SRAM RISE XX – TECH NEWS
Těch novinek od SRAMu je poslední dobou nějak moc. Brzdy SRAM Guide, vidlice RockShox RS-1, nový BoXXer, vylepšení tlumičů DebonAir a teď zase kola SRAM RISE XX. Snad se na mě nebudete zlobit, když to tentokrát vezmu trochu stručněji…
Technických novinek na těchto kolech je sice celá řada, ale vzhledem k tomu, že se jedná o poměrně vyhraněný produkt, není třeba je až tak důkladně rozebírat. Oč jde? Kola SRAM Rise XX budou ultimátním závodním XC setem určeným zatím pouze pro 29“ kola a galuskové pláště? K dispozici budou i ve verzi s předním nábojem PREDICTIVE STEERING, kompatibilním jen a pouze s vidlicí RockShox RS-1, a zadním nábojem s ořechem XD (kompatibilní s kazetami SRAM XX1 a X01). Už se nám z toho začíná stávat takový bikový Apple – společně funguje skvěle, ale nic jiného k tomu skoro nepřipojíte…
Vzhledem k zmíněným omezením, která ale nejsou nedotknutelná (osu bude možné vyměnit za klasiku 15 mm a další, zadní náboj bude dostupný také ve variantě pro klasické 9 či 10 rychlostní kazety), se jedná o kola, která se jen těžko budou objevovat na větším množství kol. Proto si řekněme již jen to, že je SRAM vybaví keramickými ložisky, vylepšeným ořechem DOUBLE TIME™, kde v daný okamžik zapadají „na střídačku“ dva a dva praporky a tím celou záležitost můžeme takřka uzavřít.
Nebo snad ještě něco k tomu DOUBLE TIME™ řešení. 26 zubů a 4 praporky, které se střídají, znamená dohromady 52 kontaktních bodů, respektive úhel mezi jednotlivými polohami 6,9°, aniž by bylo třeba redukovat velikost jednotlivých zubů.
Na úplný závěr snad zmíním ještě fakt, že v nejlehčí sestavě váží kola SRAM RISE XX úchvatných 1285 g/pár (29“)!!! Tomu odpovídá také cena, pohybující se okolo 2500 Eur za celý set! Kdo by ale nechtěl až takto super-truper kola, přitom by rád něco vložil do vidlice RockShox RS-1, pak bude mít na výběr ještě karbonová kola Rise 60 29“ (ráfky pro klasické pláště), či hliníkový Roam 50 29“.
Všechny technické detaily najdete již nyní na webu sram.com