech radši nabídl výrazně uvolněnější pozici? Druhým faktorem byla rychlost, která by se od pevného karbonového rámu dala samozřejmě čekat, jenže… A do třetice to byl komfort, jaký bych v této třídě snad ani nečekal.
A teď jedno po druhém
Základní posed je vážně dost komfortní, až mi hlavou občas probleskly myšlenky na „cestovní kola“. Nějak jsem se s ním ani po čase nedokázal naplno sžít, proto jsem se nakonec odhodlal k pro sebe dosti nezvyklému kroku – otočil jsem představec dolů. Je totiž potřeba poznamenat, že řídítka na tomto Lapíku jsou lomená (vlaštovky) proto i ony samy o sobě zvedají polohu rukou. Otočení představce, případně výměna řídítek za rovné a klidně i o fous delší (původně 720 mm), minimálně pro mě znamenalo ve výsledku příjemnější a kolu bližší sportovnější posed. Ani tak ale moje záda nikterak netrpěla přehnaným předklonem.
Poměrně mohutné patky na levé straně ukrývají třmen zadní brzy, k němuž je ale na poměry podobných řešení poměrně snadný přístup.
Blesková zpráva
Je jasné, že lehké kolo s pevným karbonovým rámem pojede jako namydlená střela. A také že ano! Jak mnozí dobře víte, obvykle testujeme spíše plně odpružené stroje a často s větším množstvím zdvihu, i tak ale musím znovu poznamenat, že Lapierre ProRace 627 jede zatraceně dobře. Už jsem to párkrát zažil, a proto vím, o čem mluvím. Není až tolik kol, které vás nutí nebo spíše motivují bušit do pedálů, i když se vám úplně nechce. Zrychlit na konci stoupání a roztočit nohy, abyste neztratili rychlost, když se kopec mění v rovinku. Lapierre ProRace patří jasně mezi ně. Dokud vám nebude laktát stříkat ušima, budete bušit do pedálů jako blázni!
Rychlost pevného rámu je krásná až opojná, často ale bývá vykoupená minimem komfortu, nikoliv však v tomto případě. Otevřená zadní stavba bez spojovacích můstků, plynulý přechod hlavních trubek v nohy a vzpěry zadní stavby, jistě i cílené vrstvení karbonu a v neposlední řadě dlouhá štíhlá sedlovka (27,2 mm), ale třeba i pláště Schwalbe Racing Ralph, to vše se spojuje dohromady, aby z vás celek nevytřásl duši. A skutečně to funguje!
Sáhnu-li pro jeden důkaz místo slibů, pak bych zmínil jednu „šlapavou“ cestu plnou kořenů, kde mají často co dělat i fully. Lapierre ProRace mě přitom touto sekcí provezl poměrně zlehka a plavmo. Stačilo se lehce nadlehčit nad sedlem, soustředěně roztáčet kliky a za chvíli jsem byl na rovné cestě a mohl si užívat plného výkonu.
Na svůj vkus jsem sáhl k dosti netradičnímu tunningu, když jsem si představec záměrně otočil dolů, aby se snížila poloha rukou.
Kam se to řítím?!
Proti svým zvyklostem jsem se u tohoto kola trochu vyhýbal otázce ovládání, jelikož si nejsem doposud jistý, jak ho přesně popsat, jak ho celkově pojmout. Pravdou je, že je Lapík hodně živým kolem, které poslechne opravdu každý váš povel. V určitých situacích a v neklidných rukách se může jevit až lehce zbrklým. To je ale možná i záměrná daň skutečně mimořádné obratnosti. Osobně jsem zvyklý více na stroje se stabilnějším projevem, proto jsem se v sedle ProRace 627 chvíli hledal.
Nakonec to dopadlo tak, že jsem musel vidlici lehce přefouknout, ona je totiž dost aktivní, aby držela výše ve zdvihu a přední kolo ve sjezdech zbytečně netancovalo sem a tam. Nepřímo pomohlo i snížení polohy řídítek, díky čemuž se více zatížilo přední kolo a centrum těžiště se dostalo přesně do středu kola. Ovládání celku pak bylo čitelnější a lépe předvídatelné.
Radši bych volil 29“!
Vzpomenu-li si na své poslední zkušenosti s pevnými koly, za poslední roky takřka vždy 29“, líbilo se mi, jak velká kola dělají lehké, svižné a obratné sportovní stroje znatelně jistějšími v náročném terénu. Lapierre ProRace 627 se v těžších sekcích musí kormidlovat opravdu s citem a rozvahou, proto mě za dobu testu několikrát napadlo, že by mi osobně lépe seděl ProRace 629. Ale od toho je zde ona možnost volby. Minimálně menší jezdci jistě uvítají menší kola, stejně jako ti, kdož vyžadují maximální hbitost a pohotovost řízení. Ostatní, postavou vysocí či jistotu a stabilitu vyhledávající jedinci nechť raději sáhnou po velkých obručích.
100mm vidlice RockShox Reba byla značně aktivní, proto jsem jí přidal trochu tlaku, abych její vášně lehce zmrazil.
KOMPONENTY
Téma vidlice RockShox Reba RL 27,5“ jsem již vlastně jednou nakousl. Ano, pokud jde o akci a aktivitu, pak je tato vidle jasná jednička. Stabilitou již ale tolik nehýří, jelikož se možná i častěji než je nezbytně nutné prožene celým svým zdvihem. Mě osobě pomohlo přidání tlaku lehce nad doporučenou úroveň. To sice utlumilo její terénní apetit, na oněch 100 mm kroku to ale pracovalo pořád slušně, navíc se člověk již nemusel bát, že mu každou chvíli zmizí pod rukama celých 10 cm. Šikovné je také dálkové ovládání lockoutu (vidlice není zamčena úplně natvrdo), které se zde ale dostávalo poněkud do křížku s tělem brzdy Shimano XT. Proto nebylo dvakrát snadné najít pro něj ideální polohu a sklon.
Schwalbe jede…
Již jsem také jednou zmínil pláště Schwalbe Rocket Ron, které tomuto kolu náramně slušely a seděly. Na poměry sportovních strojů totiž dokáží nabídnout jak patřičnou rychlost, tak i poměrně jistý a čitelný záběr, stejně tak i dostatek komfortu. Jen s odolností to u nich asi bude horší. Trochu tradice Schwalbe… Za dobu testu se mi hned dvakrát stalo, že jsem musel lepit, a to jen kvůli drobnému trnu.
Pláště Schwalbe na ráfcích DT Swiss krásně jely a dobře držely, jen těch defektů by mohlo být méně. Pomohla by silnější duše nebo tubeless sada.
Zbytek kola snad již není třeba samostatně hodnotit. Brzdy Shimano XT jsou jisté a spolehlivé, stejně tak i japonské řazení, které se v kombinaci 2×10 postaralo o rychlé změny převodů, jakož i jejich zcela dostatečný rozsah pro vaše sportovní vyžití. Na úplný závěr jsem si vzpomněl na pěnové gripy s objímkou, nesoucí logo Lapierre. Mně osobně úplně nesedly, jelikož jsou poměrně tlusté. Pokud ale jezdíte bez rukavic, budete je nejspíš milovat pro jejich příjemný povrch, vysoký komfort a přitom pevné a jisté usazení!
Dát dohromady páčku vidlice RockShox a tělo brzdy Shimano XT není zrovna snadné, při chvíli trpělivosti se ale rozumná poloha najde.
Lapierre ProRace 627 – závěr
Jak dopadla moje premiéra v sedle pevné sedmadvacítky? V zásadě dobře, jen jsem tím sám před sebe postavil otázku, zda jsou u pevného rámu lepší menší kola (27,5“) nebo velká (29“). Lapierre ProRace naštěstí nabízí obě varianty u všech modelů, záleží tedy na tom, jaké jsou vaše preference. Já, kvůli zvyku z kol vyšších zdvihových kategorií, bych asi sáhl po devětadvacítce z důvodu vyšší stability a lepší prostupnosti.
Každopádně základ tohoto kola je více než povedený. Rám Lapierre ProRace je příkladně lehký a tuhý – aby ne, když se jedná o prémiový karbon – zároveň však nezapomíná na jezdcovo pohodlí. Či lépe řečeno, je až překvapivě komfortní! Jen bych osobně nasadil spíše rovná řídítka a ruce dostal co nejníže, aby se vyrovnal vyšší předek a vy si mohli naplno vychutnat sportovní ambice tohoto výtečného stroje.
www.lapierre-bike.cz
Aktuální cenu a dostupnost si ověřte v obchodě
www.MojeKolo.cz
Líbí se… | Dalo by se zlepšit… | Pro koho? |
Rychlost a lehkost jízdy Raketová akcelerace a dokonalý přenos síly Překvapivě vysoký komfort zadní partie Okamžité reakce řízení – velká míra hravosti Hodnotná výbava Dálkové zamykání vidlice Převody 2×10 dokonale sedí ke sportovnímu stylu kola Komfortní posed, ze kterého vás záda rozhodně bolet nebudou |
Vidlice je možná až zbytečně aktivní – proto jsem ji trochu přefouknul Řízení bylo v určitých situacích trochu divoké, to se ale vyřešilo úpravou tlaku ve vidlici Gripy jsou na můj vkus až příliš silné, pro jízdu bez rukavic ale budou ideální Dálkové ovládání vidlice se prostorově pralo s tělem páky, chce to trochu zapřemýšlet „kam s ním“ Pláště Schwalbe hezky jedou a dobře drží, za dobu testu jsem ale chytil hned dva trny Možná až zbytečně vysoká pozice rukou – pomohou rovná řídítka, nebo otočený představec |
Před testem samotným jsem si myslel, že tato otázka bude mít jasnou odpověď – sportovec/závodník tělem i duší. Lapierre ProRace 627 ale dokáže nabídnout mnohem víc. Může být kolem pro jezdce, kteří vyžadují nízkou hmotnost, vysokou tuhost, přitom ale značnou hravost. Přiostříte-li jeho posed, snadno jej proměníte v onoho cíleně vyhraněného sportovce. Nebo přesně naopak, posuňte řídítka výš a, když to trochu přeženu, najednou před sebou máte luxusní pevné „cestovní kolo“. Napadlo by vás, že může pevná sedmadvacítka v sobě skrývat tolik různých charakterů? |
LAPIERRE ProRace 627 (2015) | ||
Rám | ProRace Carbon UHM | |
Vidlice | RpckShox Reba RL 27,5 (zdvih 100 mm) | |
Řazení | Shimano XT ISpec(2×10) | |
Přehazovačka/Přesmykač | Shimano XT Shadow Plus/Shimano XT | |
Kliky | Shimano XT 38/24 zubů | |
Pláště | Schwalbe Rocket Ron 27,5×2,25″ | |
Náboje/Ráfky | Formula Disc/DT Swiss 466D | |
Řídítka | Lapierre Comp (720 mm) | |
Představec | Easton EA50 8° (délka 75 mm) | |
Brzdy | Shimano XT (disky 180/160 mm) | |
Hmotnost | 11,2 Kg (vel. M/45cm/17,7″, bez pedálů) | |
Délka posedu (orientační – špička sedla/osa řídítek) | 54 cm | |
Cena | 63 999 Kč – www.MojeKolo.cz |
Foto: Štěpán Hájíček