Avid Elixir Trail 9 a 7 – Představení
V návalu jarních novinek jsme zcela neprávem opomenuli dva čtyřpístkové přírůstky v nabídce amerického Avidu. Dnes svou chybu rádi napravíme, brzdy s označením Elixir Trail 7 a 9 si totiž malé poohlédnutí jistě zaslouží. Dvojsmyslné zvolání „hurá na Traily!“ je v tomto případě více než na místě.
Máte problém?
Vzrůstající obliba agresivních trailbiků, co na potkání přežvýkají jakoukoli horskou pěšinu, dělá vrásky na čele výrobcům bikových komponentů. Odhodlaní rideři se totiž nezřídka kdy pohybují na samém limitu, v kamenitém korytu oddělají zapletená kola, na mechem porostlém pařezu nechají ramínko přehazovačky, a co teprve brzdy? Možná to sami znáte, předloktí v jednom ohni, brzdová páčka bezmocně přilepená ke gripu, lehké cross-country kotvy v polovině prudkého klesání zcela vypovídají službu a pod kolenními chrániči začíná být sakra horko. Nezbývá než dát se na modlení, anebo si s chladnokrevností sobě vlastní vybrat zatáčku, kde se bude skromný náhrobek nejlépe vyjímat.
Máme řešení!
Zabránit podobným nesnázím se rozhodli zástupci značky Avid, když takřka před rokem představili ostře nabroušené čtyřpístky X0 s výmluvným přídomkem Trail, které by se neměly zadýchat ani v tom nejstrmějším klesání. Lehkých a přitom nadmíru silných brzd se na prahu letošní sezony dočkali i ti, kteří si vrcholné provedení X0 nemohou nebo zkrátka nechtějí dopřát, modelovou řadu na vše připravených dobrodruhů totiž doplňují levnější kousky Elixir 9 Trail a Elixir 7 Trail. Přestože šla hmotnost nepatrně nahoru, použity byly méně honosné materiály a fičur dle poslední módy je tu také poskromnu, přesvědčivý výkon se prý nikam neztratil.
Malý a velký pístek
Z nastoleného designového a ostatně ani technologického pojetí se páreček nových brzd nikterak nevymyká, naopak jako by z oka vypadl svému staršímu a zavedenějšímu sourozenci. Ve dvoudílných hliníkových třmenech se zabydlely dva páry nestejně velkých pístků o průměru 14 a 16 milimetrů, muziku pak tvrdí brzdové destičky s organickou směsí, které se ochotně zakusují do kotoučů HS1 s rozměry od 140 do 200 milimetrů. O pohodlné nastavení směru brzdové hadice se stará snadno polohovatelné banjo.
Není páčka jako páčka
Ani u brzdových páček překotné rozdíly nehledejte. Oba nově představené modely spoléhají na hliníkové tělo, které je k řídítkům přichyceno pomocí jednošroubové objímky. Díky chytrému řešení známému jako MatchMakerX můžete na stejnou objímku namontovat řazení nebo třeba páčku teleskopické sedlovky. Samozřejmostí je možnost nastavení vzdálenosti páčky od řídítek pomocí imbusu. Devítky nabídnou jako bonus karbonovou brzdovou páčku, oproti hliníkové u Elixiru 7, a také otočný ovladač délky kroku Contact Adjust.
Čtyři jsou víc než dva
Po brzdách podobného ražení voláme již dlouho, a tak jejich sestup do nižších cenových pater jednoznačně vítáme. Ač se to mnohým nemusí zdát, nezřídka kdy se objeví takový kopec, kde klasické dvoupístkové cross-country brzdy ztrácejí dech i sílu. Věříme, že mnoho all-mountain a enduro střelců, a zvláště těch těžších, by z kapsy vytáhlo nějakou tu spečenými deskami vonící historku. Se čtyřpístky X0 jsme se poprvé a naposledy setkali v bikeparku Kouty při příležitosti testování kol Specialized. Brzdy nás sice zaujaly, přesvědčeni ale prozatím nejsme. Ani na kouteckých sjezdových tratích jsme neměli pocit, že by brzdily lépe než stávající dvoupístkový Elixir. Doufáme, že si nové Avidy Trail brzy svou reputaci napraví.
Své názory na nové čtyřpístky Avid Elixir Trail nám neváhejte sdělit v diskuzi pod článkem, nebo mrkněte na náš Facebookový profil. Více informací pak hledejte na domovských stránkách SRAMu nebo na webu českého dovozce. Doplníme jen, že brzdy se na našem trhu objeví v průběhu měsíce června a doporučená cena činí 152, respektive 114 Euro.