RockShox Bluto – Tech News
Těžko uvěřit, kolika novinkami nás poslední dobou bombarduje skupina SRAM. Nejde přitom často jen o vylepšené verze současných produktů, ale o komponenty od základu nové. Jedním takovým je i odpružená vidlice navržená čistě pro fatbiky. První taková v historii značky RockShox!
Je až s podivem, že to, co začalo jako kratochvíle extrémistů, kteří se nechtěli vzdát kola ani v zimě a vymýšleli, jak jej uzpůsobit pro jízdu ve sněhu, se dnes tává celkem překvapivě rozšířeným fenoménem. Řeč je o „tlustých kolech“, anglicky fat bike. Před nedávnem byl přitom tento výstřední koncept výsadou jen několika málo zakázkových stavitelů, dnes se do oblasti fatbiků vrhá každá druhá značka. Nebo spíš každá druhá chce ukázat, že fatbike také umí postavit, proto se občas jedná spíše o zdařilé prototypy než funkční stroje.
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Každopádně tlustá kola lze dnes jen sotva přehlédnout. Tedy v Česku se jich po lesích zatím moc neprohání. Z původního zaměření čistě pro jízdu po sněhu či v písku se přitom díky stále rostoucím řadám nadšenců, kteří tomuto balonovému standardu propadli, tlustá kola pomalu, ale jistě prosazují i na běžných trailech. Nechme ale obecných spekulací a pojďme se podívat na specifikace nové vidlice RockShox Bluto.
RockShox Bluto – klasické vnitřnosti, nové šasi
Sama o sobě vypadá tato vidlice docela uhozeně, jako by si někdo hrál s nastavením obrazu a fotku klasické vidlice seshora zmáčkl a po stranách roztáhl. Pravda je ale taková, že inženýři z RockShoxu museli překonat řadu překážek, aby dokázali postavit vidlici, která funguje stejně jako konvenční kousky, jen je dostatečně široká, aby pojala pláště o rozměru až 4,8“ a zároveň si zachovala potřebnou tuhost. Proto dostalo RS Bluto zbrusu novou korunku, spojovací můstek, ale také pevnou osu Maxle Lite, která narostla na rozměr 15×150 mm.
Jinak však vše běží dle klasického scénáře s nadpisem RockShox. Pružení obstarává vzduchová komora SoloAir, tlumení pak hydraulický okruh se systémem Rapid Recovery a málem bych zapomněl na standard moderní doby – tapered sloupek řízení. Co doplnit? Snad to, že tlusté gumy mají průměr 26“, zdvih si lze dopřát v hodnotách 80, 100 a 120 mm, přičemž hmotnost takovéto mohutné vidle je celkem rozumných 1796 g. Perličkou na závěr může být i to, že také u této vidlice lze ladit míru progrese pomocí plastových inzertů BOTTOMLESS TOKEN.