Dvoukomorové pláště Schwalbe & Syntace
Když se nad rýsovacím prknem sejde páreček německých konstruktérů, srdce nejednoho hračičky vzrušením poposkočí. Dostaveníčko dvou kapacit v oboru, profesora Schwalbe a inženýra Syntace, je tak učiněným pozdvižením ve světě širokých řidítek a zubatých plášťů.
Bezdušové dvoukomorové pláště, jež jsou výsledkem této pozoruhodné spolupráce, sice do bojů o Nobelovy ceny výrazněji nepromluví, přesto jde o počin nadmíru zajímavý. Připomeňme si, že samotná myšlenka vícekomorových plášťů není technologickým výkřikem posledních dní či týdnů. Již před deseti lety s tímto systémem experimentoval francouzský Michelin, a to za vydatné pomoci slovutných sjezdařů v čele s Nico Vouillozem či Duncanem Rifflem.
Motosvět = bezedný zdroj inspirace
V motokrosovém prostředí jde dokonce o léta zavedený standard, který je vysoce ceněn nejen jezdci, ale i odbornými magazíny. Nastíněnou myšlenku nyní rukou společnou a nerozdílnou pozvedli zástupci německých společností Schwalbe a Syntace. Nepopiratelným motivem obou výrobců byla stále rostoucí popularita technických disciplín, kam tato znovuobjevená novinka míří především.
*Jak by to mohlo vypadat – MX varianta Nuetech
Tvrdá matrace…
Přestože oficiální představení proběhne nejdříve na sklonku letošního léta, několik základních rysů celého systému známe již v tuto chvíli. Jak samo označení napovídá, v útrobách pláště se ukrývá dvojice nestejně objemných komor. Komora vnitřní, do níž je vzduch vehnán pod vysokým tlakem, těsně přisedá k samotnému ráfku, chrání jej před nárazy a účinně zamezuje úniku vzduchu či vyzutí samotného bezdušového pláště. Ten pevně drží na svém místě, a proto ani při sebeagresivnější střelbě zatáčkami nehrozí nebezpečí ztráty tlaku.
…a měkký polštář
Do komory vnější je pak možné nafoukat i minimální tlak – první informace hovoří o hodnotách okolo 14,5 psi (1 bar) – a pozitivně tak ovlivnit celkové jízdní vlastnosti v technickém terénu. Výrobce slibuje nejen zvýšenou míru pohodlí, ale především dechberoucí přilnavost. Díky takovým plášťům, jež se doslova lepí k povrchu stezky, se kolo o poznání lépe ovládá, a to i při opravdu vysokých rychlostech.
*Jak by to mohlo vypadat – MX varianta Nuetech
Jeden ventilek nestačí
Dvoukomorový systém, typický dvojicí ventilků nápadně vykukujících z ráfku, s sebou přináší také neblahý nárůst hmotnosti, který oproti klasickým bezdušovým plášťům činí přibližně dvě stě gramů. Pakliže stále používáte duše, přechodem ke dvoukomorovému systému sice žádné gramy nepřidáte, ale na druhou stranu ani neuspoříte. Mezi dobré zprávy patří možnost použití řádově lehčích ráfků, které jsou díky vysokotlaké vnitřní vzduchové komoře jako v bavlnce.
Ačkoli nejsou známy podrobnosti, některá média čile spekulují o podobnosti se systémem Nuetech TUbliss, který je hojně využíván v motokrosové branži. Ať tak či onak, na bližší seznámení s dvoukomorovými plášti si budeme muset ještě chvíli počkat, neboť oficiální představení je naplánováno na konec měsíce srpna, kdy v německém Friedrichshafenu propukne každoroční veletrh Eurobike. Notorické nedočkavce můžeme odkázat na webové stránky společností Schwalbe a Syntace, kde se jistě brzy objeví další špionážní snímky.
*Jak by to mohlo vypadat – MX varianta Nuetech
Doplnění praktických zkušeností
Text: Štěpán Hajíček | Foto: Pinkbike.com
Technologická tajemství nového systému sice zatím nejsou oficiálně odhalena, to ale neznamená, že dvoukomorové MTB pláště neexistují. Naopak! Systém je kompletní a je podrobován náročným testům ve skutečném terénu. Kolegové z Pinkbike měli dokonce to štěstí a byli k tomuto testování, které probíhá na Kanárských ostrovech, osobně přizváni.
Jaké jsou první dojmy?
Překvapivé! Technici ze Schwalbe na to šli „od lesa“. Nejprve testovacímu jezdci naplnili vnější komoru plášťů tlakem 1,9 bar (27,5 psi). Pod tuto hodnotu se většina jezdců na bezdušových systémech radši nepouští, aby pláště nesvlékli či neprocvakli. První dojmy z jízdy byly „fajn“. Pláště krásně držely, jak se dalo očekávat, a žádný defekt se nedostavil.
Upouštíme páru!
Pro další dvě kola na testovací trati plné ostrých kamenů došlo ke snížení tlaku na 1.2 bar vepředu, respektive 1.4 bar vzadu (17/20 psi). S tak nízkým tlakem jste nejspíš nikdy nejeli, jelikož riziko defektu by bylo příliš vysoké. Avšak s novým dvoukomorovým systémem nepůsobily pláště nijak zvláště – nebyly extra žvýkavé, jak by se dalo očekávat. Vnitřní vysokotlaká komora a řádově menší objem hlavní komory mají totiž, vedle jiného, kladný vliv i na celkovou stabilitu pláště.
Prvním zásadním dojmem tedy byla až neskutečná přilnavost při agresivním brzdění. V takové situaci se plášť díky nízkému tlaku „rozplácne,“ zvětší se jeho styčná plocha a…vy zastavíte skoro na místě!
Necvakne a necvakne!
Ani v této tlakové konfiguraci nedošlo k žádnému defektu, přičemž problém s prázdným kolem neměl nikdo z testovací skupiny za celé dva dny. A to, že kola na ostrově La Palma, vyhlášeném drsnými kamenitými traily, testovací crew Schwalbe rozhodně nešetřila.
Někdo mi to dofouk?
Zajímavou zkušenost zaznamenal tester Pinkbiku, když se mu podařilo chytit jeden šutr do zadního kola tak, že si zadní stavba pořádně klepla o doraz. Ale to bylo vše. Defekt se nedostavil! Pouze dole jezdec zjistil, že je jeho zadní kolo o něco tvrdší, než jak bylo nastaveno na startu. Teoretické bádání odhalilo, že se nejspíš na chvíli odskočilo těsnění vnitřní „duše“ a trocha tlaku unikla do vnější komory. Možná to lze považovat za chybu, ale ve skutečnosti je to obrovská výhoda. Tam, kde byste normálně prorazili, se vám kolo samo dofoukne. Halelelujá!!!
Bikový runflat
V této souvislosti se sluší připomenout, že vnitřní vysokotlaká tuba slouží rovněž jako pojistka pro případ, že se vám přeci jen podaří plášť píchnout, či proříznout. Pokud vnitřek zůstane zachován, lze na něm, v nouzovém režimu, dojet do cíle, do depa nebo do nejbližší vesnice, aniž byste riskovali zničení ráfku a roztrhání pláště. Pokud se tedy toto řešení osvědčí, může to znamenat poměrně slušnou revoluci v „gumárenském průmyslu.“
Více v srpnu…
Lidé ze Schwalbe a Syntace se navíc nechali slyšet, že řešení dvoukomorových plášťů se nemusí omezit pouze na gravity disciplíny od sjezdu po enduro, ale může být časem adaptováno do dalších off-road kategorií, XC a cyklokros nevyjímaje. Nechme se překvapit. Na konci srpna na Eurobiku budeme chytřejší. To by měly být známy jak technické podrobnosti, tak i ceny nového systému.