GIANT Anthem SX 27,5 – první dojem
Sezona 2015 již klepe, ba spíše tříská na okno, a my ji rozhodně nehodláme přehlížet. Proto (pro vás) testujeme téměř bez přestání nová kola a další produkty. Aktuální teplé dny jsem přitom využil, abych si prakticky osahal jedno továrně připepřené kolo – Giant Anthem SX 27,5.
Kol s různým přídomkem (X, SX, EVO, LT apod.) poslední roky stále přibývá. Když se s něčím podobným před pár lety začínalo, byly od výrobců slyšet argumenty ve stylu: „Řada zákazníků si koupí základní model, dají na něj delší vidlici a trochu jinou výbavu a pak si užívají agresivnějšího projevu a vesele si řádí v terénu těžším, než pro jaký byl původní model navržen. Tak proč jim neusnadnit život tím, že připravíme speciální edici, která bude již z výroby takto specificky zaměřená?“
A ono to stále funguje!
Nebo to tak alespoň vypadá, jelikož je podobných „přiostřených“ kol okolo nás poslední roky víc než dost. Od Giantu jsem kupříkladu předloni na podzim testoval Giant Trance SX (model 2014), který mě sice limitoval svými převody 1×10, na druhou stranu jsem s ním ale zvesela absolvoval Enduro Race Špičák 2013. Své zkušenosti již mám na druhou stranu i s klasickým Anthemem. To kdysi býval vyhraněný závodní speciál, za poslední roky se ale tento model transformoval do podoby nanejvýš svižného, přitom ale hravého a velice zábavného trailového kola.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Kam se posunul SX
Také Anthem „eSiXko“ postupuje dle klasického receptu – vezměte základní model, přidejte vidlici s delším krokem, tedy s vyšším „terénním“ výkonem (ta zároveň položí geometrii), doplňte trochu hrubší obutí, ideálně teleskop, není-li v původní výbavě a nové kolo je na světě. Nemyslete si, já si z toho legraci nedělám, takhle to chodí, ale co je lepší, obvykle to i funguje! Giant Anthem SX 27,5 je toho jednoznačným důkazem.
Prosíme přesedat
Přiznám se, že jsem na Anthem SX přesedal z extrémní enduro bestie Canyonu Strive CF a trochu jsem se tedy bál, co tento přechod se mnou udělá. Nebylo to ale až tak hrozné, ba naopak to bylo velice příjemné a pozitivní překvapení. Ze dne na den jsem si mohl vychutnat kolo, které je lehoučké (v ruce i do kopce), okamžitě reaguje, přitom je ale dostatečně jisté na to, aby se s ním dalo v lese bez většího omezení skotačit.
Zanechám-li konečně té omáčky, pak musím říct, že se v podobě Giantu Anthem SX snoubí ve zdařilém poměru skoro všechny prvky jízdní zábavy jaké si lze jen přát. Na jednu stranu je tento upravený Anthem stále tím atletem, kterým vždy býval. Zadní stavba je sice zkraje zdvihu dost aktivní, nesmíte se tedy proto při šlapání na sedle mrskat, případně je třeba sáhnout po páčce CTD na tlumiči, zároveň je ale příkladně efektivní. Plynulé šlapání vás nakopne kupředu a v kopcích si nejspíš jako já uvědomíte, že rychlost a ochota hrnout se vzhůru vás nutí ždímat se víc, než jste měli původně v plánu.
Karta se obrací
Skončí-li výjezd a vy se dostanete na hřeben, pak, pokud ještě stačíte z dechem, přehlídka snadné akcelerace déle pokračuje. Tentokrát však nikoliv s cílem zadupat do země soupeře na Stravě excelentním časem ve výjezdu, pouze nabrat dostatek tempa pro maximální zábavu na hravém trailu. Anthem SX se za to odmění skutečně hravým projevem, kdy je třeba trochu více zatěžovat přední kolo, jelikož se těžiště s delší vidlicí posunulo více dozadu, pak si ale užijete okamžité reakce a krásně stabilní průjezdy oblouků.
Když pak onen hřeben skončí a cesta se konečně zlomí dolů, můžete zapomenout na šlapání a užívat si pohonu matičky země a její gravitace. Brzy na to zjistíte, že i zde má Giant Anthem SX skutečně co nabídnout. Nechtějte po něm vyložené enduro zázraky, nečekejte, že bude přikované k zemi jako drsnější stroje, pečlivě rozkládejte účinek brzd na obě kola, pracujte s těžištěm, držte pevně řídítka a snažte se předvídat co přijde za zatáčkou a pak vám můžu garantovat, že dole budete výskat radostí a pokud to někde nepřepálíte a do něčeho nenapálíte, dorazíte do nejnižšího bodu s pořádným rohlíkem na tváři!
Ještě bych snad doplnil…
Nečekejte, že toho zadek s kapacitou 100 mm požere víc, než lze od kola s takovýmto zdvihovým rozsahem čekat. Fyzika je zkrátka fyzika. Na druhé straně, právě Maestro je tím druhem zadního zavěšení, které se nezalekne ani drsnějšího způsobu zacházení. Nebude vás honit po dorazech, jen zkrátka to co nezvládne pohltit celé, díky progresivnímu konci alespoň utlumí. Je to, v trochu jiném měřítku, vlastně to samé, jako když jsem na Giantu Trance SX neměl pocit, že by zadní stavba se svými 140 mm nějak zásadně zaostávala za 160 mm vidlice! A to ani na Špičáku!
A také jsem chtěl pochválit novou generaci plášťů Schwalbe Nobby Nic 2.25″ (na předním kole – vzadu je Schwalbe Racing Ralph 2.25″), ale tyto a další podrobnosti bych si radši nechal na plnohodnotný test!
GIANT Anthem SX 27,5 – Yesterday sunny ride from BikeAndRide.cz on Vimeo.
Foto: Štěpán Hájíček