Centurion Float Numinis Ultimate 3 – TEST
Co se skrývá za jménem Centurion? Jméno této německé značky vám dost možná nic neříká, určité spektrum jejich produktů je nám všem ale dobře známo. Které to jsou ještě prozradím v rámci úvodu k testu 26″ trail-biku s poměrně rozvláčným jménem Float Numinis Ultimate 3.
Nebudu vás dlouho napínat, jelikož Modří již stejně vědí a všem ostatním rád odpovím na hádanku z úvodu. Značka Centurion totiž bývala (nebo snad ještě stále je?) strategickým partnerem Meridy v oblasti vývoje plně odpružených kol. Konkrétním produktem spolupráce těchto dvou značek byl systém LRS (prapůvodně pojmenovaný LSD), tedy řešení kyvné vidlice s dlouhým tlumičem na boku zadní stavby. Konstrukce (ne)nápadně připomínající původní podobu stroje Specialized Epic.
Podobnost čistě náhodná
Spojení Merida a Centurion bylo vždy poměrně zřejmé také na veletrhu Eurobike, kde tyto dvě značky, kam až moje paměť sahá, vždy vystavovaly hned vedle sebe, přičemž systém LRS býval k vidění u obou. Proč ne, Merida se ostatně dlouhodobě ráda chlubí vývojovým centrem v Německu. Pak ale éra LRS skončila a pokud se nepletu, byl Centurion tím, kdo toto řešení postupně opouštěl jako první a místo něj si začal více hrát s vlastním virtuálním systémem. A Merida… [sami doplňte tajenku]
Když tlumič plave…
Dnes je situace poměrně jiná. Kola Centurion mají vlastní tvář a vlastní systémy (respektive možná příbuznost již není tak nápadná), jak je tomu i u aktuálně zkušeného modelu Numinis Ultimate 3. Ten je jedním z vrcholných verzí stejnojmenné řady 120mm trail-biků, kde kouzelné slůvko Float v katalogovém označení rozhodně není jen tak pro nic za nic. Poukazuje totiž na jeden charakteristický prvek „falešné“ čtyřčepové zadní stavby, tedy plovoucí uchycení tlumiče. Řešení v jádru shodné s tím, co používá Trek na všech svých fullech. Tlumič se zde neopírá o rám, ale plave mezi dvěma pohyblivými oky zadní stavby. Jinak je zadní stavba poměrně klasických rysů se čtyřmi standardně situovanými čepy. Zajímavý je ten zadní, který je efektně ukrytý v „domečku“, který tvoří patka.
Něco mi tu nehraje
Když se podívám na Centurion z trochu většího nadhledu, vloudí se mi do podvědomí myšlenka a až skandální odhalení: „Vždyť to má jen šestadvacítky! Dá se na tom vůbec jezdit?!“ Před rokem, dvěma by mě něco podobného snad ani nenapadlo, ale dnes… 120 mm a 26“ působí jako téměř nepatřičná kombinace! A také tu není ani jedna pevná osa! Skandál! Ještě že skóre alespoň z části zachraňuje kónická (tapered) hlava.
Klaní se, ale nepoklonkuje
Ale teď zas trochu víc vážně. Když se totiž posadíte do sedla Centurionu Numinis a užijete si společně nějaké to terénní dostaveníčko, zjistíte, že to celé krásně funguje i bez zmíněných novodobých nezbytností. Dokonce jsem byl překvapený, že se nedostavil pocit vratkosti a přílišné zbrklosti malých obručí, jak se mi to s trpasličími koly a mravenčím zdvihem stalo naposledy. Centurion Numinis je naopak velice – zpočátku až překvapivě – stabilní, nikoliv těžkopádný. Do zatáček se nesklání tak vehementně jako Tomio Okamura před Pražským hradem, tyto věci pojímá s větší rozvahou a jistotou zároveň.
Díky přirozené vyšší stabilitě lze s patřičným nadhledem zdolávat i technické strmé sjezdy, jako je ten v našem krátkém videu na konci článku (při jednom průjezdu se mi sice celkem nepříjemně propadla vidlice, ale to bylo spíše špatně volenou stopou a přílišným stiskem přední brzdy… ), přitom si Centurion stále uchovává hravost, svižnost a zábavnost jakou lze u 26“ trail-biku očekávat.
Když tě nic nebrzdí
Překvapen, a to maximálně příjemně, jsem byl z práce zadní stavy, respektive z funkce tlumiče DT Swiss M210, od něhož jsem, popravdě řečeno, dopředu moc akce nečekal. A vida! Nejen že se švýcarský tlumič snažil, ale snažil se dokonce tak vydatně, že by s klidem zastínil svou funkcí věhlasné konkurenty Fox a RockShox. Tipnul bych si, že zde inženýři z neutrální alpské země rezignovali na všemožné kompresní ventilky a lentilky a jednoduše nechali tlumič „holý“. Jediným ústupkem dnešní pře-ProPedálované době tak je pouze páčka blokace, přítomná pro případy asfaltové nouze! Ta je na(ne)štěstí dost titěrná, takže asi tušíte, jak u mě dopadla – tvářil jsem se, že tam není!
Dávám mu palec nahoru
Ještě mi, prosím, dovolte jeden odstavec věnovaný tlumiči DT Swiss, který krásně jemně a plynule chodil i při teplotách okolo nuly (podobným překvapením pro mě loni byl karbonový tlumič téže značky na černém Ibisu Mojo SL). Zadek Centurionu Numinis tedy krásně zobal prakticky veškeré nástrahy terénu, které jsem mu v rámci testu stihl naservírovat. Se svým krokem nijak neplýtval, spíše jej dávkoval s chutí a rozvahou zároveň (pro názornost si můžete pustit video…). Přitom všem si ani náznakem nemůžu stěžovat na jeho případnou neefektivitu. Také z pohledu stability při šlapání má u mě Centurion „palec nahoru.“
Stále musím chválit, pardon
To je zas jednou chvály, až zrak přechází… Ale zásadní obrat nečekejte, protože kladně tentokrát hodnotím i funkci vidlice Fox s patronou FIT, které stále nemůžu přijít na chuť! Zlatá stará otevřená patrona, jak tenkrát ty Foxky krásně chodily. Tentokrát ale šlapala FITka jako víno – není se co divit, když byla před testem čisťoučká a promazaňoučká jak se sluší a patří. Pravda je, že po výletu ve stylu „bahno až po kotníky“ to už tak slavné nebylo, ale stačila zas trocha péče a silikonového oleje a…
Když to prohodíš…
Tak a pomalu mi dochází „témata k hovoru.“ Počkat, ještě se tu něco najde… komponenty! Předně mě zaujala kombinace plášťů Schwalbe Rocket Ron vepředu a Nobby Nic vzadu… Ale fungovalo to! I když bych logicky ocenil větší drapák vepředu a rychlejší gumu vzadu, takhle to také nebylo zlé. Předek se hezky točil a byl relativně jistý – k mému úžasu i v blátě. A vzadu to prostě zabíralo, ať se dělo cokoliv.
Máš ruce jak lopaty
Další osobní tunning mimo katalogovou specifikaci můžeme najít například v podobě zubatých kotoučů XON. Centurion je kolo plné překvapení – tyhle disky totiž poskytly brzdám Shimano XT ostřejší projev a pocitově i vyšší výkon než je tomu v originální japonské konfiguraci. Takhle se mi ty XTéčka začaly dokonce i trochu líbit, přestože ve mně vzhled jejich pák běžně nevyvolává blažený výraz na tváři. A pak je tu ještě jednou XON – v podobě pěnových gripů. Pěna v ruce, to nikdy nebyla moje mantra, ale spíše utrpení. Ok, je to pohodlné, měkké a… v tom je ten problém. Navíc když jsou na obou koncích velké odtokové kanály – že by na litry potu co z vás potečou až se budete v poledne snažit jak volské oko na Moabských trailech? Máma mi říkala, že už po narození jsem měl ruce jako lopaty, proto vážně nemám rád krátké gripy a tyhle jsou ultra krátké.
Centurion Float Numinis Ultimate 3 – závěr
Zazvonil zvonec… dál to znáte, pohádky končí dobře a tahle není výjimkou. Německý stroj z rodu Centurionů se při své premiéře na webu BikeAndRide.cz ukázal v nejlepším možném světle, jako hrdý a (téměř) v ničem neošizený trail-bike. Tedy snad až na ty chybějící pevné osy nebo větší kola (nabízí se i 29“ varianta), ale to už jsme si vysvětlili. Sečteno podtrženo, 120 mm mimořádně aktivního a přitom i efektivně pracujícího zdvihu v poměrně úhledném balení s chytře narýsovanou geometrií, která vám dá zapomenout na fakt, že 26“ kola budou v této kategorii nejspíš brzy patřit do starého železa.
Více o aktuální nabídce kol Centurion v ČR najdete na webu BikeStrike.cz
Líbí se… | Dalo by se zlepšit… |
Stabilní a přitom stále hravá geometrie Svižný projev celku Aktivní a jemně fungující tlumič DT Swiss (i v zimě) Ostřejší brzdy Shimano XT (perfektní v kombinaci s kotouči Xon) Trail-bike takřka se vším co má mít a umět |
Docela by se mi zde líbila pevná osa na vidlici, ale to jen tak pro dobrý pocit… Vůbec mi nesedly pěnové gripy, což je zase vyloženě individuální věc, navíc komponent nepatřící do tabulkové výbavy |
Centurion Float Numinis Ultimate 3 | |
Rám | Numinis-Float-D, AL 6066 butted, (zdvih) 120 mm |
Vidlice | Fox 32 Float Fit RL (120 mm) |
Řazení | Shimano XT |
Přehazovačka/Přesmykač | Shimano XT |
Kliky | Shimano XT (42/32/24 zubů) |
Pláště | Schwalbe Nobby Nic Evo/Rocket Ron Evo |
Kola | Fulcrum Red Metal 3 |
Řídítka | FSA XC-191A OS, 15 (680 mm) |
Brzdy | Magura MT-4, (180/160 mm – katalogové osazení) |
Hmotnost | 11,6 Kg (velikost 41 cm, bez pedálů) |
Délka posedu | 52 cm (špička sedla – osa řídítek) |
Cena | 75 490 Kč |
Foto: Štěpán Hájíček / Jakub Douda