SRAM X01 DH – sada čistě pro downhill!
Včera večer dorazila žhavá informace přímo ze SRAMu – světlo světa spatřila zbrusu nová sada SRAM X01 DH. Zdá se tedy, že by mohl přijít konec věčného míchání MTB a silničních komponentů ve snaze naladit ideální převody pro jízdu z kopce na čas.
Není to nic nového, sjezdaři léta používali silniční kazety s menším rozsahem a také silniční přehazovačky s krátkým raménkem, které držely řetěz více napnutý. Tomu ale může být jednou provždy konec. Jak již zaznělo v úvodu, SRAM se rozhodl postavit (prozatím) jednu kompletní sadu navrženou do posledního šroubku na míru DH rakeťákům.
Podobnost čistě náhodná? Nikoliv!
Na první pohled se může zdát, že se jedná jen o lehce poupravené komponenty z již existující nabídky, tak tomu vlastně i z části je. Když ale dáte vše dohromady, tedy v dané oblasti jedny z nejlehčích klik, super lehkou kazetu a řazení, vyjde vám z toho nejlehčí DH sada současnosti. Není vlastně jediná čistě sjezdová!!! Možná se to nezdá, ale i ve sjezdu se hraje na gramy nebo alespoň deka. DH je přeci sport, kde se bojuje o vteřiny či dokonce setiny.
Každopádně jak samotný název napovídá, vychází nové řazení z již existující, doposud služebně nejmladší sady SRAM X01 – levnější alternativy revoluční sady XX1. Proto nese řazení X01 DH s těmito dvěma mnoho shodných rysů a konstrukčních řešení.
Sada SRAM X01 DH se bude nabízet v červeném a černo-šedém provedení
Tlustý-tenký, extra domeček a plochý horizont
Za všechny jmenujme v první řadě kliky s převodníkem X-SYNC™ s nestejně širokými zuby (narrow-wide). Dále jemu dokonale uzpůsobený řetěz, nový standard uchycení kazety XD (X-DOME™) umožňující použít nejmenší pastorek o deseti zubech a v neposlední řadě přehazovačku X-HORIZON™ s upraveným paralelogramem, krátkým vodítkem, třecí spojkou a jednoduchým zámkem vodítka pro snazší demontáž/montáž zadního kola z/do rámu.
Méně je více – už zase!
Co je podstatné, tak sada X01 DH bude primárně pracovat se sedmi převody – sedmirychlostní kazeta a řazení. Černo-černá kazeta MINI BLOCK™ X-DOME™ 7-speed je přitom záměrně stavěna s většími rozestupy mezi jednotlivými pastorky, aby bylo řazení rychlejší. Tedy, aby se zamezilo dvojímu až trojímu „cvakání“ při honbě za požadovaným převodem. Rozestup mezi pastorky je dva až tři zuby a jejich skladba následující: 10-12-14-16-18-21-24. Řetěz se tak dostane, v porovnání s klasickou desítkou 11-26, z jednoho konce na druhý mnohem rychleji.
Černá jako noc
Nad to vše je nová kazeta opět černá, což se vám líbit může, nebo jako nám nemusí – jde o individuální názor. Každopádně lidé ze SRAMu tvrdí, že díky tomuto (úprava JET™ Black Finish) je kazeta odolnější a především pak méně náchylná vůči korozi. Nebo na ní jen rez není až tak vidět, jako v případě stříbrného provedení…
Menší a ještě menší, až bude nejmenší…
Díky kazetě a ořechu SRAM XD (X-DOME™) bylo možné zmenšit nejmenší pastorek na 10 zubů (trochu se opakuju), díky čemuž je možné použít také menší převodník. A to je zase výhodné pro maximální světlou výšku kola. Ostatně specifických X01 převodníků je na výběr celá řada – 30, 32, 34, 36, 38 zubů. Na obrázku vpravo je přitom krásně vidět, jak přesně funguje systém narrow-wide nebo-li X-SYNC™.
Širší zuby profilované do tvaru kříže dokonale zapadají do mezer širších článků, užší pak vyplňují prostor v užších článcích. Specifický špičatý profil jednotlivých zubů pak nejen pomáhá nabíhání řetězu, je rovněž navržen tak, aby účinně vytlačoval bláto z řetězu ven a celý systém se sám průběžně čistil.
Statistika nuda je
Pokud by vás zajímaly údaje týkající se hmotnosti, pak vězte, že kliky SRAM X01 DH váží (včetně středového složení) 740 g, přehazovačka se středním raménkem 263 g (krátké raménko 257 g), řazení 91 g, kazeta 136 g a řetěz PC-XX1 pak 252 g. Suma sumárum celá sada hodí celkem 1482 g!
Běžíme všichni pro X01 DH? Asi ne
Naštěstí ale SRAM není úplně slepý k reálnému světu a jeho zástupci si nejspíš nemyslí, že by si hned každý běžel koupit celou sadu a nová kola. Proto bude v nabídce i řada dílů určených pro kombinaci se stávajícími 10rychlostními systémy. I když…
Vlastně to znamená, že z nové sady můžete použít pouze kliky a přehazovačku. Ta jediná se výrazněji liší – nabízet se bude verze pro 7 a 10 rychlostí. Skutečně v nich bude nějaký rozdíl? Jinak budou 10rychlostní jezdci odkázáni na již existující, to ale neznamená, že o tolik horší, komponenty ze sady SRAM X0 – řazení (GripShift nebo páčky Trigger), klasická kazeta PG-1070 a stejně tak i desítkový řetěz PC-1091.
Hurá do akce!
Sláva, nejen enduro bude mít své vlastní sady, i když použitelnost řazení XX1 a X01 dalece přesahuje vody nejmladší závodní disciplíny. Snad se ale v tom moři rozdílů a specifikací jednou všichni neutopíme. A když už bychom náhodou začali lapat po vzduchu, vždy se dá ještě chytit stébla, vrátit se na začátek a znovuobjevit singlespeed! Nebo třeba koloběžku…
Více o novince SRAM X01 DH na webu sram.com
A jako perličku na konec ještě dvě videa. První pojednává o technologiích použitých u nové sady X01 DH, druhé je pak takovým zamyšlením proč to vše…