reklama

reklama

SRAM – Praktické novinky 2014

SRAM X-sync / Bottomless TokenAmerický SRAM je poslední roky neúnavným dříčem, který rok za rokem posouvá technologické možnosti a nezřídkakdy i náš celkový přístup k horskému kolu. Aktuálně přišly z centrály SRAM dvě zprávy – otevření licence pro výrobu převodníků X-Sync a možnost snadno upravit progresivitu vidlice pomocí jednoduchých vložek nazvaných Bottomless Token.

Už jsou to dva roky, co SRAM představil unikátní sadu SRAM XX1 se skladbou převodů 1×11. Jedním z řady vylepšení, které tato sada přinesla a jež se přenesly i do sady X01 a v budoucnu snad budou pokračovat i do dalších (nižších) řad, je převodník s nestejnou šířkou zubů a specifickým profilem X-Sync.

SRAM X-sync / Bottomless Token

Řešení využívající střídavě širší a užší zuby, které krásně zapadají mezi širší a užší články řetězu, napomáhá držet řetěz stále ve hře – zabraňuje jeho padání. Několik značek se tuto konstrukci snažilo napodobit, ale originál je zkrátka originál. SRAM ale na druhou stranu není „nepřející Tomáš*“ a proto ve snaze postupně rozšiřovat dostupnost dílů pro nové sady (XX1 a X01) uvolnil licenci na výrobu převodníků X-Sync.
*viz komentář by Saddám (:

Nikoliv tedy obecně pro všechny, ale jen omezeně pro dvě společnosti. Jednou z nich je v Kanadě založená značka Chromag (u nás aktuálně zastupována společností Protocycles.cz), druhou pak Accell Group.

*Pro úplnost doplňme, že převodníky kompatibilní se systémem SRAM X-Sync vyrábí dnes i řada jiných značek (Absolut Black, Race Face, FRM, Blackspire, Wolf Tooth Components a snad i další), jak nás správně upozornili hned dva čtenáři v komentářích pod článkem. Oficiální licenci ale vlastní jen zmíněné dvě značky. To ale neznamená, že by převodníky tzv. třetích stran nefungovaly.

SRAM X-sync / Bottomless Token

Je libo Bottomless?

SRAM X-sync / Bottomless Token
Druhou drobnou až nenápadnou zprávičkou je zahájení prodeje prvku označovaného jako Bottomless Token. Jedná se o jednoduché plastové vložky, které se zevnitř našroubují na víčko vzduchové patrony, díky čemuž se zmenší objem vzduchu ve vidlici a takto vzroste progrese na konci zdvihu – vidlice bude ke konci tvrdší.

Instalace je přitom nanejvýš jednoduchá. Vypustíte vzduch, odšroubujete víčko vzduchové komory, na něj zespodu našroubujete plastový adaptér (Bottomless Token) a vše zase zkompletujete. Celá záležitost je vyvinuta pro jezdce s agresivním stylem jízdy, jejichž ruce se při odpovídajícím tlaku ve vidlici až příliš často propadají na dno kroku. Tyto „dorazové adaptéry“ budou dodávány pro většinu vzduchových vidlic RockShox. Nejvtipnější na tom je, že pokud vám nebude stačit účinek jednoho prvku Bottomless Token, můžete k němu jednoduše přidat další a míru progresivity dále umocnit…

Tuto možnost jistě ocení mnozí enduro a FR jezdci. Vedle jiného se tím ještě více rozšíří možnosti individuálního nastavení současné enduro ikony – vidlice RS Pike. Užitek z tohoto prvku ale mohou mít i běžní smrtelníci. Konkrétně si vzpomínám, že mě přílišná lineárnost obtěžovala na vidlici RockShox Reba RL 29 na kole Specialized Camber Evo 29. U ní by se Bottomless Token sakra hodil, protože docela ráda cvakala o doraz.