Blackburn AirTower 3 – test dílenské pumpy
Nejen jízdou živ je biker! Jinak řečeno, na kole se nedá jen jezdit, ale musíme se o něj také starat. Jedním ze základních úkonů je kontrola a úprava tlaku v pneumatikách. V batohu „jistě všichni máme“ malou ruční pumpu, na doma se ale hodí velká dílenská, jako je kupříkladu Blackburn AirTower 3.
Přiznám se dobrovolně a bez mučení, že jsem dlouho velkou pumpu neměl a pak jsem si koupil za pár set korun „plastovou hračku“ v Lidlu. Sloužila docela dobře a tak jsem si říkal, že novou a pořádnou pumpu si pořídím, až se ta Lidlová začne rozpadat. A ona „mrcha“ držela asi tři roky! Pak praskla jedna část plastové skládací základy a to pro mě byl jasný signál.
Asi si tě nechám!
Chvíli jsem přemýšlel jakou pumpu pořídit a pak mi do oka padly „vzduchové věže,“ alias AirTower od Blackburnu. Jako novinář jsem využil eshop.progresscycle.cz pro základní orientaci a požádal hochy z Progressu, zda by mi jednu neposkytli pro dlouhodobý test. No, a když zas jednou předběhnu klasický sled událostí, tak už nyní musím říct, že jsem s pumpou naprosto spokojený, proto si ji hodlám po testu odkoupit a nechat ve své garáži natrvalo!
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)En-ten-týky-tři-špalíky
Ale zpět k našemu příběhu. Blackburn nabízí docela slušnou řadu dílenským pump v ceně od 749 Kč (Airtower 1) po 2 699 Kč (profesionální AirTower Shop). Kterou vybrat? Já se spolehl na zlatou střední cestu a vybral AirTower 3. Za rozumné peníze (1 199 Kč) dostanete poctivý kus dílenského vybavení s ocelovým tělem, kovovou základnou a „chytrou“ hlavicí Anyvalve, která si bez nutnosti cokoliv měnit či přehazovat poradí se všemi základními druhy ventilku. Odzkoušeno na „galuskáči“ (Presta) i „autoventilku“ (Schrader).
Pro usnadnění výběru jsem pro vás základní data vložil do tabulky:
Model | konstrukce – materiál | hlavice | barometr | max. tlaky | cena |
AirTower 1 | Ocelové tělo, plastová základna | servisovatelná hlavice pro oba typy ventilků | ANO, v základně | 120 psi / 8 bar | 749 Kč |
AirTower 2 | Ocelové tělo, nylonová základna | Anyvalve | ANO, v základně | 160 psi / 11 bar | 949 Kč |
AirTower 3 | Ocelové tělo, kovová základna | Anyvalve (z hliníku) | ANO, v základně | 160 psi / 11 bar | 1 199 Kč |
AirTower 4 | Ocelové tělo, kovová základna | Anyvalve (magnetická) | ANO, nahoře | 200 psi / 14 bar | 1 599 Kč |
AirTower Shop | Ocelové tělo, kovová základna, extra dlouhá pancéřovaná hadice |
Zdvojená hlavice pro oba typy ventilků | ANO, v základně | 220 psi / 15 bar | 2 699 Kč |
Pumpy Blackburn AirTower (zleva AirTower 1, AirTower 2, AirTower 3, AirTower 4, AirTower Shop)
Stále na cestách
Pumpu Blackburn AirTower 3 používám prakticky celou letošní sezonu, přičemž poslední dobou obvykle leží v kufru mého auta, jelikož jsem stále někde na cestách s kolem. Prozatím se mi nestalo, že by mě tato hustilka byť jedinkrát vypekla. Její konstrukce je příkladně pevná, kovová základna stabilní, vše zkrátka funguje jak má.
Pobere i lopaty
Plastové madlo s přísně kruhovým profilem je dostatečně velké i pro moje „lopaty“, jak již od dětství nazývala máma mé ruce, dobře se drží a dobře se s ní pracuje. Velikost pumpy a zdvih pístu jsou více než dostatečné, stejně jako objem na jedno stlačení. Jednoduchou metodou počítání jsem došel ke zjištění, že objemné pláště (Schwalbe Hans Dampf 27,5×2,3“) nafoukáte z 0 na 2 bar (30 psi) za pomocí zhruba dvaceti pumpnutí. Na 3 bar je potřeba dalších asi tak deset. Prostě přímá úměra.
Kolik tam chceš?
Rozměrný barometr usazený v základně ukazuje poměrně přesně. Disponuje zdvojenou stupnicí (bar/psi) a také malou červenou šipkou, kterou si můžete napolohovat tak, aby ukazovala cílový tlak. Tahle šipečka se přitom pohybuje až nečekaně lehce. Čekal bych nějakou možnost aretace nebo posunu v mikropolohách. Na druhou stranu se mi nestává, že by se pohnula, kam nemá. Ostatně stejně se dívám spíš na konkrétní tlak a gumu pak ještě kontroluju pohmatem, než že bych se snažil přesně dosáhnout určitého tlaku.
Nasadit, zacvaknout!
Co se týká hlavice, tak ta je, hlavně proti mé původní Lidl-pumpě, nanejvýš luxusní. Stačí nasadit na ventilek, u hubeného galuskáče (Presta) je cítit malé cvaknutí, pak se zajistí páčka (ohne se nahoru) a jde se foukat. Nandat i sundat jde hlavice z ventilku s přiměřeným odporem. Stejně snadno jde i na tlustý autoventilek (Schrader), jen zde není ono typické cvaknutí.
Problém může nastat jen tehdy, když je ventilek příliš utopen v ráfku, s čímž bojuju na jednom kole svojí cyklokrosky Lapierre. Zde ale stačí odšroubovat pojistnou matičku, aby byl ventilek dostatečně odhalen, a s trochou šikovnosti pak „zacvaknu“ i zde.
Malé tlaky, velké tlaky, malá kola, velká kola
Malé tlaky na biku, velké tlaky na CX kole i silničce nejsou problém. Pumpu Blackburn AirTower 3 jsem použil již i na dofouknutí kol u auta a při troše snahy jsem hlavici dostal i do koleček kočárku a odrážedla. Stejně tak bez řečí jsem s ní nafoukal i nově obuté bezdušové kolo (MTB). Tedy bez kompresoru!
Něco mi tam mlátí…
Jediné, co mi snad trochu vadí, jsou poměrně tvrdé dorazy hlavního pístu. Když se rozvášníte, tak narážíte tvrdě nahoře i dole. Ale jde jen o zvyk. No a taky by se mi líbilo, kdyby byla základna nějak skládací. V autě stále bojuju s tím, kam a mezi co pumpu šikovně usadit. Ale to bych zase přišel o jistotu ocelové základny a to bych vážně nechtěl. Takhle se totiž dají menší tlaky klidně foukat i jednou rukou a druhou můžete třeba telefonovat nebo sjíždět facebook BikeAndRide.cz, Twitter, Google+, Vimeo, či snad Instagram…
Blackburn AirTower 3 – závěr
Tuto dílenskou pumpu, o níž výrobce tvrdí, že „je navržena jednoduše tak, aby vám vydržela celý život – minimálně ten cyklistický,“ intenzivně používám více jak půl roku a nutno říct, že k plné spokojenosti. Zatím jsem s ní nafoukal vždy vše, co jsem chtěl a potřeboval. Její konstrukce je dostatečně bytelná, hlavice je „inteligentní“ (nepotřebuje žádné úpravy) a snadno použitelná. Objem vzduchu v hlavním válci velký a dosažitelné tlaky zcela dostatečné. Nafoukat by se s ní dal snad i tlumič… Nemám tedy důvod cokoliv měnit. „Můžete mi, prosím, poslat fakturu? Díky!“
Foto: Štěpán Hájíček (BikeAndRide.cz)