reklama

reklama

Specialized – novinky 2013

Specialized 2013Je libo další nálož novinek ohledně rozměru 29“? Jistě, jak si račte přát, opáčí zástupci značky Specialized. Novodobý propagátor velkých kol právě představil svou kolekci pro rok 2013.

Malá kola na odstřel

Mnozí, včetně mě, se smíchy popadali za břicha, když produktový manažeři světoznámých značek oznamovali, že devětadvacítky jednou nahradí šestadvacetipalcová kola. Poté, co u Specialized uveřejnili plány pro nadcházející rok, zbyly jen nervózně cukající koutky. Nosnou myšlenkou kolekce je, vedle sestoupení technických vychytávek do nižších řad nabídky, redukce šestadvaceti palcového rozměru na nutnou dřeň. Nevěříte? Pak věnujte pozornost následujícímu přehledu novinek.

Karbonové Demo

Vedle hliníkových modelů se premiérově objeví i karbonové kousky populárního sjezďáku Demo a to hned ve dvojím provedení, jak jsme o tom již dříve informovali (Specialized Demo Carbon). Špičkou nabídky se stane Demo S-Works označované též souslovím Team Replica, dostupnější variantou bude Demo s prostým přívlastkem Carbon. Kompozitový přední rámový trojúhelník, který mimochodem ušetřil 530 gramů na hmotnosti stroje, doplňuje hliníková zadní stavba s patentovaným systémem odpružení FSR.
2013-Specialized-Demo8-Carbon-Team-Edition

Teamová varianta hraje na váhu, je ověšená osvědčenými lahůdkami typu Sram X0, vidlicí Rock Shox Boxxer World Cup v celočerném hávu, pružinovým tlumičem Rock Shox Vivid, sedlem a sedlovkou SDG, řídítky Renthal v motokrosovém stylu a bez zajímavosti nejsou ani zapletená kola DT Swiss, která díky speciálnímu ořechu pojmou sedmistupňovou kazetu s nejmenším pastorkem o devíti zubech! Demo Carbon se obléklo do střídmějšího komponentového složení, ale geometrie (s možností trojího nastavení výšky středu) zůstává pochopitelně stejná.

Enduro řízlé sjezdem

Menších inovací se dočkalo i univerzální Enduro. Tvarově se na první pohled příliš nezměnilo, avšak oko znalce jistě odhalí nově odlehčenou (otevřenou) rozdvojenou vzpěru X-Wing, která je oporou tlumiče a s ní související přepracované přepákování systému FSR. To má kolo činit, i při nemalém zdvihu 165 milimetrů, celkově šlapavějším. V nabídce se klasicky objeví hliníková i karbonová Endura s nejrůznější komponentovou specifikací. Králem výběhu bude opět S-Works osazený například novou jedenácti stupňovou řadou Sram XX1, karbonovými zapletenými koly Roval Traverse SL nebo v sériové výbavě exkluzivním tlumičem Cane Creek Double Barrel Air. Ačkoli je Enduro v porovnání s konkurencí laděno více do sjezdova, hmotnost vrcholné verze klesne lehce pod 12 kilogramů!
Specialized 2013

Na zahraničních webech rovněž proběhla informace týkající se modelu Enduro EVO, jež by měl svým 180 milimetrovým zdvihem poslat do věčných lovišť zavedený a oblíbený freeride SX Trail. Tedy pokud „esikso“ ještě o kus nepřitvrdí… To už by se ale potkávalo s modelem Status?! Klouzejme dál po tenkém ledu spekulací, co byste řekli na Enduro 29er?

Stumpjumper FSR

Rodina celoodpružených Stumpjumperů se rozroste o model Expert Carbon EVO 29er kombinující stávající kompozitový přední rámový trojúhelník s hliníkovou zadní stavbou. Karbonové i hliníkové rámy zůstávají bez změn, v osazení se novinkově objeví například brzdy Avid XO Trail. Zajímavostí je, že řada Stumpjumper FSR je oficiálně jedinou řadou, kde se objevují jak šestadvacítky, tak devětadvacítky současně.
Specialized 2013 - foto: PinkBike.com

Camber na trailech

Trail-bike Camber bude v rámci produktového ročníku 2013 nabízen už jen jako devětadvacítka se zdvihem 110 milimetrů, šestadvacítková verze je tak nadobro minulostí. K dispozici bude kompozitová i hliníková varianta s tím, že ta hliníková nově nabídne hodnotnější slitinu s označením M5. Vylepšena byla geometrie, tlumič dostal po vzoru vyšších řad funkci AutoSag, která pomáhá s nastavením tlaku tlumiče, objevuje se tapered hlavová trubka, střed PressFit 30, přesmykač montovaný k rámu napřímo bez použití objímky či pevná zadní osa standardu 142×12. Do očí také uhodí malý nárazník chránící spodní rámovou trubku před protočením vidlice.
Specialized 2013 - foto: PinkBike.com

Závodník Epic

I soupeření milující Epic je věrný pouze velkým kolům, šestadvacítku v nabídce nehledejte a pokud o ní máte přeci jen zájem, vyrazte do obchodu pro aktuální kolekci. Krom převratu v oblasti velikosti kol se nic zásadního neudálo. Na pozici vidlic setrvává RockShox se svými Solo Air modely s implementovaným Brainem, tlumiče dostaly již zmíněnou technologii AutoSag a nově je možné vybírat mezi tlumiči RockShox a Fox.

Kostitřas Stumpjumper HT

Naši pravidelní čtenáři si zajisté vzpomenou, jak jsme před časem proháněli celopevného AGanga Gangsta 9.29. Naladěno? Na stejné pojetí sází i Specialized u hračky jménem Stumpjumper Evo. Velká kola, žádné odpružení, jeden převodník a desítková kazeta, jednoduché, ultralehké. Aby řeč nestála, celá řada hardtailů Stumpjumper bude opět k mání jen ve verzi 29er.
Stumpjumper-Expert-Carbon-EVO-R-29

Dostupný Carve

Série dostupných devětadvacítek Carve vstupuje do druhého roku svého života s drobnými změnami v geometrii, které mají za úkol podpořit manévrovatelnost a hravost. Došlo ke zkrácení zadní stavby, centimetry ubyly i hlavové trubce a celé kouzlo završila vidlice s vyšším zdvihem 100 milimetrů oproti stávajícím 80 milimetrům.

Dámy? Poskládejte se.

Hlavní novinkou pro dámy byla špičková verze karbonového hardtailu Fate a poněkud kontroverzní fakt, že celá řada Fate a také řada levnějších hardtailů Jett bude dostupná pouze v 29“ provedení. Minimálně diskutabilní. S malými koly tak zbyla v nabídce pouze Myka!